Finns plats för mer förändringar och tillägg i kartan framöver och då tänker jag mer kanske fler städer och mer skog.
Ni tycks snart ha kokat ner till lagom antal invånare, städer och urbaner.

Något som folk ofta verkar ha missat är hur stora länderna faktiskt är i Ereb. Det är bara att sitta och mäta lite för att inse Erebs gigantiska storlek... (För att inte tala om det märkliga fenomenet att länderna är ännu större på andra kontinenter...)
Jag uppmanar därför folk att räkna ut ländernas arealer i kvadratkilometer och sedan beräkna andelarna av arealen som är tätbefolkad, mindre tätbefolkad resp. glesbefolkad. Färgerna för odlad mark, slättland samt berg och skogar på den gamla stora Erebkartan kan ge rätt bra fingervisningar. Sedan kan man med hjälp av sunt förnuft räkna ut hur mycket folk det finns i ett land.
För att ta Hynsolge som ett exempel... (Uträkningen kan ha brister...)
Med lite snabb överslagsräkning kan man komma fram till följande:
Hynsolges areal är ca:540000 km2 (grovt räknat). Räknar vi nu (med ledning av kartan) med att 100000 km2 är uppodlade och därför tätbefolkade, och att ett tätbefolkat område i Hynsolge består av byar och gårdar som i snitt ligger med 3km mellanrum samt att varje by/gård har 200-250 inv. i snitt, kommer vi fram till att det finns 16500 byar och gårdar i de tätbefolkade områdena. (10000 är kanske gårdar och 6500 byar...) I dessa 16500 byar/gårdar bor sammantaget 4 milj. människor.
Räknar vi på samma sätt med de mindre tätbefolkade områdena, kommer vi, om deras totala areal är 280000 km2 och vi räknar med byar/gårdar på 5km avstånd från varandra som var och en innehåller 100-150 inv., fram till att dessa områden befolkas av 1,5 milj. människor.
Resterande areal, 160000 km2 är glesbefolkad. I dessa områden ligger bosättningarna på 7 km avstånd från varandra och det bor 50 inv. i varje. De glesbefolkade områdena befolkas därför av 150000 inv.
Räknar vi sedan upp städernas befolkningsantal lite (nästan tiodubblar antalen i EA-boxen) och säger att de större städerna tillsammans har 80000 inv, kan vi komma fram till att Hynsolges totala inv.antal måste ligga på ca:5,75 milj.
Nej, jag säger att grunden till att städerna är små, relativt högmedeltida Europa, är att befolkningstätheten är låg. Befolkningstäthet är en mera avgörande faktor till möjligheten att koncentrera människor i städer än den total befolkningen.Dude skrev: Så jeg synes nok at du anskuer det back-to-front, DrHus. Du siger at grunden til at byerne er så små, er fordi den samlede befolkning er så lille.
, studsede netop også over det, og det var derfor jeg bare lagde dem til Entikas "egen" befolkning.För övrigt är 5000 invånare i Opadalen mycket lågt. Proportionen landsbygdsbefolkning: stadsbefolkning borde ligga på ungefär 7-9:1.
Här under stora kartan: viewtopic.php?t=13&start=0Dude skrev:Og ja, tænkte nok det var noget i den retning "hejere" betødHvor er det jeg kan se de finne pennekort??
Nej Hejaren är den man hejar på. Jmfr. Han är en hejare på skidor, han är en hejare på att hugga ved, han är en hejare på att montera IKEAmöbler.Mikael skrev: Jag tror hejare är någon som är så duktig att man uppmuntrande ropar (eller i alla fall innan WW2 ropade) "heja heja!" till den personen (förr ofta en idrottsman). (amatörlingvist)
Som sagt, "någon"-"personen" i min mening är ju den man hejar på, dvs hejaren (på kartor). Men kommer ordet sig av min föreslagna anledning? Fallhammare?Snibben skrev:Nej Hejaren är den man hejar på. ... Ett föredömme med andra ord.Mikael skrev: Jag tror hejare är någon som är så duktig att man uppmuntrande ropar (eller i alla fall innan WW2 ropade) "heja heja!" till den personen (förr ofta en idrottsman). (amatörlingvist)
Kan också betyda fallhammare
Det låter rätt bra. Använd siffrorna från befolkningsrevideringstråden och sen är det bara att börja räkna.birkebeineren skrev:Vad tror ni om att låta de grönt inringade områderna vara de i Berendien som är normalt tätbefolkade (och den gula Opadalen som mycket tätbefolkat) medans resten av landet är rätt glesbefolkat?