Sida 306 av 313
Re: Klomellien
Postat: 2025-01-29 19:12
av Torquemada
Spioner finns överallt, lita aldrig helt på någon. Mercanierna är vana vid det - det viktiga är att du inte spionerar för Addiaska, eller värre Magilre, eller ännu värre zemniterna. Håll pappren nära bröstet. Skriv i kod. Visa inte dina sanna känslor. Medge aldrig misslyckanden.
Re: Klomellien
Postat: 2025-01-30 21:39
av gtjorgo
Gillar verkligen denna Echtavia:)
Garramil är inte en plats alla kan få ömma känslor till

Re: Klomellien
Postat: 2025-01-31 18:04
av Torquemada
Tackar!
Har vi någonsin övervägt att upprätta en lista över resetider med olika medel och mellan kända platser?
Re: Klomellien
Postat: 2025-01-31 18:22
av gtjorgo
Krilloan hade en sådan lista om jag minns rätt.. dvs till och från Krilloan från platser kring ormsjön
Re: Klomellien
Postat: 2025-01-31 19:35
av Torquemada
Just nu jobbar Echtavia på att reparera sina tabbar. Tullarna har justerats, åtminstone lite. Gamla trotjänare från Mercana har eftersänts. För att höja sin status tänker hon kasta all skuld på den döde företrädaren Ilvar Nunk (”jag följde nitiskt hans instruktioner”) och anordna en (ganska) stor fest för högdjur och allmänhet. Hon inbillar sig inte att det kommer att beveka alla attentatsmän, så därför tänker hon också under festen försöka locka ut sina fiender i det öppna, och göra sig av med dem, till exempel genom förvisning till Brikho. För att bevaka henne själv och hålla ögonen på alla misstänkta, det vill säga ungefär hela befolkningen, krävs förfärligt mycket personal. Dags att anlita äventyrare!
Echtavias fiender vill, med några undantag, inte döda henne, utan bara skrämma iväg henne eller bli av med henne på något annat sätt. Echtavia följer dock mercansk/addisk/triskisk sed, där fegisar är till för trampas på, men det kan ju inte hennes angripare veta. Giriga förpaktare står man inte ut med, men man har inga möjligheter att hindra en regelrätt straffexpedition från Mercana, vilket sannolikt skulle bli resultatet av ett mord på öppen gata. För att avleda misstankarna från sig själva söker man värva utsocknes för smutsgörat. Dags att anlita äventyrare! Va, står ni redan i Echtavias sold? Vad bra, då misstänker hon inte er, och ni kan komma henne inpå livet…
Flera mer eller mindre genomtänkta planer smids. Här följer några av dem:
ETT SMUTSIGT SLUT. Ovanför honnörsbordet (som står på en innergård) hänger en färgglad och impregnerad baldakin som skydd mot regn och blåst. Till våningen ovanför skulle man kunna baxa upp tre skittunnor, tömma innehållet på baldakinen och sedan skära av snörena som håller upp den. Echtavia dränks i skit och lämnar vanärad Garramil! Problemen med planen är många. Först måste man agera snabbt för att inte bli sedd – eller luktad! Sedan är ju träffsäkerheten med en kollapsande baldakin inte direkt likvärdig med ett arbalest. Och sedan kommer man faktiskt att dränka in halva Garramils grädda tillsammans med Echtavia. Den här planen riskerar faktiskt att föra dem närmare varandra. Vilken idiot kom på den här planen egentligen? Bäst att skylla på äventyrarna som genomförde den…
UTSPYDD. Gift som inte är dödligt men som orsakar svårt illamående och explosivt spyende skulle kunna skrämma bort Echtavia. Soppan förgiftas. Tyvärr följer inte Garramil addisk etikett, och serverar inte den som har högst rang först, utan den som sitter längst ut vid bordet. Långt innan soppan når Echtavia är halva honnörsbordet nerspytt, själv har hon gått inomhus. Kanske om man lyckas smussla i giftet på nära håll? Men då måste man ta sig nära utan att bli misstänkt, inte ens efteråt, och det är inte lätt… Kanske man kan hälla giftet rakt i soppan från baldakinen – om den fortfarande hänger kvar…
FLÄSK SKA MED FLÄSK FÖRDRIVAS. Echtavia har handlat upp underhållning på billighetsbasaren, hon vill trots allt fortfarande gå med vinst som förpaktare! Två gyttjebrottande resar har kallats in från Resestaden. Svartfolk är erkänt impulsiva och olyckor händer så lätt. Några stackare skickas att värva resarna att angripa Echtavia. Resarna är inte alls intresserade (de har blivit lovade alla rester från banketten) och klår upp värvarna. Ibland är det inte lätt att vara äventyrare…
TRUBBEL FRÅN TRISKA. För några år sedan blev ett tjog huskarlar svårt förödmjukade i Garramil, och nu är de tillbaka för att hämnas. Med hjälp av konspiratörerna tar de sig förbi vakter och avspärrningar, men sedan har de egna planer. Först tänder de eld på ena änden av staden (”det här ingår inte alls i planen!”) för att dra bort styrkor från Echtavia. Sedan närmar de sig henne utklädda till ett karnevalståg (ingen går på det). Planen är att först ta Echtavia som gisslan för att få fri lejd (att skada obeväpnade kvinnor går emot den triskiska hederskoden) för att sedan föra henne hem till Triska och utkräva en saftig lösensumma.
