Re: Aesir
Postat: 2022-01-17 21:35
Religious Practices
Central to the worship of the Æsír is the concept of blót (pronounced bloot) - a Nargurian word for sacrifice (often, but not always, involving blood). The Æsír do not act on behalf of mortals without payment, which is why devotees offer up a blót as a sign of their sincerity. The greater the request, the greater the blót must be. A minor blót may be some fine mead poured into the ground in front of a statue of the god, while a greater blót would involve a sacrifice of a horse or an ox. Human sacrifices have historically happened in extreme cases, but are very unusual. These days they are seen as an older and abandoned practice. A blót to Frajir never include the killing of an animal, but often consist of rare fruit, flowers, the firstfruit of the harvest, or anything else pertaining to fertility.
Ypperlig möjlighet för en anknytning till det gamla Nahriguhr-arvet.anders skrev: ↑2022-01-17 19:23 Källor
Vattenkällor och skogstjärnar anses heliga (och farliga), för de är platser som är när anknutna till gudarnas boningar. Det är sed att bada i (och dricka från) en källa efter en strid, då blodet och svetten från striden offras till gudarna i ett tacksägelseoffer för segern.
Man går också till heliga källor för att bada under midsommarnatten.
Låter bra i mina öron. Någon som vill göra översättningen?
Religiösa utövningar
Centralt i dyrkan av Æsír står begreppet blót - eller "blot" (ett urnarguriskt ord för just "offer"). Som alla vet så agerar Æsír sällan å de dödligas vägnar utan rättvis betalning. Ju större önskemål som efterfrågas, desto större torde blótet vara. Ett mindre blót kan t.ex. vara att ett fint mjöd hälls ut på marken framför en staty av en Æsír, medan ett större blót skulle kunna utgöras av att en häst eller t.o.m. en oxe offras. Människooffer har skett i extrema fall, men är mycket ovanliga. Dessa dagar ses sådana generellt som en gammaldags, skrämmande, och numera övergiven sed. Det bör nämnas att ett blót till Frajìr aldrig innebär dödandet av ett djur, utan istället består av att sällsynta frukter, blommor, årets första skörd, eller något annat som har med fertiliteten att göra, gåvas till gudinnan.
Fafnir skrev: ↑2012-07-09 16:42I en annan aspekt är hon Subarda (lokalt i Ransard)Fafnir skrev:Nærikyrha är alltings ursprung och Wodurs moder. I en av sina aspekter; Nærikyrha = Narja blr hon Wodurs maka och många Aesirs moder.
I en annan aspekt; Nærikyrha =Kyhria är hon den som väljer de fallna kämpar som äras genom att i efterlivet färdas till Aesgar.
Hennes danade sköldmöer är de som bringar kämparna till Aesgar (Fallen krigare på jordiska =wahlr) De stupades Kyhria (Wahlr-Kyhria eller Valkyria på jordiska)
Detta är tron i Jorduashur.
I Ransard har dödens budbärare mer övertagits av Gripen och Worthig är den Aesir som beslutar vilka som är värdiga att dricka i Aesgar.
Vad tros?
Lokala skilnader efter givande filosofiska diskutioner med Fraxinus
Nærikyrha är ett och många. Hon är alla gudars moder och alltings skapelse och ursprung. Hon har också tagit fysisk form i aspekten Subarda. Som Subarda är hon det fysiska Ransard. Dess berg, skogar och bördiga mylla. Brisen som fyller lungorna och bär griparna. De livgivande källorna och floderna. Ransard är hennes kropp och hennes gåva till raner och sarder. Hon låter sarderna plöja hennes kropp å det att hon spirar och förser sin barn med föda.
Subarda är helig och får inte kränkas. Det är således en religös plikt att straffa de som våldför sig på henne.
Kul!
Subarda tillkom i ett försök att knyta det nya Ransard till det gamla efter diskutioner med Erik Granström. Faktiskt innan Svavelvinterspelet släpptes
Nærikyrha är tänkt som alltings ursprung, en rest av den narguriska tron. Hon finns egentligen i allt kvinnligt och skapande. Hon är ju på sätt och vis Wodurs moder, maka, älskarinna, syster och dotter. Det är tillräckligt kvasifilosofiskt för att snabbt tappa bort sig, men på ett lagom flummigt sätt tror jag. Delar av det är baserat på minnen jag har från keltisk mytologi, men jag valde att inte läsa på om det för att inte, medvetet eller omedvetet, kopiera konceptet.
Subarda är en aspekt av det, en Aesirs moder jord om man så vill. Det låter jag förklara ranernas nit i att hålla sina gränser ur en religös aspekt. Subarda är en ransk företeelse och hon är det fysiska ransard. Dudinnan närvaro i ereb. Om jorden dricker tillräckligt mkt ransk blod tar Subarda den till sig. Om subarda utökas, utökas också ransard. Det är därför då ranernas plikt att skydda gudinnan/jorden. Ingen värdslig makt kan göra det ogjort. Därför är exempelvis Saphyna ransardiskt. Det är en del av subarda och det är en religös plkt att återföra det till ranernas styre och straffa trakorierna som våldför sig på henne.
Fafnir skrev:
Finns mera här som dock inte har så mycket med Æsír att gör men ända är väldigt inspirerande: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 994#p11994Fafnir skrev:• (dräpkäppar -plûtpîn?) -I bältet bär många krigare dessa små "käppar" där en skåra görs för varje dräpt motståndare. I vissa fall är dessa käppar mycket enkelt utformade, i andra fall är de ornamenterade inspererade av aesirmytologin. Det sägs att seden med käppar härstammar från en barbarisk forntid då istället fiendens tungor ska ha skurits ut.
För att få lite struktur i det västnarguriska arvet från urtiden och tron på Gudinnan kan vi då säga att inom Æsír så har hon i Jorduashur blivit Nærikyhra och i Ransard har hon blivit Subarda.Fafnir skrev: ↑2022-01-18 15:09 Korrekt. Hon finns inte personifierad längre utan är mer spridd i olika aspekter där Subarda är den mest påverkande i Ransard.
Fafnir skrev: ↑2012-07-09 16:42I en annan aspekt är hon Subarda (lokalt i Ransard)Fafnir skrev:Nærikyrha är alltings ursprung och Wodurs moder. I en av sina aspekter; Nærikyrha = Narja blr hon Wodurs maka och många Aesirs moder.
I en annan aspekt; Nærikyrha =Kyhria är hon den som väljer de fallna kämpar som äras genom att i efterlivet färdas till Aesgar.
Hennes danade sköldmöer är de som bringar kämparna till Aesgar (Fallen krigare på jordiska =wahlr) De stupades Kyhria (Wahlr-Kyhria eller Valkyria på jordiska)
Detta är tron i Jorduashur.
I Ransard har dödens budbärare mer övertagits av Gripen och Worthig är den Aesir som beslutar vilka som är värdiga att dricka i Aesgar.
Vad tros?
Lokala skilnader efter givande filosofiska diskutioner med Fraxinus
Nærikyrha är ett och många. Hon är alla gudars moder och alltings skapelse och ursprung. Hon har också tagit fysisk form i aspekten Subarda. Som Subarda är hon det fysiska Ransard. Dess berg, skogar och bördiga mylla. Brisen som fyller lungorna och bär griparna. De livgivande källorna och floderna. Ransard är hennes kropp och hennes gåva till raner och sarder. Hon låter sarderna plöja hennes kropp å det att hon spirar och förser sin barn med föda.
Subarda är helig och får inte kränkas. Det är således en religös plikt att straffa de som våldför sig på henne.