Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Kan man då tänka sig att när han presenteras som primus prokurator är han Ripigus Oxenlöv da Nastrôl medan han som storhirdman använder Ripigus Oxenlöv av Bhannavile för att markera Banzikan?
Det tycker jag är en kreativ lösning på en inkonsekvens (?) hos källmaterialet. Fast jag vet fortfarande inte var du hittat de båda namnen. (Har du sidnummer i Trakorien-boken tillgängliga? Saken behöver helt klart dubbelkollas - och har du redan gjort det, desto bättre. :))

/Baldyr
s 7 och s 65 i Trakorien

Västerhavets Öar
viewtopic.php?t=686&start=30

Orghin
viewtopic.php?t=133&postdays=0&postorder=asc&start=15

Jag har ännu inte lärt mig att länka direkt till mitt inlägg. :oops:

Jag tror Söderman kastade fram ett gemensamt ursprung för Tolgulder och Högmän i nordvästra Mirel och dess forntida jätterike. Ja och så finns rese och jätte debatten (även kallad jättedebatten om resar höhö). Inga av dessa tankar har jag uppfattat som ännu huggna i sten utan de behöver malas ytterligare något innan Tolgulder och Högmän definitivt är släkt och hur de uppstod, men tankarna har påbörjats.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-08 10:06, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev:
gtjorgo skrev:Tolgulderna verkar varit på palamux innan jorerna, alver likaså även om de även kunde återfinnas i skogarna norr om Siola på paratorna. Svartfolken kan ju ha kommit i omgångar. De finns ju på alla fyra öar och ens där är de väl under samma hövdingar?
Har det sagts någonting om Tolguldernas ursprung eller släktskap med andra folk/raser tidigare inom projektet?

En förklaring på spridningen av särskilt svart- och älvfolk skulle helt enkelt kunna vara att deras respektive upphovsmän (gudarna) placerat ut dem över världen. I så fall behövs nog inte ens några folkvandringar, åtminstone vad gäller rena fantasy-raser. (Människan i sina olika skepnader är måhända en senare skapelse också, vad vet jag?)
/Baldyr
Jag har inte så mycket synpunkter på folkens ursprung i Ereb utan lämnar gärna fältet fritt för era spekulationer. Eftersom romanen saknar svartfolk, alver etc så blir det med nödvändighet annorlunda där. Vill ni använda mekanismen med en flexibel människoart som snabbare anpassas till omgivningen (Tolgulder, vargmän etc) så gör det, annars inte. Människorna har väl antingen kommit från Jorpagna söderifrån, från Cruri i norr, från östliga nomader eller varit urbefolkning med dimmig urhistoria som ni föreslår. Själv kommer jag att låta barboskerna stamma från Ransard, kanske via Trinsmyra. Därmed inte sagt att de gillar ransarder.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack för de svaren, naturligtvis har man flera namn att använda vid olika tillfällen (i Jorpagna med alla sina titlar och furstendömen känns det än naturligare att resonera i de tankar du nämner). I just det här fallet löste vi iaf en kakapåkaka.

:?: Bara för att jag skall få det klart för mig: Är barbosker samlingsnamn för alla isbarbarättlingarna (Rungler, Milacker, "Ziddisbarer"...fler) eller är det namnet på isbarbarerna? (Ziddisbarerna kom dit så sent som på 250-t eO och enligt Trakorien är de "barboskerstammar som blev kvar och bosatte sig i Ziddisbar" efter milackernas Frihetskrig mot Palamux.)

(Känner mig otroligt nördig just nu, likt en finnig nasal glasögonorm på sciencefictionmässa i Simpsons. (ehhh.. hur kan Radiactive Mans kläder växa med honom som sker i episod 45 s 3...enhhh?))

Jag har nu förstått att Moskoriska jägarfolket och Fokalenomader = Huelerna. :)

Avs svartfolken var jag mest intresserad av att höra forumiternas tankar kring vilken ungefärlig tidsperiod som svartfolken kom till öarna? Jag har ingen egen preferens ännu.

Avs alver och liknande folk så blir jag allt mer förjust i min idé om västerhavets öar som vadstenar över havet mot norr.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-08 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Känner att svartfolken borde ha varit där innan 200 f.o. i alla fall eftersom de uppenbarligen finns med på Marjura.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Sedan finns ju hueler, kargomiter och saphynier (om dessa inte är ättlingar till jorer som tidigt lämnade lasemos?)
Nu vet jag vilka Huelerna är och de fanns på öarna innan 3K.
Kargomiterna kom dock senare liksom övriga ättlingar till Cruri.

