Sida 2 av 8

Postat: 2008-05-01 10:18
av birkebeineren
Ser bra ut! :)

Hur tänker du dig att huset är byggt och med vilka material? Skogen är ju mycket näraliggande och timmer känns kanske troligt, men värdshusets byggmästare kan även ha tagit med sig någon teknik från ett land med andra traditioner så både sten-, mur- och lerhus kan förekomma.

Nargurerna i skogen bor i tält och bygger sina få enkla byggnader med en blandning av stenar, stockar och jord, men sådana hus är sällsynta bland icke-barbarer förutom av de mest primitiva guldtvättarkonstruktionerna. Från Kard har stavbygge (som stavkyrkor är byggda i) följt jorukaerlar och narimer (från Ransard) via strövnargurernas rutter ner till Trasimo och används i större byggnader (vilka det dock inte finns så många av). Knuttimmringsteknik från Akrogal har genom kontakterna med Babor och Mastika Agga blivit det vanligaste sättet att bygga på for områdets bönder och nybyggare.

Postat: 2008-05-01 13:30
av Grisodlar'n
birkebeineren skrev:Ser bra ut! :)

Hur tänker du dig att huset är byggt och med vilka material? Skogen är ju mycket näraliggande och timmer känns kanske troligt, men värdshusets byggmästare kan även ha tagit med sig någon teknik från ett land med andra traditioner så både sten-, mur- och lerhus kan förekomma.

Nargurerna i skogen bor i tält och bygger sina få enkla byggnader med en blandning av stenar, stockar och jord, men sådana hus är sällsynta bland icke-barbarer förutom av de mest primitiva guldtvättarkonstruktionerna. Från Kard har stavbygge (som stavkyrkor är byggda i) följt jorukaerlar och narimer (från Ransard) via strövnargurernas rutter ner till Trasimo och används i större byggnader (vilka det dock inte finns så många av). Knuttimmringsteknik från Akrogal har genom kontakterna med Babor och Mastika Agga blivit det vanligaste sättet att bygga på for områdets bönder och nybyggare.
Hade nog tänkt att det skulle vara ett bastant, knuttimrat hus tätat med mossa med tanke på all virkestillgång i Nargurs skogar. Värdshusvärden med familj ska inte vara från trakterna. Kanske han rentav skulle kunna komma från Mastika Agga då du nämner att knuttimringsinfluenserna kommer via staden och Babor (från Akrogal).

Postat: 2008-05-02 10:54
av Mikael
anders skrev:Vem är denne försupne och avdankade man, och vart i Ereb hör han hemma? Kom med förslag och bidrag!

Bild
Denna "gubben Lykta" kanske hör hemma där? :)
(Grundare till världshuset och far/svärfar till nuvarande ägarna?)

Postat: 2008-05-03 11:26
av Grisodlar'n
Bra idé, Mikael! Kan nog passa in bra i äventyret.

Postat: 2008-05-05 04:41
av Grisodlar'n
Nu har jag iallafall beställt ett Wacom Intuos3-bord. Förhoppningsvis leder det till mindre svärande när jag t ex gör kartor till äventyr.

Postat: 2008-05-05 08:25
av Regil
Grisodlar'n skrev:Nu har jag iallafall beställt ett Wacom Intuos3-bord. Förhoppningsvis leder det till mindre svärande när jag t ex gör kartor till äventyr.
Låter som att du valde klokt :wink:

Postat: 2008-05-07 12:25
av Grisodlar'n
Nu är jag färdig med kartan över värdshuset. Kunde ha använt Wacom-bordet mer, men det tar lite tid att vänja sig med det.

Bild

Re: Äventyr i Ereb

Postat: 2008-05-07 12:37
av Regil
Grisodlar'n skrev:Jag håller för närvarande på med en samling kortare äventyr av skiftande karaktär som utspelar sig på olika platser runtom i Ereb. Tanken är att de flesta äventyren ska utspela sig i länder/trakter som inte figurerade så mycket i de gamla köpäventyren från ÄS, t ex Klomellien, Mirel, Palinor, Nargurs skogar och Krun.
Det första äventyret/scenariot har jag tänkt att kalla för "En mördares anlete", ett klassiskt "who done it?", med "det låsta rummet" som komponent. Äventyret är tänkt att utspela sig på ett värdshus längs med någon karavanled. Naturligtvis är värdshuset fullt med skumrask och illvilliga konkurrenter.
En annan idé jag har är "Daunersällskapet". Historiens "The Donner party" i Drakar och Demoner-tappning, alltså. Naturligtvis går allt åt pipan när sällskapet (kanske köpmän eller nåt?) försöker sig på en snabbare väg genom en otillgänglig bergskedja. Ska nog smyga in en likätarepedemi och lite influenser från "Ravenous" i det hela.
"Jaggracks öga" blir nog lite klassiskt röj i gamla kryptor när äventyrarna utforskar ön Diamor i Klomellien. Antingen det, eller så gör jag något med Dimmiga dalen istället.
Tråden om Mirel är också väldigt inspirerande, så antagligen kommer jag att försöka knåpa ihop något som utspelar sig där också.
Tänkte bara skriva att jag tycker att det här är ett väldigt bra initiativ. Precis vad som behövs för att komma igång med Ereb, och lagom för en gammal räv som vill åter till spelen, men bara har en kväll att spendera.

