Ransard
Plockar upp några av de trådar som hänger löst (från det gigantiska nystan som plötsligt hamnade i mitt knä
).
Aesir, ursprung etc: Om nu Aesir kan tänkas betyda "de ärade" eller liknande, så kan ordet för gudarna ha uppstått på flera ställen samtidigt. Jorder och Raner/Sarder har ju faktiskt en gemensam urhistoria som emigrerande nargurer. Att de stupade hjälpte sina efterlevande (förfädersandedyrkan) var väl ett logiskt steg. Att sedan flera av dom mest framstående upphöjdes till de mest "ärade"(Aesir) funkar ju också. Att de mest ärade upphöjs till gudomlig status efter ytterligare tid är ju inte heller otroligt. Innan nationsuppdelanden kanske större högtider firades tillsammans mellan klaner. Sardiska präster/shamaner gick i lära hos jordiska och viceversa. Efter tid hade alltså Aesir tron uppstått med flera gemensamma högt ärade guddomar. I blivande ransard så blev flera raner upphöjda då dom var bra på att kicka röv. Vissa av dessa gjorde så stora grejjor att dom blev upptagna även i jordernas vision av Aesir. Andra var och förblev av mer lokal tappning.
Vaenir omnämns som onda i beskrivningen av Jordashur, det är ju där religonen överhuvudtaget beskrivs, så det får väl agera default, sedan kan andra länders tolkningar av vem som är ond, god, mittemellan variera.
Sannolikt anser Ransarderna att en Vaenir har skapat ankor, halvlängdsmän och svartfolken, enligt tolkning av passage i EA SL-bok.
Många ransarder bär käppar i bältet där de gör en skåra för varje dräpt fiende. Detta kan okså vara en religös rest. Det blir jobbigt att slå ihjäl högvis med folk, fajtandes i formationer om man ska plocka tungan från vardera. Bättre då komma ihåg hur många dom var och rista märken i stavar. Dessa stavar kanske ska ägnas mer uppmärksamhet. Vad heter dom? Fyller dom ngn mer funktion än att visa soldatens duglighet?
Antal kvinnor/man: Eh, ja, hur löser vi den smidigast. Utrensning/selektivitet?, Polygami?, Kvinnliga politiker? Naturligt lågt födslotal av honkön? Så pass stabil tillväxt av starka pojkyngel att liten selektivitet behövs och därföe egentligen ingen större obalans?
Skottevibbar: Tänkte inte plocka in mer än dom som finns, det vill säga snarlika klädesplagg och Tvåhandssvärd/targ etc. Dvs inga säckpipor och lochnessodjur eller whiskey
. Och dom partar defentivt inte som skottar
.
Tänkte inte heller ta bort dom som finns. Jag rör mig nära originalet men fyller på massor mellan raderna
Legenden(Birkes tolkning): Först undrade hur du kunde utelämna drakarna...sedan insåg jag att du inte hade gjort det, utan bara åsyftat andra typers drakar...Mycket vasst
Tycker om din tolkning och ska fundera vidare om den platsar

Aesir, ursprung etc: Om nu Aesir kan tänkas betyda "de ärade" eller liknande, så kan ordet för gudarna ha uppstått på flera ställen samtidigt. Jorder och Raner/Sarder har ju faktiskt en gemensam urhistoria som emigrerande nargurer. Att de stupade hjälpte sina efterlevande (förfädersandedyrkan) var väl ett logiskt steg. Att sedan flera av dom mest framstående upphöjdes till de mest "ärade"(Aesir) funkar ju också. Att de mest ärade upphöjs till gudomlig status efter ytterligare tid är ju inte heller otroligt. Innan nationsuppdelanden kanske större högtider firades tillsammans mellan klaner. Sardiska präster/shamaner gick i lära hos jordiska och viceversa. Efter tid hade alltså Aesir tron uppstått med flera gemensamma högt ärade guddomar. I blivande ransard så blev flera raner upphöjda då dom var bra på att kicka röv. Vissa av dessa gjorde så stora grejjor att dom blev upptagna även i jordernas vision av Aesir. Andra var och förblev av mer lokal tappning.
Vaenir omnämns som onda i beskrivningen av Jordashur, det är ju där religonen överhuvudtaget beskrivs, så det får väl agera default, sedan kan andra länders tolkningar av vem som är ond, god, mittemellan variera.
Sannolikt anser Ransarderna att en Vaenir har skapat ankor, halvlängdsmän och svartfolken, enligt tolkning av passage i EA SL-bok.
