Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Försök transportera en beriden arme med tungt rustade riddare uppför bergen. Det försökte den tyskromerske kejsaren göra i Schweiz. Med katastrof som följd. Schweizarna beväpnade sig med pikar, armborst och sina speciella hillebarder och blockerade de smala dalgångarna och passen medan man lätt en massa träd och stenbumlingar rasa ner från sidorna över riddarehärerna. Ytterst osportsligt men väldigt effektivt. :wink:
.
De är väl inte dummare än att de lämnar hästarna hemma? Eller?

Tror att vi lite grann saknar samsyn vad det gäller Svarta Tornet. Mitt mål är att göra det till något mer än bara en maktpolitisk spelare i regionen.

Sen tror jag att Zorakin och Kardiens attack mot tornet inte var koordinerad. Vidar V hängde bara på för att visa sig på styva linan och anföll från sitt håll.

Ehh. Precis som du skrev i slutet av ditt förra inlägg. Så, en viss koordination i tid, men kungarnas attacker var självständiga.
Senast redigerad av Regil den 2007-08-22 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Man besegrade en stor svartfolkshär vid Irhens vad men insåg senare att man inte kunde fullfölja segern med en belägring. Man kunde se tornet i fjärran men man kunde inte nå dit med sina riddare.
Tror illustratör Anders söker nya mål och då jag läste ovanstående mening såg jag före mig en berömd målnig som pryder slottet i Pendon:

Zorakierna retirerar vid Irhens vad 548 eO

Brevid några av sina hertigar sitter den zorakiska kungen uppe på sin hest i en något tillbucklad helrustning med tunnhjälmen under armen. Han skådar snett åt sidan mot ett svart torn i fjärran. Nedanför honnom tågar en krigshärjad, men inte slagen, arme åt motsatt håll genom ett bergspass.

Anders...!?! :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Försök transportera en beriden arme med tungt rustade riddare uppför bergen. Det försökte den tyskromerske kejsaren göra i Schweiz. Med katastrof som följd. Schweizarna beväpnade sig med pikar, armborst och sina speciella hillebarder och blockerade de smala dalgångarna och passen medan man lätt en massa träd och stenbumlingar rasa ner från sidorna över riddarehärerna. Ytterst osportsligt men väldigt effektivt. :wink:
.
De är väl inte dummare än att de lämnar hästarna hemma? Eller?

Tror att vi lite grann saknar samsyn vad det gäller Svarta Tornet. Mitt mål är att göra det till något mer än bara en maktpolitisk spelare i regionen.

Sen tror jag att Zorakin och Kardiens attack mot tornet inte var koordinerad. Vidar V hängde bara på för att visa sig på styva linan och anföll från sitt håll.
VAA! Ska riddare (adliga!!!) faktiskt gå? Är det det du menar! Upprörande, helt förkastligt! :shock:

Skämt åsido. Så dumma var de tyskromerska riddarna i Schweiz. Zorakerna (eller snarare deras Kung) var klokare. Efter en del försök att hitta en väg upp och efter en del bakhåll kom han till slutsatsen att hären var allvarligt underrepresenterad av vältränat infanteri. Det fanns infanteri men inte tillräckliga mängder och inte med tillräcklig utbildning för strid i berg

Angående Kardien och Zorakien så var det min första tanke att det här är Zorakernas krig men när ni kom in på Kardiens roll så blev jag fundersam.....kanske bättre att Kardierna agerar själva trots allt.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-22 12:16, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Det senaste kriget mellan Svarta tornet och Zorakien utkämpades förövrigt mellan 540 till 555.
:? tvistefråga när de allmäna svartfolksräderna övergick i organiserade krigshandlingar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Fraxinus skrev:Det senaste kriget mellan Svarta tornet och Zorakien utkämpades förövrigt mellan 540 till 555.
:? tvistefråga när de allmäna svartfolksräderna övergick i organiserade krigshandlingar.
Det håller jag med om. Det är sannolikt Brända jordens klan som har varit framme i Östra Zorakien och Fristaden. Men Zorakerna gör ingen skillnad på svartfolk. Och svarta tornet är ett handgrpligt mål att angripa och belägra.

