Nostratiet

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Nostratiet

Inlägg av birkebeineren »

Nostratiet
Bild

Kladdkarta Nostratiet
Bild
Visar vägar, svartfolksrevir, dvärgrike och halvlängdsmännens område
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-10-30 12:32, redigerad totalt 2 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Syntes:

I västra delarnma av Jorpagna (gränsande mot Zorakin) har utvecklingen nått lite längre. Här lierar furstarna sig med varandra i ständigt skiftande allianser som åtminstone någorlunda håller sams sinsemellan. Ett feodalsystem som sträcker sig utanför varje stormans svärdsmakt kan skönjas. Här bildas olika allianser mellan kurfurstar, samtidigt som LV båda grenar för utlopp för sin kamp. Området blir en tummelplats för konflikter som undertrycks annortsädes. Zorakin, Caddo, Erebos och Feliciens bakgård. Längre österut faller all övergripande politik enligt Peters beskrivning.

Kanske lite väl kompromissartat. Sen innebär det ju att det som redan är skrivet om området öster om Zorakin får stryka på foten eller modifieras. Har inte läst det mer än ytterst översiktligt, så jag har ingen uppfattning om det är bra eller dåligt.

Åsikter?
Tycker beskrivningen av den politiska situationen låter spännande! Den geografiska kanske bättre om vi gör den nord-syd orienterad, villt och svårregerligt inland mot mer stabilare kustland? Området mellan Zorakin och Jorpagna är ganska stort och att låta länderna gränsa mot varandra skulle innebära en ganska stor ändring av kartorna.
Eventuellt kan nyjorerna på senare tid, kanske med en jorgundisk hansa i ryggen, ha börjat etablera sig i Fristaden som ju ligger midt i detta "mellanland"?
Innebär det en så stor ändring? Området är ju en vit fläck på kartan, något att göra vad man vill med. Alternativet är ju att Mikael tar det området (det är ju redan hans) och kör sitt race och att Peter tar själva Jorpagna och kör sitt.

Sen tycker jag att hansan nog tillhör det som kanske bör få stryka på foten för att få bort känslan av Tysk-Romerskt rike...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Är inte det "inklämda" området stort som halva Sverige? Det borde väl kunna klara sig åtminstone halvtaskigt? (Till skillnad från östra Jorpagna som inte klarar sig bra alls).

Nåja, det är någon annans jobb att bestämma hur det blir. Jag kommer bara med förslag :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Är inte det "inklämda" området stort som halva Sverige? Det borde väl kunna klara sig åtminstone halvtaskigt? (Till skillnad från östra Jorpagna som inte klarar sig bra alls).
Området är stort och har säkert en mycket spännande historia (som mäster Mikael har ett mycket interessant förslag på) men det jag menade handlade mäst om att området ligger utanför det "officiella" Jorpagna.

Pestförslaget gillar jag däremot! :)

Finns det inte en Sinkadusartikkel som avhandlar ämnet?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Peter skrev:Man behöver inte alls förklara jorpagni efterblivenhet: dels kan politiskt tumult kasta in en region i "en mörk tidsålder" under mycket långa tidsperioder. Oroshärdar har en förmåga att bestå, eller åtminstone återfalla till oroligheter som dagens Balkan.
Köper det.

Gillar dock ändå pestförslaget. Tycker att det skulle vara en rolig krydda. :D

Jo, jag tror nog att det finns en Sinkadusartikel om ämnet. Vet dock inte om den tillförde så mycket. Har någon gång varit sugen på att skriva en "vetenskaplig" artikel om sjukdomar i Ereb baserad på humoralpatologin (de fyra kroppsvätskorna). Och bifoga regler för hur läkare kurerar sjukdomar medelst åderlåtning, lavemang,´vomitering, blodsänkor, urinprover och kanske även örter.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Peter skrev:Ifall jorpagna hemsökts av en pest kan bristen på välstånd och handel förklara varför den inte spritts till omkringliggande länder. Eller också är det just vad den gjort (min favolösning, om den funkar med historieskrivningen). Särskilt Zorakin vore härligt att hemsöka med den "Jurpagniske Rötan" - medans de gemene dör massdöden i Pendons Karantän, flyr de besuttna till avlägsna gods och godar - i tron att de är onåbara för den dödliga soten....
Förmodligen fungerar just Terra Oro som den är beskriven av Mikael som en barriär som begränsar pestens spridningar västerut men visst förekommer pestutbrott även i Zorakien. Men pesten i Jorpagna borde ha lättare att sprida sig till Berendien som ligger betydligt närmare i landgräns än vad Zorakien gör.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Pest och sjukdom är defenitivt för ovanligt i erebs historia! Mer sådant. Återkommande pest i Jorpagna och i vissa fall över gränserna till Berendien och Zorakin låter bra. Kopplingen svartfolksräder och sjukdomar låter också bra.

