Stenfolk
Re: Stenfolk
Elementen är åtta till antalet…
När det gäller elementarer kan man tänka sig att de kanske bara manifesterar sig lite halvt på Altor, och då på platser där elementen är ”rena”. Långt ner i urberget, djupt ner i världshaven, högt upp i luften osv. Annars behöver en magiker ösa direkt ur elementarkällorna för att besvärja fram dem. Förutom då vid polerna som är tillräckligt nära elementarkällorna för att elementarer ska kunna manifestera sig fullt ut.
När det gäller elementarer kan man tänka sig att de kanske bara manifesterar sig lite halvt på Altor, och då på platser där elementen är ”rena”. Långt ner i urberget, djupt ner i världshaven, högt upp i luften osv. Annars behöver en magiker ösa direkt ur elementarkällorna för att besvärja fram dem. Förutom då vid polerna som är tillräckligt nära elementarkällorna för att elementarer ska kunna manifestera sig fullt ut.
-
- Admin
Elementens antal är en ständig fråga även bland Altors lärde. Står så här i wikin om Värme (element)
Källmaterial blandad med forumsidéer.
Snarare än elementens antal är väl det åttonde elementets natur som är omdebatterat. Vissa anser att det är tid och andra kaos medan de flesta elementarforskare (i alla fall i Ereb) numera anser att det åttonde elementet måste vara värme.birkebeineren skrev: ↑2024-08-02 10:24 Elementens antal är en ständig fråga även bland Altors lärde. Står så här i wikin om Värme (element)
Stenbitarna å sin sida är nog väl förtrogna med både elementet värme och elementet jord eftersom de lever så pass långt nere i jordskalet.
Väldigt spännande diskussioner här. Jag följer dem men har inte riktigt haft tid att göra inlägg med samma hastighet som ni andra (det här är ju nästan med samma fart som forumet hade i sina glansdagar).
Angående vem som är stenfolk eller inte är det väldigt löst förklarat i både MBI och MBox. Läser man i MBox hittar man att det är dvärgarna som berättar att de tillhör stenfolken och att jättar och cykloper tillhör den kategorin. De menar på att de till skillnad från dessa har de en bättre storlek för att leva under jorden medan jättar och cykloper lever uppe på ytan. I MoM (Monster och Män i Ereb Altor) finns dvärgarnas skapelseberättelse där Terra skapar dvärgar, cykloper och jättar varpå han sänder dvärgarna till urgrottorna medan cykloper och jättar får på på ytan.
Vi kan då komma fram till att dvärgarna anser sig vara skapade av samma gud som skapade jättar och cykloper och dessa raser är ju inte så särskilt religiösa av sig. Titaner kan avla barn med jättar så man får anta att även dessa är skapade av samma gudom. Giganter är något kortare och smartare jättar som lever i grottpartier - är deras ursprung från en kärlekshistoria mellan jättar och dvärgar
Hur som så kan jag se att att Jättar, cykloper och giganter kan få barn med varandra. Tänker inte gå in på ett komplicerat schema här utan säga att det är 50/50 chans att det blir det ena eller det andra. Titaner kan få avkomma med alla dessa tre men då blir det alltid en titan.
Kvar står stenbitarna och troglodyter och de känns inte som det passar in riktigt? Är det möjligen Aspubran som har tryckt in dem i kategorin och att de de bara uppvisar vissa kvaliteter som man ser hos stenfolken i övrigt? Troglodyternas enda andra koppling verkar vara att de ibland lever med underjordiska stenfolk.
Angående troglodyter tror jag vi har diskuterat om att det finns sådana i Drakryggen även om de finns lite överallt.
Angående vem som är stenfolk eller inte är det väldigt löst förklarat i både MBI och MBox. Läser man i MBox hittar man att det är dvärgarna som berättar att de tillhör stenfolken och att jättar och cykloper tillhör den kategorin. De menar på att de till skillnad från dessa har de en bättre storlek för att leva under jorden medan jättar och cykloper lever uppe på ytan. I MoM (Monster och Män i Ereb Altor) finns dvärgarnas skapelseberättelse där Terra skapar dvärgar, cykloper och jättar varpå han sänder dvärgarna till urgrottorna medan cykloper och jättar får på på ytan.
Vi kan då komma fram till att dvärgarna anser sig vara skapade av samma gud som skapade jättar och cykloper och dessa raser är ju inte så särskilt religiösa av sig. Titaner kan avla barn med jättar så man får anta att även dessa är skapade av samma gudom. Giganter är något kortare och smartare jättar som lever i grottpartier - är deras ursprung från en kärlekshistoria mellan jättar och dvärgar

Hur som så kan jag se att att Jättar, cykloper och giganter kan få barn med varandra. Tänker inte gå in på ett komplicerat schema här utan säga att det är 50/50 chans att det blir det ena eller det andra. Titaner kan få avkomma med alla dessa tre men då blir det alltid en titan.
Kvar står stenbitarna och troglodyter och de känns inte som det passar in riktigt? Är det möjligen Aspubran som har tryckt in dem i kategorin och att de de bara uppvisar vissa kvaliteter som man ser hos stenfolken i övrigt? Troglodyternas enda andra koppling verkar vara att de ibland lever med underjordiska stenfolk.
Angående troglodyter tror jag vi har diskuterat om att det finns sådana i Drakryggen även om de finns lite överallt.
