Som ni ser är så inte jag någon kartritare men på följande kladdkarta syns de städer/byar som getts en lokalisering. Medium i Melorgh är den enda jag inte satt ut...
Vilket typsnitt Spelknepe använde vet jag inte om han sagt något om men jag kan fråga honom.
birkebeineren skrev: ↑2022-10-14 18:46
Som ni ser är så inte jag någon kartritare men på följande kladdkarta syns de städer/byar som getts en lokalisering. Medium i Melorgh är den enda jag inte satt ut...
Vilket typsnitt Spelknepe använde vet jag inte om han sagt något om men jag kan fråga honom.
Strålande fint Birke! Om du har möjlighet så fråga gärna Spelknepe så uppdaterar vi vår fina karta… har han copyright förresten? På kartan alltså, inte världen.
Snyggt att du fångade in Grenås..
gtjorgo skrev: ↑2022-10-14 14:48
Bontisalen i Nya Arno har ju även visst inflytande hos de dalkiska Yohrleiderna i Hamur samt kanske också hos dalkiska lvtroende i Mercana?
Alla följare av den dalkiska grenen av Lysande Vägen bosatta i Klomellien ser förslagsvis bontisâlen i Nya Arno som sitt andliga överhuvud.
gtjorgo skrev:Kan jag rödmarkera de Dyliska Dvärgarna? Borde jag posta i dvärgtråden med?
Informationen tycker jag kan rödmarkeras även om det finns oavklarade frågor. Posta i dvärgtråden också så det blir lättare för andra att hitta. Kan länka till inlägget från relevanta artiklar i wikin. Med lite mer färdigt textmaterial borde det gå att skapa en färdig artikel för just Dvärgar i Drylo där också.
gtjorgo skrev: ↑2022-10-14 19:00
Strålande fint Birke! Om du har möjlighet så fråga gärna Spelknepe så uppdaterar vi vår fina karta… har han copyright förresten? På kartan alltså, inte världen.
Snyggt att du fångade in Grenås..
Dargo vill jag veta mer om!
Spelknepe har rätt till sina kartor men han han gett oss lov att fritt använda dessa här på forumet och i wikin.
Stadsmästare Nusemang: ”Vad gäller den allmänna ordningen så tycker jag att vi borde slänga ut lite fler av de värsta fattiglapparna som skräpar ner våra vackra gator. På vägen hit så såg jag några bedrövliga mellisar, dammiga och magra, som hade mage att uppträda framför Olems tempel.”
Rådsmedlem Gombastur: ”De började väl inte med sina eländiga böner och ojanden hoppas jag? Bop borde inte låta dem tråka ut Olem med sånt.”
Nusemang: ”Nej, de berättade vitsar. Och hjulade och gjorde kullerbyttor.”
Gombastur: ”Öh, jaså?”
Nusemang: ”Dåliga vitsar. Riktigt usla. Vitsar som var gamla och nötta när jag gick i kolt. ”Har ni hört om triskierna som försökte stjäla Kronolaaben? De fick tre år.””
Gombastur: ”Uuuugh”
Rådsmedlem Buacka: ”Skamligt undermåligt!”
Nusemang: ”Och när de skulle hjula så trillade de mest omkull. Det var så sorgligt att folk började kasta sten och matrester på dem. Vi borde slänga ut dem.”
Gombastur: ”Vänta lite nu. Mat sade du?”
Nusemang: ”Ja.”
Gombastur: ”Då måste de ju köpa NY mat. Pengar!”
Buacka: ”Pengar, pengar, pengar!”
Nusemang: ”Men Olem då? Han ser allt.”
Gombastur: ”Jo, men det är väl kul att se andra misslyckas?”
Nusemang: ”Alltid.”
Buacka: ”Bästa som finns.”
Gombastur: ”Och att se något fä bli bombarderat med skit gör i alla fall mig glad. Och då kan vi nog anta att Olem fnissar åt kåpfjantarna också.”
Buacka: (dämpat) ”Ni är lika stora kultister själva…”
Nusemang: ”Var det nåt, fjäderboll?”
Buacka: ” (suck) Vad gäller den bristfälliga kvaliteten på de nyvärvade legoknektarna riskerar de att ge Addiaska konstiga ideer om vi inte…”
STATION TRE: VAMPYRÖN
Stödanteckningar från en pilgrim:
Lilla turen klar.
Snabbt hem och iväg igen.
Båt – hemskt.
Åkte först på eftermiddagen – ruskigt nära skymning.
Skulle bränna rökelse och mässa bön nummer fem – begrep inte ett ord.
Molnigt, tror jag såg en vampyr – hon hade blå kåpa och bronshandskar.
Det rann vatten, eller blod, eller slem, från munnen på paddstatyn som var mitt ansvar, och ögonen såg djupsvarta ut, men glödde inte.
Putsade två gamla Ogim-statyer.
Hann inte klart med allt.
Kom två skelett, vi rodde iväg direkt.
STATION FYRA – KATEDRALEN I ADDIASKA
”Välkomna, välkomna, välkomna till Etins solstråle på Klomellien, det kungliga Addiaska!
