Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:För att Ransarderna inte skall bli för lika Echterna i Kardien tycker jag att de skall utgöra en majoritet av befolkningen (borträknar då de senast erövrade områdena med timorer och alerer). En ransarder kan vara båtbyggare och stolt över att vara ransarder till skillnad från "havsrövarna" och blotarna i norr, de onda pilgrimmerna i öster och skogsbarbarerna i söder, för att inte tala om de klensinnadde krämarna på öarna i väster.

Förtydligande: Ransarderna är majoritet av den fria i ransard födda befolkningen. Trälarnas antal kan vara större.

Annars gillar jag tankarna hur detta kan se ut.
ransarderna är rasister. echterna är egentligen inte det, att vara echt är i egentligen grunden kulturellt och har inget med blodets renhet att göra. Sedan så räknas inte barn födda i blandförhållanden normalt sett. Men undantag finns, främst då att barn till Zorakiska/magilliska adelsmän som växer upp i en echtisk miljö kommer att räknas som echter.

Där har du en avgörande skillnad. Men visst är echter och ransarder lite som Israeler och Boer. Det finns avgörande likheter, men det har det gjort hela tiden.

Ransarder kan inte vara vanligt folk. Alla är krigare/politiker. Stor skillnad mot echter som rymmer en stor bondebefolkning.

Den sociala rörligheten är större hos echterna där en bonde kan bli adel. Detta kan ju inte förekomma hos ransarderna.

Tycker inte att de skall vara en majoritet då dett skulle tvinga dem in i vanliga sysslor som jordbruk etc, vilket skulle förta hela grejen med en krigande överklass.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Medans vi debatterar möjligheterna skulle jag vilja ha hjälp med en sak till.
Vad skall vi kalla "den icke renblodade" delen av ransards befolkning?
Klipper lite från andra platser för att ge byggmaterial. Och kallar ransarder sig själva för ransarder eller kallar dom sig fortfarande för Ranadeota? Eller Raner?
Ran skulle kunna betyda ngt i stil med "ren, äkta, vacker" på arkaisk ransardiska (från ett fornnarguriskt ord *hraina). Rana-deota, "det vackra folket" skulle isf. vara vad de första ransarderna kallade sig själva.
Ard = land
Det känns som om det blir lättare och diskutera folken om vi har namn på dem :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Tja MIN syn innan projektet var att Ransarderna var ett stolt förhållandevis homogent folk. De hade trälar (krigsfångar och egendomslösa infödda). Sedan fanns det i de nyss erövrade områdena timorer och alerer som såg sig som andra folk.

Skulle Raner vara de renrasiga och ransarder vara landets befolkning (återigen med undantag för timorer och alerer)?
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Annars så kan härskarklassen kalla sig ransarder medans den övriga befolkningen benämns sarder?

Ett kriterium for att vara ransard kan kanske vara gripryttarkonsten? Endast den som har lynnet och kraften att kontrollera en grip får tas upp i härskarskiktet? Potentiella medlemmar av denna kast blir under sin uppväxt hårdt tränade och slutligen testade genom att ensamt få bege sig upp i Kardbergen for att om möjligt återvända med ett gripegg?

..och glöm inte Narim, eller Gauland som ransarderna kallar området, det är nära allierad men inte en del av Ransard (eller?).
Sopodlare
Erebosisk Köpman

Inlägg av Sopodlare »

Men hur många räcker griparna till? Inte SÅ många. Det kan inte vara mer än 3-4000 tämjda gripar överhuvudtaget, mat osv räcker väl inte?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Sopodlare skrev:Men hur många räcker griparna till? Inte SÅ många. Det kan inte vara mer än 3-4000 tämjda gripar överhuvudtaget, mat osv räcker väl inte?
Personligen föreställer jag mig betydligt färre (i romanen alltså) - några hundra med lika många yngre i träning. Å andra sidan kommer griparna att vara betydligt tyngre vapen än i spelet, långlivade och personliga. Kanske går de till och med i arv genom släkterna.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Gällande griparna så ser jag dem snarare som elittrupper än som var mans ök. Antalet är begränsat och gripryttare står i en klass för sig.
Vill minnas att man beskriver gripryttarna som lite egna. Ganska klichéartat kanske, men att ryttare och djur står varandra nära, lite världsfrånvända etc. Eventuellt moddar jag det lite. Jag tänkte skriva lite om de olika trupptyperna snart.
Grundtanken är dock att en infanterist står betydligt högre i rang än vanligtvis. De är ryggrad snarare än kanonmat. Varje krigare är en länk i en välsmidd kedja och fyller en viktig funktion. Så officiellt ser inte de olika truppslagen ned på varandra.
Gripryttarna har dock en särställning då gripen även ses i en religös aspekt. En gripryttare blir alltså lite av en öh...paladin? :roll:

Lite trött nu så jag tror mest jag förvirrar. Får skriva mer i morgon :)
----------
----------
birkebeineren
Admin

Historien om hur Ransard blev befolkad finns nu att beskåda i Nargur-tråden!

Har försökt få med de väsentligheter som dykt upp här och där, men utan att gå i detalj. Andrar vid behov. :) Mer om Aesir-tron tänkte jag skriva i aktuell tråd.

Hur ser det ut? Fafnir?
Sopodlare
Erebosisk Köpman

Inlägg av Sopodlare »

Angående Griparna så hade jag också tänkt mig dem som mer...unika. Vill dock självklart se minst ett femtiotal gripar i samlad attack.

Tror absolut att gripar KAN vara bra även i spelet förutsatt att man som SL verkligen lägger manken till.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin

Fafnir skrev:Gällande griparna så ser jag dem snarare som elittrupper än som var mans ök. Antalet är begränsat och gripryttare står i en klass för sig.
Absolut, så tänkar jag också. Min ide var egentligen att ransarderna är det folk, eller härskarskikt, som frambringar gripryttare. En hel klan kanske har makt och styrka till att fram två-tre ryttare och dessa utgör klanens status eller rang i samhället, ju fler gripryttare en klan kan skicka i vortigerns tjänst under sommarmånarna, ju mer politisk inflytande får den... eller något liknande?

Men som sagt, bara en ide! :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Framme vid bergen är det några som väljer att stanna, men huvuddelen går över bergspassen och in i okänd land. De fem största klanerna är sarderna, belgoterna, narimerna (gauler), timolerierna och jorderna. De sprider ut sig i bergen, i skogen och längs kusten, några drar även eftervart ut på havet.

Efterspel
Nästan två århundraden senare, 757 fO, letar sig en liten grupp krigare upp till västnargurernas länder. De är härdade efter att ha tjänstgjort i Kejsardömets legioner och för med sig den efter lång tids förfining, överlägsna joriska stridstekniken. De blir holdt högt i ära och efter sin död blir de eftervart upphöjda till gudar, äsirer. Grunden för Aesirtron har lagts.
Arbetsam som vanligt, Birke :D Då ska vi se om jag får rätsida på det hela.
Är således jordklanen-sarderna ursprungsbefolkningen i Ransard?
Redan de härdade av krigets och vandringens vedermödor.
Sedan kommer krigarna som är ca xxx? st och har fajtats för jorerna. Högst diciplinerade men med en barbarisk fysik och styrka. En jorisk spjutspets av nargurer.
De bosätter sig med Sarderna och börjar skola lovande ynglingar då de vet att kriget är vardag och att det är individens skyldighet att vara förberedd för att skydda sitt folk. Sarderna gifter bort sina "bästa" kvinnor i tacksamhet och för att säkra tillväxten av dessa krigare.
Då den invandrade krigargruppen håller sina sinnen rena från annat än krigskonsten och håller sin fysik ren genom fortsatt hård träning börjar de kallas för "de rena" eller "det rena folket" -Ranerna
Båda grupperingarna växer. Sarderna brukar jorden, skördar havets frukter, tämjer träden och styr landet medans Ranerna blir den krigande klassen dit endast de bäst lämpade väljs in.
I samband med en massiv svartfolksinvaion(?) år (?) samlas ranerna under sin ledare, Worthig som först slår tillbaka invasionen och därefter inleder ett utrotningskrig där dom driver svartfolken långt upp i Kardbergen. Worthig skadas svårt i det framgångsrika kriget och kan inte längre utföra krigets värv, men då han har frälst ranernas och sardernas land äras han med att jämte klanhövdingen styra "riket". I detta fall handlar det främst om militära planer. Den stora skillnaden som uppstår från denna punkt är att 1. Ngn har tid att planera hur krigskonsten skall föras framåt (då han själv inte längre kan fäktas och gör push-ups 24-7 :wink: ) och 2. Att han har faktisk makt då det gäller att genomföra militära reformer. Det är nu man på allvar börjar särskilja raner och sarder. Krigsskolor upprättas och nyfödda barn väljs ut från födsel till att kämpa i ranernas led. De starkaste skall vara raner, de övriga sarder (Än sålänge sker urvalet från både raners och sarders barnsängar...) Vidare så går platsen vid hövdingens sida i arv och en Ran sitter samman med en Sard. Ranen får titeln Vortiger...

