Adragoor skrev:Några idéer om Bahaz som uppstod när jag ritade kartan:
Bahaz
Urbefolkning: Nintamukker. Dyrkare av guden Okasu som fördrevs av margylerna när dessa skulle bygga en fängelseö. De lever numera kvar på fastlandet (var?) och dyrkar fortfarande demonansiktet.
Furgierna raserade fängelset och byggde en del tempel på ön, som sågs som helig fram till att kalmurrerna tog över ön första gången sedan de lärt sig sjöfart.
Sedan har ön växlat mellan att vara furgisk och kalmurrisk i några hundra år. Varje gång någondera tar över staden jämnas föregångarens tempel med marken och ett eget byggs.
Det finns två befästningar på ön. I den västras höga torn sitter den kalmurriske guvernören med god utsikt över staden, i den östra finns en hyfsat stor garnison som håller kontroll över staden.
Det ligger en park på stadens nordvästra udde som någon dekadent guvernör planterade i importerad jord från hemlandet. Endast vissa mycket härdiga gräs finns annars naturligt på ön. Nintamukkerna överlevde på sin tid på fisk och skaldjur, vilket inte ingår i kallmurrernas mycket köttrika kost. Den mesta maten importeras därför från hemlandet.
På den nordöstra udden finns den blinde stjärnskådarens observatorium. Observatoriet byggdes av den furgiske astronomen Adhwan Afrasangha för länge sedan. Denne påstod med hjälp av ett antal märkliga och mycket komplicerade beräkningar att Altor kretsar kring solen och inte tvärt om. Hans teorier fick aldrig något genomslag och omvärlden ansåg honom vansinnig. Förbittrad riktade han sin kraftigaste kikare mot solen och brände sönder sina ögon. Idag används observatoriet som sädesmagasin av kalmurrerna.
Det finns två hamnar. En i norr och en i söder. Den södra används som inskeppningshamn och den norra som handelshamn. Endast kalmurriska handelshus får etablera sig i staden, vilket gör att de tar ut hutlösa priser på de flesta varor. Det finns därför att antal oerhört rika familjer på ön.
Bra grejor.. däremot.. dessa rika familjer de byter då så att säga religion och svär tillhörighet till Kalmurri och Furgia beroende på vem som erövrat? Eller är det rika Kalmurriska familjer som frodats på ön sedan den senaste occupationen?
Skulle tro att de har haft en hundra år eller så på sig att bli rika. Vid nästa furgiska invasion får de helt enkelt fly ön.
Eller så är de helt enkelt folk som vänder kappan efter vinden i ett samhälle som är en märklig blandning av furgiskt och kalmurriskt.
Vet inte vilket som är mest intressant...
Spelknepe skrev:Gabriel: När vi har spikat saker och vi är överens - glöm inte lägg in det du har skrivit i WIKIN!
Och tillvägagångssättet är då att du först formulerar det du anser vara färdigt i en slutgiltig text. Det kan vara något lite som exempelvis en beskrivningen av ett säregent kalmurrisk vapen, något mer omfattande som en översikt över det kalmurriska kavalleriet, eller en fullständig beskrivning av hela Kalmurris militärmakt. Den färdiga texten postar du sen i forumstråden och ställer frågan "Redo att wikifieras?". Nu har vi andra möjligheten att komma med några sista åsikter och efter att eventuella ändringar är gjorda kan du eller admin rödmarkera texten och flytta den till wikin.
Spelknepe ger dig inloggningsdetaljer till wikin. Jättekul att ett så okänt land som Kalmurri plötsligt har börjat växa fram!
Adragoor: Gillar karta och inledande beskrivning av Bahaz. Glöm inte att skriva in trakorierna på Demontraden.
Adragoor & Gabriel: De såkallade Bergsmännen som är markerade på kartan, kan dessa tänkas vara i släkt med Bergsmännen beskrivna i Nidland-modulen? Et i botten akrogalisk folkslag som vid något tillfälle bakåt i historien har tagit upp i sig nargurisk blod?
birkebeineren skrev:Adragoor & Gabriel: De såkallade Bergsmännen som är markerade på kartan, kan dessa tänkas vara i släkt med Bergsmännen beskrivna i Nidland-modulen? Et i botten akrogalisk folkslag som vid något tillfälle bakåt i historien har tagit upp i sig nargurisk blod?