TVÅ MÄN GÅR IN PÅ EN BAR… Under en tillfällig stiltje i festligheterna får kreti och pleti chansen att träffa, skaka hand med och ta en drink med högsta chefen! Och de blir inte ens muddrade! Tyvärr för tilltänkta terrorister är det här lika mycket en fälla som ett försök att ställa in sig hos garramilerna. Folk släpps bara in en i taget. Echtavia sitter bakom ett STORT skrivbord som det är svårt att ta sig runt. Hon har pansar under pälsen. Bakom draperiet väntar en drös knektar. En bågskytt siktar på dem hela tiden, från ett hål i väggen. För säkerhets skull har hon till och med byggt in en fallucka i golvet…
OM NI ÄR SÅ SMARTA FÅR NI VÄL HITTA PÅ NÅGOT SJÄLVA. Smarta äventyrare sticker snart hål på en del av de ovanstående planer, och detta är alltså tacken…
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-01 09:12
av birkebeineren
Restidstabell låter som en mycket bra idé. Tror det har varit uppe till diskussion förut men hittar inte var. Dags att göra nu alltså!
På sidan 40 i EA-Kampanj anges restider mellan Erebs stora städer och Mercana är där med. I Krilloan-modulen sidan 25 anges restider mellan Krilloan och stora städer över det kända Altor (Krilloan-Mercana 69 dagar). Att utgå från någon av Klomelliens andra kuststäder borde ge samma restider, möjligtvis en dag eller två länger ner till Yolev och Nya Arno om farleden först går mot Mercana och sedan söderut längs kusten.
Vad vi då behöver reda ut är restider mellan Klomelliens olika städer och då förslagsvis med en tabell som den i EA-Kampanj. Ett krux är att restiderna lär variera beroende på val av färdmedel. Alla städer är möjliga att nå sjövägen, antingen till havs eller via floderna; bortsett från Brikho, Sanzas och Triska. Det leder dock en forumskapad flod upp till Sanzsas från Maure, och något liknande kan tänkas till Brikho samt till Triska från Wemer, så med lite godvilja kan alla städer inkluderas även om sista biten kanske kräver byten mellan skepp, båt och pråm. Landvägen borde det gå att nå alla städer även om det är blött nere kring Nya Arno och delar av Bozsa. Valet äv färdmedel kan tänkas påverka restiden beroende på vilka resmål färden går mellan, exempelvis mellan Yolev och Hisskov som ligger nära varandra landvägen men inte sjövägen, men om vi låter det finnas några mindre floder i anslutning till dessa städer och lägger till ett båtbyte i anslutning till vattenskiljet upp på Hisskoviska högåsen (exempelvis i den forumskapade staden
Komcea) så går det möjligtvis ändå ungefär lika snabbt sjövägen som landvägen. Ändå kan det vara värt att uppge två restider för alla städer beroende på färdmedel eftersom den som färdas kan tänkas välja det ena framför det andra.
Någon som vill mäta och räkna?
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-01 09:12
av birkebeineren
Gillar äventyrsuppslagen Torquemada.

Re: Klomellien
Postat: 2025-02-01 21:45
av gtjorgo
Strålande äventyrsuppslag!
Är det tänkt att det vara hemligt vilka konspiratörerna är eller kan man gissa att Garramils rådsförsamling/anda borgare ligger bakom?

Re: Klomellien
Postat: 2025-02-01 21:55
av gtjorgo
birkebeineren skrev: ↑2025-02-01 09:12
Restidstabell låter som en mycket bra idé. Tror det har varit uppe till diskussion förut men hittar inte var. Dags att göra nu alltså!