Många ransarder bär käppar i bältet där de gör en skåra för varje dräpt fiende. Detta kan okså vara en religös rest. Det blir jobbigt att slå ihjäl högvis med folk, fajtandes i formationer om man ska plocka tungan från vardera. Bättre då komma ihåg hur många dom var och rista märken i stavar. Dessa stavar kanske ska ägnas mer uppmärksamhet. Vad heter dom? Fyller dom ngn mer funktion än att visa soldatens duglighet?
Antal kvinnor/man: Eh, ja, hur löser vi den smidigast. Utrensning/selektivitet?, Polygami?, Kvinnliga politiker? Naturligt lågt födslotal av honkön? Så pass stabil tillväxt av starka pojkyngel att liten selektivitet behövs och därföe egentligen ingen större obalans?
Skottevibbar: Tänkte inte plocka in mer än dom som finns, det vill säga snarlika klädesplagg och Tvåhandssvärd/targ etc. Dvs inga säckpipor och lochnessodjur eller whiskey

Tänkte inte heller ta bort dom som finns. Jag rör mig nära originalet men fyller på massor mellan raderna

Legenden(Birkes tolkning): Först undrade hur du kunde utelämna drakarna...sedan insåg jag att du inte hade gjort det, utan bara åsyftat andra typers drakar...Mycket vasst

Tycker om din tolkning och ska fundera vidare om den platsar

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
----------
Defenitivt. Ransarderna jämförs dessutom med samurajerna i EA-SL, angående hederskodexar och liknande. Tveksamhet är en synd etc. Passar utmärkt in i denna skotte-husar-samuraj-vikinga-spartan-legionär-barbar mix.Brior skrev:Auctoritas
...
Min tanke är att denna auctoritas kunde användas i rollspel vad gäller ransarderna, dvs. det viktigaste för en framgångsrik ransarder är inte bara att vinna framgång utan att vinna framgång på rätt sätt. Vinnaren ska inte bara vara rik och militärt framgångsrik utan måste också ha ett fläckfritt rykte samt strikt följa landets hederskodex. Nu är ransardernas ideal inte alls desamma som romarnas men själva konceptet kunde överföras.
...
Är det fler som ser möjligheter i detta? ...
Är inte Ransard ett av dina "barn" förresten? Hur mycket fick ÄS om landet av dig och hur mycket skrev dom/nån?
----------
----------
----------
----------
Glöm inte ryssarna! Trugdan Järnbuk är modellerad efter Rasputin.Fafnir skrev:
Passar utmärkt in i denna skotte-husar-samuraj-vikinga-spartan-legionär-barbar mix.
Jovisst - ransarderna tillkom i Konflux-serien när jag behövde en pålitlig och oförsonlig ärkefiende till de principlösa Trakorierna. Emellertid har jag i mina beskrivningar sedan länge tillämpat Occams princip (aka "less is more" / KISS m.m.) och brukar därför inte säga mer än jag behöver för att senare kunna fylla på och anpassa under gång så det står inte så mycket. Mina antydningar handlade mest om en konservativ, våldsbenägen krigarkultur med starka hedersbegrepp och klanlojaliteter. Man har ett hierarkiskt samhälle med slavar och kvinnoförtryck såtillvida att kvinnor respekteras bara så länge de beter sig enligt reglerna. Griparna fanns förstås från början.Fafnir skrev: Är inte Ransard ett av dina "barn" förresten? Hur mycket fick ÄS om landet av dig och hur mycket skrev dom/nån?
Jag tar däremot inget ansvar för det som skrivits om Ransarder i Ereb-boxen eller på annan plats och tror inte ens att jag har läst det. Därmed inte sagt att har något emot att andra byggt vidare på konceptet - alla dessa texter är förstås en del av det klassiska Ereb-projektet. I romanerna kommer jag dock att beskriva ransarderna enligt mina ursprungliga tankar.
OK, fafnirs sammanställning för Aesir ser acceptabel ut. Kan vi nu flytta Aesir diskussen till Aesirtråden och fortsätta där.
Här kan man fortsätta diskutera RAnsardernas specifika tolkning av religionen och vilka gudar som är ransardiska förfäder (vilket varje jorduakaerl med svärd i hand är villig att motbevisa).
Här kan man fortsätta diskutera RAnsardernas specifika tolkning av religionen och vilka gudar som är ransardiska förfäder (vilket varje jorduakaerl med svärd i hand är villig att motbevisa).
Kikat lite på Ransards relationer. Tänkte lämna öppet för spånande, då jag tyckte idén var lyckad i Caddotråden.
