Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gudiena: Större stad på Gudienerslätten och residensstad för Saphynas primus prokuratus och storhirdman Ripigus Oxenklöv da Bhannavile. Känd för sina örtagårdar och goda drogmakare. Näringarna består av coffa-odling, drogmakeri och handel. Starkt befäst med stor garnison, huvudsakligen bestående av legotrupper. Rikets egna hirdtrupper är mycket lojala sin edsvurna hirdman och är till stor del – liksom sin befälhavare –banzikan-utövande krigare från Bhannavil. Har ett nyligen uppfört tempel till Enkis ära.
Ripigus Oxenlöv da Nastrôl av Bhannavile borde kanske hela hans namn vara eller?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Oj projektledning. :o Om det betyder fördelande av arbetsuppgifter och deadlines så passar det inte riktigt då de flesta medlemmar här har det mest som ett kul inslag på fritiden.
Alla arbetar väl olika antar jag, men eftersom jag är ny så tog jag antagligen vissa saker för givet. Jag förstod aldrig riktigt heller att Brior faktiskt var ämnesansvarig men han gör säkert ett bra jobb!

Det verkar också finnas skilda meningar om huruvida Trakorien ens behöver beskrivas närmare - eftersom det redan är bäst beskrivet. (Vilket jag i sig håller med om.) I så fall kanske jag har hamnat helt fel?

Det kan också hända att jag blev aningen för entusiastisk i början, och måste därför omvärdera mitt engagemang. Jag ska fundera på saken.
Mikael skrev:Ser fram emot din första mer innehållsrika text Baldyr och håller på att läsa in mig på Saphyna och återkommer avs dess städer som jag tycker ser ut som en bra start. Skall också läsa in mig på den äldre historien...när jag får tid.
Jag har nog mest gammalt skåpmat att komma med i dagsläget, alltså sådant som jag mer eller mindre behöver andras hjälp med att färdigställa. Fast jag vet inte om det finns något reellt intresse för att jobba med andras material, så där kanske min medverkan havererar direkt?

/Baldyr
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Man måste gå till grunden och titta på syftet till varför vi gör detta. Och då kan man fråga sig - "varför vill vi göra om Trakorien när det redan finns böcker och material till detta?".

Kanske är det så att vi inte alls vill göra om Trakorien, eller väldigt lite. I vilket fall som helst så ska materialet in i Ereb Altors egen wiki. Och för att kunna göra detta måste man gå igenom det befintliga materialet - där alla (de som vill blanda sig) får föra fram åsikter om den givna texten.

Dessa åsikter tar hänsyn till övriga Ereb Altor, samt de nya faktorer som inte fanns då modulen Trakorien skapades.

Vi sade för länge sedan - "Genom att ta utgångspunkt i den information om Ereb Altor som publicerades i materialet för Drakar och Demoners äldre regler under åren runt 1990 är målet att skapa en sammanhållen, välskriven och fritt distribuerbar spelvärld."
Det verkar också finnas skilda meningar om huruvida Trakorien ens behöver beskrivas närmare - eftersom det redan är bäst beskrivet. (Vilket jag i sig håller med om.) I så fall kanske jag har hamnat helt fel?
Jag tycker du har visat en fantastisk glöd Baldyr, och är glad att du har kommit in och tagit hand om Trakorien. Se det absolut inte som att ditt arbete ska hämmas - du har inte kommit fel. Ställ bara frågorna - "Vad behöver jag ändra på?", "Vad är redan bra?", "Hur kan jag smälta ihop Trakorien med resten av Ereb Altor?".

Med svaren på de frågorna och modulen Trakorien till hands så tror jag att du med oss tillsammans kan skapa ett riktigt bra Trakorien på wikin.

Att du sedan har egna ideér är bara roligt och ska absolut införas sålänge de inte "flummar" iväg för mycket från något som redan är vettigt och bra. Det är där du har de andra forumiternas hjälp som kommenterar, hjälper och stöttar dig!

Även om du bara har "gammal skåpmat" så ska det ändå in i wikin, så det är bara att köra på Baldyr! ;)

Lycka till!
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Spelknepe skrev:Man måste gå till grunden och titta på syftet till varför vi gör detta.

(---)

Vi sade för länge sedan - "Genom att ta utgångspunkt i den information om Ereb Altor som publicerades i materialet för Drakar och Demoners äldre regler under åren runt 1990 är målet att skapa en sammanhållen, välskriven och fritt distribuerbar spelvärld."
Tack för den ingående förklaringen. Jag kan bara konstatera att allting rimmar till 100% med mina egna idéer och planer, så vitt jag kan förstå. Det kan ju vara bra att få det sagt och ur vägen.

/Pauli "Baldyr" Paananen
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Ripigus Oxenlöv da Nastrôl av Bhannavile borde kanske hela hans namn vara eller?
Det var länge sedan jag skrev texten och jag kan mycket väl ha misstagit mig. Men blir det inte "kaka på kaka" (av Nastrôl av Bhannavile) med din version? Jag får helt enkelt dubbelkolla vid tillfälle.

Tack för svaret, oavsett.