Mitt namn är Viznit Täljman, och jag är er guide och beskyddare från och med nu och under hela resten av er pilgrimsfärd. Det var meningen att jag skulle möta er där hemma i Mercana, men vi måste ha gått om varandra. Åh, se inte så skrämd ut, bäste pilgrim! Jag må BO i Mercana, men mina föräldrar är av renaste hisskovitiska blod. Som sagt, jag har förstått att ni gav er av tidigare på grund av det goda vädret och gynnsamma järtecken. Och ni verkar ha överlevt den syndigaste delen av pilgrimsfärden också, utan något manfall i Mercana. Men nu stundar ljusare dagar! Om bara en liten stund inleds soltimmen!
Inne i katedralen kommer ni att få höra den ljuvaste sången hittills i era liv, och omges av fler soltrogna än ni någonsin skådat. Tillsammans kommer ni att sjunga Etins lov och höra hans riarkers vishet. Ni kommer nästan helt säkert att få se självaste Drottningen, trons främsta beskyddare i landet, och kyrkans högste ledare i Klomellien, kerisgass Ozymandias. Om inte idag, så imorgon eller dagen därpå. Och efter soltimmen så kommer ni att spisa tillsammans med de trogna, och borden kommer att vara fulla med munkar, ulepper och riarker, som alla kommer att vara mer än villiga att besvara alla era frågor om den Lysande Vägen.
Idag har ni dessutom riktig tur, för eftersom solen gassar så kan ni vara nästan helt säkra på att det inte blir någon botbön efter…
… jaså, det hade ni sett fram emot. Ja, vi får väl hoppas på moln imorgon då.
Men innan vi går in tänkte jag passa på att visa er mina papper, så att ni vet att jag inte är någon bondfångare som kommer att lämna er i sticket så fort ett band stråtrövare höjer sina pikar!
Se här, mitt yrkesbrev, med själve Vorgal Vooschs stämpel. Och här har jag ett intyg från Pukis tempel som bekräftar att jag är, som de säger ”relativt syndfri, för en utböling”.
Javisst, skicka runt det bara!
Det här intyget från Ogims tempel säger att jag är ”tursam” och det här från den Lysande Vägens kyrka bevisar att jag är vederbörligen solvigd och en sann troende.
Sist men inte på något sätt minst har jag det här intyget, med ganska spretig handstil är jag rädd, där Aesirs tempel försäkrar att jag är bra på att fäktas, skjuta med båge, brottas, springa, skalla missdådare i synen och bita otrogna i tårna! Och det, mina vänner, är färdigheter ni kommer att ha nytta av när vi lämnar Addiaska och reser söderut!
Hör upp! Solbäckenet ljuder!”
STATION FEM: YOLEVS GAMLA KYRKOR
Om budgeten tillåter så åker man båt till Yolev, och då är den största faran att man blir överfallna av pirater. I annat fall måste man traska den långa landvägen, och riskera att utsättas för rövare, översvämningar och diverse kringströvande monster.
STATION SEX: GROPEN
Se Bozsas akademier: Gropen.
Förutom allmän samvaro med de som står jorden nära så är det alla pilgrimers höga önskan att få vandra med JORDVÄG åtminstone en gång i livet.
Förresten… finns det några dyrkara av guden Kabrinz i Melorgh? Denna gud (som troligen aldrig fanns på riktigt) dyrkades i Magilre på 100-talet eO innan Lysande Vägen blev landets enarådande religion.
Eftersom RP knappast vill slå fram melorghier, så tänkte jag väl snarare att de skulle få det otacksamma jobbet att vara livvakter och guider. Dessutom så får de något extra uppdrag, typ spionera på/lönnmörda/befria fånge hos Triska/Addiaska/Hamur, vilket ska förenklas genom att de passerar obemärkt tillsammans med pilgrimerna.
Torquemada skrev: ↑2022-10-19 20:55
Jag hittar ingen info om Kabrinz...
Kabrinz (eller Kabrinzi?) beskrivs i Magilre-modulen. Finns en egen tråd här på forumet även om själva tron inte beskrivs i någon större grad utan det mest handlar om historia och diverse idéer till eventuella utvecklingar: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=663
I Magilre är tron på Kabrinz nästan borta men jag tänkte att om den överlevt någonstans skulle det gudaglada Melorgh i grannlandet Klomellien kunna vara en sådan plats.
Torquemada skrev:Eftersom RP knappast vill slå fram melorghier, så tänkte jag väl snarare att de skulle få det otacksamma jobbet att vara livvakter och guider. Dessutom så får de något extra uppdrag, typ spionera på/lönnmörda/befria fånge hos Triska/Addiaska/Hamur, vilket ska förenklas genom att de passerar obemärkt tillsammans med pilgrimerna.
Låter som en bättre variant. Melorghier kan kanske vara lite svåra att spela...
birkebeineren skrev: ↑2022-10-19 18:01
Förresten… finns det några dyrkara av guden Kabrinz i Melorgh? Denna gud (som troligen aldrig fanns på riktigt) dyrkades i Magilre på 100-talet eO innan Lysande Vägen blev landets enarådande religion.
Det är möjligt.. men de lär inte ha den filosofiska, gnostiska tolkningen. Att kalla gudarna för demiurger i Melorgh.. blir man inte långlivad av:-)