Saphyna är jag ännu inte riktigt klar på hur det ursprungligen kom att befolkas. Känns som den naturliga platsen för Joriska Imperiets fösta kolonier (närmast kontinenten och bördigt), men istället hamnade kolonin längre åt sydväst i övärlden. Finns säkert en förklaring (annars hittar vi på en) och en fientlig saphynsk ursprungsbefolkning kombinerat med Imperiets undergång kan mycket väl vara bitar av en sådan förklaring.

Saphynska språket är en kontinentaljorisk dialekt och jag har sett förslag på varför på forumet. Om jag minns rätt så överlevde en del av Imperiet (åtminstone i nam) som det Kontinentaljoriska riket som i huvudsak omfattade Magilre och Klomellien. Språket på Saphyna skall bero på senare invandring därifrån. (Kanske var det hit Söderman förvisade flyktingar från Moril Dilaz i sin historia, eller vad säger du?)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det var så jag tänkt mig det i alla fall. Just eftersom Saphynska och Magilliska är nära besläktade.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9084
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Bara för att jag skall få det klart för mig: Är barbosker samlingsnamn för alla isbarbarättlingarna (Rungler, Milacker, "Ziddisbarer"...fler) eller är det namnet på isbarbarerna? (Ziddisbarerna kom dit så sent som på 250-t eO och enligt Trakorien är de "barboskerstammar som blev kvar och bosatte sig i Ziddisbar" efter milackernas Frihetskrig mot Palamux.)
När jag skrivit om de narguriska folken så har jag tolkat isbarbarerna (i den lilla grad jag än berört dem) som olika tjugiska folk av narguriskt blod. På sina plundringsräder söderut kämpar dock gärna en och annan blåhudat orghin i deras led och betraktaren av dessa vildar har mer än nog med att fly än att reflektera över kulturtillhörigheter och släktband. Trakorierna eller andra sörlänningar är kanske heller inte så noga med benämningarna?

Detta finns skrivet om tjugerna: http://www.erebaltor.se/wiki/Tjuger

(Någon som föresten sett den norska filmen "Veiviseren" där vår världs tjuger gör en skrämmande bild av hur det kan ha sett ut?)
Mikael skrev:Avs svartfolken var jag mest intresserad av att höra forumiternas tankar kring vilken ungefärlig tidsperiod som svartfolken kom till öarna? Jag har ingen egen preferens ännu.
Om vi skall gå efter Kopparhavets Kapare-modulen så uppstår de havslevande svartfolkstammarna något århundrade innan Odos uppenbarelse. Detta kan iofs gälla endast Kopparhavet och inte Västerhavet/Nordhavet och svartfolken kan ha tagit sig hit tidigare på liknande vis. Annars så tycker jag ideen med flytande isflak eller en istid kan funka. Eller var det så att crurierna hade med sig otygen när de färdades mot norr från Yndar men slängde dem i havet på vägen i närheten av Trakoriska öarna?
Möjligtvis annars att raugoner försökt lagra mat på Klaggas västkust i form av levande svartfolk tillfångatagna på fastlandet eller nere i Kopparhavet och dessa sedan lyckats fly och bosätta landet?
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Känner att svartfolken borde ha varit där innan 200 f.o. i alla fall eftersom de uppenbarligen finns med på Marjura.
Ja senast på 300-t kom de till Palamux enligt Trakoriens historia. Till Marjura kan de ha vandrat över isarna österifrån likt dvärgar och jättar...sannolikt så tycker jag... eller så fördes de som slavar av crurerna från Palamux till Marjura och spred sig sedan där.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-08 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

De kan mycket väl vara en del av rikets tidiga historia. Det finns väl jättestora troll på Saphyna i O4Ö också?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:När jag skrivit om de narguriska folken så har jag tolkat isbarbarerna (i den lilla grad jag än berört dem) som olika tjugiska folk av narguriskt blod. På sina plundringsräder söderut kämpar dock gärna en och annan blåhudat orghin i deras led och betraktaren av dessa vildar har mer än nog med att fly än att reflektera över kulturtillhörigheter och släktband. Trakorierna eller andra sörlänningar är kanske heller inte så noga med benämningarna?

Detta finns skrivet om tjugerna: http://www.erebaltor.se/wiki/Tjuger

(Någon som föresten sett den norska filmen "Veiviseren" där vår världs tjuger gör en skrämmande bild av hur det kan ha sett ut?)
Ja är väl den där halvbra samiska medeltidsfilmen som nyligen gjordes om till vikingar i amerika?

