Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Kärleken är blind. Men sällan har den varit så blind som när jätten Fegol blev kär i älvan Esmerinda.
Nu står den trånande jätten utanför alvskogen där den åtrådda bor och man får inte bort honom. Ja man har väl tänkt skjuta honom men han är ju inte elak utan bara kär. Kanske rollpersonerna kan lösa problemet oblodigt. Älvan vill inte se sin kavaljer dödad.
Nu står den trånande jätten utanför alvskogen där den åtrådda bor och man får inte bort honom. Ja man har väl tänkt skjuta honom men han är ju inte elak utan bara kär. Kanske rollpersonerna kan lösa problemet oblodigt. Älvan vill inte se sin kavaljer dödad.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Inbördeskriget i Hynsolge är i det närmaste över. Rollpersonerna tillhör en grupp adelsmän som med familjer och tjänare tänker lämna landet i tre små fartyg. Man vare sig vill eller kan stanna. Men var ska man ta vägen?
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Den mäktige och onde magikern har fått nys om att det finns en avlägset belägen fästning där det tros finnas magiska föremål. Så denne sänder ut en grupp svartfolk som ska undersöka saken. Men fästet försvaras av magirer och de kan magi.
Givetvis är rollpersonerna svartfolk som leder truppen som ska ta fästningen.
Givetvis är rollpersonerna svartfolk som leder truppen som ska ta fästningen.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Äppelträdet
Magikern Kivram som vare sig var god eller ond hade många fiender de lyckades skada honom dödligt men han lyckades fly. De förföljde honom men den döende Kivram lyckades ta sig till ett träd närmare bestämt till ett äppelträd där han på något vis lyckades överföra sin själ och krafter och när fienden kom och satte spjuten i hans kropp var den bara ett tomt skal. Fienden drog sig tillbaka men tog med kroppen som bevis för sin gärning.
Sakta började Kivrams själ bli ett med trädet. Frukterna har helade egenskaper och de som tillbringar en natt vid trädet kan ibland se in i framtiden eller få vägledning i sina livsval.
Trakten trädet står i är en farlig trakt med våld och strider. Men folket i trakten anser trädet hjälper och skyddar dem. De vill inte att utomstående ska komma nära för vem vet om de vill skada trädet eller flytta det? Nu har en mäktig person ändå hört om det förtrollade trädet och vill undersöka det närmare.
Förslag:
Rollpersonerna är tillsatta att skydda trädet.
Rollpersonerna får order av den mäktige att undersöka trädet.
Magikern Kivram som vare sig var god eller ond hade många fiender de lyckades skada honom dödligt men han lyckades fly. De förföljde honom men den döende Kivram lyckades ta sig till ett träd närmare bestämt till ett äppelträd där han på något vis lyckades överföra sin själ och krafter och när fienden kom och satte spjuten i hans kropp var den bara ett tomt skal. Fienden drog sig tillbaka men tog med kroppen som bevis för sin gärning.
Sakta började Kivrams själ bli ett med trädet. Frukterna har helade egenskaper och de som tillbringar en natt vid trädet kan ibland se in i framtiden eller få vägledning i sina livsval.
Trakten trädet står i är en farlig trakt med våld och strider. Men folket i trakten anser trädet hjälper och skyddar dem. De vill inte att utomstående ska komma nära för vem vet om de vill skada trädet eller flytta det? Nu har en mäktig person ändå hört om det förtrollade trädet och vill undersöka det närmare.
Förslag:
Rollpersonerna är tillsatta att skydda trädet.
Rollpersonerna får order av den mäktige att undersöka trädet.
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Intressant ide. Blir nog att jag skapar något eget från detta äventyrsfrö. Tack.skaraborgarn skrev: ↑2024-09-01 20:41 Äppelträdet
Magikern Kivram som vare sig var god eller ond hade många fiender de lyckades skada honom dödligt men han lyckades fly. De förföljde honom men den döende Kivram lyckades ta sig till ett träd närmare bestämt till ett äppelträd där han på något vis lyckades överföra sin själ och krafter och när fienden kom och satte spjuten i hans kropp var den bara ett tomt skal. Fienden drog sig tillbaka men tog med kroppen som bevis för sin gärning.
Sakta började Kivrams själ bli ett med trädet. Frukterna har helade egenskaper och de som tillbringar en natt vid trädet kan ibland se in i framtiden eller få vägledning i sina livsval.
Trakten trädet står i är en farlig trakt med våld och strider. Men folket i trakten anser trädet hjälper och skyddar dem. De vill inte att utomstående ska komma nära för vem vet om de vill skada trädet eller flytta det? Nu har en mäktig person ändå hört om det förtrollade trädet och vill undersöka det närmare.
Förslag:
Rollpersonerna är tillsatta att skydda trädet.
Rollpersonerna får order av den mäktige att undersöka trädet.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Vi kan ju skriva något tillsammans.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Vättarna vill få bättre relation med Berendien och vill anlägga en ambassad i Entika. Dvärgarna tuggar skägg av ren ilska.
