Ta det lite lugnt med namnvarianterna och ändra inte officiellt material utan mycket goda skäl. Annars kan jag leva med detta
Söderman.
Tlllägg till Magilres Tidslinje.
Ca 900 f.o. Efter Arcaballo Sangrezzos kaotiska första erövringståg anländer den Jorpagniske härföraren Drylor Surpetrus som leder en här upp till Magilre där man i en relativt oblodig kampanj driver de primitiva Mirelkerna (numer kallade Dyler efter att de bodde på halvön Drylo döpt efter generalen Drylor som erövrade den) tillbaka in i sina mer mirelska hemländer. Han skapar här en ny provins i imperium Jorpagnum med Maeril (Hamnstad) Drilum (Drylors egendom) som största stad men ej huvudstad. Nybyggare ifrån andra Jorpagniska kärnområden anländer i klasar och odlar upp det vilda landskapet. De som finns kvar av Magialerkulturen använder sina elementarprästers förmågor för att gömma sig för de civiliserade folken och sjunker mer och mer in i skapelsen som naturliga andar än ett folkslag och lämnar sina tjänare Dylerna att klara sig själva. Deras arv lever dock kvar i namnet på området och i språket som talas ända fram till idag.
Låt dylerna få vara dyler och magirerna få vara magirer. Dylerna som folk existerade dessutom innan jorerna ankom men var inte inhemska i landet utan rörde sig västerut i en koloniseringsvåg från Klomellerbergen. Förslagsvis kallades härföraren
Surpetrus med tillnamnet
”Dylius” efter sin seger över dylerfolket.
850 f.o. den Sofiska rörelsen får ett starkt fäste i Magilre då ett flertal av deras lärda överhuvuden lyckas bli förvisade ifrån det centrala Jorpagna och flyttar hit. Soferna lär ut att kunskap och ordet är det enda sanna och att ur det skrivna ordet kan man förnimma skapelsen. En tillräckligt upplyst Sofist kan till och med enligt utsago se skriften i världen runt omkring sig. Med hjälp av Magialer-språket som fortfarande lever kvar försöker man vokalisera dessa skapelsens runor i dess talade form men trotts spektakulära resultat med de sånger man skapar så når man aldrig fullständig förståelse för höga språket. Däremot skapar man en unik tradition av magi genom harmonier som vibrerar genom skapelsen. Rörelsen ses i slutänden allt för världsfrånvänd och börjar dessutom bli alltför mäktig. Den lokale Jorpagniske ståthållaren, inspirerad av demonfursten Sybaricus Macru som är avundsjuk på de fagra och potenta sångerna, låter således 624 f.o. döda alla dess ledare och bränna upp mycket av deras texter även om många räddas undan till Aidne och öar i Västerhavet. Även i Magilre lever deras arv kvar i tron på den Sofiska sanningen och ordets makt.
Sofiska och sofer låter som dårligt maskerade sofister, sufier eller filo-sofer. Var inte sybariter ett föreslaget namn? En sektledning som mördas och tas över av en ny ledare låter som en kopia av hur Kabrinzireligionen uppstod. Moderera lite?
640 f.o. Sammandrabbningar med barbarer ifrån de Trakoriska öarna runt Moril Dilaz drivs tillbaka med hjälp av ett helt folkslag av Narguriska barbarer som är på vandring. De har en gång i tiden varit legosoldater i Jorpagnas tjänst men har nu ledda av de tre Milluriorna Ilmangus, Kallingus och Urtalus bestämt till att åka hem till Aesirs heliga länder för att sprida det rena blodets kraft. De skänks som tack skepp av ståthållaren av Maeril Drilum och seglar norrut för att några årtionden senare slutligen finna ett hem på den lilla ön Ranz. Denna händelse glöms snart bort av jorerna i Magilre men är nedtecknad i en passage i det mycket långa Ransardiska eposet Jorparim som behandlar deras legendhistoriska ursprung. Det utgör en del av anledningen till att Ranerna faktiskt då och då kan tänka sig tala med magiller som bara smått lägre stående varelser än idag.