Vad gäller termen stenfolk så finns det väl knappast en enda ras som passar kategoriseringen bättre än stenbitarna trots allt - de är ju gjorda av sten. Troglodyter ser jag snarast som något annat, men enligt Monsterboxen är de indelade även de som stenfolk. Troglodyter har även jag funderat på att placera i Drakryggen, så det tycker jag vi spikar fast, de är dock betydligt primitivare än övriga stenfolk. De kan rent av tänkas vara materialfraktare åt stenbitarna, men klarar inte av värmen på de extremare bergsdjupen.Snibben skrev: ↑2024-08-02 17:14 Väldigt spännande diskussioner här. Jag följer dem men har inte riktigt haft tid att göra inlägg med samma hastighet som ni andra (det här är ju nästan med samma fart som forumet hade i sina glansdagar).
Vi kan då komma fram till att dvärgarna anser sig vara skapade av samma gud som skapade jättar och cykloper och dessa raser är ju inte så särskilt religiösa av sig. Titaner kan avla barn med jättar så man får anta att även dessa är skapade av samma gudom. Giganter är något kortare och smartare jättar som lever i grottpartier - är deras ursprung från en kärlekshistoria mellan jättar och dvärgar![]()
Vidare funderar jag på vad stenbitare och dvärgar anser om varandra, och om det någonstans på Altor finns en bergskedja där de båda raserna antingen konkurrerar eller samarbetar, eller respekterar de varandra på grund av samma ursprung och håller sig borta från varandras områden?
Var, förutom Drakryggen, vill vi placera stenbitare?
-
- Admin
Både antal och natur lär vara omdebatterade. I Kejsardömet Jih är exempelvis ett element Trä och enligt vissa udda magiker finns Dimma. Alla olika element från källor och forum (tror jag?) finns det länker till i arttkeln för ElementenAdragoor skrev: ↑2024-08-02 16:06 Snarare än elementens antal är väl det åttonde elementets natur som är omdebatterat. Vissa anser att det är tid och andra kaos medan de flesta elementarforskare (i alla fall i Ereb) numera anser att det åttonde elementet måste vara värme.
Stenbitarna å sin sida är nog väl förtrogna med både elementet värme och elementet jord eftersom de lever så pass långt nere i jordskalet.
Föreslår dock att en eventuell diskussion om elementen generellt bäst fortsätter i tråden för just detta eller den för magi.
Stenbitare låter förövrigt som mycket förtroliga med både värme och jord.
-
- Admin
Tolokfe i Erebos?
Har stenbitarna uppkommit på flera platser, har de färdats över haven, eller har de rent av, med stor risk för liv och lem, grävt sig under haven till de olika kontinenterna? Finns det i sådana fall ett Altor-omspännande underjordiskt nätverk mellan alla deras olika bosättningar? Existentiella frågor..

För övrigt så kanske stenbitarna har direkt kontakt med värmeelementarer och således bekräftar deras existens ur vårat perspektiv, information som de lärde på Lycéeplan å andra sidan ingalunda har tillgång till.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
Familjer, finns det män, kvinnor och hur fortplantar de sig, är de däggdjur alls?
Vad vi vet om stenfolk är att yttre skillnader mellan kvinnor och män är ytterst små (Monsterboxen) hos alla raser. Kanske fortplantar sig alla stenfolk annorlunda än däggdjur?skaraborgarn skrev: ↑2024-08-04 10:09 Familjer, finns det män, kvinnor och hur fortplantar de sig, är de däggdjur alls?
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
Nja dvärgar är allt för lika människor och halvlängdsmän för att ha andra könsorgan.
Men stenbitarna verkar ju vara sten alltigenom.
De föder barn, män och kvinnor finns men barnen blir snabbt vuxna.
Halvlängdsmän är så vitt jag vet inte stenfolk (men kan ha fel). Kanske stenfolk reproducerar sig med en sorts tankekontrakt men vissa av raserna har könsorgan för ren förlustelse? Dvärgar i EA verkar ju vara en rätt öppen företeelse, de är t ex inte alls lika välbeskrivna som dvärgar i andra fantasyvärldar. Ska dock inte påstå att jag är speciellt påläst på EA:s dvärgar.skaraborgarn skrev: ↑2024-08-04 13:20 Nja dvärgar är allt för lika människor och halvlängdsmän för att ha andra könsorgan.
Dvärgarna har ju färdats under haven (de skapades under Akrogal men såg först dagens ljus någonstans i Grynnerbergen), så stenbitarna bör ha kunnat göra samma sak…
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
Hade bara med halvisarna som ett exempel. Mitt förslag är att stenfolk har könsorgan och att kvinnorna föder barn, kanske är barnet mest en slags sten som växer till sig.Dretski skrev: ↑2024-08-05 09:19Halvlängdsmän är så vitt jag vet inte stenfolk (men kan ha fel). Kanske stenfolk reproducerar sig med en sorts tankekontrakt men vissa av raserna har könsorgan för ren förlustelse? Dvärgar i EA verkar ju vara en rätt öppen företeelse, de är t ex inte alls lika välbeskrivna som dvärgar i andra fantasyvärldar. Ska dock inte påstå att jag är speciellt påläst på EA:s dvärgar.skaraborgarn skrev: ↑2024-08-04 13:20 Nja dvärgar är allt för lika människor och halvlängdsmän för att ha andra könsorgan.
En stenbitarbosättning: