Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Nu hoppas jag du ser detta som försök till konstruktiv kritik, att fläta in så mycket av dina ideer som möjligt och att få dina talrika undantag till att passa in med helheten Ereb Altor. :)
1. Dylerna är redan bosatta på halvön när jorerna kommer. Magialerna är en kultur av högmän som skiljer med ungefär 1 meter i längd ifrån magirerna och således inte bör förväxlas med dessa. Idén med att kalla Dylerna för Mirelker vid denna tidpunkt var för att knyta an till deras Mireliska ursprung. De kan gott få ha hetat dyler och isåfall kanske Drylor Surpetrus blivit döpt efter dem och inte tvärt om. Det spelar dock ingen roll då det i historieböckerna som är skrivna av Jorpagner med största sannolikhet skulle hävda att saker är döpta efter honom och inte tvärt om. Dylerna var definitivt bosatta i magilre vid invasionen då de grundade staden Moril Dilaz. Det var ju därför han var tvungen att ge sig på dem för att pacificera riket.
Att dylerna redan är bosatta är en sanning med modifikation. De är på väg att kolonisera landet från öster till väster när jorerna anländer till Magilre (något innan ca 935 fO). De har dock levt i sin stad Jicon (dagens Moril Dilaz) i ca 150 år så helt nyanlända år de inte. För att få med både dessa lite motstridiga källreferenser föreslår jag att dylernas kolonisering har pågått i 150-200 år vid jorernas ankomst och att en av deras första bosättningar var Jicon. Dylerna anländer således dagens Magilre ca 1100-1150 fO.

Att döpa högmän till magialer i ett land bebott av magiller (och moriller) där vi även funderat ikring magirer eftersom landet kallas Magilre och sen göra om dylerna till mirelier kallat mirelker samtidigt som dvärgar är gjort om till dvurer när det annorstades finns ett folk kallat kvurer!!!