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jan Erik Söderman skrev:Jag kan tänka mig att skriva några ord om Soblak som min gamla karaktär som jag spelade femte konfluxen kom ifrån ståthållarätten av.
Jag tycker nog att just särskilt de olika städernas styresmän/kvinnor är en prioriterad punkt att få med i en översikt. Det är antagligen någonting som man skulle kunna gå igenom stad för stad, för att få det ur vägen. (Soblak är nog den enda staden där ståthållare är namngiven i modulen, väl?)

/Baldyr
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Om någon annan känner att de vill skriva om Soblak innan jag kommer till det så tycker jag att den personen skall göra det. Jag kommer inte att komma igång med det omedelbart. Vad gäller vad som står i boken och inte så ska jag bena ut det när jag kommit till själva skrivandet. :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

J-E, bara som upplysning så har jag redan skrivit en del om Soblak i romanen. Det är en av de ganska få städer som man ingående får besöka som läsare. Nu är staden mer skådeplats än huvudperson (i jämförelse med Tricilve eller Fontra Cilor) om du förstår hur jag menar. Romanerna är som påpekats något annat och inte helt kompatibelt med spelet men om du vill så kan vi stämma av lite i stora drag innan du (eller någon annan) börjar skriva. Ta det inte som något krav utan som ett erbjudande.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ser fram emot att läsa det när jag väl får chansen. Äger inte den första än. Hör gärna vilka stora drag det rör sig om. Själv har jag mest en vag bild av en enorm hamn i vilken flottan ligger och att staden torde vara väldigt befäst.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jan Erik Söderman skrev:Hör gärna vilka stora drag det rör sig om. Själv har jag mest en vag bild av en enorm hamn i vilken flottan ligger och att staden torde vara väldigt befäst.
Se här ett par kortare stycken som åtminstone ger lite associationer. Framförallt så tänker jag mig staden byggd brant upp längs en sydlig bergssida med en platt lerremsa närmast havet i söder där också hamnkvarteren ligger. Hamnen ligger i en skyddad bukt där större fartyg tryggt kan ankra. Stadsmuren löper mellan hamnkvarteren och den högre staden men är här inte lika stark som på landsidan:

"Stadsvakten varken sökte eller fann därför någon anledning till att antasta två stillsamma främlingar som i själva solbrottet en vårmorgon sökte sig från hamnen upp genom stadens branta gränder. Paret bar enkla men nysömmade kåpor vars huvor fällts över hjässa mot en kvardröjande nattkyla. Kullerstenen låg ännu förrädiskt hal under sulan, glaserad av nattens spyor och pottkast som de mer burgna högre upp i staden snart skulle låta sina tjänare skölja vidare ner mot hamnslummen."

...

"Vandrarna drack sig otörstiga samtidigt som de sakligt såg ut över stadens gränder men utan att våga ta fram sin karta till jämförelse. I öster bröt sig gradvis Det Heliga Kishatets slätter genom morgondimman. Där låg den fridsamme besökarens väg in till Soblak men sluttningen steg brant närmast stadsmurarna som rests av hård Ziddisgranit. En anfallande här skulle tvingas betala en flod av tid och blod vid foten av stenväggarna. Den motsatta stadssidan var emellertid lika vansklig eftersom den kantades av lodräta raviner. Staden var byggd längs havssidan av ett ensamt berg som avskurits från Urmamassivet i nordväst av Ekliddran, den fors som tömmer sig i Lädervattnets bukt. Man hade under lång tid brutit sten från bergets nord- och västbranter och därvid lämnat lodräta väggar som ett naturligt försvar."

...
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Verkar som att jag hade ungefär samma tankar som du då även om dina var betydligt mer målande och genomtänkta än så långt som jag har kommit hittills. Funderar lite om den extremt stora och röriga hamnen som både borde vara hem till en ansenlig flottbas (Kallad i folkmun för havsverket?) och en hel del civil handelstraffik i och med att de flesta andra hamnar på Palamux inte är direkt vänligt inställda till Trakorier. Borde vara formligen belamrad med måsskit, fiskare, handelsmän och krigsskepp som borde vara betydligt bättre organiserade än vad de är?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

havsverket
:lol: spontangarv
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Misstänkte att du skulle uppskatta den :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jan Erik Söderman skrev:Funderar lite om den extremt stora och röriga hamnen som både borde vara hem till en ansenlig flottbas (Kallad i folkmun för havsverket?) och en hel del civil handelstraffik i och med att de flesta andra hamnar på Palamux inte är direkt vänligt inställda till Trakorier. Borde vara formligen belamrad med måsskit, fiskare, handelsmän och krigsskepp som borde vara betydligt bättre organiserade än vad de är?
Låter bra. Det finns också ett par övergivna hamnar några timmars vandring söder om staden (längs Ziddisbars kust). Där skeppades tidigare timmer men skogarna har avverkats och hamnarna övergivits så att de nu mest används av smugglare och fiskare.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vet inte om jag kommer att komma in på den nivån av detaljrikedom att jag kommer mer än nämna dessa extra hamnar. Jag tänkte väl mest göra en kort beskrivning av platsen till en början för att passa in i Baldyrs projekt. Sedan börjar väl folk känna mig väl nog på detta forum vid det här laget för att veta att det kanske blir mer än några ord när jag väl sätter igång.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Skriv svar