"All ondska från bergen utgår från Svart tornet"

"Cetero censeo Castella Negra esse delendam"

Riddare Cato den äldre
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-22 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Försök transportera en beriden arme med tungt rustade riddare uppför bergen. Det försökte den tyskromerske kejsaren göra i Schweiz. Med katastrof som följd. Schweizarna beväpnade sig med pikar, armborst och sina speciella hillebarder och blockerade de smala dalgångarna och passen medan man lätt en massa träd och stenbumlingar rasa ner från sidorna över riddarehärerna. Ytterst osportsligt men väldigt effektivt. :wink:
.

Tror att vi lite grann saknar samsyn vad det gäller Svarta Tornet. Mitt mål är att göra det till något mer än bara en maktpolitisk spelare i regionen.

Ehh. Precis som du skrev i slutet av ditt förra inlägg. Så, en viss koordination i tid, men kungarnas attacker var självständiga.

Jag är fullt nöjd med HM som en maktpolitisk spelare i regionen. Jag är inte överdrivet förtjust i en superond Sauron uppe i bergen med jättelika svartfolksarméer.

Hellre en svart häxmästare Angmar eller en Saruman med mer "mänskliga proportioner" eller en grå trollkarl (eller kvinna) som försöker skapa sin egen maktsfär och som enstaka makthungriga människor kan tänka sig söka hjälp av för sina egna syften (och som han/hon sedan styr för sina syften).
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Fraxinus skrev:Man besegrade en stor svartfolkshär vid Irhens vad men insåg senare att man inte kunde fullfölja segern med en belägring. Man kunde se tornet i fjärran men man kunde inte nå dit med sina riddare.
Tror illustratör Anders söker nya mål och då jag läste ovanstående mening såg jag före mig en berömd målnig som pryder slottet i Pendon:

Zorakierna retirerar vid Irhens vad 548 eO

Brevid några av sina hertigar sitter den zorakiska kungen uppe på sin hest i en något tillbucklad helrustning med tunnhjälmen under armen. Han skådar snett åt sidan mot ett svart torn i fjärran. Nedanför honnom tågar en krigshärjad, men inte slagen, arme åt motsatt håll genom ett bergspass.

Anders...!?! :)

Den här idéen gillar jag!!!! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Jag är fullt nöjd med HM som en maktpolitisk spelare i regionen. Jag är inte överdrivet förtjust i en superond Sauron uppe i bergen med jättelika svartfolksarméer.

Hellre en svart häxmästare Angmar eller en Saruman med mer "mänskliga proportioner" eller en grå trollkarl (eller kvinna) som försöker skapa sin egen maktsfär och som enstaka makthungriga människor kan tänka sig söka hjälp av för sina egna syften (och som han/hon sedan styr för sina syften).
Men han är ju varken Angmar eller Saruman.
Det är mer av Leif Pagrotsky... :(
Grejen är ju att han inte är särskilt magisk över huvud taget. Det är bara en snubbe uppe i bergen som har enat barabarklanerna och sen inte klarar av att göra något av det. Saruman eller Angmar duger nog även för mig. Men inte det som är idag. (Eller, om man tar det som står i Aidne och extrapolerar det så kan det nog funka. Står i någon kort passus att han alltid söker infiltrera länderna med sina hantlangare etc.)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Jag är fullt nöjd med HM som en maktpolitisk spelare i regionen. Jag är inte överdrivet förtjust i en superond Sauron uppe i bergen med jättelika svartfolksarméer.

Hellre en svart häxmästare Angmar eller en Saruman med mer "mänskliga proportioner" eller en grå trollkarl (eller kvinna) som försöker skapa sin egen maktsfär och som enstaka makthungriga människor kan tänka sig söka hjälp av för sina egna syften (och som han/hon sedan styr för sina syften).
Men han är ju varken Angmar eller Saruman.
Det är mer av Leif Pagrotsky... :(
Grejen är ju att han inte är särskilt magisk över huvud taget. Det är bara en snubbe uppe i bergen som har enat barabarklanerna och sen inte klarar av att göra något av det. Saruman eller Angmar duger nog även för mig. Men inte det som är idag. (Eller, om man tar det som står i Aidne och extrapolerar det så kan det nog funka. Står i någon kort passus att han alltid söker infiltrera länderna med sina hantlangare etc.)

