Postat: 2009-06-15 14:48
Religon
Kuzherismen
Kuzherismen är den enda tillåtna religionen i Lhassu och den dominanta makten i landet under Vicotnic.
Kuzherismen infördes av Storkejsaren Vicotnis av Lhassu vid hans ankomst till landet 468 e.O. Vid ankomsten till landet var han i och för sig inte storkejsare, men han hade tillnamnet Ärkemagikern. Han tog stegvis kontrollen över landet, och samtidigt predikade han Kuzhers läror. Han sade sig vaar Kuzhers profet och förklarade att ihassierna var det utvalda folket, utvalda att härska över alla andra folk.
Ihassierna var ett folk i splittring utan egentligt land och utan identitet och de var snara att följa honom och hans budskap.
Läran
Grundtanken med kuzherismen är att Kuzher är den ende sanne guden och att man blint skall följa hans läror (Kuzher betyder ”den ende” (Guden)). Alla andra ”gudar” är endast andeväsen som lider av hybris och tror sig vara av gudomlig status och därför är de att betrakta som de största syndarna av alla eftersom de ställer sig över Kuzher.
Nu när Den sjunde profeten har anlänt, den Endes sjunde profet Vicotnic, är det dags för Altors härskarfolk att återigen slita sig ur sina bojor och tillsammans med den Endes profet krossa alla irrläror och förvanskningar av Kuzhers budskap som spritts över Altor för att återigen inta den plats som ledarfolk som de sedan Skapelsen varit förutbestämda att ha. Alla andra folk är mindrevärdiga och skall antingen omvandlas eller gå under. Inställningen till omvärlden är minst sagt hatisk vilket gör att man dessutom enligt läran skall känna sympati för och gemenskap med sina bröder(de övriga ihassierna)
Kuzher lär också att var och en skall få så mycket han är värd i detta livet och att ingen skall leva i överflöd om han inte genom gärningar i enlighet i läran i övrigt har förtjänat det.
Ihassierna är fanatiska i strid dels för att de inte vill svika igen och dels för att kuzherismen lär att den som dör för sin tro skall få komma till en plats som kallas för Fartharien, i Paradiset. Om man dör en vanlig död vägs de handlingar man gjort mot läran.
Vågmästaren är Kuzher själv, till sist är det alltid han som avgör om man skall sluta i Fartarien eller Miraq, där den sista då är helvetet.
Man utsätts för plågsamma och svåra prövningar som man till slut oftast klarar, bara tron på Kuzher är tillräckligt stark.
Skapelsen
I begynnelsen fanns intet. Sedan skapade Kuzher Altor och fyllde tomrummet runt omkring med ljus och mörker i form av natt och dag. För att sedan befolka Altor skapade Kuzher människan och gjorde henne till sin avbild. Först skapade han tre män och tre kvinnor men dessa satte sig över Kuzher och sökte att skapa människor för att stärka sin position på Altor. Kuzher betraktade människorna och lät dem hållas och skapade i stället djur och insekter, träd och blommor för att göra världen skönare. Människorna betraktade sedan den Kuzher hade skapat, men de såg bara världsliga njutningar , inte andliga och Kuzher förstod att han hade misslyckats. Senare uppstod andliga väsen som trodde sig stå över Skapelsen och dessa försökte sedan skapa sina egna raser vilket ledde till sådana misslyckanden som exempelvis alver och halvlängdsmän. För att ställa allt i ordning skapade han Kuzherabhas, Den Endes utvalda, och placerade dem på Altor. Kuzherabhas fann sig till rätta och tog över makten på Altor. De härskade med andlig insikt ända tills det att de började hänge sig åt andra ”gudar” och åt världsliga nöjen. Då föll deras rike för första gången.
Kabbelhan-den heliga skrift
Kuzherismens heliga skrift heter Kabbelhan och i den berättas hela historien, inklusive skapelsen. Den består av åtta delar; först skapelsen, sedan de sex profeternas gheng och så avslutas den med bönernas gheng. I den förste profetens gheng berättas hur Efrian, Kuzhers förste profet, skickas till Altor för att upplysa ihassierna till samma nivå av insikt som de hade nått tidigare. De hånar honom dock bara och låter spika fast honom och slå honom i bojor upp och ner på huvudstadens stadsport. Som straff låter Kuzher jorden bli till hav och himlen till jord under några års tid.