Ser du min poäng Söderman? :(

Sen har jag inte sett någon text som beskriver högmannakulturen i Magilre så tills den kommer känns det svårt att bedöma historien. Detta dock sagt utan att veta om det i Moril Dilaz trådarnas djup finns en beskrivning, tappat översikten där över vad som är idéer, kampanjreferat, och saker som gillats eller inte gillats. Oavsett så hade det varit lättare i mitt tycke att acceptera vanliga högmän inflätat i Ereb (det lilla vi vet om dem) än ett undantag till vanliga högman som bara blir en ny ras, eller om de åtminstonde kallats "de magialiska högmännen" eller liknande.
2. Soferna är mycket riktigt dåligt maskerade alla de saker som du säger. Till skillnad ifrån Aesir som är väldigt väl maskerade och ingen kan lista ut källan. :) Då sofismen sedan länge är utdöd så borde det dock inte vara ett jättestort problem. Det är ingen ny ledare som tar över. Jag kanske borde modifiera så att det framgår att det mest bara är texterna som räddas. Att det genomförs mer än en religiös utrensning i historien känner jag dock är ganska i sin ordning. (Sybariter är inte ett namn på dem. Dessutom är sybarit ett rakt av taget namn ifrån historien istället för något som modifierats. DVS till och med värre än Sofer)
Aesir hör inte hit då detta inte är vår ide utan något vi måste fläta in vare sig vi vill eller inte. Varken sofer eller sybariter känns som bra namn då det finns mycket snarlika kopplingar. Sen kan det självklart finnas två liknade historier kring två olika sekter men den ena låter ändå som en kopia av den andra.
4. Magialerna är fortfarande över 2 meter långa och tillhör rasen högmän. De är en av flera högmans-kulturer.
Som sagt, vem är dessa och har vi spikat in dem i Magilre?
8. Kalklanden ligger ganska nära och är inte nödvändigtvis ett dåligt val. Det är dock Mikael som har skrivit just denna text så jag antar att det är upp till honom att ta till sig detta.
I rum men vi vet inte något om tid. Dumt att binda sig menar jag. Dessutom en ide att fråga ansvarige Brior kanske?
9. Du menar ungefär som Amazunga och Munzga? Jag tror nog att folk klarar sig. Särskilt eftersom yttrycket Maeril förklaras tidigare i samma text. Vad gäller den teknologiska kollapsen så antar jag att det gäller de områden som inte har klommelliska allierade då det väl finns gott om metall i klomellien. Den teknologiska kollapsen hoppas jag att det redan står om i tidslinjen som den ser ut. Det här är ju trotts allt tillägg.
Amazunga är ett namn ur en historisk notis skrivet i den forumtradition som har utvecklats att göra en äldre namnvariant av städer som exiterade både under Kejsardömet Jorpagnas tid och i dagens Ereb. I övrigt refererar jag till mitt tidigare försök på att få fram ett poäng. Är Magilre uppdelat i en civiliserad del som är allierad med Klomellien och en ociviliserad som inte är allierad med Klomellien? Finns det någon statsmakt i Klomellien då och varför finns det en gräns mellan två riken i Magilre? Mycket implicerande förklaringar här eller har jag missat något? Gör gärna tillägg, men kolla så det hänger ihop och tilläggen är lika viktiga som det redan fastlagda. Förklaringar eller argument som ”väl finns”, ”hoppas jag” eller ”trots allt” hjälper inte direkt till att binda ihop EA.
10. Det är väl lite av poängen att dom träffas för att kunna diskutera saker och sedan blir mördade så uppenbarligen blir det inte mycket till rike.
Ordljuden får det att låta som det redan finns mindre riken som nu försöker samla sig. Innehållet tycker jag funkar men ville bara putta det bakåt mot Det kontinentaljoriska riket eller framåt mot det moderna Magilre, inte ha det mitt i Mörkertiden.
11. Tror att vi pratade om det tidigare i Moril Dilaz-tråden. Vad gäller Kabrinz så är det väl ingen större skillnad på hur den var förut och nu mer än att jag har givit den en föregångare i sofismen.
Ser ingen poäng med att koppla samman en nyskapad demonsekt från Kejsardömets tid och en officiell religion som uppstår kring slutet av Mörkertiden och början på Nya tiden.
12. Jag hade väl tänkt att kanske med tiden lägga in en kort beskrivning av landsändan Morillien i Magilredokumentet men det är noterat. Det har du nog rätt i. Även om jag tror att den som läst hela stycket förstår vad jag menar.
Då detta är Magilres historia så bör historien skrivas utifrån statsmaktens syn på de politiska förhållandena och Moril Dilaz är då ett hertigdöme (gärna kallat Morillien). I Moril Dilaz stadshistoria kan däremot det se lite annorlunda ut och Morillien som landsände eller eget land framställas som rådande verklighet (med en hänvisning till staten Magilres annorlunda syn).
birkebeineren
Admin

Mikael skrev:J) Stridigheter i Kalklanden 500 år innan Odo stör eller binder väl inte så mycket tror jag, men Brior får naturligtvis kommentera (jag skall påminna honom). Om vi säger området norr om...är det Ormvidderna? Kanske kan du som upphovsman till det postapokalyptiska joriska riket ge mig tips Birke?
Norr om Ormvidderna låter bra.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

1. Informationen om Magilialerna och deras kultur finns i högmänskulturtråden. Magialerna är upphovet till det moderna namnet magilre så att det heter snarlika saker är väl liksom lite av poängen.

Vad gäller Dylernas inflyttning i området så är det nog sant att inte dom heller är urbefolkningen. Men de hade i min historia en relation med just magialerna. Att saker och ting byter namn under historien vid några tillfällen är ofta ganska naturligt. Jag har när saker och ting byter namn valt att lägga med en förklaring av vilka de är i nutid första gången det gamla namnet dyker upp.

Om det är för jobbigt kan jag förvisso alltid kalla alla kulturer för samma genom hela historien och i alla texter samt ta bort alla referenser till specifika kulturer av saker och ting. Det känns dock som en lite tråkig och färglös lösning. Högmän är en ras. Magialer är en kultur bestående av högmän. Människor är en ras. Raner är en kultur bestående av människor.

Att kalla dem för de magialiska högmännen vore lite av ett misstag då det vore att avslöja för mycket om dem. Det är meningen att urbefolkningen, DVS magialerna, skall vara i princip helt okända. DVS ju mer information som ges om dem desto mindre i linje med källorna i detta fall. Enda anledningen till att de är med är för att jag kände att jag ville förklara lite om de Kabrinziska sångerna och varifrån det magilliska magiska tungomålet kommer ifrån början.

2. Vilken är en kopia av vad? Vad är det du pratar om?

4. Jag rekommenderar att du tittar efter högmäntråden under folkslag. Det är förvisso jag som skrivit även den men det tar mindre tid av missförstånd om du läser de två små texter som jag släpte där.

8. Um? Ja. Du hittade själv på det. Det var du som uppfann det kontinentaljoriska riket som innefattar delar av Klomellien. Eller?

10. Mörkertider är inte tillfällen då det inte händer något. Det är tillfällen då inte mycket bra händer. Att någon samlar ihop olika feodalherrar, rövarbaroner etc och har ihjäl dem mitt i mörkertiden känns ganska naturligt.

11. Du verkar inte ha läst texten överhuvudtaget. Jag vet inte ens vad jag ska svara på detta. Soferna är en tradition av folk som tror att det andliga och kunskap om detta är viktigare än materiella ting. Det har absolut ingenting med demoner att göra. Den enda referensen till demoner i texten är att demonherren Sybaricus Macru påverkar guvernören till att utrota Soferna för att han är avundsjuk på deras hemligheter.

12. Om jag skriver Småland behöver jag inte skriva landskapet eller grevskapet innan. Det är implikerat. Således om jag skriver om hertigdömet Morillien i texten om magilre (dock inte i just historiesektionen) så är min förhoppning att folk kan förstå referensen. Jag tror inte att Magiller i allmänhet säger något annat än Morillien om området runt Moril Dilaz. Det är mest så att man inte kan skriva alla texter på en gång. En genomgång av hertigdömena i allmänhet vore väldigt kul och jag kan gärna tänka mig att slänga ihop en text om Morillien ur magillernas synvinkel.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Grisodlar'n »

Funderar ni något om kopplingen mellan magialiska högmän, magilliska och språket Erdir (den Erdiriska kulturen)?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag själv har spånat lite om erdirernas kultur i västra Ereb, kopplingarna mellan språket Erdir och magilliskan, mm. Det står visserligen att Erdir ska bestå av ett alfabet med 60 tecken (EA Kampanj, s. 44), men personligen hade jag föreställt mig ett skriftsystem bestående av logogram och stavelseglyfer, i likhet med Mayaskrift. Det känns mer uråldrigt och mystiskt. Jag knåpade ihop den här lilla texten för bra länge sedan:

"Den erdiriska kulturen tycks vara höljd i ett historiskt töcken. Hundratals år innan kejsardömet Jorpagnas uppkomst så frodades en högstående kultur i västra Ereb vars enda kända lämning är i form av språket Erdir, även kallat Forntunga. Erebs lärda män och magiker av idag ägnar sig frustrerat åt grammatisk brottning och i de flesta fallen total fonetisk slakt. Det erdiriska skriftsystemet med dess hundratals kända glyfer har avhandlats i flertalet skrifter, men när det gäller språkets dechiffrering så förlitar sig de flesta lärde på vad den krunske magikern Hezmak Zur Akhshehaman skrev i volymen ”Den Magiska Prosodin”. Verket författades redan så tidigt som 1165 fO och originalmanuskriptet är sedan länge försvunnet, men vad kruniern skrev har dock citerats, stötts och blötts i andra magiteoretiska och historiska skrifter. Magikerns verk anses vara det främsta inom ämnet eftersom han enligt egen utsago hade ”hört det uråldriga språket ljuda från erdisk palat och tunga och fått skåda de heliga bronsplåtarna och kopparrullarna”.
Hezmaks död några år senare har fått ett legendariskt skimmer där han i den mest välkända återgivelsen sägs ha upplösts sakta men säkert, lem för lem, trots en veritabel kakafoni av uråldriga skyddsmantran. Allt detta efter att framgångsrikt lyckats uttala en förbjuden, helig glyf – en glyf som Hezmak enligt legenden lyckats stjäla från sina erdiriska läromästare.
Den lärde mannen och lingvistikern Domnatius från Grivela avfärdade dock allt som en ren skröna i en text från 606 fO där han skrev att den krunske magikern med all sannolikhet dog i böldpest i vad som på Domnatius tid var provinsen Drylo Interior. Domnatius var dessutom övertygad om att det i själva verket var magikerns acolyt Ergem Usukan som sammanställde läromästarens virriga anteckningar efter dennes död. Det faktum att det inte fanns tillstymmelsen till förbjudna logogram i förteckningen ansåg Domnatius vara bevis nog för att Hezmaks legendariska död var rent påhitt."