Men Leif Pagrotsky kan vara väldigt skräckinjagande...tycker du inte det. :lol:

Så länge han inte blir någon naturkraft så är jag nöjd.

Alltså HM...inte svartalfen Pagrotsky.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Angmar/Saruman är även de lite för mäktiga på magifronten tycker jag. HM behöver inte hottas upp till den graden för att bli mer skräckinjagande.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Angmar/Saruman är även de lite för mäktiga på magifronten tycker jag. HM behöver inte hottas upp till den graden för att bli mer skräckinjagande.
Precis. Med risk för att få på pälsen av någon Tolkienfantast (borde finnas både en och fyra på forumet): Saruman är väl planetens mäktigaste trollkarl och dessutom inte människa heller?

Så, något så här då:

* Kraftfullare och mer aktiv häxmästare
* Fler aktioner för att infiltrera åtmisnstone Kardien inifrån
* HM är inte någon naturkraft utan faller inom ramarna för helt vanliga mäktiga magiker
* Det finns fortfarande någon form av länk mellan HM och Goiana
* Sen stjäl jag Peters ord "För mig är det schysst om en mäktig magiker är något bortom höga värden i nekromanti och dödshand: ." Vi får jobba oss bort från FV 19 i dödsstråle syndromet. HM krafter beskrivs övergripande. dessa beror inte enbart på hans FV i magiskolor. HMs krafter är starkast i området kring Svarta Tornet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tycker det låter utmärkt.

Det är möjligt att det under svarta tornet göms en maginod som förstärker HM.s krafter på "hemmaplan".

Kanske är HM ute efter Goiana för att själv kunna utnyttja kraften från den nya skogsanden Enlil Talannen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag börjar också gilla idéen med en kvinnlig häxmästare. Litegrann som exempelvis drottningen i tornet i filmen Bröderna Grimm.

"När hjältarna har smusslat sig in i tornet så finner de häxmästaren vara en till synes underskön kvinna. Alla manliga RP måste slå på motståndstabellen. Misslyckas de blir de häftigt förälskade i henne".

Det kan också vidareutveckla Brända jorden klanens "religösa" motstånd mot svarta tornet.

"Inte nog att det är en sådan där suspekt magikunnig människa som leder de västra stammarna. Dessutom är det en hona. Inget svartfolk värt namnet skulle drömma om att ledas av en hona. Än mindre en människohona! Det bevisar bara att stammarna under svarta tornet är veklingar".

Kan man utveckla det här eller ska vi hålla oss till det som är beskrivet i Aidne?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Jag börjar också gilla idéen med en kvinnlig häxmästare. Litegrann som exempelvis drottningen i tornet i filmen Bröderna Grimm.

"När hjältarna har smusslat sig in i tornet så finner de häxmästaren vara en till synes underskön kvinna. Alla manliga RP måste slå på motståndstabellen. Misslyckas de blir de häftigt förälskade i henne".

Det kan också vidareutveckla Brända jorden klanens "religösa" motstånd mot svarta tornet.

"Inte nog att det är en sådan där suspekt magikunnig människa som leder de västra stammarna. Dessutom är det en hona. Inget svartfolk värt namnet skulle drömma om att ledas av en hona. Än mindre en människohona! Det bevisar bara att stammarna under svarta tornet är veklingar".

Kan man utveckla det här eller ska vi hålla oss till det som är beskrivet i Aidne?
HM tycker jag inte skall få nytt kön, men jag ser gärna att han har flera kvinnliga allierade bland bergen. (Tidigare nämnda Regils Casper Orchervän är väl man.) Jag ser gärna någon mäktig häxa och/eller en barbarprinsessa som agerar som HMs allierade, men med egna agendor och intriger. Alla tävlandes om HMs gunst och gåvor.
Skriv svar