På sidan 40 i EA-Kampanj anges restider mellan Erebs stora städer och Mercana är där med. I Krilloan-modulen sidan 25 anges restider mellan Krilloan och stora städer över det kända Altor (Krilloan-Mercana 69 dagar). Att utgå från någon av Klomelliens andra kuststäder borde ge samma restider, möjligtvis en dag eller två länger ner till Yolev och Nya Arno om farleden först går mot Mercana och sedan söderut längs kusten.
Låter ju rimligt. Eventuellt så kan kuststräckan vara lite tjorvig att ta sig fram (kring de melorghiska öarna samt det pågående musselkriget), men ca en till två dagar i gryppas vik känns rätt.
Vad vi då behöver reda ut är restider mellan Klomelliens olika städer och då förslagsvis med en tabell som den i EA-Kampanj. Ett krux är att restiderna lär variera beroende på val av färdmedel. Alla städer är möjliga att nå sjövägen, antingen till havs eller via floderna; bortsett från Brikho, Sanzas och Triska. Det leder dock en forumskapad flod upp till Sanzsas från Maure, och något liknande kan tänkas till Brikho samt till Triska från Wemer, så med lite godvilja kan alla städer inkluderas även om sista biten kanske kräver byten mellan skepp, båt och pråm. Landvägen borde det gå att nå alla städer även om det är blött nere kring Nya Arno och delar av Bozsa. Valet äv färdmedel kan tänkas påverka restiden beroende på vilka resmål färden går mellan, exempelvis mellan Yolev och Hisskov som ligger nära varandra landvägen men inte sjövägen, men om vi låter det finnas några mindre floder i anslutning till dessa städer och lägger till ett båtbyte i anslutning till vattenskiljet upp på Hisskoviska högåsen (exempelvis i den forumskapade staden
Komcea) så går det möjligtvis ändå ungefär lika snabbt sjövägen som landvägen. Ändå kan det vara värt att uppge två restider för alla städer beroende på färdmedel eftersom den som färdas kan tänkas välja det ena framför det andra.
Triskastad har i mina ögon inte någon farbar vattenväg utan de bäckar som omger staden kan nog främst föra med sig barkbåtar:) däremot tar man sig runt större delen av våtmarkerna i Triska med hjälp av klomull!
Brikho får för min del också gärna vara avskuret vattenleds.
En sak man också får tänka på är att det nog går märkbart snabbare att åka sträckan Hamur ->Mercana (medströms) än Mercana ->Hamur (motströms).
Någon som vill mäta och räkna?
Ska leta fram min krilloanbok!:)
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-02 04:56
av Torquemada
Konspiratörerna är tänkta att vara garramiler, ja. Knappast några andra, inte ens Addiaska, bryr sig om den lokala förpaktaren. Men jag ville inte lägga mig i Garramils lokala persongalleri.
Brikho har nog inte mycket till farbara vatten (om man inte är svartalf i en liten kayak), men vattendrag måste de nästan ha, så mycket berg som de har.
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-03 09:50
av gtjorgo
Det låter rimligt att det är Garramilerna själva (möjligt att Addiaska och några andra har ”Agenter” på ön men kanske inte med resurser och handlingsutrymme att göra så mycket mer än lyssna på skvaller?
Precis. Alla platser med bebyggelse lär ha tillgång till vatten. Brikho har antagligen sin försörjning av detta från antingen bäckar från bergen eller brunnar som går ner till grundvattnet.
Möjligen finns reservoarer i bergrummet inne i staden?
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-03 17:46
av Torquemada
Brikho har djupa brunnar - det tänkte de människor som en gång byggde fästningen på.
Brikhos berg stoppar ju moln och tvingar fram regn, som sedan måste rinna iväg någonstans. Men eftersom vi lever i en fantasyvärld så kan det rinna under jorden till Maure om vi vill...
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-03 20:19
av birkebeineren
Följande mindre floder finns nu i nordöstra Klomellien:
Blå - Klovattnet
Ljusblå - Dimmån
Lila - Buna
Mörkblå - Villvirvlan
Två förslag:
1) Vi
lägger inte till en ny flod utan låter Brikhostaden vara ett undantag och den enda huvudstaden i Klomellien som inte går att nå sjövägen. Den som vill resa till Brikhostaden kan göra det sjövägen till Mercana och där byta till landvägen, alternativt landvägen från Sanzastaden.