Alver: Sporadiska kontakter
Dvärgar:Dåliga kontakter
Ankor: Anses som lågt stående, skapade av en perverterad gud
Halvlängdsmän: Anses som lågt stående, skapade av en perverterad gud
Svartfolk: Anses som lågt stående, skapade av en perverterad gud (slaktar dessutom varandra i parti och minut så jag anar ett "starkt fiendeskap"
Barbia: Viss fiendeskap råder
Berendien: Ingen kontakt
Caddo: Sporadiska kontakter (!) Varför då?, Handlar dalkerna med hedniska nordbarbarer?
Cereval: Ingen kontakt
Erebos: Sporadisk kontakt (se inlägget ang Caddo)
Felicien: Visst fiendeskap råder
Hynsolge: Ingen kontakt
Jorduashur: Viss fiendeskap råder
Kardien: Sporadiska kontakter (plundrar inte ransarderna kardiens kuster?)
Klomellien: Sporadiska kontaker (se kardien)
Krun: Ingen kontakt
Magillre: Sporadiska kontakter
Nidland: Ingen kontakt
Trakorien: Visst fiendeskap råder (underdrift?)
Zorakin: Dåliga kontakter
Sedan får man väl åtminstone lägga till:
Palinor: Viss till starkt fiendeskap
Dvärgar:Dåliga kontakter
Ankor: Anses som lågt stående, skapade av en perverterad gud
Halvlängdsmän: Anses som lågt stående, skapade av en perverterad gud
Svartfolk: Anses som lågt stående, skapade av en perverterad gud (slaktar dessutom varandra i parti och minut så jag anar ett "starkt fiendeskap"
Berendien: Ingen kontakt
Caddo: Sporadiska kontakter (!) Varför då?, Handlar dalkerna med hedniska nordbarbarer?
Cereval: Ingen kontakt
Erebos: Sporadisk kontakt (se inlägget ang Caddo)
Felicien: Visst fiendeskap råder
Hynsolge: Ingen kontakt
Kardien: Sporadiska kontakter (plundrar inte ransarderna kardiens kuster?)
Klomellien: Sporadiska kontaker (se kardien)
Krun: Ingen kontakt
Magillre: Sporadiska kontakter
Nidland: Ingen kontakt
Trakorien: Visst fiendeskap råder (underdrift?)
Zorakin: Dåliga kontakter
Sedan får man väl åtminstone lägga till:
Palinor: Viss till starkt fiendeskap
----------
----------
----------
----------
Det som för mig känns mest konstigt är:
Kardien: Sporadiska kontakter
Precis som du skriver har jag för mig att ransarderna plundrar Kardiens kuster emellanåt och då borde det kanske passa bättre med dåliga kontakter, speciellt med tanke på att Zorakin har det medl Ransard.
Felicien: Viss fiendskap råder
Det här tycker jag är intressant, varför råder viss fiendskap mellan de bägge rikena? De ligger ju inte precis i varandras intressesfärer och har väl en del gemensamma "fiender" eller? Vad är det som gör dem till fiender?
Caddo och Erebos Sporadiska kontakter
Det ligger nog någonting i att det kan vara pågrund av handeln. Kanske även kan ske vissa kontakter för att försöka förhandla fram avtal som skyddar dalkiska resp. ereboiska skepp som seglar norrtraden mot ransardiska angrepp.
Precis som du skriver har jag för mig att ransarderna plundrar Kardiens kuster emellanåt och då borde det kanske passa bättre med dåliga kontakter, speciellt med tanke på att Zorakin har det medl Ransard.
Felicien: Viss fiendskap råder
Det här tycker jag är intressant, varför råder viss fiendskap mellan de bägge rikena? De ligger ju inte precis i varandras intressesfärer och har väl en del gemensamma "fiender" eller? Vad är det som gör dem till fiender?
Caddo och Erebos Sporadiska kontakter
Det ligger nog någonting i att det kan vara pågrund av handeln. Kanske även kan ske vissa kontakter för att försöka förhandla fram avtal som skyddar dalkiska resp. ereboiska skepp som seglar norrtraden mot ransardiska angrepp.
Absolut!Bergdahl skrev:Det som för mig känns mest konstigt är:
Dessutom krockar Ransardernas arrogans med echternas så att även fredliga möten mellan de två brukar alltid sluta i ömsesidig avsky.
Caddo handlar väl med alla som kan generera vinst? "Sådan är kapitalismen..."
-
- Admin
Gillar också denna uppställning.
Består dessa av enstaka välriktade alvpilar när en dödsbenägen ransard begett sig lite för långt in från skogsbrynet i Kardskogen? I kapitlet om koflikter i EA boxen verkar det som om alverna förbereder sig på krig med Ransardmen så mycket mer vet vi inte, än...