Ihassierna lär sig dock inte av detta utan förnedrar även de tre profeter som följer efter Efrian.
Detta leder till stor uppgivenhet hos Kuzher och han avstår under en längre tidsperiod från att försöka frälsa människorna. När han sänder sin femte profet är det i hopp om att de äntligen skall vända sig till den enda sanna tron. Furhnad , den femte profeten, lyckas efter lång kamp få folket att inse att Kuzhers lära är den enda riktiga. Folket följer villigt Kuzhers lära och blir en stor makt på Altor. Några missbrukar dock läran och på så sätt sviker hela folket återigen Kuzher och han blir tvungen att, besviken och förnedrad, fördriva dem från deras dåvarande hem till den plats där de nu bor.
Senare i tiden, efter hundratals år uppenbarar sig en man vid namn Odo som verkar vara idealisk att använda som profet. Kuzher visar sig inför honom och han lovar att sprida Kuzhers lära. Han misstolkar dock Kuzhers budskap och skapar en egen religon som han kallar Den lysande vägen. Därför anses de som följer Den lysande vägen vara stora och oförlåterliga avfällingar.
I bönernas gheng finns det ett hundratal kortare och ett tjugotal längre böner nedtecknade. Den vanligaste , vilken också betraktas som trosbekännelse lyder enligt nedan :
Kuzher ka tharga,
tharga kat Kuzher.
Ge gartarge û Dakh
y hatras Vicotnic
(kuzher är allt,
allt är Kuzher.
Jag ger mig till honom
och hans profet Vicotnic.)
Organisation
Religionens överhuvud är Vicotnic och han har absolut makt. Under sig har Vicotnic ett antal ki-paktascher, ärke- eller överpräster. Dessa har ansvaret för aett område, ett så kallat thern, och ofta till viss del invigda i mörkermagins mysterier. Detta beror på att många av dem har utbildats vid Mörkerakademin men sedan inte klarat slutprovet. Trots det har de dock tillåtits att fortsätta att använda sin magi, fast nu i kuzherismens tjänst.
Under sig har de i sin tur ett antal paktrascher(präster) som hjälper dem att kontrollera de mindre områden inom thernen. De ser till att alla skatter samlas in och de övervakar även befolkningen och ser till att alla i befolkningen är skrivna vid ett visst masjid deltar i mässorna vid det templet. En person som utan godtagbar anledning elleer skriftligt intyg från paktaschen i området uteblir från en mässa får erlägga ett vite på fem guld. Den del av religionens organisation är som ställd lite utanför är Khûdash, Masjidghûlhamer(tempelriddare)
Klädsel
När man besöker sin masjid klär man sig som vanlig medborgare i en lång, svart kåpa utan huva eller bälte.
Paktrascherna däremot bör långa rockar med vida ärmar och huvor gjorda i grönt farethre-tyg och Ki-paktaschen bär alltid en likadan dräkt som paktrascherna fast i mörkt vinrött tyg. Ingen får bära skor i masjiden, inte heller får man träda in om man inte är iklädd de kläder som läran kräver att man bär. Att bryta mot de reglerna betraktas som vanhelgande av helig plats och straffas vanligen mycket hårt (Labraatriet).
Tempel
De Ihassiska masjiderna har oftast en stor lökliknande kupol. Dessutom finns det överallt i de ihassiska städerna små bönetempel. Den största och viktigaste är Kashtertmasjiden i Khannikel.
Mässor
Mässor hålls i kuzherismen morgon och kväll i samtliga masjider under veckans alla dagar, utom på särskilda högtidsdagar då man isället håller massmässor på gator och torg. Mässan inleds alltid med att samtliga deltagare vänder sig mot Khaanikel och högt läser trosbekännelsen. Sedan mässar paktrashen några delar ur Kabbelhan och han förtalar kättarna och påminner alltid de närvarande om Kuzhers regler. När paltrashen har mässat brukar man läsa ytterligare ett par böner för att sedan avsluta med trosbekänelsen. Samtliga medlemmar i familjen måste gå på minst en mässa om dagen, och ofta infinner man sig plikttroget på båda.
Religiösa Högtidsdagar
Man firar Vicotnics ankomst(betraktas inte som någon direkt religiös högtd, men firas med glädje
Första veckan i åttonde månaden minns man fördrivningen från Akrogal och sonar sina synder genom att festa en veckas tid.
Efrians dag(se nedan)
På den åttonde dagen i sjätte månaden firar man minnet av missionären Tuhman som dödades av illvilliga alver. Han var Kuzherismens förste och siste missionär.
Den fjärde natten efter årets första fullmåne hedrar man minnet av sina döda genom att runt om i landet tända stora bål. De som dött under dagarna innan får brännas på bålen vilket anses säkerställa personens färd till Fartarien.
Artefakter
Som innom alla läror finns det alltid föremål som hölls högt av de troende, som betraktas som föremål av nästan gudomlig status. Nedan beskrivs några sådana.
Taspartha-rullarna
I legenderna berättas det att Vicotnic fick Taspartha-rullarna av Kuzher i samband med sin första uppenbarelse. Den skall ha ägt rum på en vidsträckt slätt i Akrogal där ingenting annat än slät mark fanns att se i något väderstreck. Där stod Vicotnic ensam och frusen och utan föda. Då rämnade himlen och ett regn började falla över Altor och en röst sade till Vicotnic: Tag dessa lagar och läs dem. Du kommer att förstå för du är den sjunde och siste av de Utvalda. Sedan slutade det regna och framför Vicotnic låg på marken rullar skrivna på ett okänt språk som Vicotnic kunde läsa och förstå trots allt.
Taspartha-rullarna är tre till antalet och ligger till grund för Kabbelhan. Handtaget på rullarna är av ett okänt träslag och pergamentet är av ej tidigare skådat slag. De förvaras i Kashter och skyddas av alla tänkbara hemska besvärjelser.
Efrains bojor
Dessa bojor anses vara de som Kuzhers förste profet Efrian fästes med på Harternikths stadsportar. De är tillsammans med Taspartha-rullarna de artefrakter som hålls högst i aktning. Bojorna ser vardagliga ut när man ser dem. De ser ut att vara gjorda i vanligt gjutjärn, förvisso slitet och rostigt, men dock. De förvaras i Besportho som anses vara Harternitkths motsvarighet i vår tid, en syndens stad. Varje år spikar man upp dem på stadsporten på den första dagen i tredje månaden för att hedra Efrians minne. Efraians bojor har blivit en symbol för kuzherismen och man har ofta kopior av bojorna i de flesta tempel där de även i flera fall finns statyer uppsatta på väggarna föreställande Efrian under dennes lidande.
Pathark
Detta är en drygt två meter lång stav som är gjord i ett okänt matrial vars färg skiftar mellan svart och mörkblått. Ena änden av staven är formad som en knuten pansarnäve som håller i tre åskviggar. Staven anses ha skapats av Kuzher för att användas av religionens och därmed världens överhuvud vid högtidliga cermonier. Den förvaras i Kashter tillsammans med Tasparha-rullarna. Staven är den enda av artefakterna som har mer än symboliskt värde då den dessuton är försedd med Blixt E5, Mörker E10, Vicotnics aura E15 och Nexus Permanens. Staven tas fram en gång om året , på Kuzhers dag, den fjärde månadens första veckas sista dag.
Khûdash-Orden
Även Kuzherismen måste kunna försvara sig mot irrläror över hela Altor. Därför instiftades denna tempelriddarorden, eller Majid-Ghûlham av Vicotnic för lite mer än hundra år sedan. Den har mer ett symboliskt och moraliskt värde an någon riktig avgörande betydelse då dess totala antal medlemmar är mycket liten jämförelse med de ihassiska arméernas.
Medlemmarna lever ett mycket strikt och inrutat liv i sina särskilda områden och behandlar sig normalt inte med de vanliga paktrascherna. Själva anser de sig vara förmer än de vanliga paktrascherna då de även är bevandrade i vapenbruk. Orden har sitt högsäte i staden Jella.
Khûdash-orden leds av en Thrakh som själv väljer ut de nya rekryterna tillsammans med Rakherna(mästarna) , mycket erfarna krigare som varit i ordens tjänst i minst 10 år. De nya rekryterna tränas hårt i disciplin , vapenbruk och teologi under flera års tid. Den nuvarande Thrakhen heter Hektar Than och är mycket respekterad och anses vara den främste Thrakh genom tiderna.
