Postat: 2008-01-09 11:30
Det pampiska folkets bakgrund
Pamperna fanns tidigare väl representerade i stora delar av södra Aidne. Man bodde i områden med öppna eller halvöppna gräsmarker ofta i anslutning till floder och vattendrag. Man bedrev boskapsskötsel ett primitivt jordbruk och fiskade i floderna. Efter hand som olika invasionshärer och vandringsfolk drog förbi drevs Pamperna allt mer undan.
Pampernas ursprung är höljt i dunkel. Vissa lärda menar att de ursprungligen var två folk. Ett ryttar och herdefolk som bär vissa släktskap med de Narguriska nomaderna och ett jordbruksfolk som verkar stamma från Penterna men som framförallt höll till i floddalar och vid kusten och vars främsta näringsgren var fiske och spannmålsodling. Ryttarfolket nyttjade också gärna floderna för att vattna sina djur och de båda folken möttes där och handlade med varandra. Av olika orsaker flyttade folken ihop och blev semi-nomad. Det vill säga att de flyttar runt vart 5 år till en ny bosättning. Detta bland annat för att söka sig till bättre och friskare betesmarker och för att åkrarna sugits ut och behöver vila. Varje stam har ett revir som de bevakar.
Andra menar att de är släkt med penterna men ett helt eget folk som tog en egen väg där hästen och boskapen blev det centrala i deras vardagsliv. De sökte sig till floddalar för där fanns vatten till djuren. Man var liksom penterna också jägare och fiskare. Och från fisket fick man bland annat rom som användes till beredning av hudar som fick en överlägsen kvalitet och mjukhet. Fisket behöll man också som ett viktigt inslag i sin kosthållning. Jordbruket fokuserades på att odla spannmål som både hästar och människor kan ha nytta av. Därför blev havren den viktigaste grödan. Men den viktigaste födan kom från boskap och får som kött och mjölk. Från ston tar man mjölk som man jäser och låter servera vid särskilt högtidliga tillfällen och cermonier.
Oavsett om det är resultatet från en sammanslagning med penterna eller en egen utveckling av ett till penterna närbesläktat folk så har har Pamperna utvecklats till ett andetroende folk vars viktigaste gudomar eller andeväsen dväljs i jorden (vättar, älvor), i vattnet (bäckahästen), i eld (den rasande stäppbrandens ande) och i luft. De viktigaste varelserna är den stora vindens ande, flodguden och en ödesguddom. En form av Moder jordkult existerar också men har inte lika stor genomslag som hos Penterna. Och i stället för druider har man shamaner som tolkar framtiden.
Här är inspiration till Pampisk konst.
http://www.pitt.edu/~haskins/group9/kuloba21.jpg
http://www.pitt.edu/~haskins/group9/kuloba15.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Rython_boz.jpg
http://www.pitt.edu/~haskins/group9/Kostromskaya1.jpg
Pamperna och Lindiskiarnerkrigen
Lindiskiarnerkrigen blev delvis förödande för Pamperna. Lindiskiarnerna var till en början framgångsrika i sin strid mot de splittrade Pampiska stammarna i Inbergs lågland och överaskade och brände deras små ofortifierade byar. Mycket av Pampernas land i södra Inberg erövrades av Lindiskiarnarna och Pamperna drevs undan. Men på pampiska halvön samlade sig de sista stammarna, tog till häst och levde som nomader som hela tiden var på vandring. De enades under en storhövding. Det är första och enda gången de gjort det.
Och tillsammans angrep de Lindiskiarnarna. Till sin hjälp tog de hästarna, elden och Mistrana (Den "gudomliga" vinden från syd) vars torra varma luft torkar ut marken, gör människor och djur tokiga samt förbådar stäppens gräsbränder. När Lindiskiarnarna angrep den samlade Pampiska ryttarhären råkade de på sin första allvarliga motgång. De snabba pampiska ryttarna slungade sina spjut mot dem och ringade in Lindiskiarnerhären och sedan lät man tända eld på gräset framför dem. Elden slog genast upp och utplånade nästan den styrka som Lindiskiarnarna hade sänt mot de sista Pamperna i Aidne.
Detta slag inträffade ungefär samtidigt med Pennernas motoffensiv mot Lindiskiarnarna. Detta försvagade Lindiskiarna som dessutom fick slåss på två fronter. Detta kan ha spelat en viktig roll i kriget. Kungen av Zorakien var hur som helst tacksam för Pampernas roll och motstånd mot Lindiskiarnarna och belönande dem med självstyre.
