Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

På förfrågan:

Waliton: Ankiska förstås.

Ir-Fek: Samma som Melorgh.

Ir-Jorpag: Samma som Mercana, samt lite andra som växlar snabbt (eftersom befolkningen också gör det).

Ir-Kah: Osäker på varifrån de olika piraterna kommer, sannolikt en soppa. Med piratslang! Aaargh matey!

Ir-Demem: Utdöda dialekter av vad som nu talades i Bozsa för tvåhundra år sedan - plus lite extra snobbiga adelsuttalsfasoner.

Ir-Ves: En egen språkvariant som blandar yolevitiska och melorghiska.
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Vem gör torn, betsel mm åt klomullerna?
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Står inte det i EA-boxen att triskerna var de första som satte torn på klomullerna? Eller var det kanske någon här på forumet? Annars förslagsvis mercanierna eller en påhittig (och sen framgångsrik) kondottiär. Att sätta seldon på klomuller för att dra flodpråmar kan ha varit en äldre tradition och inte nödvändigtvis samma som den första tornkonstruktören. Kanske är det något olika stadsstater nu bråkar om vem som var först med?

Men oavsett vem som var först så föreslår jag att mercanierna, triskerna och hisskoviterna nu alla tillverkar både torn och seldon.
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2023-01-17 11:58
birkebeineren skrev: 2023-01-17 10:26 Addiaska borde kunna ha en nästan helt egen dialekt inspirerad av kardiska då ju många addiasker kommer från just Kardien.

Här tycker jag nog olika från dig/er. :-)
Kardiskt inflytande absolut men den absoluta huvudparten av befolkningen har sitt ursprung i Mercana, Melorgh, Yolev, Hisskov och Nya Arno.
Legosoldaterna under Targos Friman lär inte varit tillräckligt många för att ge ett sådant stort genomslag i språket.
Visst har många riddare anlänt från Kardien (samt några från Zorakin och jorpanga) efteråt men dessa utgör främst stadsstatens lilla elit, inte någon aidnisk exodus. Huvuddelen tänker jag pratar en nordklomellisk dialekt med inslag av Yolevitiska, hisskovitiska, kardiska och lite dalkiska.
Hovet (samt insmickrande strebrar inom ekonomiska överklassen och förvaltningen) lär definitivt tala kardiska dock!

Tänker jag
”Obildade barbarer som talar lika illa som zorakierna”
-Chelgorm Måne, trettonde son till hertigen av Satgherin och tidigare legosoldat i Addiaska.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

[quote=birkebeineren post_id=49838 time=1673968930 user_id=
[/quote]
”Obildade barbarer som talar lika illa som zorakierna”
-Chelgorm Måne, trettonde son till hertigen av Satgherin och tidigare legosoldat i Addiaska.
[/quote]

Precis så tänker jag:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-17 16:13 Står inte det i EA-boxen att triskerna var de första som satte torn på klomullerna? Eller var det kanske någon här på forumet? Annars förslagsvis mercanierna eller en påhittig (och sen framgångsrik) kondottiär. Att sätta seldon på klomuller för att dra flodpråmar kan ha varit en äldre tradition och inte nödvändigtvis samma som den första tornkonstruktören. Kanske är det något olika stadsstater nu bråkar om vem som var först med?

Vi har tidigare nämnt att ätten Peffomir (då benämnda Vaktelsnattra) var de första med att sätta torn på klomullerna. Jag vet dock inte om detta spikades?

Men oavsett vem som var först så föreslår jag att mercanierna, triskerna och hisskoviterna nu alla tillverkar både torn och seldon.

Ja det borde inte vara någon hemlighet längre utan ganska enkelt att kopiera.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-01-17 15:26 På förfrågan:

Waliton: Ankiska förstås. (Vad är [color=#008080]ankiska idag? Talas det av ankor ännu? Jag tänker att de lämnat ”ägget” för så länge sedan och att stora oförrätten splittrat och sargat ankorna så mycket att detta språk nu främst talas av några eremiter på hemön i västerhavet och kanske av några få extrema traditionalister? Man har bevarat några ord och uttryck som används i de språk omgivningen historiskt talat. Lite som hur hebreiska nästan försvann som talspråk under den judiska diasporan (som jag ser lite som förlaga för diaspovan). [/color]

Ir-Fek: Samma som Melorgh. Bra!

Ir-Jorpag: Samma som Mercana, samt lite andra som växlar snabbt (eftersom befolkningen också gör det). Bra

Ir-Kah: Osäker på varifrån de olika piraterna kommer, sannolikt en soppa. Med piratslang! Aaargh matey! Köper det:-) nordmaurisk bas men mycket andra influenser )

Ir-Demem: Utdöda dialekter av vad som nu talades i Bozsa för tvåhundra år sedan - plus lite extra snobbiga adelsuttalsfasoner. En melashisk/sydklomellisk dialekt då. Fungerar fint!

Ir-Ves: En egen språkvariant som blandar yolevitiska och melorghiska.
Låter också bra! Uppdaterar framöver:-)
Senast redigerad av gtjorgo den 2023-01-18 15:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev: 2023-01-16 10:35 Klomelliska dialektmysterier…
Finns det något som kännetecknar de olika dialekterna och hur ser folk på andras dialekter? Finns det ”finare” eller ”bonniga” dialekter? Är vissa dialekter mer otydliga och sluddriga medan andra är klarare i uttalet, osv…
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Sydklommeliskan ser nog sig själv som finast då de behållit mest av det joriska arvet från kejsardömet.

Andra ser dock dessa som arkaiska vålnader drömmande om en tid som aldrig riktigt fanns.

Yolevitiska anses nog akademiskt fint (oxfordengelska)

Kardiska är nog lite som amerikansk engelska. ”Ny och frän” enligt vissa, burdus och tramsig enligt andra.

Hisskovitiska, salttunga, Isthumtal, loigermål och melorghiska ses nog ner på en del…
Gissar jag.
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2023-01-18 15:28
Torquemada skrev: 2023-01-17 15:26 På förfrågan:

Waliton: Ankiska förstås. (Vad är [color=#008080]ankiska idag? Talas det av ankor ännu? Jag tänker att de lämnat ”ägget” för så länge sedan och att stora oförrätten splittrat och sargat ankorna så mycket att detta språk nu främst talas av några eremiter på hemön i västerhavet och kanske av några få extrema traditionalister? Man har bevarat några ord och uttryck som används i de språk omgivningen historiskt talat. Lite som hur hebreiska nästan försvann som talspråk under den judiska diasporan (som jag ser lite som förlaga för diaspovan). [/color]
Ankorna i Waliton verkar enligt beskrivningen ha kommit dit på 300-talet eO och då gissningsvis från någon annan del av Klomellien. De första ankorna i Klomellien kom från Bactulge och talade nog ett språk därifrån men då folkslaget verkar ha för vana att snabbt övergå till lokalt talspråk är det inte säkert mycket av det bactulgiska arvet som finns kvar varken i Klomellien allmänt eller Waliton speciellt. Dessutom har troligtvis ankor från andra delar av Ereb bosatt sig i Klomellien senare också. Vi har kort varit inne på ett ankisk urspråk i andra diskussioner men det verkar som sagt inte vara särskilt förekommande. Det mest särpräglade med ankors sätt att tala, och kanske också något som gör talsättet till ankor från helt olika kulturer till viss del likartat, är kanske de fysiologiska förutsättningarna som en näbb ger?
birkebeineren
Admin

Adragoor skrev: 2023-01-18 15:29
Finns det något som kännetecknar de olika dialekterna och hur ser folk på andras dialekter? Finns det ”finare” eller ”bonniga” dialekter? Är vissa dialekter mer otydliga och sluddriga medan andra är klarare i uttalet, osv…
I grunden för det joriska språket i Klomellien är att det tillhör Kontinental jori (en grupp språk som har sin gemensamma grund i den statsbildning som under några århundraden under tidig Mörkertid existerade i västra Ereb) och att det finns en underindelning i nordklomelliska och en sydklomelliska.

Utöver det redogör gtjorgo och hans lärde alter ego utmärkt för hur det förhåller sig. 8)
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2023-01-18 15:34
Kardiska är nog lite som amerikansk engelska. ”Ny och frän” enligt vissa, burdus och tramsig enligt andra.
I Aidne-modulen står det att kardiska är mer gammalmodigt och att zorakiska låter mer slarvigt, med en jämförelse med amerikansk och britisk engelska. Är klomellierna då ännu mer konservativa än kardierna? Eller är det tvärtom så att klomelliska dialekter är lite mer som zorakiska, åtmistonde i kardiska öron?

Och har kanske Addiaska och Yolev hittat varandra språkligt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-18 18:43
Adragoor skrev: 2023-01-18 15:29
I grunden för det joriska språket i Klomellien är att det tillhör Kontinental jori (en grupp språk som har sin gemensamma grund i den statsbildning som under några århundraden under tidig Mörkertid existerade i västra Ereb) och att det finns en underindelning i nordklomelliska och en sydklomelliska.

Utöver det redogör gtjorgo och hans lärde alter ego utmärkt för hur det förhåller sig. 8)
Jag la även in underindelningen västklomelliska men det är inte förankrat.:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-18 18:54
gtjorgo skrev: 2023-01-18 15:34
I Aidne-modulen står det att kardiska är mer gammalmodigt och att zorakiska låter mer slarvigt, med en jämförelse med amerikansk och britisk engelska. Är klomellierna då ännu mer konservativa än kardierna? Eller är det tvärtom så att klomelliska dialekter är lite mer som zorakiska, åtmistonde i kardiska öron?

Och har kanske Addiaska och Yolev hittat varandra språkligt?
Nordklomelliska låter nog mer opolerat och mottagligt för nyord tänker jag. Samtidigt borde lite magillerskt arv finnas?
Sydklomelliskan har behållit mer gammelmodiga ord.
Dock är båda en del av familjen kontinentaljori som du säger.

Addiaska och Yolev vet jag inte om de ligger nära. Yolev är nog ganska konservativt och är kanske inte helt nöjda med att Addiaska kommit på scenen med gränskrav och liknande.
Däremot lär Yolevitiska påverkat den klomelliska dialekt som talas i Addiaska (inte elitens kardiska!). Detta då folket från yolev var en av befolkningsgrunden i stadsstaten.
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2023-01-19 11:38
Jag la även in underindelningen västklomelliska men det är inte förankrat.:-)
Västklomelliska passar bra in.
Skriv svar