Kan detta användas till något?
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Tre förslag på Magilliskans "magiska" språkklang.

1. Högmän med elementarkult kombinerat med sofiska sånger (har jag förstått det rätt?)
2. Magiriska lämningar
3. Erdirisk språkets avtryck
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

1. Ja
2. Det skulle innebära att Rhys är en lite grodgubbe vilket inte stämmer för fem öre med källorna. Man kan iofs tolka det som att han är en mänsklig unge som Magirerna gav sin makt men det känns lite skumt.
3. Jag hörde mig för om Erdirkulturen för att se om den kunde tänkas vara ursprunget till Magilres magiska språk innan jag skrev ihop magialerna. Jag fick vid det tillfället svaret att Erdirkulturen inte fanns så långt nordväst. Dessutom känns det lite märkligt om de skulle vara ursprunget till Magilres magiska språk men att det inte skulle finnas kvar magiska ord i andra språk i regioner som Erdir bodde i. Eller?
birkebeineren
Admin

Gillar mäster Grisodlare! :)

Och gillar även lösning 3 då den känns mest neutral och som den bästa kompromissen. Den kan även tolkas som att ha med både magirer och högmän för den som vill det.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Jag röstar för en lösning som kopplar till Höga och Låga Språket. Ur det perspektivet känns Erdir som det naturligaste.

Att Erdir inte skulle ha funnits där, är det baserat på någon koppling till Caddo?

Själv ser jag gärna en vag ärkemagisk kultur runt västra Ereb. Kanske var det där den ökända Sarkath Han en gång verkade...
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:1. Ja
OK
2. Det skulle innebära att Rhys är en lite grodgubbe vilket inte stämmer för fem öre med källorna. Man kan iofs tolka det som att han är en mänsklig unge som Magirerna gav sin makt men det känns lite skumt.
Står det vem eller vad Rhys är, förutom magiker? Kopplingen mellan den äldre kulturen, språket osv görs inte i Magilre. Rhys kan ha varit del av en grupp elementarmagiker helt separata från allt annat som fanns i magilre.
3. Jag hörde mig för om Erdirkulturen för att se om den kunde tänkas vara ursprunget till Magilres magiska språk innan jag skrev ihop magialerna. Jag fick vid det tillfället svaret att Erdirkulturen inte fanns så långt nordväst. Dessutom känns det lite märkligt om de skulle vara ursprunget till Magilres magiska språk men att det inte skulle finnas kvar magiska ord i andra språk i regioner som Erdir bodde i. Eller?
Kan jag hålla med om.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Ok. Jag grundade alltså idéerna på att det skulle funnits högmän i området Drylo-Mirel på att det skulle vara Tolguldernas hemländer enligt tankar i drylotråden, att det skulle finnas kopplingar med jättarna i Mirel och ett behov att förklara att det fanns en barbarkultur som inte var av Nargurisk härstamning i hela området. Dyler, Kalklandets invånare, Mireler bland annat.

Varför det inte fanns Erdir i Magilre? För att det inte på något ställe står omnämnt varken i källorna eller på detta forum innan nu. Ni hittade just på det. Innan har det funnits en utsträckning av dem på aidne, caddo och kanske morelvidyn plus några av västerhavets öar. Jag skulle inte ha varit emot att det skulle ha funnits Erdir i Magilre men nu när tidslinjen faktiskt har legat uppe i över en månad
viewtopic.php?t=696&postdays=0&postorder=asc&start=150
och ingen har kommenterat på Magialerna förän nu. Under denna tid har jag hunnit bygga en del på att de faktiskt är Magilres urbefolkning. Eftersom jag är den enda som skriver om magilre just nu vet jag inte varför någonting som jag inte har föreslagit är en god kompromiss? Är det för att det gör allting väldigt mycket svårare för mig, för att jag måste börja skriva om Erdirkulturen som jag inte vet någonting om överhuvudtaget? Måste ändra om i tidslinjer och andra historier?