Vidare till Aesir: Jag fortsätter att tolka dina tankar... Andarna är fortfarande religon, även om de har kommit en bit från sitt ursprung. De äldsta schamanerna har inte klarat strapatserna så deras yngre lärjungar sköter de religösa bestyren efter bästa förmåga. Vissa andar får mer framstående plats, medans andra tappar sitt syfte och glöms bort. Under den tid gruppen av krigare bosätter sig prövas folken hårt av skärsmytslingar med svartfolk och förvildade spillror av de stammar som gått under i krigen (förvildade alá Brior & co). Den krigiska kompetens som de nya krigarna besitter förklaras bitvis genom att förfädersandar från alla stupade nargurer står dem bi i striderna, leder bort fiendens pilar, stärker deras hudar och viskar råd och mod i deras öron. Att de raner som stupar står sina bröder bi på samma sätt är naturligt. Deras kraft efter döden börjar öka (i "religösa" spekulationer). Vad gör dessa krigiska förfädersandar då när de inte slåss? Tja, de dricker bärs med varandra. En grupp raner som försvara sitt folk går en ärorik död till mötes då de nedgörs till sista man för att ge sina fränder den tid som behövs för att mobilisera. De kallas för Aesir -De ärade(?) Deras tapperhet och beslutsamhet gör ett stort intryck och skapar till viss del koden för hur en ran skall föra sig. Att be Aesir om bistånd blir vanligare och såsmånigom upphöjs Aesir till gudar. Rätt så?

Ytterligare lösa funderingar:
Kanske slogs några Jorder samman med rangruppen mot gemensam fiende? mot minotaurer?

Gripar ses äta de fallnas kroppar på slagfälten och blir i Ransard en religös symbol?

Vilka är Vaenir i sådanafall?

Hette marken sardsard från början? Jordklanens jord/mark? eller skapades namn senare?

Att folken är så pass uppblandade från början förklarar varför inte ranerna börjat inavlats ännu.

Jag har lite fortsättnings ideér oxå, men vi kanske ska kika på det hela så här långt först, så att vi får samstämmig grundstomme. :D
----------
----------
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev: Vidare till Aesir: Jag fortsätter att tolka dina tankar... Andarna är fortfarande religon, även om de har kommit en bit från sitt ursprung. De äldsta schamanerna har inte klarat strapatserna så deras yngre lärjungar sköter de religösa bestyren efter bästa förmåga. Vissa andar får mer framstående plats, medans andra tappar sitt syfte och glöms bort. Under den tid gruppen av krigare bosätter sig prövas folken hårt av skärsmytslingar med svartfolk och förvildade spillror av de stammar som gått under i krigen (förvildade alá Brior & co). Den krigiska kompetens som de nya krigarna besitter förklaras bitvis genom att förfädersandar från alla stupade nargurer står dem bi i striderna, leder bort fiendens pilar, stärker deras hudar och viskar råd och mod i deras öron. Att de raner som stupar står sina bröder bi på samma sätt är naturligt. Deras kraft efter döden börjar öka (i "religösa" spekulationer). Vad gör dessa krigiska förfädersandar då när de inte slåss? Tja, de dricker bärs med varandra. En grupp raner som försvara sitt folk går en ärorik död till mötes då de nedgörs till sista man för att ge sina fränder den tid som behövs för att mobilisera. De kallas för Aesir -De ärade(?) Deras tapperhet och beslutsamhet gör ett stort intryck och skapar till viss del koden för hur en ran skall föra sig. Att be Aesir om bistånd blir vanligare och såsmånigom upphöjs Aesir till gudar. Rätt så?
Sammanfattningen om invandring och klaners inbördes relationer och grunden till ranernas renhetslära låter bra, men jag har ännu lite svårt för Aesir historien.