Hur ska det gå? Nedan kommer några förslag:
Rollpersonerna är vättar som kommer till Entika. De märker att dvärgarna jäklas men hur ska man lösa detta?
Rollpersonerna är dvärgar som får order att misskreditera vättarna. Metoder är inte så viktiga men det ska ske i lönndom.
Rollpersonerna är med i en liga som ägnar sig åt lönnmord. Man har tabbat sig ty man har lovat såväl dvärgar som vättar att ta död på motståndarna.
Rollpersonerna får i uppdrag av staden Entikas styrande att försöka få dvärgar och vättar att leva i någon form av vapenvila och man får försöka se till att ingen hittar på något rackartyg.
Rollpersonerna anlitas av någon skummis vars identitet bara spelets ledare känner till. Denne ville att dvärgar och vättar ska bråka och man ska se till att det blir bråk.
Hur ska det gå? Nedan kommer några förslag:
Rollpersonerna är vättar som kommer till Entika. De märker att dvärgarna jäklas men hur ska man lösa detta?
Rollpersonerna är dvärgar som får order att misskreditera vättarna. Metoder är inte så viktiga men det ska ske i lönndom.
Rollpersonerna är med i en liga som ägnar sig åt lönnmord. Man har tabbat sig ty man har lovat såväl dvärgar som vättar att ta död på motståndarna.
Rollpersonerna får i uppdrag av staden Entikas styrande att försöka få dvärgar och vättar att leva i någon form av vapenvila och man får försöka se till att ingen hittar på något rackartyg.
Rollpersonerna anlitas av någon skummis vars identitet bara spelets ledare känner till. Denne ville att dvärgar och vättar ska bråka och man ska se till att det blir bråk.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Rollpersonerna är sjörövare eller pirater. De igår i en besättning som har tre skepp. De tar och anfaller ett fartyg och efter en hård strid har de fått vad de verkligen vill ha. Rustningar gjorda av drakskinn, magiska vapen, mäktiga magiska föremål dräggel, dräggel.
Men några i besättningen är snikna och far iväg med det mesta av föremålen (de föremål rollpersonerna gillade mest) och nu blir det en resa på Altors alla hav ty ett av föremålen är ett mäktigt sådant som tar kontroll över den som äger det och låter denne färdas till, ja här får spelledaren brodera ut det ytterligare.
Men några i besättningen är snikna och far iväg med det mesta av föremålen (de föremål rollpersonerna gillade mest) och nu blir det en resa på Altors alla hav ty ett av föremålen är ett mäktigt sådant som tar kontroll över den som äger det och låter denne färdas till, ja här får spelledaren brodera ut det ytterligare.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Varför krångla till det i onödan? Kör gamla klassiska äventyr men med lite ovanliga karaktärer:
Svavelvinter rollpersonerna är halvlängdsmän eller rättare sagt kvinnor.
Ärans väg rollpersonerna är råttmän.
Spindelkonungens pyramid rollpersonerna är hajmän.
Marsklandet rollpersonerna är stenbitare.
Svavelvinter rollpersonerna är halvlängdsmän eller rättare sagt kvinnor.
Ärans väg rollpersonerna är råttmän.
Spindelkonungens pyramid rollpersonerna är hajmän.
Marsklandet rollpersonerna är stenbitare.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Den mäktige mannen har en dotter som åtrås av en man av låg börd och inga pengar. Mannen friade till den mäktiges dotter och fick svaret om han red ut i världen och skaffade sig namn och rykte skulle dottern bli hans. Han lydde detta och den mäktige trodde han aldrig mer skulle se den kärlekskranke mannen. Åren har gått och nu ska dottern giftas bort då kommer firaren tillbaka. Namn och rykte har han men vad gör vi nu? Rollpersonerna får gripa in på den enes eller andres sida.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Länsherren A tog den unga sköna B som sin frilla. Hon var med på noterna och de lever i ett "samvetsäktenskap" ty han kan inte äkta någon av så låg börd. Men C en ung man av enkla förhållanden som svärmade för den sköna B är galen av sorg och svartsjuka. Nu har han bestämt sig för att hämnas. Han har blivit fredlös och samlat en del män ed mer än tvivelaktigt rykte och de lever "Robin Hood" i området.
Rollpersonerna kan dras in i det hela. Länsherren kan anlita dem för att infiltrera C liga för att ta C tillfånga eller döda honom. B är inte kär i C men hon vill helst inte att han dödas.
C anlitar rollpersonerna för att de ska röva bort B och föra henne till honom. De blir nog snopna när de inser att hon inte alls vill leva med denne stråtrövare utan vill hem till slottet!
Ja flera händelser kan inträffa förstås.
Rollpersonerna kan dras in i det hela. Länsherren kan anlita dem för att infiltrera C liga för att ta C tillfånga eller döda honom. B är inte kär i C men hon vill helst inte att han dödas.
C anlitar rollpersonerna för att de ska röva bort B och föra henne till honom. De blir nog snopna när de inser att hon inte alls vill leva med denne stråtrövare utan vill hem till slottet!
Ja flera händelser kan inträffa förstås.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
I staden OPÅ härjar en så kalla varråtta. Man misstänker att det är en halvlängdsman som förvandlas till detta monster. Folk är arga och tycker den lilla minoriteten av halvlängdsmän ska kastas ut ur staden. Rollpersonerna får 48 timmar på sig att hitta den skyldige.
Rollpersonerna är själva halvlängdsmän och de kanske ses som förrädare när d går de storas ärenden men, är det verkligen en halvlängdsman som är varråttan?
Rollpersonerna är själva halvlängdsmän och de kanske ses som förrädare när d går de storas ärenden men, är det verkligen en halvlängdsman som är varråttan?
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Dvärgarna hittar en gruva långt bort från deras land en stor diamant, troligen den största någonsin som har hittats! Tyvärr så lyckades man inte hålla detta hemligt och nu är många lyssökare ute efter den ovärderliga stenen. Man beslutar sig för att föra den i säkerhet men dvärgar kan ju knappast röra sig så fort, häst och åsna är de ju inte så bra att färdas på och inte heller böljan den blå.
Men rollpersonerna som är vänner med en av dem har ju ett eller flera flygdjur, flygödla, hippogrif eller vad man nu behagar som spelledare hitta på. Så ge er av. Men även flygdjur måste vila ibland och konsten att flyga är det mer än en fiende som behärskar.
Sedan så kan ju diamanten vara en kopia bara för att locka bort eventuella tjuvar. Inte litar dvärgar på långbeningar.
Men rollpersonerna som är vänner med en av dem har ju ett eller flera flygdjur, flygödla, hippogrif eller vad man nu behagar som spelledare hitta på. Så ge er av. Men även flygdjur måste vila ibland och konsten att flyga är det mer än en fiende som behärskar.
Sedan så kan ju diamanten vara en kopia bara för att locka bort eventuella tjuvar. Inte litar dvärgar på långbeningar.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Den mäktige animisten "Vadhannuheter" har uppfunnit en ny magisk ritual som kan uppväcka de döda. Inte som någon slags odöd utan friska och hela som de var en gång innan de dog.
Nu rubbas balansen rejält för "Vadhannuheter" återupplivar döda i parti och minut. Självaste Dödsängeln måste ge sig in i leken för detta skapar oordning i hela systemet. Gudar är arga för att de döda lämnar deras dödsriken samtidigt så blir det problem när de som varit döda ska skaffa bostad och inkomster. Dödsängeln tar av någon anledning och beordrar rollpersonerna att ta hand om "Vadhannuheter".
Men "Vadhannuheter" kan ju kanske lova att återuppliva rollspelarnas gamla men numera döda rollpersoner?
Nu rubbas balansen rejält för "Vadhannuheter" återupplivar döda i parti och minut. Självaste Dödsängeln måste ge sig in i leken för detta skapar oordning i hela systemet. Gudar är arga för att de döda lämnar deras dödsriken samtidigt så blir det problem när de som varit döda ska skaffa bostad och inkomster. Dödsängeln tar av någon anledning och beordrar rollpersonerna att ta hand om "Vadhannuheter".
Men "Vadhannuheter" kan ju kanske lova att återuppliva rollspelarnas gamla men numera döda rollpersoner?
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Mördaren Gifon är nog EA värste. Ty han har kommit över en basilisk. Detta monster förstenar folk med sin blick. Men Gifon har också ett eller ska man säga två magiska föremål i sin ägo. Dessa kan teleportera den som bär ett halsband och med det andra föremålet som är en ring kan den som har ringen bestämma inom några hundra meters radie var den som bär halsbandet ska teleporteras. Gifon bär ofta ett slags sotade glasögon som förvisso minskar synförmågan särskilt i mörker men också ger skydd mot basiliskens förstenande blick.
Ofta tar Gifon och teleporterar in sitt husdjur i ett rum där offret är ofta sovrum eller privata gemak där ingen vakt eller utomstående finns. Enda bekymret är att Gifon inte riktig vet när eller om basilisken lyckas. Men e få gånger han misslyckats har han gjort nya försök.
Förslag:
Gifon är ute efter någon som anställt rollpersonerna som livvakter.
Gifon är ute efter rollpersonerna de har skaffat sig fiender.
Gifon anställs av någon som känner rollpersonerna och som anser de ska vara med under något uppdrag.
Gifon är vän med rollpersonerna men hans basilisk har rymt. Hitta den fort!
Ofta tar Gifon och teleporterar in sitt husdjur i ett rum där offret är ofta sovrum eller privata gemak där ingen vakt eller utomstående finns. Enda bekymret är att Gifon inte riktig vet när eller om basilisken lyckas. Men e få gånger han misslyckats har han gjort nya försök.
Förslag:
Gifon är ute efter någon som anställt rollpersonerna som livvakter.
Gifon är ute efter rollpersonerna de har skaffat sig fiender.
Gifon anställs av någon som känner rollpersonerna och som anser de ska vara med under något uppdrag.
Gifon är vän med rollpersonerna men hans basilisk har rymt. Hitta den fort!