Palinéon: Nästan uteslutande palats och befästningsverk, ev. små torg snarare än parker (möjligen ommurad örtagård). Palatset ligger nästan på varandra, i ett virr varr.
Tänk Akropolis, tempelstad, kärntorn och palats
Jag ska se om jag kan lägga till något hus längs med floden i vinterstaden som kan vara vattenkvarnar.birkebeineren skrev:Ser mycket bra ut.Gillar särskilt hur du fått till Vinterstaden med mindre hus och runda tält.
Kan man tänka sig någon sorts kvarnbyggnad antingen där vattnet strömmar ut ur bergtunneln in i Vinterstaden eller i anslutning till själva dammkonstruktionen vid Dvärgdammen? Eller finns det kanske kvarnar inne i berget under Palineon? Palinor är väl inget utpräglad spannmålsodlande land men helt utan bröd och öl kan man väl inte vara i en stad som Khartotum?
Sen angående vattenförsörjningen i Trädgårdsstaden, hur ser den ut? Uthuggna dammar likt dem i Bergstaden eller bara brunnar som inte behöver synas på kartan?
Tackar för inputten Peter och allt går att ordnaPeter skrev:Kan inte annat än instämma med Birke - det här ser mycket bra ut.
Jag har funderat på det här med trädgårdsstaden, och det var aldrig tänkt att vara en så avskärmad del av staden. Jag föreslår alltså att vi river muren mellan Trädgårdsstaden och Bergsttaden, och istället gör en gradvis övergång där Bergstadens hus blir större, och börjar få trädgårdar, och sedan kommer klostren. I det sammanhanget kan avancerade dammsystem vara overkill - snarare brunnbaserat?
Jag tänker mig även att snarare än ett parkområde så rör det sig om köks/klosterträdgårdar, gärna omgärdade och inmurade bakom lås och bom. "Ett paradis på jorden" nämnde du, och det persiska ursprunget till ordet paradis är "muromgärdat område" mellanösterns palatsträdgårdar kan gärna vara inspiration även de
Vet inte om detta går att göra. I värsta fall får vi nöja oss med byggnader med innergårdar. Men alltså helst inte parkprägel