Medveten om denna lista och det är precis det samma jag är ute efter. Jag har dock änvändt folk och kulturer som i mina öron inte lät lika "kontroversiell" som nationalitet och etnicitet.
Tanken är att det bare skal vara ett hjälpmedel i spelskapandet och inte vara sanningar utan undantag och varianter, vilket jag tror vi alla som har begett oss in i dylika förslag är överens om?
Alver:
Under Caorm Alvväns tid var relationerna goda, men de är betydligt mer ansträngda idag. Ransardernas svek 599e.O ses inte med blida ögon. Ransardernas allmäna tro att alvblod kan bidra till odödlighet bidrar inte heller till några goda relationer. Ransarderna önskar ingen djupare konflikt, men är inte heller redo att be om ursäkt för det som inträffat. Deras stolhet och överlägsenhet gentemot halvfolk är ett alltför stort hinder däruti.
Dvärgar:
Det sägs att det finns övergivna dvärgstäder i Ransards omedelbara närhet, och att dvärgarna där fördrevs ungefär samtidigt som Ransard invaderade Timora. Kanske är det anledningen till att Kuld-kres dvärgar har slagits sida vid sida med en av Ransards ärkefiender, Palinor. Då både ransarder och dvärgar är stolta folk som sällan eller aldrig glömmer en oförätt finns det en viss risk för en framtida upptrappade konflikt. I dagsläget är relationerna allt annat än goda, men ingetdera folket har något omedelbart intresse i en väpnad konflikt. Möjligheten finns att dvärgar återigen sluter upp med Palinors trupper inför det antagna i uppsegling liggande soltåget. Detta rör sig då sannolikt om enstaka frivilliga trupper, och inte ett fullskaligt krig från dvärgarnas sida.
Ankor:
Ankorna skapades av den perverterade Vaenirguden Ykk. Handel med ankor är för ransarder otänkbart. De svarta piratankorna och ransarderna är konkurenter och ogillar starkt varandra.
Halvlängdsmän:
Halvingarna skapades också dom av Ykk som ett hån mot människorna, en nidbild. De är ransardernas motsats. Lata, glupska, korta, veka. Nu är kontakten mellan folkslagen minst sagt sparsmakad, men en ransard skulle aldrig kunna ta en halvlängdsman på allvar.
Svartfolk:
De talrika svartfolken i kardbergen är ett gissel för ransarderna. Mellan varven blir de mycket talrika och svärmar ner från bergen för att plundra, dräpa och ödelägga. Ransarderna har de senaste decennierna blivit mycket effektiva på att snabbt samla samman styrkor och slå tillbaka sådana invasioner hårt och skoningslöst. I de fall svarterna har farit osedvanligt hårt fram följer ofta förföljelse och utrotnings räder från ransardernas sida. Långt upp i bergen marscherar de hämndlystna ransarderna medans gripryttare rekogiserar från ovan. Kardbergen är och förblir dock svartfolken domäner och oavsett hur hårt man slår ned dessa attacker så är deras reproduktionstal i sådan framkant att det ändå bara är en tidsfråga innan nästa attack.
Röda månens stam är den stam som härskar över största delen av kardbergen.
Vidare kan tilläggas att även dessa bestar är en oönskad gåva från Ykk.
Barbia:
Inte helt sällan stör ransarderna Barbiens handelsintressen medelst klassisk piratverksamhet. Ransarderna må respektera barbias krigare, men som det starkaste av alla folk är det deras fulla rätt att ta vad som bjuds, däribland fullastade fartyg med Barbia som avsändare eller destination.
Berendien: Ingen kontakt
Caddo:
Dalkerna betalar med jämna mellanrum tribut i form av önskade varor eller råvaror mot att ransarderna i gengäld låter skepp från Caddo segla orörda och lämnar Caddos mark obeträdd.
Cereval: Ingen kontakt
Erebos:
Erebosierna betalar med jämna mellanrum tribut i form av önskade varor eller råvaror mot att ransarderna i gengäld låter skepp från Erebos segla orörda och lämnar Erebos mark obeträdd.
Felicien:
Felicierna är liksom ransarderna ett krigarfolk. Detta respekteras av ransarderna som anser felicierna som värdiga motståndare. De konkurerar dessutom om samma byte, vilket ibland leder till sammandrabbningar och skärsmytslingar nationernas fartyg emellan. Ingetdera av nationerna har något intresse i en ren konflikt inom nationernas gränser, men kopparhavet är däremot en så god stridsplats som någon.
Hynsolge: Ingen kontakt
Jorduashur: Till viss del är Jorduashur och Ransard brödrafolk och periodvi under historien har utbyte skett mellan länderna, både religöst, handelsmässigt och kulturellt. I dag är kontakter nationerna emellan av betydligt kyligare natur. Plundring sker från båda håll och man konkurrerar om byte och resurser.
Kardien:
Kardiens kuster har genom åren fått stifta bekantskap med ransardernas plundringståg. Att påstå att karderna ogillar dessa tilltag vore en betydande underdrift. De båda nobla och stolta folken echterna och ranerna har mycket litet positivt att säga om varandra.
Klomellien:
Klomellien får också dom stifta bekantskap med ransardisk plundrare. De är inte de såtaste av vänner, men undantagsvis sker viss handel.
Krun: Ingen kontakt
Magillre:
Även Magillre plundras stundvis, men på senare tid har detta i stort upphört. Rykten gör gällande att Magillre betalat sold till Ransard för att slippa dylika tilltag och att visst utbyte och handel nu sker. Det ryktas vidare om att Magillre finner visst intresse i Ransards upptrappade konflikt gentemot Trakorien.
Nidland: Ingen kontakt
Trakorien:
Trakorien är samman med Palinor, Ransards största varnagel. Trakorierna är lössläppta, degenererade och dekadenta. Vidare saknar de all form av heder och är således en befläckelse av Altors yta som varje sann ransard hoppas vara medverkande till att förinta.
Rent strategiskt blockerar trakorierna sjövägen för ransards flottor och det har vid upprepade tillfällen skett att trakoriska skepp har kapat eller sänkt hemvändande ransardiska skepp, fullastade med dyrbarheter. I detta nu ryktas att Ransard rustar för att en gång för alla häva de blekfeta vällustingarna ut i sjön och krossa den trakoriska varbölden.
Zorakin:
Zorakin är måhända mindre drabbat av ransardernas räder än sina västliga grannar, men de otrogna nordiska hundarna är likväl allt annat än välkomna. En ransard ser man helst på lanslängds avstånd, även om inga öppna konflikter råder.
Palinor:
Palinor har visat den nya religonens sanna ansikte. Likt gräshoppor myllrar de vart hundrade år in över gränserna för att blidka sin blodtörstiga guddom. Den mörka vaeniren Ghaeril låter sina vandöda tjänare resa sig ur mullen för att slåss sida vid sida med de palinorska riddarna och deras lömska magiker. Represalier har gjorts långt in över Palinors gränser, men ingen hållbarställning har kunnat genomföras.
Man inväntar nu det femte soltåget från Palinor i vilket man hoppas ge demondyrkarna långvariga skador, på det att Palinor skall kunna krossas efter det att Trakoriska riket införlivats i Ransard.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Ja, vad tror jag Det är så mycket folkslag så jag vet kanppt alls.
I Ranernas ögon tror jag att det bara finns raner och sarder. sarder, gauler, timorier och Alerier är sarder samman med de folk som initialt anlänt som trälar från plundringståg.
Rent, öh, genetiskt eller nåt så tror jag att det som du har skrivit funkar utmärkt. Alerier ser sig också sannolikt som alerier även om de i ranernas ögon är sarder som blivt synonymt med klassen sarder, öh, typ.
Gaulerna är väl egentligen självständiga, men lyder under praktiken under ranerna. Således torde väl deras vorthiger vara ran, eller?
----------
----------
Felicien:
Felicierna är liksom ransarderna ett krigarfolk. Detta respekteras av ransarderna som anser felicierna som värdiga motståndare. De konkurerar dessutom om samma byte, vilket ibland leder till sammandrabbningar och skärsmytslingar nationernas fartyg emellan. Ingetdera av nationerna har något intresse i en ren konflikt inom nationernas gränser, men kopparhavet är däremot en så god stridsplats som någon.
Felicien:
Varför? Var?
Varför: De konkurerar om havsherraväldet som kapare. I ren strid anses de dessutom som värdiga motståndare och är därför hedersamma att slåss mot. Sannolikt mest lika ransarderna själva, but there can be only one.
Som jag ser det så kan feliciska kapare plötsligt upptäcka att de har ransardiska kapare uppseglandes som vill ha kakan och tvingas slåss...och vice versa.
Sjömän har berättat om hur de kommit undan med blotta förskräckelsen då ransarder och felicier drabbat samman om bytet och gett dem tid nog att komma undan.
