Dina lösa ideer låter annars rätt och borde fungera som del av förklaringen på ransarderna något hårda sätt.
Jag förstår att du inte såg den komma. Den kom ju lite ur det blå, vilket är orsaken till att jag editerade inlägget...Fafnir skrev:Whooa![]()
Den såg jag faktiskt inte komma... Jag såg detta först efter att du editerat ditt inlägg Regil, och det är lungt. No hard feelings![]()
Så fel man kan läsa ibland!Fafnir skrev:Reseförbudet gäller alltså inte "renblodiga" ransarder utan den "extrakast" som har uppstått av urvattnade, erövrade folk och trälar. Det är liksom ingen mening att ta fångar till slavar om dom får resa hem när dom vill
Dom reblodiga eller äkta ransarderena (dvs de som stammar från nargurerna och egentligen är ett ihopkok på överlevande rester från gamla klaner) får resa vart dom vill så länge det inte kan skada nationen. Däremot är det många som vill skada ransarder, varför som det står i EAboxen, ransarder oftast tiger om sitt ursprung när dom är på resande fot.
Detta bör ju innebära att Ransarder är mycket stolta över sin historia och kan den väl annars blir det ju svårt att få ut å av det =)Brior skrev:Ransardisk tideräkning
De har helt enkelt ingen fast tideräkning med ett år noll utan räknar allt från minnesvärda händelser i historien...
Tycker det låter utmärkt!Brior skrev:Ransardisk tideräkning
Jag fick en idé som jag själv tänker använda om hur Ransarder anger tid (år - inte timmar och dagar):
De har helt enkelt ingen fast tideräkning med ett år noll utan räknar allt från minnesvärda händelser i historien. Exempel: "Jag föddes tre år före slakten i Sluthka". Poängen är att systemet sätter dåd och landets historia i fokus snarare än omanligt gneträknande vilket jag tycker passar detta folk:
* Tidsangivelsen ska passa ens status. En krigare anger tid i förhållande till slag och kampanjer medan en bonde bara får relatera till minnesvärda skördeår eller liknande. Borgare kanske talar om "fem år före fiskhallarnas uppförande" eller dylikt. En härskare relaterar naturligtvis till sig själv: "Jag föddes 14 år före mitt strålande trontillträde" eller så.
* I systemet finns inbyggt en social kontroll såtillvida att man inte ska förhäva eller förringa sig genom att hänvisa till opassande händelser över eller under sin status. Minst acceptabelt av allt är att fråga "När var det?" eftersom det visar på förakt för motparten och fäaktig okunnighet om landets lysande historia. Då är det bättre att spela med.
* Man kan använda tidsräkningen för förolämpningar eller smicker: "Samma år som din oäkta dotter föddes" / "Sommaren då ers höghet så briljant vann gripränningen". Ökänt är mordet på hertig Thorbyldt vars mördare då hon tillfrågades svarade att "hon kommit till staden två dagar före ers höghets död" varpå hon utförde sitt dåd och försvann.
Systemet är krävande vilket Ransarderna tycker är ett bonus. En man lever upp till ställda krav medan en träl faller till marken under dem. Farseglingar begriper naturligtvis inte vad som menas men är ju definitionsmässigt mer eller mindre slödder tills motsatsen bevisats.
Jag gillar det härFafnir skrev:Ytterligare lite om ransarder.
Att kalla ransarder för krigiska är en underdrift. Dom föds in i ett samhälle som krönt krigsföring till en konstart. De anammar en religon där de största kämparna belönas i efterlivet. De är utvalda redan från födsel, i det att defekta och svagare individer selektivt sållas bort.
Krigskonsten är således den kärna ur vilken ransarden formas...
[sax]...
Jag har tankar om att varje man i Ransard är en duglig "militär" hängiven stridskonsten. Tanken för att möjligör detta är ett samhälle med en militär härskarklass bestående av ransarder och en arbetarklass bestående av kuvade folkslag, trälar etc. Denna klass skulle i sådanafallbehandlas "väl". Ransarderna är medvetna om att dom behöver föda, smiden, textiler etc så det förkommer i regel ingen grymhet eller liknande. De vet också att arbetare behöver näring så de svältes inte eller liknande. De fungerar mest som en fri hantverkarklass bortsett från några små detaljer.
-De står utanför det ransardiska blodet och kan aldrig upptas i den högre klassen.
-De kan naturligtvis inte skada en ransard, för detta föreligger dödsstraff.
-Det anses onödigt att skada en arbetare, men om så sker och det finns fog för det så utdöms inga straff gentemot ransarden.
- Om blod blandas är dödstraff för båda inblandade att vänta.
-Ingen kontakt får ske utanför Ransard. Försök att lämna Ransard straffas hårt.
-De kan genom hårt arbete nå höga ickemilitära poistioner.
ja, typ så i korthet. Vad tror ni? Är det möjligt?