Khûdash-orden fungerar samtidigt som en slags inkvisition som hjälper till att spåra och bestraffa kättare, i defåtal fall de finns. Religionen är som sagt mycket stark i Lhassu.
Ghûlham (som är det ihassiska namnet på riddare) utrustas med armborst, repather, ringbrynja, hjälm, sköld och en tunika med ordens symbol, den knutna pansarnäven hållandes en repather istället för de tre åskviggarna.
Ghûlhamerna agerar inte på något avgörande sätt i krig utan medlemmarna dyker upp i någon grupp här och där. Deras värvaro höjer stridsmoralen hos mannarna då de är ansedda som de främsta ihassiska krigarna och förknippade med Kuzher.
Sanningen om Kuzher
de flesta av Erebs lärde anser att Kuzher är skapad av Vicotnic enbart för att tjäna hans syften. De visar även på att många delar av kuzherismens läror står att finna på andra avlägsna platser runt om på Altor.
Deras misstankar är inte helt korrekta. Vicotnic har under sin långa livstid i själva verket varit ett av dessa ”andliga väsen” som han beskrivit som Kuzhers antagonister i kuzherismens läror.
Det är Vicotnic själv som ljugit , utnyttjat och mördat Kuzhers utsämda på Altor , allt sedan 10000 år tillbaka. Kuzher är i själva verket en kaosgud vid namnet Mithra.
Vicotnic (som han kallas nu för tiden) har tillsammans med andra andeväsen sökt makten över Mithras skapelse och har varit nära att lyckas några gånger.
Not. Ja mer om detta kommer när jag slutfört Lhassu som land och identitet och sedan vill jag ventilera det på forumet innan jag lägger ner massa tid på det.
Min tanke är att det skulle vara väldigt svårt att övertyga ett folk och en värld med en helt ”ny” religion utan ankare någonstans. Nu finns en intrig som känns djupare än den i präntade formen för ”Nidland och nidländska reningen”
Kuzherismen
Kuzherismen är den enda tillåtna religionen i Lhassu och den dominanta makten i landet under Vicotnic.
Kuzherismen infördes av Storkejsaren Vicotnis av Lhassu vid hans ankomst till landet 468 e.O. Vid ankomsten till landet var han i och för sig inte storkejsare, men han hade tillnamnet Ärkemagikern. Han tog stegvis kontrollen över landet, och samtidigt predikade han Kuzhers läror. Han sade sig vaar Kuzhers profet och förklarade att ihassierna var det utvalda folket, utvalda att härska över alla andra folk.
Ihassierna var ett folk i splittring utan egentligt land och utan identitet och de var snara att följa honom och hans budskap.
Läran
Grundtanken med kuzherismen är att Kuzher är den ende sanne guden och att man blint skall följa hans läror (Kuzher betyder ”den ende” (Guden)). Alla andra ”gudar” är endast andeväsen som lider av hybris och tror sig vara av gudomlig status och därför är de att betrakta som de största syndarna av alla eftersom de ställer sig över Kuzher.
Nu när Den sjunde profeten har anlänt, den Endes sjunde profet Vicotnic, är det dags för Altors härskarfolk att återigen slita sig ur sina bojor och tillsammans med den Endes profet krossa alla irrläror och förvanskningar av Kuzhers budskap som spritts över Altor för att återigen inta den plats som ledarfolk som de sedan Skapelsen varit förutbestämda att ha. Alla andra folk är mindrevärdiga och skall antingen omvandlas eller gå under. Inställningen till omvärlden är minst sagt hatisk vilket gör att man dessutom enligt läran skall känna sympati för och gemenskap med sina bröder(de övriga ihassierna)
Kuzher lär också att var och en skall få så mycket han är värd i detta livet och att ingen skall leva i överflöd om han inte genom gärningar i enlighet i läran i övrigt har förtjänat det.
Ihassierna är fanatiska i strid dels för att de inte vill svika igen och dels för att kuzherismen lär att den som dör för sin tro skall få komma till en plats som kallas för Fartharien, i Paradiset. Om man dör en vanlig död vägs de handlingar man gjort mot läran.
