Att dylerna redan är bosatta är en sanning med modifikation. De är på väg att kolonisera landet från öster till väster när jorerna anländer till Magilre (något innan ca 935 fO). De har dock levt i sin stad Jicon (dagens Moril Dilaz) i ca 150 år så helt nyanlända år de inte. För att få med både dessa lite motstridiga källreferenser föreslår jag att dylernas kolonisering har pågått i 150-200 år vid jorernas ankomst och att en av deras första bosättningar var Jicon. Dylerna anländer således dagens Magilre ca 1100-1150 fO.1. Dylerna är redan bosatta på halvön när jorerna kommer. Magialerna är en kultur av högmän som skiljer med ungefär 1 meter i längd ifrån magirerna och således inte bör förväxlas med dessa. Idén med att kalla Dylerna för Mirelker vid denna tidpunkt var för att knyta an till deras Mireliska ursprung. De kan gott få ha hetat dyler och isåfall kanske Drylor Surpetrus blivit döpt efter dem och inte tvärt om. Det spelar dock ingen roll då det i historieböckerna som är skrivna av Jorpagner med största sannolikhet skulle hävda att saker är döpta efter honom och inte tvärt om. Dylerna var definitivt bosatta i magilre vid invasionen då de grundade staden Moril Dilaz. Det var ju därför han var tvungen att ge sig på dem för att pacificera riket.
Att döpa högmän till magialer i ett land bebott av magiller (och moriller) där vi även funderat ikring magirer eftersom landet kallas Magilre och sen göra om dylerna till mirelier kallat mirelker samtidigt som dvärgar är gjort om till dvurer när det annorstades finns ett folk kallat kvurer!!!
Ser du min poäng Söderman?

Sen har jag inte sett någon text som beskriver högmannakulturen i Magilre så tills den kommer känns det svårt att bedöma historien. Detta dock sagt utan att veta om det i Moril Dilaz trådarnas djup finns en beskrivning, tappat översikten där över vad som är idéer, kampanjreferat, och saker som gillats eller inte gillats. Oavsett så hade det varit lättare i mitt tycke att acceptera vanliga högmän inflätat i Ereb (det lilla vi vet om dem) än ett undantag till vanliga högman som bara blir en ny ras, eller om de åtminstonde kallats "de magialiska högmännen" eller liknande.
Aesir hör inte hit då detta inte är vår ide utan något vi måste fläta in vare sig vi vill eller inte. Varken sofer eller sybariter känns som bra namn då det finns mycket snarlika kopplingar. Sen kan det självklart finnas två liknade historier kring två olika sekter men den ena låter ändå som en kopia av den andra.2. Soferna är mycket riktigt dåligt maskerade alla de saker som du säger. Till skillnad ifrån Aesir som är väldigt väl maskerade och ingen kan lista ut källan.Då sofismen sedan länge är utdöd så borde det dock inte vara ett jättestort problem. Det är ingen ny ledare som tar över. Jag kanske borde modifiera så att det framgår att det mest bara är texterna som räddas. Att det genomförs mer än en religiös utrensning i historien känner jag dock är ganska i sin ordning. (Sybariter är inte ett namn på dem. Dessutom är sybarit ett rakt av taget namn ifrån historien istället för något som modifierats. DVS till och med värre än Sofer)
Som sagt, vem är dessa och har vi spikat in dem i Magilre?4. Magialerna är fortfarande över 2 meter långa och tillhör rasen högmän. De är en av flera högmans-kulturer.
I rum men vi vet inte något om tid. Dumt att binda sig menar jag. Dessutom en ide att fråga ansvarige Brior kanske?8. Kalklanden ligger ganska nära och är inte nödvändigtvis ett dåligt val. Det är dock Mikael som har skrivit just denna text så jag antar att det är upp till honom att ta till sig detta.
Amazunga är ett namn ur en historisk notis skrivet i den forumtradition som har utvecklats att göra en äldre namnvariant av städer som exiterade både under Kejsardömet Jorpagnas tid och i dagens Ereb. I övrigt refererar jag till mitt tidigare försök på att få fram ett poäng. Är Magilre uppdelat i en civiliserad del som är allierad med Klomellien och en ociviliserad som inte är allierad med Klomellien? Finns det någon statsmakt i Klomellien då och varför finns det en gräns mellan två riken i Magilre? Mycket implicerande förklaringar här eller har jag missat något? Gör gärna tillägg, men kolla så det hänger ihop och tilläggen är lika viktiga som det redan fastlagda. Förklaringar eller argument som ”väl finns”, ”hoppas jag” eller ”trots allt” hjälper inte direkt till att binda ihop EA.9. Du menar ungefär som Amazunga och Munzga? Jag tror nog att folk klarar sig. Särskilt eftersom yttrycket Maeril förklaras tidigare i samma text. Vad gäller den teknologiska kollapsen så antar jag att det gäller de områden som inte har klommelliska allierade då det väl finns gott om metall i klomellien. Den teknologiska kollapsen hoppas jag att det redan står om i tidslinjen som den ser ut. Det här är ju trotts allt tillägg.
Ordljuden får det att låta som det redan finns mindre riken som nu försöker samla sig. Innehållet tycker jag funkar men ville bara putta det bakåt mot Det kontinentaljoriska riket eller framåt mot det moderna Magilre, inte ha det mitt i Mörkertiden.10. Det är väl lite av poängen att dom träffas för att kunna diskutera saker och sedan blir mördade så uppenbarligen blir det inte mycket till rike.
Ser ingen poäng med att koppla samman en nyskapad demonsekt från Kejsardömets tid och en officiell religion som uppstår kring slutet av Mörkertiden och början på Nya tiden.11. Tror att vi pratade om det tidigare i Moril Dilaz-tråden. Vad gäller Kabrinz så är det väl ingen större skillnad på hur den var förut och nu mer än att jag har givit den en föregångare i sofismen.
Då detta är Magilres historia så bör historien skrivas utifrån statsmaktens syn på de politiska förhållandena och Moril Dilaz är då ett hertigdöme (gärna kallat Morillien). I Moril Dilaz stadshistoria kan däremot det se lite annorlunda ut och Morillien som landsände eller eget land framställas som rådande verklighet (med en hänvisning till staten Magilres annorlunda syn).12. Jag hade väl tänkt att kanske med tiden lägga in en kort beskrivning av landsändan Morillien i Magilredokumentet men det är noterat. Det har du nog rätt i. Även om jag tror att den som läst hela stycket förstår vad jag menar.