Jag är med på din definition av "isbarbarbarer" så som vi använder den och jag tycker den är satt i sten. Jag var nu intresserad av att veta vad "barbosker" stod för i Trakorien...är det ättlingarna på öarna, bara de i Ziddis eller synonymt med hur "isbarbar" används i Trakorien? Edit: Frågan var inte enbart riktad till Brior utan vad anser ni andra? Anledningen till frågan är om vi i historiska texter skall tala om "barbosker" när vi talar om de isbarbarättlingar som bor på öarna före 3K, dvs inte benämna dem rungler och milacker, eller om vi skall skilja på dem redan innan 3K?
Om vi skall gå efter Kopparhavets Kapare-modulen så uppstår de havslevande svartfolkstammarna något århundrade innan Odos uppenbarelse. Detta kan iofs gälla endast Kopparhavet och inte Västerhavet/Nordhavet och svartfolken kan ha tagit sig hit tidigare på liknande vis. Annars så tycker jag ideen med flytande isflak eller en istid kan funka. Eller var det så att crurierna hade med sig otygen när de färdades mot norr från Yndar men slängde dem i havet på vägen i närheten av Trakoriska öarna?
Möjligtvis annars att raugoner försökt lagra mat på Klaggas västkust i form av levande svartfolk tillfångatagna på fastlandet eller nere i Kopparhavet och dessa sedan lyckats fly och bosätta landet?
Ja men då tycker jag Khyrackidén skall bort (undra om inte jag då måste se över Morëlvidyns historia?).
Jag röstar då på flytande isflak från Kard eller isberg från Sanitsidh under mycket kalla vintrar. Låter bra. MEN När? :D
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-08 11:28, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:De kan mycket väl vara en del av rikets tidiga historia. Det finns väl jättestora troll på Saphyna i O4Ö också?
Jättetrollen föreställer jag mig som väldigt ursprungliga väsen, från långt innan 3K.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. Jag funderade på om det inte fanns svartfolk betydligt tidigare än 3K i allmänhet och att det var just dessa som hindrade extensiva Jorpagniska kolonisationer av Saphyna innan 3K.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag var nu intresserad av att veta vad "barbosker" stod för i Trakorien...är det ättlingarna på öarna, bara de i Ziddis, eller synonymt med hur "isbarbar" används i Trakorien?

Edit: Frågan var inte enbart riktad till Brior utan vad anser ni andra?
Skall se om jag kan vara tydlgare:
:?:
Barbosker =
1. isbarbarättlingar som efter Frihetskriget 250 eO bosatte sig i Ziddisbar.
2. isbarbarättlingar som lever runt om på de trakoriska öarna och annars kallas milacker, rungler, "ziddis" (m.m.?)
3. isbarbarer och deras ättlingar överallt
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9084
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Barbosker =
1. isbarbarättlingar som efter Frihetskriget 250 eO bosatte sig i Ziddisbar.
2. isbarbarättlingar som lever runt om på de trakoriska öarna och annars kallas milacker, rungler, "ziddis" (m.m.?)
3. isbarbarer och deras ättlingar överallt
Känns som lösning 1. fordrar minst modereringar om vi ser på språkdiagrammet s. 73 i Trakorien-modulen. Ur isbarbarernas urspråk (tjugiska?) har det på Trinsmyra utvecklats rungli som talas av rungler, milacker och karker (ur rungli har det sen uppstått ett blandspråk med jori kallat karkiska) och på Palamux har barboski utvecklats i Ziddisibar. Den lösningen trasslar heller inte till begreppen så mycket med romanvarianten där barboskerna härstammar från Ransard och inte Orghin som är vår variant (tror jag?).

Mikael skrev:Jag röstar då på flytande isflak från Kard eller isberg från Sanitsidh under mycket kalla vintrar. Låter bra. MEN När?
Vi har någonstans diskuterat en tid då Isherrarna dominerade Eldsalamandrarna men har inte hittat vart... Kan det ha varit kring 1100-1200 fO? Kanske ca 400 fO?

Om vi förlägger svartfolkens ankomst till denna köldperiod kan vi sen fundera på om detta folk hade någon roll i Kejsardömet Jorpagnas sena ankomst till Trakoriska öarna. Ingen omöjlighet men om svartfolken skall ha varit värdiga motståndare till väldrillade joriska legionärer behövs lite flera förklaringar tycker jag. Har dock alltid sett före mig Kejsardömet Jorpagna som en begränsad sjömakt, åtminstonde ute på Västerhavet, och detta som skälet till den sena koloniseringen här.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kombinationen med att svartfolken var lite mer organiserade än vanligt och att Jorpagnerna kanske sände folk att bosätta sig på Saphyna utan att riktigt scouta resten av området och sedan förlorade hela bosättningen kan ju ha varit anledningen till att de valde Palamux istället.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Skriv svar