Alltså verkligen inte så att jag ogillar Erdir. Jag bara säger det att ni kunde ha sagt något för en månad sedan. Att det inte finns ett vitten information om dem, att jag har fått berättat för mig av andra här att de inte fanns så långt norr ut, att jag redan har gjort ett arbete som började för över en månad sedan där vi redan har stött och blött en del av dessa frågor. Att det inte finns någon som helst anledning att ta bort magialerna. Det finns ingen anledning att ha kvar dem heller mer än att det nu är jag som sitter och skriver om den här landsändan och att det inte är någon annan som gör det. Jag försökte få igång någon på att skriva om Magilre till en början när jag skrev om Moril Dilaz men ingen var intresserad.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Citat: Rhys är en kort man med ett kraftigt vitt skägg... (DVS inte en groda)
Han beskrivs dessutom som att han och hans kompismagiker bodde under vattnet så jag antar att det är lite groda i honom. :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Problemet är att forumet är så stort att det är svårt att hålla ordning på allt som skrivs och bestämms.

Vi kan säkert hitta en snygg kompromiss. Som jag ser det kan man ju visst använda sig av Högmän om det nu är av intresse. Däremot känns det onödigt att blanda in så många fler folkslag och folknamn. Dessa Magialer: varför ha en ny "ras" när man lika gärna kan prata om Högmän där också.

Dvärgnamnet etc känns också som att man kan sålla i. Egentligen behövs det vad jag kan se inga nya "folkslagsnamn": vi har att göra med dvärgar, dyler, magilrer och möjligen då högmän.

Däremot tycker jag att den magiska kopplingen bör arbetas om. Här finns mycket material: Pigi, språkets magiska kvalitet etc. Helt klart har något mycket udda försigått i Magilre. Men hela biten om Högmän som är naturmagiker och upptäcker de 4 elementen, det känns inte helt kongruent för mig. Och episka magikerceremonier känns inte heller riktigt Eren: det räcker med den i Goiana liksom.

I.o.m. att språket är magiskt bör det någonstans finnas en koppling till det höga språket: historiskt via Erdir eller liknande, direkt via Drakar eller Gudar. För mig känns det som om Magilre varit lekplats för en ovanligt okynnig guddom. Om detta nu är Pigi, eller Pigis skapare. Om Magirerna skall vara med där eller ej är en öppen fråga.

Ö.h. tycker jag att det är en öppen fråga huruvida magirer och högmän ALLS skall finnas i Ereb. Mig veterligen existerar de inte alls i officiellt material!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Kontakt:

Håller med. Det är väl mest att jag vanligtvis brukar bli slagen på fingrarna med referenser till någonting obskyrt som skrevs för två år sedan i en tråd på sidan två. Var väl hämdlysten.

Magialer är inte en ny ras. Dom är ett folkslag av högmän. Med tiden blev de ett till större delen mänskligt folkslag.

Dvärgnamnet är specifikt ifrån Moril Dilaz och inte för hela Magilre. Det har att göra med vilken stadsdel de kommer ifrån. Vet inte varför det är med i denna diskussionen.

Dylerna heter dyler i nutid. Dom har en referens till sig som något annat i tidens töcken. Detta andra namn kan dessutom eventuellt vara en efterkonstruktion av de Jorpagniska historikerna som hävdade att dylerna är döpta efter drylo när det egentligen är tvärt om.

Självklart finns det en koppling till det höga språket. Det är ju det allting handlar om. Kabrinz, Sofer, Magialer. Allting handlar ju om höga språket som jag tänker mig.

Pigi kommer till Altor 314 e.O. tror inte han har med det magiska språkets ursprung att göra. Men att han däremot kanske figurerat och ställt till det för Magillerna tidigare är jag inte direkt emot. Kanske han bara inte anlade ett tempel när han kom dit.

Angående din sista kommentar så tycker jag det samma. Men högmännen som koncept är ju i princip lite större människor så dom är inte riktigt lika kontroversiella som Magigrodor. Tycker för övrigt att båda ska få plats i detta fallet.
Senast redigerad av Jan Erik Söderman den 2009-08-11 11:00, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin

Peter uttrycker här på ett bra sätt vad som har varit EA-projektets arbetssätt sedan tidig början och som jag tror gör vår version av EA mest användbar för flest möjliga.

Att forumet är stort försvårar absolut översikten men gör samtidig att det som wikifieras (och görs officiellt) oftast är genomtänkt och genomkommenterat innan det hittar dit.
Skriv svar