Nja. Det finns högmän, närmare demontungan som jag hade tänkt var släkt med de umaritiska högmännen.
Bergmännen har något annat ursprung beskrivet i någon av de mer ursprungliga Kalmurri källorna pre-Gabriel, som jag använde.
Spelknepe skrev:Gabriel: När vi har spikat saker och vi är överens - glöm inte lägg in det du har skrivit i WIKIN!
Och tillvägagångssättet är då att du först formulerar det du anser vara färdigt i en slutgiltig text. Det kan vara något lite som exempelvis en beskrivningen av ett säregent kalmurrisk vapen, något mer omfattande som en översikt över det kalmurriska kavalleriet, eller en fullständig beskrivning av hela Kalmurris militärmakt. Den färdiga texten postar du sen i forumstråden och ställer frågan "Redo att wikifieras?". Nu har vi andra möjligheten att komma med några sista åsikter och efter att eventuella ändringar är gjorda kan du eller admin rödmarkera texten och flytta den till wikin.
Spelknepe ger dig inloggningsdetaljer till wikin. Jättekul att ett så okänt land som Kalmurri plötsligt har börjat växa fram!
Jag hade tänkt skriva ihop en hejdundrande semi-komplett sammanfattning om allt jag tycker vi verkar överens om + karta. Den kommer nog att dyka upp först i denna tråd, sedan i "Redo att wikifieras" tråden.
Den ö som gränsar till Dharbia i norr, är Kalmurri ägd med en hamn på den södra delen som heter samma som ön.
Så hamnstaden/garnisionen 'Ryh' och ön 'Ryh'. De andra småöarna har jag kallat 'dimmiga öarna', på en annan karta kallas de 'piratöarna'. Båda tycker jag passar bra.
Mycket rev och dimma, kanske av delvis övernaturliga orsaker, resulterar i att det inte finns någon 'officiell' befolkning och att man undviker öarna med krigsskepp. Pirater och smugglare agerar dock på öarna och har lärt sig den hårda vägen vilken strand man vågar somna på (om man vill vakna upp igen) och vilka leder man kan segla.
Ryh är alltså den ö närmast staden Lidhia och Lham Dhar.
Gabriel skrev:Tankar rörande ökendelen av Kalmurri som kallas Sandens rike?
.
Området är helt öde, lite som den arabiska öknen (om vilken det f.ö. går en dokumentär ikväll kl. 20.05 på Kunskapskanalen).
De enda som tar sig genom den är karavanförare som fraktar varor ut mot kusten till någon utskeppningshamn som bör finnas där för att man ska kunna skeppa varor till Bahaz.
Gabriel skrev:PHEW.. samanställer.. har hunnit till och med sid 4 i tråden. Det kommer nog allt att sitta ihop ganska bra.
Staden på ön Ryh, heter förrästen Ryh'kesh (alltså befästningen på ön Ryh) eller liknande. Men det är inte så relevant.
.
Låter spännande. Stressa dock inte, det går att lägga till saker senare. Kolla också in hur vi har skapat en mall för beskrivningen i wikin av ett land. För Kalmurri finns denna mall helt obeskriven (bortsett från Historia som är påbörjat). Försök hålla dig till grundstrukturen och gör tillägg som underrubriker. Kreativa varianter kan dock accepteras.
birkebeineren skrev:
Låter spännande. Stressa dock inte, det går att lägga till saker senare. Kolla också in hur vi har skapat en mall för beskrivningen i wikin av ett land. För Kalmurri finns denna mall helt obeskriven (bortsett från Historia som är påbörjat). Försök hålla dig till grundstrukturen och gör tillägg som underrubriker. Kreativa varianter kan dock accepteras.
Har du fått tillträde till wikin?
Det finns redan ett inlägg om Kalmurri, jag bygger på den - försöker att få den så lik som möjligt..
Grejen är att jag vill försöka få med en någotlunda helhetsbild (även om jag missar några detaljer) när jag väl försöker få det till Wiki'n. Borde få det klart under morgondagen eller på onsdag.
Någon artistiskt lagd individ som känner för att rita en flagga för Kalmurri, typ en ljusblå eller ljusgrön flagga med en fullmåne och en hippogriff? Eller?
Skit.. kartan över Akrogal var tydligen för liten, så den synkar inte med Ereb och Samkarna. Jag får dubbla storleken. Det blir att rita om alla floder och alla skogar. Dock kan jag behålla bergen som tur är!