Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

I all hast ett utkast till förbannelse. (Jag tyckte inte att tanken om att dra in draken alls var så dum :D ...)

En drake härjar i Kardien, tar livet kungahus, bränner och är allmänt besvärlig. Brand, som redan är något av en hjälte, ser sig pressad att göra nåt, folket förväntar sig drakens huvud på ett fat och alla tittar på honom.

Han söker upp en illryktad magiker (=häxmästaren (HM)) och begär om jhälp. Dealen blir att HM fixar draken och Brand får all ära och därmed tronen. I gengäld skall HM få Goiana. HM är själv en alv, tex utstött från sitt hemland Goiana, och vill dels frigöra det från Kardernas töntiga och exploaterande styre, och dels själv bli kung, kanske mottas som hjälte och förlåtas sina tidigare synder när han befriat landet. I dealen ingår också att om Brand inte uppfyller sitt löfte skall han ådra sig en förbannelse av grövsta kaliber. (Typ hans ätt skall aldrig ens se röken av en krona och HM skall hemsöka hans folk i alla dagar tills tids ände).

Nu har allt detta bevittnats av Brands bästa kompis, en echt. Denne fixar så att Brand inte kan uppfylla sitt löfte och därmed ådrar sig förbannelsen, och samtidigt blir fältet är öppet för echten (som kanske var högsta general i Brands ridddarskara) att knipa tronen. Därmed är det hans görande som räddar (?) Goiana från HM, men samtidigt har han gjort HM till en bitter onding (...) och ådragit landet HMs eviga fiendeskap. (Kanske den dräpta draken gett HM hisnande kraft... eller nåt...)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

De gör till sist ett desperat försök på att kollektivt be Tevatenu om hjälp; Meditationen i Goiana ingås. Resultatet blir... enlil Talannen!
Vad jag vet (tror mig utläsa) av psipos poster om alverna och Goiana så tror jag inte riktigt det scenariot stämmer överens med hans tankar/planer. Enlil Talannen är nog vad jag tror enligt hans planer en kraft som funnits i skogen en längre tid, och jag tycker faktiskt att det passar bättre tillsammans med det som dryftats här om att häxmästaren och enlil Talannen kan vara involverade i någon slags maktkamp. Det kan ju faktiskt vara enlil Talannen själv som förbannat det faltrakiska kungahuset med älvfolkens tysta medgivanden, eller nått.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det här lät inte så dumt, både episk saga och något som skull kunna fungera, kanske..

Vem är så echten? Kanske hertigen av Goiana (se mitt förra inlägg) som Brand måste svika då Häxmästaren vill åt detta land?
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev: Vad gäller allians så är det kanske ett för starkt ord. Jag ställde en fråga om det är möjligt att det Brandiska kungahuset har köpslått med häxmästaren i något ärende det kan ha varit angående Soltåg eller vad som helst. Ersättningen för häxmästarens tjänster var Goiana.

De brandiska kungarna svek sitt löfte om betalning till Häxmästaren.

Häxmästaren bör ha blivit förtörnad (milt uttryckt) och började planera för sin hämnd på det Brandiska kungahuset och att ta sitt pris med våld.

Problemet med den här teorin är att Echerna inte ingår mer än att de plötsligt väljs till nya herrar över kardien. Och älvfolken står också utanför denna konspirationshärva. De är bara försvarare av skogen när Svarta tornet låter sitt svartfolk falla in i Goiana för att ta priset med våld.
Jag ser ett problem med att hur ger Brand Häxmästaren Goiana. Han lovar att skriftligen överlåta det hela och inte skicka några trupper till skogarnas försvar...antar jag. Häxmästaren måste dock rimligen insett att skogens invånare inte skulle acceptera hans svartfolks eller överhöghet. Dvs våld blir nödvändigt i vilket fall. Kanske är det då Brand bryter sitt löfte när han hjälper alverna?

Eller är det helt enkelt en enkel konspiration där Häxmästaren vill försvaga det Faltrakiska kungadömet i syfte att kunna lägga vantarna på Goiana.

Hans plan omfattar en förbannelse över den brandiska familjen och ryktesspridning samt att nyttja en grupp makthungriga faltrakiska ädlingar att söka kontakt med echterna och skapa inbördeskrig.

En variant av alt 2. helt enkelt.

Vad häxmästaren inte väntar sig att planen slår tillbaka mot honom själv. Echterna tar makten med förvånansvärt lite motstånd (behjälpta av älvfolkets välsignelser?) och sitter nu som ännu starkare härskare över Kardien, som allierade med älvfolket i Goiana(?) och ännu farligare fiender till Svarta tornet än vad det faltrakiska kungahuset var innan.
Det här låter som en bättre lösning som involverar alla.
(Ogillar att alver lägger förbannelser som "hämnd", annat än möjligtvis som skydd för platser och föremål (klassiskt "drick inte av avttnet i källan för då" eller "ta inte de gyllene pegasvingarna för då"), men andra älvfolk kanske kan det.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:
De gör till sist ett desperat försök på att kollektivt be Tevatenu om hjälp; Meditationen i Goiana ingås. Resultatet blir... enlil Talannen!
Vad jag vet (tror mig utläsa) av psipos poster om alverna och Goiana så tror jag inte riktigt det scenariot stämmer överens med hans tankar/planer. Enlil Talannen är nog vad jag tror enligt hans planer en kraft som funnits i skogen en längre tid, och jag tycker faktiskt att det passar bättre tillsammans med det som dryftats här om att häxmästaren och enlil Talannen kan vara involverade i någon slags maktkamp. Det kan ju faktiskt vara enlil Talannen själv som förbannat det faltrakiska kungahuset med älvfolkens tysta medgivanden, eller nått.
Dessa tankar skulle kunna gå att få med tror jag. Min beskrivning av situationen i Goiana i början av 400-talet eO var tänkt som ett uppsummerande av de källor som finns i Aidne-modulen, modifierade och lite omskrivna för att kunna få med våra nya idéer.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

vije skrev:I all hast ett utkast till förbannelse. (Jag tyckte inte att tanken om att dra in draken alls var så dum :D ...)