Jag tycker aesir-bakgrunden är väl ung. Idén är mkt god (klassisk nordisk asateori), men jag skulle vilja lägga till att aesir och vaenir, åtminstone som en av flera religioner, har en äldre historia. När sedan de Ärbara ranerna togs upp i aesirtron blandades de gamla aesirs namn med de nya, förmågor och karaktärsdrag smalt samman. Vissa äldre aesir har glömts bort medan några nya har tillkommit under 700-talet f.O. och framåt. Detta ger en äldre om än dimmig bakgrund till religionen.

Kanske slogs några Jorder samman med rangruppen mot gemensam fiende? mot minotaurer?
Jag är nyfiken på varför du ställer den frågan? :)
Gripar ses äta de fallnas kroppar på slagfälten och blir i Ransard en religös symbol?
Varför inte!
Vilka är Vaenir i sådanafall?
Bra fråga, går att utvecklas. Gamla gudar som förkastades av de som höll aesir högst? Gamla fiender från folkvandringen? Helt påhittade för att Aesir skall ha något motstånd och människorna några att skylla världens ondska på?

Aesir och Ransard börjar flyta ihop. Jag skall försöka klippoklistra lite...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Citat:

Jag är nyfiken på varför du ställer den frågan?

För att medans jag skrev började det se ut som om Aesirreligonen föddes i Ransard, men den känns mer som från Joruashur. Det var alltså en snabb och inte särskilt genomtänkt vinkel för varför aesrir religonen har starkt fäste i de länder där den finns (öh)

En variant kanske är att uraesirtron kommer från Jourdashur och sedan har delar förts in från Ransard.

Religonen kan väl inte vara äldre än folket? eller kan den. Fanns det ngt/ngn på plats innan nargurerna promenerade in? Eller finns det kopplingar till Erdernas religon? Vissa delar som "den vilda jakten" kan ju tillochmed ha lånats in från Tevatenu, om denna skall finnas kvar.

Och viktigast av allt....borde jag ha postat detta inlägg i religonstråden istället :shock:
----------
----------
birkebeineren
Admin

Fafnir skrev:Arbetsam som vanligt, Birke :D Då ska vi se om jag får rätsida på det hela.
Tycker du bygger vidare på mina ideer på ett strålande sätt! :D Jag var medvetet rätt kortfattat för att ge uppslag till vidare tolkningar och det verkar ha fungerat.

Rörande sarderna så tänkte jag mig dessa som en av två större klangrupperingar (en stam) som vandrade hela vägen ut mot kusten. De bosatte sig på de tre halvöarna som sticker ut i havet, medans den andra, och mindre, klangrupperingen jorderna byggde sig båtar och fortsatte norrut. Dessa blev senare till jordukaerlarna i Jorduashur.

Hur jorderna och sarderna samverkade de forsta åren innan de förra byggde båtar och fortsatte vandringen vidare, samt hur deras relation har varit sedan dess, är en aktuell fråga? Minotaurkamp låter interessant!

Rörande Aesirtrons ursprung så grundar jag dateringen på att västnargurerna, som är de aesirtrogna (i huvudsak), först uppstod som grupp efter konflikten med Kejsardömet Jorpagna på 900-talet fO.
Den kan självklart ha tagit upp i sig element från en annan tro, eventuellt några framstående hjältar från Nargur, men i sin nuvarande tappning tänker jag mig att den uppstod i Kard.

Vilka vaenirerna var, eller är, kan förslagsvis kopplas ihop med en eventuell äldre religion som fanns i de nyinflyttade länderna, med sveket till mirelierna, eller nederlaget och krigen mot jorerna? Erdirer?

Jag fortsätter spekulera vidare i väntan på era likadana sådana!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Är således jordklanen-sarderna ursprungsbefolkningen i Ransard?
Ard = land
Rörande sarderna så tänkte jag mig dessa som en av två större klangrupperingar (en stam) som vandrade hela vägen ut mot kusten. De bosatte sig på de tre halvöarna som sticker ut i havet, medans den andra, och mindre, klangrupperingen jorderna byggde sig båtar och fortsatte norrut. Dessa blev senare till jordukaerlarna i Jorduashur.
Litet förtydligande bara från min sida.
Med jordklanen så åsyftade jag inte Jorderna utan sarderna med syftning på betydelsen av narguriska ordet ard :D

Och vad betyder det narguriska ordet jord, som i jorduashur?
Börjar jag nörda ut rejält nu :oops:
----------
----------
Skriv svar