Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke
Vi börjar få till en rätt komplicerad historia här i södra Klomellien. Mycket att hålla reda på. :) Nagnagordalen väster om Klorsodium är ju dessutom skogklätt (har vi namngett denna skog, möjligen Vargskogen?) och troligtvis mer lämpad för nargurer än jorer. Även om det går en härväg byggd under Kejsardömet Jorpagnas dagar genom dalen.

Jo det börjar bli en del att bolla med men samtidigt får vi lite av en röd tråd.. hoppas jag :p
Jag har bara refererat till dalen som just Nagnagordalen, här har jag då inkluderat skogen. Det var (är) denna skog som är så resursrik ur ett jägar- samlarsamhälle (och grogrund för Ahaguhrernas hat mot Hamurerna). För jorerna var Nagnagordalen mest en transportled. Dessutom en ganska obehaglig sådan då man minns skrönorna från överfallen imperiets trupper utsattes för av nargurerna under den första inbrytningen i Melashebergen.
En härväg låter bra. Nu för tiden går den knappt att hitta under all vegetation men med stöd av en duktig lokal spejare kan man ta sig längs rutten hela vägen från Hamervathna till Klorosodiums stängda ruiner. Dock är vägen dit tämligen riskabel..
Tänker jag..:-)

Birke
Och många klorsodier blev alltså garriker. Letade upp det som skrivits här: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=46813#p46813
Eller de blev en del av Yolev och Hisskov men inte så mycket längre norrut.
Definitivt!
Jag skulle säga att huvudparten av Garrikas befolkning kommer från Klorososium med omnejd. Detta då Gamla Garrika nästan blev utraderat vid härjningarna och endast ett fåtal överlevde från den lilla staden.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Båda fungerar för mig.
Vad blir då namnet på konungaätten?

Tiridatusätten
Tiredaterna
Ätten Tiridatus?
Tiriderna?

:-)
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-11-07 21:31 Jo det börjar bli en del att bolla med men samtidigt får vi lite av en röd tråd.. hoppas jag :p
Jag har bara refererat till dalen som just Nagnagordalen, här har jag då inkluderat skogen. Det var (är) denna skog som är så resursrik ur ett jägar- samlarsamhälle (och grogrund för Ahaguhrernas hat mot Hamurerna). För jorerna var Nagnagordalen mest en transportled. Dessutom en ganska obehaglig sådan då man minns skrönorna från överfallen imperiets trupper utsattes för av nargurerna under den första inbrytningen i Melashebergen.
En härväg låter bra. Nu för tiden går den knappt att hitta under all vegetation men med stöd av en duktig lokal spejare kan man ta sig längs rutten hela vägen från Hamervathna till Klorosodiums stängda ruiner. Dock är vägen dit tämligen riskabel..
Tänker jag..:-)
Skogen kan gärna alltid få ha varit ett gränshinder. Kejsardömet Jorpagnas legioner tog sig genom och upprätthöll fri passage under sin tid. Nargurerna på norra sidan (i dagens Triska) var dock ett ständigt problem. Nargurerna på södra sidan (dagens Hamur) slöt fred med jorerna men det fanns då som nu svartfolk i bergen ovanför. Skogen döljde även den helt egna faror. Efter konfluxen 599-598 fO upprätthöll kontinentaljorerna färdselsvägen genom dalen som nu blev ännu viktigare då den var förbindelseselänk mellan rikets västra del (Magilre och Klomellien) och dets östra (Mirel och Kalklanden). Men när kontinentaljoriska riket föll ca 450 fO stängdes vägen för jorerna. Vad som hände efter detta är mera oklart men staden Klorsodium överlevde som en isolerad ö uppe i Nagnagordalens mittre del eller om den återbefolkades senare är två olika möjligheter (kontakt med Kalklanden och Mirel ger även det alternativ). Sen vid något ännu ej beskrivet tillfälle i historien lyckades jorerna i Klorsodium göra vägen västerut ner i dagens Klomellien säkrare igen och byggde upp sin betydelse. Antingen med varor som staden erbjöd (Metall? Bergssalt? Slavar?) och sålde nere vid Jaggarack i byte mot livsmedel, eller som ett handelscentrum mellan Klomellien och Kalklanden. Sen övergavs Klorsodium igen som en följd av svartfolkens härjningar 255-257 eO och vägen genom Nagnagordalen blev åter mycket farlig.

(Det här var först tänkt som ett kort svar men blev visst lite mer omfattande och med nya idéer :P )

Hittade förövrigt min gamla namnidé till skogen i Nagnagordalens västra del i en kort beskrivelse av en av Klomelliens fyra stora vargfolkstammar:
Dalblodvittrarnas stam
Merhmer flocken
Raghra flocken
Kora-nahk flocken

Har sina vinterläger uppe i Hamervathnas övre dalgång och sina sommarläger i Vaargrimskogen söder om Wemer. Vargmännen i Dalblodvittrarnas stam lämnar således inte Klomellien på sina vandringar utan räknas som en del av Hamurs fasta befolkning. Många rovpack har också för vana att besöka Hamurstaden under vintern, särskilt under Robrorosmarknaden som hålls ett månvarv efter midvinter.
Fungerar det?
gtjorgo skrev: Jag skulle säga att huvudparten av Garrikas befolkning kommer från Klorososium med omnejd. Detta då Gamla Garrika nästan blev utraderat vid härjningarna och endast ett fåtal överlevde från den lilla staden.
Garrikas befolkning är tänkt representera den grupp som hela tiden levt i södra Klomellien sen jorerna först erövrade området (jorerna i Yolev, varifrån de första hisskoviterna också kom, undantagna) men så länge några får lov att överleva och upprätthålla en slags befolkningskontinuitet är jag nöjd. :) Kanske var jorer härifrån nere vid Jaggarack bidragande till att bygga upp Klorsodium vid något tillfälle?
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2022-11-07 21:38 Båda fungerar för mig.

Tiridatusätten
Tiredaterna
Ätten Tiridatus?
Tiriderna?

Tiridatiuz Tiride av Huset Tiride?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Birke skrev
Skogen kan gärna alltid få ha varit ett gränshinder. Kejsardömet Jorpagnas legioner tog sig genom och upprätthöll fri passage under sin tid. Nargurerna på norra sidan (i dagens Triska) var dock ett ständigt problem. Nargurerna på södra sidan (dagens Hamur) slöt fred med jorerna men det fanns då som nu svartfolk i bergen ovanför. Skogen döljde även den helt egna faror.

Håller med fullt ut!

Efter konfluxen 599-598 fO upprätthöll kontinentaljorerna färdselsvägen genom dalen som nu blev ännu viktigare då den var förbindelseselänk mellan rikets västra del (Magilre och Klomellien) och dets östra (Mirel och Kalklanden). Men när kontinentaljoriska riket föll ca 450 fO stängdes vägen för jorerna. Vad som hände efter detta är mera oklart men staden Klorsodium överlevde som en isolerad ö uppe i Nagnagordalens mittre del eller om den återbefolkades senare är två olika möjligheter (kontakt med Kalklanden och Mirel ger även det alternativ).

För mig får de gärna överlevt själva och utgör sedan södra klomelliens viktigaste statsbildning.

Sen vid något ännu ej beskrivet tillfälle i historien lyckades jorerna i Klorsodium göra vägen västerut ner i dagens Klomellien säkrare igen och byggde upp sin betydelse. Antingen med varor som staden erbjöd (Metall? Bergssalt? Slavar?) och sålde nere vid Jaggarack i byte mot livsmedel, eller som ett handelscentrum mellan Klomellien och Kalklanden. Sen övergavs Klorsodium igen som en följd av svartfolkens härjningar 255-257 eO och vägen genom Nagnagordalen blev åter mycket farlig.

Låter bra tycker jag. Eventuellt var vissa bosättningar kring södra Jaggaracksjön som gamla Garrika och möjligtvis även Bosza (före joragas fall) städer som hade visst samröre med Klorosodium, vassaler eller dylikt.

(Det här var först tänkt som ett kort svar men blev visst lite mer omfattande och med nya idéer :P )

Hittade förövrigt min gamla namnidé till skogen i Nagnagordalens västra del i en kort beskrivelse av en av Klomelliens fyra stora vargfolkstammar:
Dalblodvittrarnas stam
Merhmer flocken
Raghra flocken
Kora-nahk flocken

Har sina vinterläger uppe i Hamervathnas övre dalgång och sina sommarläger i Vaargrimskogen söder om Wemer. Vargmännen i Dalblodvittrarnas stam lämnar således inte Klomellien på sina vandringar utan räknas som en del av Hamurs fasta befolkning. Många rovpack har också för vana att besöka Hamurstaden under vintern, särskilt under Robrorosmarknaden som hålls ett månvarv efter midvinter.
Fungerar det?
Jag tycker det fungerar. Kanske kan man dela upp Nagnagordalen i flera mindre skogar, dalgångar där Vaargrimskogen utgör en del?

Är det från vargmanna PDFen?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Birke
Garrikas befolkning är tänkt representera den grupp som hela tiden levt i södra Klomellien sen jorerna först erövrade området (jorerna i Yolev, varifrån de första hisskoviterna också kom, undantagna) men så länge några får lov att överleva och upprätthålla en slags befolkningskontinuitet är jag nöjd. :) Kanske var jorer härifrån nere vid Jaggarack bidragande till att bygga upp Klorsodium vid något tillfälle?
Jag håller med, Garrika är lite av en kulturbärare av den gamla joriska kulturen i södra klomellien. Några kan ju få ha överlevt, absolut:-)

Min tanke är att Klorosodium först besattes/byggdes av jorerna innan de sedan, under fältherren Argamus Nitka,trycker sig neråt Melashebergen norrut längs med Wemer (samtidigt som de krossar Ahaguhrerna och undantränger hamurer och ythuguhrerna.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-11-08 13:28
gtjorgo skrev: 2022-11-07 21:38 Båda fungerar för mig.

Tiridatusätten
Tiredaterna
Ätten Tiridatus?
Tiriderna?

Tiridatiuz Tiride av Huset Tiride?
Fungerar för mig:-)
Vad säger Torqemada?
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2022-11-09 12:16Jag håller med, Garrika är lite av en kulturbärare av den gamla joriska kulturen i södra klomellien. Några kan ju få ha överlevt, absolut:-)

Min tanke är att Klorosodium först besattes/byggdes av jorerna innan de sedan, under fältherren Argamus Nitka,trycker sig neråt Melashebergen norrut längs med Wemer (samtidigt som de krossar Ahaguhrerna och undantränger hamurer och ythuguhrerna.
Jag verkar glömma bort det här, att jorerna kom västerifrån och rimligtvis bör ha grundat Klorsodium innan Garrika uppstod. Var i sin tid jag som hittade på just denna bit historia. :roll:

Ovsett om Klorsodium bebotts kontinuerligt eller om den för en period under Mörkertiden varit övergiven så kan staden ha varit det viktigaste centrum för södra Klomelliens jorer fram till det Garrika växte och övertog rollen efter 281 eO. Garrika var när den senare prinshertigen Bitovius föddes 220 eO endast en liten stad även om den enligt gamla skrifter grundats under Kejsardömets Jorpagnas dagar. Och då fanns redan Klorsodium uppe i bergen som huvudstad i provinsen Drylo Meridionaliz.

Behöver vi snart reda ut hur historien kring staden Joraga på ön Diamor såg ut innan den brann ner 186 eO? Här lades ca 100 eO grunden till Första Magokratin men så mycket mer än följande finns inte beskrivet: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... magokratin
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Låter som ett bra konungsligt namn. Kanske en siffra emellan, typ T 23 T (de räknar förstås bakåt till tiden innan de blev kungar).
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2022-11-09 12:12 Birke skrev
Dalblodvittrarnas stam
Merhmer flocken
Raghra flocken
Kora-nahk flocken

Fungerar det?
Jag tycker det fungerar. Kanske kan man dela upp Nagnagordalen i flera mindre skogar, dalgångar där Vaargrimskogen utgör en del?

Det är en gammal text jag haft liggande i mina notater. Tänkt som ett komplement till det som står om Klomelliens fyra stora vargfolkstammar i wikin och dels Vargmäns pdf:en. Tror jag postat namnet på själva stammen, Dalblodvittrarna, men hittar det inte. Kanske minns fel?

De övriga tre stammarna är: Svartsnöstruparna, Vältade paddan och Långgräslöparna (den senaste är även den mitt påhitt från skriverierna om Sanzas).

Skogen i dalen kan gärna få ha olika namn på olika språk och delar. Finns även många sidodalar här uppe i södra Melashebergen som kan ha sådana.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Birke
Jag verkar glömma bort det här, att jorerna kom västerifrån och rimligtvis bör ha grundat Klorsodium innan Garrika uppstod. Var i sin tid jag som hittade på just denna bit historia. :roll:
Inte lätt att minnas allt när man skrivit så mycket :-)

Ovsett om Klorsodium bebotts kontinuerligt eller om den för en period under Mörkertiden varit övergiven så kan staden ha varit det viktigaste centrum för södra Klomelliens jorer fram till det Garrika växte och övertog rollen efter 281 eO. Garrika var när den senare prinshertigen Bitovius föddes 220 eO endast en liten stad även om den enligt gamla skrifter grundats under Kejsardömets Jorpagnas dagar. Och då fanns redan Klorsodium uppe i bergen som huvudstad i provinsen Drylo Meridionaliz.
För mig kan Klorosodium gärna fått ha varit bebott hela tiden fram till fallet. Idag är staden förseglad och säkert belamrad med jävulska fällor. :o
Tänk vilka arkiv som kan finnas här!

Gamla Garrika kanske var en liten omlastningsplats med tillhörande liten stad. Den han ju inte verka så länge innan svartblodsinasionen 250. Detta var även innan klomullerna kom att användas så Wemer var svårare att ta sig fram, speciellt uppströms (snabbare flöde än tröga Maure).

Behöver vi snart reda ut hur historien kring staden Joraga på ön Diamor såg ut innan den brann ner 186 eO? Här lades ca 100 eO grunden till Första Magokratin men så mycket mer än följande finns inte beskrivet: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... magokratin

Det kanske vore klokt att gräva mer i detta även om det kanske är bra att mycket är höljt i mystik.
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Finns det någon nostalgi över Klorosodium? Några som vill bygga upp?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-11-11 06:58
gtjorgo skrev: 2022-11-09 12:12 Birke skrev
Dalblodvittrarnas stam
Merhmer flocken
Raghra flocken
Kora-nahk flocken

Fungerar det?

Det är en gammal text jag haft liggande i mina notater. Tänkt som ett komplement till det som står om Klomelliens fyra stora vargfolkstammar i wikin och dels Vargmäns pdf:en. Tror jag postat namnet på själva stammen, Dalblodvittrarna, men hittar det inte. Kanske minns fel?

De övriga tre stammarna är: Svartsnöstruparna, Vältade paddan och Långgräslöparna (den senaste är även den mitt påhitt från skriverierna om Sanzas).

Skogen i dalen kan gärna få ha olika namn på olika språk och delar. Finns även många sidodalar här uppe i södra Melashebergen som kan ha sådana.
Jag gillar alla fyra vargmannastammarna men hittar enbart Svartsnöstruparna i pdfen. Vältande paddans stam minns jag från våra diskussioner på forumet. De är allmänt hatade då de ger sig på klomullerna om jag minns rätt?

De övriga två får vi ge legitimitet via den kommande klomellien pdfen ;)
En fråga. Kommer legosoldaterna i förbandet Randrim från en särskild stam eller flera olika?

Vi får hitta på några sköna namn på skogar berg och dalar:-)
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Svartsnöstruparna vill jag minnas hemsöker det karga Melorgh...
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Vi borde kanske försöka få en överblick över hur de olika stammarna på ett ungefär rör sig?
Skriv svar