Att ranernas förfäder skall ha kämpat i Drylo funkar för mig men tycker Fafnir skall få uttala sig först. Gillar namnet ”Jorparim”. Något helt narguriskt folkslag låter inte helt överens med övrig narguriana men många värvade narguriska förband kämpar i den joriska kejsarens tjänst och det kan ha varit några sådana som drev tillbaka barbarena (tjugiska isbarbarer kanske den exakta benämningen?).
599 f.o. Drylohalvön skonas till större delen ifrån köttbitarnas framfart. De flesta tror att detta beror på dess avlägsna geografi men en del av sanningen är också att ett flertal av Magialerfolket offrar sig i en enorm elmentarrit som skapar en magisk barriär igenom vilken de demoniska insekterna inte kan färdas. När denna rit genomförs förlorar Magialerna inte bara sina liv utan det går så illa att till och med deras livsrunor knyts upp och de slutar att existera. Deras fåtaliga kvarvarande släktingar drar sig tillbaka än mer till allt mer avlägsna platser och med undantag om enskilda legender om mäktiga magiker som vandrar i landet eller den mytomspunne Rhys så siktas de aldrig igen.
Åter igen, hemskt gärna inga nya raser eller namn på raser. Låt det vara magirer.
590-550 f.o. Flyktingar ifrån det kollapsade Imperium Jorpagnum vandrar in i Magilre. Många körs bort till rikets utkanter men de som blir kvar stannar under styre av den mäktiga prästinnan Lindoh som dyrkar gudinnan Lluphnia. Dessa hjälper till att förvandla Magilre ifrån den oländiga terräng den var till ett av de mest bördiga rikena i Ereb. Då Magialernas makt är bruten är naturen inte länge besjälad på samma sätt som förut och är således inkapabel att göra motstånd mot den civiliseringsprocess som äger rum.
Magilre är på inga vis ett födofattigt land då det under sin tid som provins i Kejsardömet Jorpagna exporterar spannmål, torkad fisk och musslor till övriga Ereb. Landet kommer också sen att kraftigt falla tillbaka i utvecklingen då järn inte går att uppdriva men detta kan med tanke på ”Det kontinentaljoriska riket” som existerar en tid efter Konfluxen utspela sig efter detta rikes fall.
595 f.o. Det kontinentaljoriska riket innefattar vid denna period inte ännu större delen av Magilre.
Förslagsvis endast södra och möjligens sydvästra delarna av landet. Huvudstad Amazunga (Munzga).
575 f.o. Flyende ifrån det kollapsade Imperium Jorpagnum vandrar in i Magilre. De skapar stora problem i sin desperation och många av dem deporteras vidare till de oländiga öarna norrut.
Många stannar dock kvar under styre av den mäktiga prästinnan Lindoh som dyrkar gudinnan Lluphnia. Dessa hjälper till att förvandla Magilre ifrån den oländiga terräng den var till ett av de mest bördiga rikena i Ereb. Då Magialernas makt är bruten så är naturen inte längre besjälad på samma sätt som förut och är således inkapabel att göra motstånd mot den civiliseringsprocess som äger rum.
Denna information är i princip den samma som 590-550 fO. Sen vill jag här eller där veta vem gudinnan Lindoh är om hon skall vara en viktig del av Magilres historia.
475 f.O. Efter en serie inre stridigheter i Kalklanden når nya flyktingströmmar Magilre och skapar stora problem i sin desperation. Många av flyktingarna deporteras vidare med straffångar till Saphyna där en Bzegustisk prokurator grundat en straffkoloni. Då riket skaks av upprepade oroligheter internt lämnas straffkolonin att huvudsakligen sköta sig själva för att så småningom blir fria och oberoende. Det finns dock de patriotiska historiker i Magilre som hävdar att även Saphyna borde falla in under måttot "AlltMagilre".
Att dra in Kalklanden som vi i princip inte vet något om känns lite dumt. Kan inte flyktningarna komma från Kardien eller kanske Mirel (vilket skulle bli "öster om Kalklanden"...?
450 f.o. Magilre består av ett lapptäcke av olika småstater. De domineras dock av Maerillerna i norr och den Mazungiska (tidigare Amazunga senare Munzga) armen i söder. I ett för tiden mycket otypiskt sjöslag försöker de Mazungiska herrarna inta staden Maeril Diliz. De slås dock tillbaka av Maerilliernas överlägsna flotta och för första och hittills enda gången under Magilres historia domineras det inte bara ekonomiskt utan även politiskt av dess norra landsända under några århundraden.