Postat: 2008-05-07 14:46
av anders
Snygg karta, Grisodlar'n! Gillar den stilen skarpt... Känns "köpäventyr".

Postat: 2008-05-07 17:23
av Grisodlar'n
anders skrev:Snygg karta, Grisodlar'n! Gillar den stilen skarpt... Känns "köpäventyr".
Tackar så mycket, Anders! Kul att höra! :D

Postat: 2008-05-08 16:27
av birkebeineren
Trevlig karta!

Ett förslag om du vill ge byggnaden prägel av den lokala byggnadstraditioen (och det inte är for krångligt att ändra) är att rita ut knutskallar i hörnen på husets väggar.

Postat: 2008-05-08 18:07
av Spelknepe
Amen vafan vad snyggt! Längtar tills jag är färdig med min utbildning så att man kan börja gräva i Ereb igen! :D

Postat: 2008-05-08 21:06
av Grisodlar'n
birkebeineren skrev:Trevlig karta!

Ett förslag om du vill ge byggnaden prägel av den lokala byggnadstraditioen (och det inte är for krångligt att ändra) är att rita ut knutskallar i hörnen på husets väggar.
Ja, såg att jag hade missat det. Ska fixa det snart. :D

Postat: 2008-05-12 17:25
av Grisodlar'n
Jag sitter och knåpar ihop det första äventyrets ("En mördares anlete") småsnåriga bakgrund, men kan fortfarande inte besluta mig för om själva mordgåtan ska ha en jordnära lösning eller om magi etc ska vara med i spelet? Att ha magi eller andra övernaturliga ting med skulle bryta mot de klassiska reglerna för "det låsta rummet"-genren, men skulle inte bryta mot fantasy. Vad passar bäst?

Skälet till att jag har lite bryderier är att en relik figurerar i bakgrunden. Det är ett helgons mummifierade hand som numera finns i ett handformat relikvarium av guld. Tanken slog mig att det skulle kunna vara en liten "twist" om reliken inte är vad den synes vara? Den mummifierade handen skulle i själva verket kunna vara en dödmanshand, som sedan stryper köpmannen i på värdshuset när han av nyfikenhet öppnar relikbehållaren. Jag fick även lite tankar om hur den ursprungliga reliken kom att ersättas med den betydligt makabrare dödmanshanden.

Postat: 2008-05-12 21:09
av orville
Grisodlar'n skrev:Jag sitter och knåpar ihop det första äventyrets ("En mördares anlete") småsnåriga bakgrund, men kan fortfarande inte besluta mig för om själva mordgåtan ska ha en jordnära lösning eller om magi etc ska vara med i spelet? Att ha magi eller andra övernaturliga ting med skulle bryta mot de klassiska reglerna för "det låsta rummet"-genren, men skulle inte bryta mot fantasy. Vad passar bäst?

Skälet till att jag har lite bryderier är att en relik figurerar i bakgrunden. Det är ett helgons mummifierade hand som numera finns i ett handformat relikvarium av guld. Tanken slog mig att det skulle kunna vara en liten "twist" om reliken inte är vad den synes vara? Den mummifierade handen skulle i själva verket kunna vara en dödmanshand, som sedan stryper köpmannen i på värdshuset när han av nyfikenhet öppnar relikbehållaren. Jag fick även lite tankar om hur den ursprungliga reliken kom att ersättas med den betydligt makabrare dödmanshanden.
Om spelarna har magiska färdigheter kanske de kan känna något från reliken ifall det är en dödmanshand. Det är kanske en nackdel eftersom det kan påverka äventyrets utveckling ordentligt.

Mina spelare skulle få för sig att det var en dödmanshand direkt tror jag (de har nog tittat i monsterboken 2 några gånger för mycket) så jag skulle försöka tänka ut någon form av villospår. Något som efter en stund känns så uppenbart att de glömmer reliken/dödmanshandspåret.

Idén är jättebra (att få in dödmanshanden är supersnyggt) och kör på den. Något avledande kan vara det enda som behövs.