Pamperna fanns tidigare väl representerade i stora delar av södra Aidne. Man bodde i områden med öppna eller halvöppna gräsmarker ofta i anslutning till floder och vattendrag. Man bedrev boskapsskötsel ett primitivt jordbruk och fiskade i floderna. Efter hand som olika invasionshärer och vandringsfolk drog förbi drevs Pamperna allt mer undan.
Pampernas ursprung är höljt i dunkel. Vissa lärda menar att de ursprungligen var två folk. Ett ryttar och herdefolk som bär vissa släktskap med de Narguriska nomaderna och ett jordbruksfolk som verkar stamma från Penterna men som framförallt höll till i floddalar och vid kusten och vars främsta näringsgren var fiske och spannmålsodling. Ryttarfolket nyttjade också gärna floderna för att vattna sina djur och de båda folken möttes där och handlade med varandra. Av olika orsaker flyttade folken ihop och blev semi-nomad. Det vill säga att de flyttar runt vart 5 år till en ny bosättning. Detta bland annat för att söka sig till bättre och friskare betesmarker och för att åkrarna sugits ut och behöver vila. Varje stam har ett revir som de bevakar.
Andra menar att de är släkt med penterna men ett helt eget folk som tog en egen väg där hästen och boskapen blev det centrala i deras vardagsliv. De sökte sig till floddalar för där fanns vatten till djuren. Man var liksom penterna också jägare och fiskare. Och från fisket fick man bland annat rom som användes till beredning av hudar som fick en överlägsen kvalitet och mjukhet. Fisket behöll man också som ett viktigt inslag i sin kosthållning. Jordbruket fokuserades på att odla spannmål som både hästar och människor kan ha nytta av. Därför blev havren den viktigaste grödan. Men den viktigaste födan kom från boskap och får som kött och mjölk. Från ston tar man mjölk som man jäser och låter servera vid särskilt högtidliga tillfällen och cermonier.
Oavsett om det är resultatet från en sammanslagning med penterna eller en egen utveckling av ett till penterna närbesläktat folk så har har Pamperna utvecklats till ett andetroende folk vars viktigaste gudomar eller andeväsen dväljs i jorden (vättar, älvor), i vattnet (bäckahästen), i eld (den rasande stäppbrandens ande) och i luft. De viktigaste varelserna är den stora vindens ande, flodguden och en ödesguddom. En form av Moder jordkult existerar också men har inte lika stor genomslag som hos Penterna. Och i stället för druider har man shamaner som tolkar framtiden.
Här är inspiration till Pampisk konst.
http://www.pitt.edu/~haskins/group9/kuloba21.jpg
http://www.pitt.edu/~haskins/group9/kuloba15.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Rython_boz.jpg
http://www.pitt.edu/~haskins/group9/Kostromskaya1.jpg
Pamperna och Lindiskiarnerkrigen
Lindiskiarnerkrigen blev delvis förödande för Pamperna. Lindiskiarnerna var till en början framgångsrika i sin strid mot de splittrade Pampiska stammarna i Inbergs lågland och överaskade och brände deras små ofortifierade byar. Mycket av Pampernas land i södra Inberg erövrades av Lindiskiarnarna och Pamperna drevs undan. Men på pampiska halvön samlade sig de sista stammarna, tog till häst och levde som nomader som hela tiden var på vandring. De enades under en storhövding. Det är första och enda gången de gjort det.
Och tillsammans angrep de Lindiskiarnarna. Till sin hjälp tog de hästarna, elden och Mistrana (Den "gudomliga" vinden från syd) vars torra varma luft torkar ut marken, gör människor och djur tokiga samt förbådar stäppens gräsbränder. När Lindiskiarnarna angrep den samlade Pampiska ryttarhären råkade de på sin första allvarliga motgång. De snabba pampiska ryttarna slungade sina spjut mot dem och ringade in Lindiskiarnerhären och sedan lät man tända eld på gräset framför dem. Elden slog genast upp och utplånade nästan den styrka som Lindiskiarnarna hade sänt mot de sista Pamperna i Aidne.
Detta slag inträffade ungefär samtidigt med Pennernas motoffensiv mot Lindiskiarnarna. Detta försvagade Lindiskiarna som dessutom fick slåss på två fronter. Detta kan ha spelat en viktig roll i kriget. Kungen av Zorakien var hur som helst tacksam för Pampernas roll och motstånd mot Lindiskiarnarna och belönande dem med självstyre.