Svartfolk: ...anar ett "starkt fiendeskap"
Röda Månens Stam uppe i Kardbergen borde inte vara att leka med.
Ligger också rätt avsides från Ransard, om inte då en led eller trad av något slag letar sig från nordöstra delen av landet och mot Mastika Agga där barbierna har starka interessen?
Erebos: Sporadisk kontakt
De erebosiska handelshusen, med Festglade i spetsen, sägs handla med både ALLA och alt.
Detta förhållande bör utvecklas, länderna delar både ursprung, religion och gränser.
Istämmer förövrigt med Bergdahl.
Består dessa av enstaka välriktade alvpilar när en dödsbenägen ransard begett sig lite för långt in från skogsbrynet i Kardskogen? I kapitlet om koflikter i EA boxen verkar det som om alverna förbereder sig på krig med Ransardmen så mycket mer vet vi inte, än...
Svartfolk: ...anar ett "starkt fiendeskap"
Röda Månens Stam uppe i Kardbergen borde inte vara att leka med.
Ligger också rätt avsides från Ransard, om inte då en led eller trad av något slag letar sig från nordöstra delen av landet och mot Mastika Agga där barbierna har starka interessen?
Erebos: Sporadisk kontakt
De erebosiska handelshusen, med Festglade i spetsen, sägs handla med både ALLA och alt.
Detta förhållande bör utvecklas, länderna delar både ursprung, religion och gränser.
Istämmer förövrigt med Bergdahl.
Alver: alverna behöver nog inte starta krig, bara stänga skogen med bågarna som lås. Fanns väl tidigare en hyfsat god relation under Caorm Alvväns tid, men när ransarderna inte kom alverna tillhjälp 599 bröts kontakten.
I Ransard finns inget dvärgrike, men väl i Jorduashur och i östra Kardbergen. Det sistnämnda, Kuld-kres, har ju deltagit på Palinors sida mot Ransard så dålig relation def!
Barbia: Kanske plundrar man emellanåt även österut, eller kapar barbiska handelskepp påväg till Trakorien och söderut?
Caddo & Erebos: handlar som sagt med alla.
Felicien: varför?!?! Ransard har ju ingen kontakt med Berendien, Hynsolge eller Krun.
Jorduashur: plundrar i Ransard, historisk motsättning och konkurenter.
Zorakin och Kardien borde byta, säkert felskrivning.
Klomellien, Trakorien och Magilre borde ha dåliga relationer pga plundring.
I Ransard finns inget dvärgrike, men väl i Jorduashur och i östra Kardbergen. Det sistnämnda, Kuld-kres, har ju deltagit på Palinors sida mot Ransard så dålig relation def!
Barbia: Kanske plundrar man emellanåt även österut, eller kapar barbiska handelskepp påväg till Trakorien och söderut?
Caddo & Erebos: handlar som sagt med alla.
Felicien: varför?!?! Ransard har ju ingen kontakt med Berendien, Hynsolge eller Krun.
Jorduashur: plundrar i Ransard, historisk motsättning och konkurenter.
Zorakin och Kardien borde byta, säkert felskrivning.
Klomellien, Trakorien och Magilre borde ha dåliga relationer pga plundring.
-
- Admin
Ransarderna får gärna ha ännu sämre relationer med Trakorien än ni antyder och ska närmast ses som arvfiender. Länderna har trots allt utkämpat ett antal större krig mot varandra. Ransardernas största problem är att Trakorien blockerar havets handels- / plundringsvägar till de rika vattnen åt väster och söder. Dessutom saknar Trakorier heder ur ransardiskt perspektiv. Kort sagt "We love to hate you".
Ser väl bra ut, men är Timolerier ett annat folk och varför då inte sarder eller gauler?birkebeineren skrev:Fafnir: Vad tros om en liknande uppställning av Ransards folk och kulturer som den jag gjort i Barbia-tråden?![]()
Ransards folk
Ransarder
Timolerier
Ransards kulturer
Raner
Sarder
Gauler
Timorer
Alerier
Birke: Vill hänvisa till denna lista som Mikael har staplat upp.
Om vi använder oss av de begreppen så borde isåfall...
Land: Ransard
Nationalitet: Ransarder, Timolerier
Etnicitet: Raner, Sarder, Gauler, Timorer, Alerier
Vi måste få någon ordning på detta.
Om vi använder oss av de begreppen så borde isåfall...
Land: Ransard
Nationalitet: Ransarder, Timolerier
Etnicitet: Raner, Sarder, Gauler, Timorer, Alerier
Vi måste få någon ordning på detta.