Vågmästaren är Kuzher själv, till sist är det alltid han som avgör om man skall sluta i Fartarien eller Miraq, där den sista då är helvetet.
Man utsätts för plågsamma och svåra prövningar som man till slut oftast klarar, bara tron på Kuzher är tillräckligt stark.
Skapelsen
I begynnelsen fanns intet. Sedan skapade Kuzher Altor och fyllde tomrummet runt omkring med ljus och mörker i form av natt och dag. För att sedan befolka Altor skapade Kuzher människan och gjorde henne till sin avbild. Först skapade han tre män och tre kvinnor men dessa satte sig över Kuzher och sökte att skapa människor för att stärka sin position på Altor. Kuzher betraktade människorna och lät dem hållas och skapade i stället djur och insekter, träd och blommor för att göra världen skönare. Människorna betraktade sedan den Kuzher hade skapat, men de såg bara världsliga njutningar , inte andliga och Kuzher förstod att han hade misslyckats. Senare uppstod andliga väsen som trodde sig stå över Skapelsen och dessa försökte sedan skapa sina egna raser vilket ledde till sådana misslyckanden som exempelvis alver och halvlängdsmän. För att ställa allt i ordning skapade han Kuzherabhas, Den Endes utvalda, och placerade dem på Altor. Kuzherabhas fann sig till rätta och tog över makten på Altor. De härskade med andlig insikt ända tills det att de började hänge sig åt andra ”gudar” och åt världsliga nöjen. Då föll deras rike för första gången.
Kabbelhan-den heliga skrift
Kuzherismens heliga skrift heter Kabbelhan och i den berättas hela historien, inklusive skapelsen. Den består av åtta delar; först skapelsen, sedan de sex profeternas gheng och så avslutas den med bönernas gheng. I den förste profetens gheng berättas hur Efrian, Kuzhers förste profet, skickas till Altor för att upplysa ihassierna till samma nivå av insikt som de hade nått tidigare. De hånar honom dock bara och låter spika fast honom och slå honom i bojor upp och ner på huvudstadens stadsport. Som straff låter Kuzher jorden bli till hav och himlen till jord under några års tid.
Ihassierna lär sig dock inte av detta utan förnedrar även de tre profeter som följer efter Efrian.
Detta leder till stor uppgivenhet hos Kuzher och han avstår under en längre tidsperiod från att försöka frälsa människorna. När han sänder sin femte profet är det i hopp om att de äntligen skall vända sig till den enda sanna tron. Furhnad , den femte profeten, lyckas efter lång kamp få folket att inse att Kuzhers lära är den enda riktiga. Folket följer villigt Kuzhers lära och blir en stor makt på Altor. Några missbrukar dock läran och på så sätt sviker hela folket återigen Kuzher och han blir tvungen att, besviken och förnedrad, fördriva dem från deras dåvarande hem till den plats där de nu bor.
Senare i tiden, efter hundratals år uppenbarar sig en man vid namn Odo som verkar vara idealisk att använda som profet. Kuzher visar sig inför honom och han lovar att sprida Kuzhers lära. Han misstolkar dock Kuzhers budskap och skapar en egen religon som han kallar Den lysande vägen. Därför anses de som följer Den lysande vägen vara stora och oförlåterliga avfällingar.
I bönernas gheng finns det ett hundratal kortare och ett tjugotal längre böner nedtecknade. Den vanligaste , vilken också betraktas som trosbekännelse lyder enligt nedan :
Kuzher ka tharga,
tharga kat Kuzher.
Ge gartarge û Dakh
y hatras Vicotnic
(kuzher är allt,
allt är Kuzher.
Jag ger mig till honom
och hans profet Vicotnic.)
Organisation
Religionens överhuvud är Vicotnic och han har absolut makt. Under sig har Vicotnic ett antal ki-paktascher, ärke- eller överpräster. Dessa har ansvaret för aett område, ett så kallat thern, och ofta till viss del invigda i mörkermagins mysterier. Detta beror på att många av dem har utbildats vid Mörkerakademin men sedan inte klarat slutprovet. Trots det har de dock tillåtits att fortsätta att använda sin magi, fast nu i kuzherismens tjänst.
