Postat: 2009-08-15 21:36
Jag vet att jag har lovat att fortsätta med beskrivningarna av Zorakins kvarvarande hertigdömen, Torilskogen och Nordbergaskogen och dessa kommer inom en snar framtid. Men innan dess ett avsnitt om Ransarderna.
Efter en del diskussioner med Fafnir om Sardernas historia verkar det som om de ursprungliga Sarderna kan ha varit ett folk som huvudsakligen praktiserade ett halvnomadiskt liv med svedjebruk och boskapsskötsel. Ungefär som Svedjefinnarna i Sverige.
Det kan ha gått till så här. Till att börja med vandrade Sardernas stammar runt relativt planlöst, hittade en lämplig plats...gärna i närheten av ett vattendrag. Brände och röjde mark där och sådde sin spannmål (framförallt korn eller råg) och lät boskapen (skogsgetter och småvuxna kor?) beta i skogsområdena strax utanför boplatsen. Man livnärde sig på jakt, fiske, mjölken från getter och kor samt från spannmålen och rovorna från svedjefälten. När marken var utsugen vandrade man vidare till nästa plats.
Namnet Sard kan komma härifrån. Det kan ha betytt ungefär "den Svedda jorden" (Jord = Ard). Men så småningom dragits ihop till Sard.
Så småningom skapade i alla fall de olika Sard-stammarna revir. En stam hade ett revir inom vilka stammen vandrade runt från ett brukninsområde efter det andra allt eftersom jorden sögs ut. När stammen vandrade bort tog skogen över, läkte såren efter människans brukande och återställde marken.
Sarderna började nu begrava sina döda i griftgravar och dösar som blev utplacerade i närheten av de områden där människorna brukade återvända till och röja fram sina boplatser all eftersom tiden gick. Dessa gånggrifter blev därmed även en slags revirmarkering som berättade för förbipasserande att marken var upptagen av en annan stam.
Nu min egen tolkning av dessa gamla gånggrifter och revirmärken nutida betydelse.
Idag brukas inte längre dessa gånggrifterna som begravningsplats av Sarderna. Idag äger Ranerna deras land. Det sägs dock att en del Sarder fortfarande använder dessa åldriga monument under nattliga religösa riter.
Hur som helst, man kan fortfarande se dessa ålderdomliga grifter och dösar runt om i Ransard. Ibland är de placerade på väl synliga höjder endast beskuggade av enstaka körsbärsträd eller ekar. Men ofta är de dolda av igenvuxna lundar av alm, gran och lind vars mossbehängda grenar och bladverk böjer sig ända ner till marken och sveper i vinden likt hängande draperier.
En del gånggrifter och dösar är anlupna av den overksamma tidens tand i form av tjocka lager av mossa, stenbeska och vintergröna som tycks klä in dessa uråldriga monument i ett mjukt, smaragdgrönt täcke och som ibland hänger ner över takstenarnas sidor likt ett kläde på en rikt smyckad brud. Andra dösar verkar oberörda av tidens verkningar och växters omfamningar. De står lika kalla, skrovliga och nakna som när de en gång restes. Det är som om dessa sköts och övervakas av någon, till synes, osynlig hand. Ibland, om man sitter alldeles stilla och tyst vid dessa stenblock, tycker man sig till slut höra viskningar, andetag eller tysta förstulna steg och man tycker sig ana en närvaro. Ofta börjar man slutligen känna sig illa till mods, som om osynliga blickar borrar sig in i ryggen på en.
Att gå in i en sådan gånggrift anses inte vara tillrådigt då fler av dem ofta verkar vara bevakade av synnerligen ogina och retliga andar eller gastar som någon bortglömd stams schaman har satt att vakta sina döda fränders ben.
Efter en del diskussioner med Fafnir om Sardernas historia verkar det som om de ursprungliga Sarderna kan ha varit ett folk som huvudsakligen praktiserade ett halvnomadiskt liv med svedjebruk och boskapsskötsel. Ungefär som Svedjefinnarna i Sverige.
Det kan ha gått till så här. Till att börja med vandrade Sardernas stammar runt relativt planlöst, hittade en lämplig plats...gärna i närheten av ett vattendrag. Brände och röjde mark där och sådde sin spannmål (framförallt korn eller råg) och lät boskapen (skogsgetter och småvuxna kor?) beta i skogsområdena strax utanför boplatsen. Man livnärde sig på jakt, fiske, mjölken från getter och kor samt från spannmålen och rovorna från svedjefälten. När marken var utsugen vandrade man vidare till nästa plats.
Namnet Sard kan komma härifrån. Det kan ha betytt ungefär "den Svedda jorden" (Jord = Ard). Men så småningom dragits ihop till Sard.
Så småningom skapade i alla fall de olika Sard-stammarna revir. En stam hade ett revir inom vilka stammen vandrade runt från ett brukninsområde efter det andra allt eftersom jorden sögs ut. När stammen vandrade bort tog skogen över, läkte såren efter människans brukande och återställde marken.
Sarderna började nu begrava sina döda i griftgravar och dösar som blev utplacerade i närheten av de områden där människorna brukade återvända till och röja fram sina boplatser all eftersom tiden gick. Dessa gånggrifter blev därmed även en slags revirmarkering som berättade för förbipasserande att marken var upptagen av en annan stam.
Nu min egen tolkning av dessa gamla gånggrifter och revirmärken nutida betydelse.
Idag brukas inte längre dessa gånggrifterna som begravningsplats av Sarderna. Idag äger Ranerna deras land. Det sägs dock att en del Sarder fortfarande använder dessa åldriga monument under nattliga religösa riter.
Hur som helst, man kan fortfarande se dessa ålderdomliga grifter och dösar runt om i Ransard. Ibland är de placerade på väl synliga höjder endast beskuggade av enstaka körsbärsträd eller ekar. Men ofta är de dolda av igenvuxna lundar av alm, gran och lind vars mossbehängda grenar och bladverk böjer sig ända ner till marken och sveper i vinden likt hängande draperier.
En del gånggrifter och dösar är anlupna av den overksamma tidens tand i form av tjocka lager av mossa, stenbeska och vintergröna som tycks klä in dessa uråldriga monument i ett mjukt, smaragdgrönt täcke och som ibland hänger ner över takstenarnas sidor likt ett kläde på en rikt smyckad brud. Andra dösar verkar oberörda av tidens verkningar och växters omfamningar. De står lika kalla, skrovliga och nakna som när de en gång restes. Det är som om dessa sköts och övervakas av någon, till synes, osynlig hand. Ibland, om man sitter alldeles stilla och tyst vid dessa stenblock, tycker man sig till slut höra viskningar, andetag eller tysta förstulna steg och man tycker sig ana en närvaro. Ofta börjar man slutligen känna sig illa till mods, som om osynliga blickar borrar sig in i ryggen på en.
Att gå in i en sådan gånggrift anses inte vara tillrådigt då fler av dem ofta verkar vara bevakade av synnerligen ogina och retliga andar eller gastar som någon bortglömd stams schaman har satt att vakta sina döda fränders ben.