I teorin kan man ju dessutom komma över caddisk och erebosiska varor utan att bryta mot avtal genom att ta det ur felicisiska kapares döda, stela händer...
Var: Mestadels kopparhavets västliga delar antar jag, även om både felicier och ransarder är ganska mobila på sina skepp.
----------
----------
Ganska ovanlig konflikt, näst intill unika tillfällen känns det som. Källbitaren är här för en strykning och att Felicien inte bör ha mer kontakt än sina grannar med Ransard.
Skillnaden är väl att båda nationerna nyttjar sjövägen betydligt mer än exempelvis hynsolge och berendien, och att dom är konkurenter. Jag föreställer mig att det är betydligt vanligare att ransarder och felicier fajtas än att ransarder får tillfälle att plundra berendiska/Hynsolgiska skepp.
eller?
----------
----------
Fafnir skrev:Skillnaden är väl att båda nationerna nyttjar sjövägen betydligt mer än exempelvis hynsolge och berendien, och att dom är konkurenter. Jag föreställer mig att det är betydligt vanligare att ransarder och felicier fajtas än att ransarder får tillfälle att plundra berendiska/Hynsolgiska skepp.
eller?
Stämmer, men antalet gånger feliciska fartyg passerar Caddo lär också vara mycket ovanliga. Sporadiska kontakter är kanske troligare då?
Jag tänkte nästan använda mig av de lite mer målande beskrivningarna istället för "kodnycklarna". I texten går ju isådanafall utläsa att de inte är såtaste vänner, att de slåss om tillfälle ges, att det mestadels rör sig om sporadiska skärsmytlingar snarare än en konflikt, att ingen övrig relation tycks finnas.
relativt väl förklarat men mycket öppet.
Vad tror du?
----------
----------
Du är Ransards Mästare och jag tror allt för mycket.
Skulle jag beskriva deras kontakt skulle jag kanske göra det genom att slänga in ett citat från ett unikt ögonvittne, kanske en fiskare från Ispin i Kardien sombevittnade en felicisk konvoj anfallen av farseglande ransardiska långskepp! En actionscen att dra andan efter....
Fafnir skrev:Ja, vad tror jag Det är så mycket folkslag så jag vet kanppt alls.
I Ranernas ögon tror jag att det bara finns raner och sarder. sarder, gauler, timorier och Alerier är sarder samman med de folk som initialt anlänt som trälar från plundringståg.
Rent, öh, genetiskt eller nåt så tror jag att det som du har skrivit funkar utmärkt. Alerier ser sig också sannolikt som alerier även om de i ranernas ögon är sarder som blivt synonymt med klassen sarder, öh, typ.
Gaulerna är väl egentligen självständiga, men lyder under praktiken under ranerna. Således torde väl deras vorthiger vara ran, eller?
Låter som en ungefärlig bra lösning på de trassliga släktskapen!
Fafnir skrev:Halvlängdsmän:
Halvingarna skapades också dom av Ykk som ett hån mot människorna, en nidbild. De är ransardernas motsats. Lata, glupska, korta, veka. Nu är kontakten mellan folkslagen minst sagt sparsmakad, men en ransard skulle aldrig kunna ta en halvlängdsman på allvar.
Vad tros om några Halvsamhällen i exempelvis Gauland (och det forna Belgot) där de lever ett hårt liv bokstavligen under ransardernas fötter? De dyrkar småvaenirerna med Ykk i spetsen och det är dessa som gör det möjligt för halverna att överleva?
Bara ett litet sidospår i de stora skeenden i Ransard.
Sitter och bladdrar genom Trakorien-modulen och fastnar vid de Ransardiske krigen. Du missar val inte dessa konflikter master Fafnir, mellan forst klavykerna och sedan trakorierna (och den information om ransarderna som finns har) i en framtida redogorelse for Ransards Historia?
Forsta Ransarderkriget 180-200eO
Andra Ransarderkriget 370-385eO
Tredje Ransarderkriget 497-507eO
(skriver nog mest detta inlagg for att jag vill lasa mer om Ransard och dets krigforing )
Jag får leta upp mitt Trakorien å kika om det överrensstämmer med mina anteckningar.
Krigsföringen kommer bli roligt att skriva om. Känner bara att jag måste få ihop grundtåtarna först. Det som vi ploppat ihop hitintills känns intressant men lite spretigt
Skönt att organisation är min starka sida....not
----------
----------