Under sig har de i sin tur ett antal paktrascher(präster) som hjälper dem att kontrollera de mindre områden inom thernen. De ser till att alla skatter samlas in och de övervakar även befolkningen och ser till att alla i befolkningen är skrivna vid ett visst masjid deltar i mässorna vid det templet. En person som utan godtagbar anledning elleer skriftligt intyg från paktaschen i området uteblir från en mässa får erlägga ett vite på fem guld. Den del av religionens organisation är som ställd lite utanför är Khûdash, Masjidghûlhamer(tempelriddare)
Klädsel
När man besöker sin masjid klär man sig som vanlig medborgare i en lång, svart kåpa utan huva eller bälte.
Paktrascherna däremot bör långa rockar med vida ärmar och huvor gjorda i grönt farethre-tyg och Ki-paktaschen bär alltid en likadan dräkt som paktrascherna fast i mörkt vinrött tyg. Ingen får bära skor i masjiden, inte heller får man träda in om man inte är iklädd de kläder som läran kräver att man bär. Att bryta mot de reglerna betraktas som vanhelgande av helig plats och straffas vanligen mycket hårt (Labraatriet).
Tempel
De Ihassiska masjiderna har oftast en stor lökliknande kupol. Dessutom finns det överallt i de ihassiska städerna små bönetempel. Den största och viktigaste är Kashtertmasjiden i Khannikel.
Mässor
Mässor hålls i kuzherismen morgon och kväll i samtliga masjider under veckans alla dagar, utom på särskilda högtidsdagar då man isället håller massmässor på gator och torg. Mässan inleds alltid med att samtliga deltagare vänder sig mot Khaanikel och högt läser trosbekännelsen. Sedan mässar paktrashen några delar ur Kabbelhan och han förtalar kättarna och påminner alltid de närvarande om Kuzhers regler. När paltrashen har mässat brukar man läsa ytterligare ett par böner för att sedan avsluta med trosbekänelsen. Samtliga medlemmar i familjen måste gå på minst en mässa om dagen, och ofta infinner man sig plikttroget på båda.
Religiösa Högtidsdagar
Man firar Vicotnics ankomst(betraktas inte som någon direkt religiös högtd, men firas med glädje
Första veckan i åttonde månaden minns man fördrivningen från Akrogal och sonar sina synder genom att festa en veckas tid.
Efrians dag(se nedan)
På den åttonde dagen i sjätte månaden firar man minnet av missionären Tuhman som dödades av illvilliga alver. Han var Kuzherismens förste och siste missionär.
Den fjärde natten efter årets första fullmåne hedrar man minnet av sina döda genom att runt om i landet tända stora bål. De som dött under dagarna innan får brännas på bålen vilket anses säkerställa personens färd till Fartarien.
Artefakter
Som innom alla läror finns det alltid föremål som hölls högt av de troende, som betraktas som föremål av nästan gudomlig status. Nedan beskrivs några sådana.
Taspartha-rullarna
I legenderna berättas det att Vicotnic fick Taspartha-rullarna av Kuzher i samband med sin första uppenbarelse. Den skall ha ägt rum på en vidsträckt slätt i Akrogal där ingenting annat än slät mark fanns att se i något väderstreck. Där stod Vicotnic ensam och frusen och utan föda. Då rämnade himlen och ett regn började falla över Altor och en röst sade till Vicotnic: Tag dessa lagar och läs dem. Du kommer att förstå för du är den sjunde och siste av de Utvalda. Sedan slutade det regna och framför Vicotnic låg på marken rullar skrivna på ett okänt språk som Vicotnic kunde läsa och förstå trots allt.
Taspartha-rullarna är tre till antalet och ligger till grund för Kabbelhan. Handtaget på rullarna är av ett okänt träslag och pergamentet är av ej tidigare skådat slag. De förvaras i Kashter och skyddas av alla tänkbara hemska besvärjelser.
Efrains bojor
Dessa bojor anses vara de som Kuzhers förste profet Efrian fästes med på Harternikths stadsportar. De är tillsammans med Taspartha-rullarna de artefrakter som hålls högst i aktning. Bojorna ser vardagliga ut när man ser dem. De ser ut att vara gjorda i vanligt gjutjärn, förvisso slitet och rostigt, men dock. De förvaras i Besportho som anses vara Harternitkths motsvarighet i vår tid, en syndens stad. Varje år spikar man upp dem på stadsporten på den första dagen i tredje månaden för att hedra Efrians minne. Efraians bojor har blivit en symbol för kuzherismen och man har ofta kopior av bojorna i de flesta tempel där de även i flera fall finns statyer uppsatta på väggarna föreställande Efrian under dennes lidande.
Pathark
Detta är en drygt två meter lång stav som är gjord i ett okänt matrial vars färg skiftar mellan svart och mörkblått. Ena änden av staven är formad som en knuten pansarnäve som håller i tre åskviggar. Staven anses ha skapats av Kuzher för att användas av religionens och därmed världens överhuvud vid högtidliga cermonier. Den förvaras i Kashter tillsammans med Tasparha-rullarna. Staven är den enda av artefakterna som har mer än symboliskt värde då den dessuton är försedd med Blixt E5, Mörker E10, Vicotnics aura E15 och Nexus Permanens. Staven tas fram en gång om året , på Kuzhers dag, den fjärde månadens första veckas sista dag.
Khûdash-Orden
Även Kuzherismen måste kunna försvara sig mot irrläror över hela Altor. Därför instiftades denna tempelriddarorden, eller Majid-Ghûlham av Vicotnic för lite mer än hundra år sedan. Den har mer ett symboliskt och moraliskt värde an någon riktig avgörande betydelse då dess totala antal medlemmar är mycket liten jämförelse med de ihassiska arméernas.
Medlemmarna lever ett mycket strikt och inrutat liv i sina särskilda områden och behandlar sig normalt inte med de vanliga paktrascherna. Själva anser de sig vara förmer än de vanliga paktrascherna då de även är bevandrade i vapenbruk. Orden har sitt högsäte i staden Jella.
Khûdash-orden leds av en Thrakh som själv väljer ut de nya rekryterna tillsammans med Rakherna(mästarna) , mycket erfarna krigare som varit i ordens tjänst i minst 10 år. De nya rekryterna tränas hårt i disciplin , vapenbruk och teologi under flera års tid. Den nuvarande Thrakhen heter Hektar Than och är mycket respekterad och anses vara den främste Thrakh genom tiderna.
Khûdash-orden fungerar samtidigt som en slags inkvisition som hjälper till att spåra och bestraffa kättare, i defåtal fall de finns. Religionen är som sagt mycket stark i Lhassu.
Ghûlham (som är det ihassiska namnet på riddare) utrustas med armborst, repather, ringbrynja, hjälm, sköld och en tunika med ordens symbol, den knutna pansarnäven hållandes en repather istället för de tre åskviggarna.
Ghûlhamerna agerar inte på något avgörande sätt i krig utan medlemmarna dyker upp i någon grupp här och där. Deras värvaro höjer stridsmoralen hos mannarna då de är ansedda som de främsta ihassiska krigarna och förknippade med Kuzher.
Sanningen om Kuzher
de flesta av Erebs lärde anser att Kuzher är skapad av Vicotnic enbart för att tjäna hans syften. De visar även på att många delar av kuzherismens läror står att finna på andra avlägsna platser runt om på Altor.
Deras misstankar är inte helt korrekta. Vicotnic har under sin långa livstid i själva verket varit ett av dessa ”andliga väsen” som han beskrivit som Kuzhers antagonister i kuzherismens läror.
Det är Vicotnic själv som ljugit , utnyttjat och mördat Kuzhers utsämda på Altor , allt sedan 10000 år tillbaka. Kuzher är i själva verket en kaosgud vid namnet Mithra.
Vicotnic (som han kallas nu för tiden) har tillsammans med andra andeväsen sökt makten över Mithras skapelse och har varit nära att lyckas några gånger.
Not. Ja mer om detta kommer när jag slutfört Lhassu som land och identitet och sedan vill jag ventilera det på forumet innan jag lägger ner massa tid på det.
Min tanke är att det skulle vara väldigt svårt att övertyga ett folk och en värld med en helt ”ny” religion utan ankare någonstans. Nu finns en intrig som känns djupare än den i präntade formen för ”Nidland och nidländska reningen”