2) Vi
lägger till en ny flod som leder förbi Brikostaden ner till en av de existerande floderna, förslagsvis längs gränsen mot Mercana och ner till Dimmån ungefär där karavanvägen korsar floden. Denna nya flod är grund och endast farbar med dragdjur och pråm. Klomuller gillar inte svarfolk (och trivs heller inte i det extra salthaltiga vattnet här ute på Ishnaslätten) så från mötet med floden Buna övertar resar (eller troll?) som följer flodbrädden som dragare för pråmarna. En variant är att denna flodväg delvis går genom underjorden och ansluter till Brikhostaden underifrån.
Oavsett så lär Brikhostaden ha tillgång till vatten via djupa brunnar. Inte ens svartfolk klarar sig utan dricksvatten.
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-03 20:36
av birkebeineren
gtjorgo skrev: ↑2025-02-01 21:55Låter ju rimligt. Eventuellt så kan kuststräckan vara lite tjorvig att ta sig fram (kring de melorghiska öarna samt det pågående musselkriget), men ca en till två dagar i gryppas vik känns rätt.
Kanske normalt att göra en lov runt Melorghiska öarna som inte har det bästa ryktet så lite extra restid kan vara inräknat för sjövägen ner längs kusten.
gtjorgo skrev:Triskastad har i mina ögon inte någon farbar vattenväg utan de bäckar som omger staden kan nog främst föra med sig barkbåtar:) däremot tar man sig runt större delen av våtmarkerna i Triska med hjälp av klomull!
Brikho får för min del också gärna vara avskuret vattenleds.
En sak man också får tänka på är att det nog går märkbart snabbare att åka sträckan Hamur ->Mercana (medströms) än Mercana ->Hamur (motströms).
Vi kan då lägga till en notat i restidstabellan att sista biten till Triskastaden kräver byte till klomull, lämpligt att göra i Garrika som har en hamn.
Och det låter rimligt att restiden lär variera beroende på res- och strömrikning.
Re: Klomellien
Postat: 2025-02-03 20:42
av birkebeineren
Angående restid med båt diskuterades detta för ett tag sen i tråden för Kalklanden:
Mikael skrev: ↑2022-01-11 20:32
Färden från O till Karamandrin, vad tycker ni är rimlig tidsåtgång för ett sällskap?
7 dagar till häst, 10 dagar med båt? Floden vindlar som sagt en del.
birkebeineren skrev: ↑2022-01-11 23:18
Utifrån en väldigt rörig kladdkarta jag använt med mått från Spelknepe får jag det till drygt 18 mil i luftlinje. Så med vindlingar tillagda kanske 22 mil?
Enligt tabellen i Expert är restiden med segelbåt 30 km pr dag på en flod, +/- 1-20 km beroende på strömhastighet, och med häst 35 km i öppen terräng.
Mikael skrev: ↑2022-01-12 13:59
Tack Birke.
Resa med häst känns ca 6 dagar rätt.
Flodbåt då? Strömmen är relativt konstant (normal, +5 medströms/0 motströms), lite kraftigare på vårkanten då tillflödena från bergen ökar med vårfloden. +/- 5 km beroende på riktning man färdas alltså. Men har man segel, vilket många har, kan hastigheten ökas.
Hur blåser då vindarna?
På sommaren blir Kalklanden mycket heta och detta medför att det mestadels är medvind från Staden O till Karamandrin, +10 km motströms, och +5 medströms - utöver strömmen.
På vintern är Kalklanden kalla och vinden blåser därför mot havet, +15 km medströms men -5 km motströms - utöver strömmen. Dessutom kan de övre delarna närmst fallen tom frysa vissa år vilket försvårar färden. Närmare O blåser också vinterstormar in från havs vilket kan skapa våldsamma oväder kring O och slätterna närmast kusten.
På våren är det relativt lugnt och vinden påverkar lite och slumpartat, +/-5 km beroende på väder - utöver strömmen.
På hösten när vädret ställer om från sommarhetta till vinterkyla sker detta mer våldsamt och ostadigt. Segel undviks oftast såvida inte vinden är mild för dagen. Räkna därför med + 0-10 km medströms gynnsamma dagar.
Resa på hösten med båt O till Karamandrin tar alltså ca 8 dagar; resa på våren med båt från Karamandrin till O tar ca 5-6 dagar; sommarresa kan vid gynnsamma förhållanden ta 6 dagar från O; Vinter från Kalklanden till O kan gå på 5 dagar.
Om detta verkar OK bör nog denna info även läggas under Staden O.
Segelbåt 30 km pr dag är alltså en utgångspunkt. Lika snabbt med klomulldragen pråm eller kanske lite saktare?
En längre diskusion om flodar och pråmar finns här i tråden för Skepp & Sjöfart:
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 600#p44600