Använd gärna moriller istället för maeriller, alla namnvarianter bara förvirrar. Glöm inte att den teknologiska kolapsen inträffar nu, om den då inte gjorde det innan vilket gör att då måste händelserna 590-550 fO modifieras.
300 f.o. Den ökände ”mördaren får Barabea”, även känd som Almzu Kelring, lyckas totalt dominera det stora rådslaget som hålls mellan ett flertal av Magilres herrar genom att helt enkelt på ett ytterst våldsamt maner döda dem. Han utropar sig själv till härskare över det enade Magilre men hans styre varar bara i 3 år innan arga adelsmän ifrån hela riket dödar honom mitt under en stor fest till hans ära för att fira hans gudomlighet.
Finns det något rike med rådsherrar som har rådslag vid den här tiden? Kanske flytta årtalet framåt eller bakåt?
152 e.o. Under uppresningarna av Kabrinziordens toppskikt lyckas den mycket mäktige demoniske magikern och självutnämnde sofiske filosofen Alkeric fly ifrån utfrågningsprocessen ledd av den fruktade Caddiske riarken Hilk Halro som med metoder som skulle fått Exarken att rysa spred tron till nya hedniska områden. Alkeric befriar staden Moril Dilaz och han och hans lärjungar sprider med extremt blodtörstiga, enligt somliga demoniskt inspirerade, metoder skräck i inte bara resten av Magilre utan även sin egen befolkning. I ett stort hjältedåd lyckas Capaz Ry’carils son Prins Ilper Ry’caril dräpa den numer demoniske Alkeric med hjälp av Etins kraft och den lysande vägens prästerskap
Har
anders gjort något utlåtande kring dessa för både Caddo och LV rätt otypiska metoder för att sprida Etins ljus? Sen det här med Kabrinzireligionens totala förändring har vi väl inte kommit fram till något svar på?
492 e.o. En kvinnlig riark som accepterats av den lokala kyrkan i Morillien utses till bonitsal av Morillien av Kerigassen av Munzga, som även han är Morilier. Bunzresh som hon heter upptäcks dock när Exarken av Ekeborg sänder ett sändebud för att lyckönska henne som bonitsal över hela Etindomens största stad*. Kerigassen får en reprimand och instrueras att ersätta Bunzresh med någon mer lämplig kandidat.
Om detta skall vara en text om Magilre så kalla Morillien antingen Moril Dilas (med omnejd) eller hertigdömet Morillien.
543 e.o. I protest mot den senaste Bonitsalens totala inkompetens väljer Magillerna sin egen kvinliga bonitsal vid namn Illrima ifrån de allt mer populära soldöttrarnas kätterska led. Endast genom god diplomati av den dåvarande Kerigassen av Munzga, som även han kom ifrån Moril Dilaz, lyckas man undvika att hela staden blir bannlyst av en mycket förgrymmad Exark. Dock görs detta med löftet om att en ny bonitsal skall utses istället för Illrima. Processen tar dock längre tid än vanligt då Illrima är mycket populär för sin visdom och sin skönhet. Hon är således bonitsal av Moril Dilaz i nära tre år innan en ersättare hittas. Hon står fortfarande att finna som staty på ett flertal torg över hela staden.
Här hittade jag inget att kommentera!
546 e.o. Trotts att den alldeles nyvalda bonitsalen Kilvin är en man visar han sig ändå vara sympatisör med soldöttrarna och han hamnar under en ämbetsresa i Ekeborg i bråk med ett flertal mäktiga ämbetsmän däribland Exarken själv. Kilvin dör enligt officiella kanaler av en hjärtattack mitt under sin lystring men rykten hävdar att han torterades ihjäl efter att han ska ha hävdat att rika pösmunkar inte hade mer kontakt med det gudomliga än någon annan.
Inte insatt i dessa soldöttrar men har för mig att
Mikael har flätat in dem så jag litar på det.
607 e.o. Den fortfarande barnlöse Hertigen av Moril Dilaz gifter om sig och avlar en son med sin betydligt yngre andra fru Arpeta Klerust-Marcaril. Han är dock inte alls intresserad av henne och flyttar strax
Behöver ordet ”fortfarande” vara med i den meningen? Och vartifrån flyttar han?