En drake härjar i Kardien, tar livet kungahus, bränner och är allmänt besvärlig. Brand, som redan är något av en hjälte, ser sig pressad att göra nåt, folket förväntar sig drakens huvud på ett fat och alla tittar på honom.

Han söker upp en illryktad magiker (=häxmästaren (HM)) och begär om jhälp. Dealen blir att HM fixar draken och Brand får all ära och därmed tronen. I gengäld skall HM få Goiana. HM är själv en alv, tex utstött från sitt hemland Goiana, och vill dels frigöra det från Kardernas töntiga och exploaterande styre, och dels själv bli kung, kanske mottas som hjälte och förlåtas sina tidigare synder när han befriat landet. I dealen ingår också att om Brand inte uppfyller sitt löfte skall han ådra sig en förbannelse av grövsta kaliber. (Typ hans ätt skall aldrig ens se röken av en krona och HM skall hemsöka hans folk i alla dagar tills tids ände).

Nu har allt detta bevittnats av Brands bästa kompis, en echt. Denne fixar så att Brand inte kan uppfylla sitt löfte och därmed ådrar sig förbannelsen, och samtidigt blir fältet är öppet för echten (som kanske var högsta general i Brands ridddarskara) att knipa tronen. Därmed är det hans görande som räddar (?) Goiana från HM, men samtidigt har han gjort HM till en bitter onding (...) och ådragit landet HMs eviga fiendeskap. (Kanske den dräpta draken gett HM hisnande kraft... eller nåt...)
Problemet är att tidsrymden mellan de båda händelserna med a) drakens anfall och hertig Brands hjältedåd och b) Det brandiska kungahusets fall och Echternas maktövertagnade spänner över en 200-års period.

För en häxmästare som kan förlänga livet är det möjligen ett mindre problem men kopplingen mellan hertig brand och echtens blir svårare att lösa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Just det, fel maktskifte! :oops:

Vem f.. drog in draken i det hela? :wink:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

(Ogillar att alver lägger förbannelser som "hämnd", annat än möjligtvis som skydd för platser och föremål (klassiskt "drick inte av avttnet i källan för då" eller "ta inte de gyllene pegasvingarna för då"), men andra älvfolk kanske kan det.)
Om det nu skulle vara så att det är älvfolket eller skogsanden som ligger bakom är det ju just för att skydda Goiana. Om den Kardiske kungen är beredd att låta HM ta kontrollen över Goiana är det ju av rätt stor vikt att någon annan kommer till makten som står på alvernas sida, vilket t.ex. skulle kunna vara echterna som jag föreslår i ett tidigare inlägg.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:
(Ogillar att alver lägger förbannelser som "hämnd", annat än möjligtvis som skydd för platser och föremål (klassiskt "drick inte av avttnet i källan för då" eller "ta inte de gyllene pegasvingarna för då"), men andra älvfolk kanske kan det.)
Om det nu skulle vara så att det är älvfolket eller skogsanden som ligger bakom är det ju just för att skydda Goiana. Om den Kardiske kungen är beredd att låta HM ta kontrollen över Goiana är det ju av rätt stor vikt att någon annan kommer till makten som står på alvernas sida, vilket t.ex. skulle kunna vara echterna som jag föreslår i ett tidigare inlägg.
Jag menade att Alvernas förbannelser snarare är passiva: "gör inte så" - "gå inte dit Betty". Att aktivt förbanna en grupp människor känns för aggressivt, aktivt och rent ut sagt ont för alverna. Jag har lättare att svälja att de deltar i intrigen men utan förbannelse, kanske genom en Välsignelse. Bättre alvord. Men vad säger Mäster Psipo om alverna då?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Just det, fel maktskifte! :oops:

Vem f.. drog in draken i det hela? :wink:
Jag! Vilket jag ber om ursäkt för. Det lät så bra till att börja med men.....äh, jag vet inte :oops:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående alverna har psipo skrivet följande:
Psipo skrev:
Regil skrev: Fram för fler teorier.
Psipo: Skulle alvteorin kunna funka ihop med "dina" alver? (spelar eg ingen roll, folk kan ju tro det i alla fall...)
Jepp. Älvfolk är ju lite som våra gamla tomtar. Oberäkneliga, nyckfulla och kan vara oerhört grymma. "Jasså? Inget smör i gröten? Du dödar jag din finaste oxe och lockar trollen till stugan din!" :)

Sedan tycker jag inte att faltrakierna (är det bara echter och faltrakier i Kardien, har lite dålig koll) ska få allt för undanskymd roll. De står ju för Robin Hood-rollen! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Aha, Ok. Älvfolk men inte Alver. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, det var ju "en" tolkning av det hela... han svarade ju på frågan: "Skulle alvteorin kunna funka ihop med "dina" alver?"
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ledaren för Goianas älvfolk och alver vid den här tiden var en Satyr vill jag minnas.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Ledaren för Goianas älvfolk och alver vid den här tiden var en Satyr vill jag minnas.

Njaä...Satyren Kispi ersatte Elidina av Goiana som Autark år 529.

Kispi stupar sedan i strid mot Svarta tornets svartfolk under det 2.a kriget mot Svarta tornet år 539 och ersätts av alvmannen Silon.

Händelser runt den Brandiska dynastins avsättande och echternas maktövertagande i Kardien inträffar under det 1.a kriget mot Svarta tornet år 403-424.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-15 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar