Då är man tillbaka framför skärmen igen efter två 90-timmars arbetsveckor. För att sammanfatta så har jag både lyckats slå mig själv gul och blå (trötthet är farligt) och huvudet sväller av idéer och uppslag till projektet. Just nu får jag nog nöja mig med att anteckna alltsammnas, men återkommer förhoppningsvis med någonting konkret så småningom. Jag har också haft tid att fundera på pågående debatter, vilka dock verkar avslutade redan, så jag hoppas att jag inte försöker riva upp tagna beslut med mina invändningar och motförslag.
Först litet plock från diskussionerna:
gtjorgo skrev:När det gäller Kargoms folk så tror jag inte att man där hade några nog starka eller stora riken vid cruriernas ankommande. Man kunde inte kalla sig ett distinkt folk med specifikt urskiljningsbara seder etc.(snarare ett hundratal stammar eller familjer vars ända likhet med sina grannar var kampen om de skrala resurserna).
Man var kanske i kargom avlägsna släktingar till barbarerna/Kannibalerna på lemura, mangovia och chrachz? När man började gifta in sig hos cruriera skapades en distinkt blandkultur, där krau-kis sofistikerade, semifeodala, översittarkultur blandades med 'kannibalernas' mer djuriska, kortsiktiga livsstil där kampen för överlevnad varje dag var den viktigaste beståndsdelen...så upplever jag kargoms fosterstadium...men vad säger Brior?
Det sammanfattar väldigt bra min egen bild, som alltså är ett resultat av Mikaels efterforskningar i urbefolkningarnas vara och icke-vara. Kan projektet slutligen enas om någonting sådant? (Jag har nämligen tänkt utgå ifrån någonting liknande själv i kommande arbete. Det verkade förresten att även Brior håller med, vilket känns bra för egen del, tycker jag.)
Brior skrev:Hela Kishatet styrs förslagsvis centralt av krystalokraternas råd med civila ståthållare i varje region och stad samt förstås ett lokalt religiöst råd. Shamasherna söker av religiösa skäl undvika personlig förhävelse (sedan finns det förstås realpolitk också).
Så måste det givetvis vara. Jag tror nog att jag (i händelse av att jag sammanställer ett utkast över städerna) låter bli att gå djupare in i just ståthållarna inom Kishatets domäner. Även om det alltid känns frestande med undantag från regler. Kanske en civil ståthållare som utmanar det lokala religiösa rådet med stöd från heliga skrifter och kanske någon oppositionell krystallokrat?
Brior skrev:Balgumél: Munkarna ser sig förslagsvis som förvaltare av staden snarare än som ägare och är underställda sin uppgift. Ett råd med vald ledare verkar vara troligast.
Jag är själv inne på att ordnarna delat upp Nastrôl mellan sig geografiskt (utan några strikta gränser eller liknande dock). Då är frågan om inte det är Nardor Brodrans sturske sinnen (eh?) som förvaltar staden. Eller borde Balgumèl ha status som huvudstad eller kanske helig plats, och förvaltas gemensamt av ordnarnas högsta gemensamma styrande organ?
Brior skrev:Branyle Gannula: Barboskerna är mycket känsliga för extern inblandning. Helst skulle jag se att staden nominellt uppfattas som lokalbefolkningens egen under en klanhövding som kontrolleras av trakorierna, eventuellt en barboskisk kondottiär. Trakoriernas intresse är bara att varorna flödar sedan får bergsvildarna bullra efter behag. Riket har tillräcklig koll från Soblak (tror de).
Det klingar helt rätt i mina öron i alla fall. Denne barboskerhövding skulle i så fall kunna vara ungefär som Robert Bruce i Skottland, alltså underställd trakoriska kejsaren men samtidigt den som leder de årliga upproren mot trakorierna i Soblak. Alltså små fälttåg utan några större ambitioner för att lätta på trycket bland de bredare folklagren.
Brior skrev:Famarulh och Favoki: Favoki ska nog inte tillhöra Kishatet eftersom floden borde utgöra gräns - önsketänkande av Kishatets kartritare?. Därmed borde staden vara ett eget furstendöme - hitta gärna på ett lämpligt hus.
Jag ser kanske inte just problemet med gränsdragningen kontra floden, utan tycker snarare att vägnätet på färgkarkan stöder den befintliga kartans gränsdragning. Däremot borde vägarna härröra från tiden då hela Kishatet var en del av Moskorien (förslagsvis uppdelat i Övre respektive Nedre Moskorien), varför jag har en egen teori om att floden i själva verket används som transportväg. Och sådana sjövägar utgör kanske inte några ideala defensiva gränser, inbillar jag mig.
Samtidigt känns det frestande att hitta på ett undantag här. Varför låta spelvärlden vara statisk när man kan fånga ett dynamiskt förlopp istället? Alltså kan Favoki befinna sig i ett mellanläge där Kishatet i praktiken tagit kontrollen men där stadens gamla styresmän fortfarande anser sig tillhöra Moskorien.
En annan tanke skulle kunna vara att staden varit fristad (se tidigare postning) sedan gamla klavykiska dagar, men att stadens status nu är hotat av Kishatets expansiva politik. Trakorierna är givetvis på plats genom Digeta Longa för att iaktta och manövrera parterna i det fördolda. Se där; en grogrund för äventyr!
Brior skrev:HOXOH: Illusionisternas makt tilldelades dem en gång av stadens härskare som fortfarande finns kvar som ett furstehus. I praktiken bestämmer trollkarlarna men de är ganska nöjda med att slippa praktiskt styre.
Tillhör inte staden munkstaten Nastrôl eller är det optimistiska kartritare i farten igen?

Det verkar som att varken munkarna eller några kejsardömen utövar något praktiskt styre över staden. Jag är själv inne på att en av Nastrôls ordnar (den fjärde, icke namngivna) i själva verket har hand om stadens styre. Det skulle i så fall röra sig om en mysteriesekt som tror att hela skapelsen är en illusion. Åsikter?
Brior skrev:Stämmer - jag får nog ta en funderare, men jorddragaren måste ju vara inblandad för intrigen. Vägen från Yndar är väldigt lång, men en kompromissmöjlighet är att gudarna lyfte staden, satte ner den på en "ledig" ö långt ute i västerhavet (ledig sånär som på några Kvurer) och sade åt Jagernathan att sätta fart mot Trakorien. Öns sönderfall i samband med konfluxen kan bero på att jorddragaren sätter maximal fart eftersom det är bråttom. Det viktigare att ena konfluxen än att hålla ihop Marjura.
Det låter som en hyfsad nödlösning, tycker jag. Men jag återkommer till ämnet i en separat postning litet senare.
gtjorgo skrev:Själv älskar jag ankorna!
Upplever att de etablerade sig i området kring ruhl och även delvis i bralorge åren närmast följande Kasykiska omvälvelsen. Känner personligen att denna kult har stark attraktionskraft på ankorna i förhållande till andra folk (även om man tar väl hand om varandra inom storfamiljerna)
Jag känner mig också nostalgisk inför de små rackarna!

Sedan syftar du säkert på "Kastykiska omvändelsen"

men förklara gärna hur du menar angående Kastyke-kulten bland ankorna.
Själv tycker jag nog inte nödvändigtvis att realism och konsekvens är första prioritet när det gäller comic relief-inslag som ankorna. Varför inte låta Ruhl vara äldre än de klavykiska kolonierna? (Hur det hela går ihop med urbefolkningar och liknande kan man säkert förklara på något sätt. Huvudsaken är att förklaringen är underhållande!

)
Gunther skrev:Myrstacken är f.ö. också namnet på Tricivles slumområde. Kanske för att det fungerat som bl.a. soptipp och folk har samlat på sig bortslängda saker därifrån.
Ah, jag hade det på känn att jag "lånade" namnet någonstans ifrån, men var för lat för att dubbelkolla. Förslaget är därmed att betrakta som indraget. Tack för granskningen, dock!
Mikael skrev:
Nedanstående är kanske inte aktuellt som del inågon pdf om Trakorien, men har sin plats i wikin tycker jag. Får det OK för wikifiering?
Om det går för sig så skulle jag gärna vilja utveckla mina egna tankar kring Saphynas äldre historia. (Det har prioritet #2 just nu, så det följer antagligen snart.)
Apropå wikin så har jag hela tiden känt att dispositionen för Trakorien (som väl är högst preliminär eller en standard-disposition?) inte är helt ändamålsenlig för projektet. Jag har en del idéer för en anpassad mall men frågan är var detta ämne bäst behandlas? (I den här tråden, på Arbetsbordet eller kanske i privata samtal med någon ansvarig.)
Nu får jag ta en närmare titt på källorna och angripa de litet större debattämnena, så som Marjura och kvurerna... Jag får skynda mig, känns det som. Run Forrest, run!
/Baldyr