Det här vilda "äventyrslandet" som vissa av er vill se i jorpagna är vad jag föreslagit finns mellan Zorakin och Jorpagna (och varför gränserna inte går ihop) minus Kullarnas folk och en permanent adel. Rövare, svartfolk, rovriddare, fallen civilisation osv.

Nord-syd indelning av jorpagnas "utvecklingsnivå" bättre än öst-väst.

Terro Oros är mitt förslag för området som inte är Mitt, liksom Jorpagna inte är Mitt. Istället ser jag för Jorpagnas del det som viktigt att vi alla bidrar och försöker kompromissa då landet ligger som en knutpunkt utan att vara det då alla handel går på Kopparhavet. Landet är i alla fall centralt och har vissa motsägelsefullheter som vi nu tillsammans håller på att lösa.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Det här vilda "äventyrslandet" som vissa av er vill se i jorpagna är vad jag föreslagit finns mellan Zorakin och Jorpagna (och varför gränserna inte går ihop) minus Kullarnas folk och en permanent adel. Rövare, svartfolk, rovriddare, fallen civilisation osv.
Men då missar man ju poängen i att det är Imperiets kärnland, nedlusat med lämningar från den svunna civilisationen som har fallit ner i barbarins avgrund och inte förmår kravla sig upp. Fåraherdar på forum romanum är liksom mycket roligare än ifall de ränner runt i Marseille. Tycker jag.

Kullarnas folk tar ju också liten udden av det vilda.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fast det finns ju grader av civilisationsbrist. I området mellan Zorakien och Jorpagna kanske det inte ens finns furstar - utan stamhövdingar!
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Kanske tillochmed bitvis underställda svartfolk? En hybrid av halvorcher har uppstått då ocher, vättar, troll och annat oknytt vunnit sina största segrar över människor just här i dessa trakter. Hela dalar har lagts under svartfolkshand. Litet är dock känt utanför området, även om Zorakiska ädlingar här ser möjligheter till stordåd och titt som tätt gör plundringståg in på svartfolkens domäner.

Helt allvarligt, borde inte svartfolken vinna NÅGRA krig? De är inte SÅ dumma, och de de saknar i taktisk skicklighet klarar de mycket väl av att väga upp i styrka och uthållighet. Ett virrvarr av olika svaga stammar, decentraliserade av naturliga barriärer som var ack så lätta att passera innan ett par miljarder köttbitare tuggade i sig alla vägarbetare kan ge bra äventyrarmarker. vem vill inte rädda ett FOLK från de slemma resarna, och kanske kan lite svartfolkskultur komma i dagen här, för att inte tala om moraliska frågor. Halvorcher, hur skall de behandlas? Är alla orcher värre än alla människor osv.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Fast det finns ju grader av civilisationsbrist. I området mellan Zorakien och Jorpagna kanske det inte ens finns furstar - utan stamhövdingar!
Sopodlare skrev:Kanske tillochmed bitvis underställda svartfolk? En hybrid av halvorcher har uppstått då ocher, vättar, troll och annat oknytt vunnit sina största segrar över människor just här i dessa trakter. Hela dalar har lagts under svartfolkshand. Litet är dock känt utanför området, även om Zorakiska ädlingar här ser möjligheter till stordåd och titt som tätt gör plundringståg in på svartfolkens domäner.

Helt allvarligt, borde inte svartfolken vinna NÅGRA krig? De är inte SÅ dumma, och de de saknar i taktisk skicklighet klarar de mycket väl av att väga upp i styrka och uthållighet. Ett virrvarr av olika svaga stammar, decentraliserade av naturliga barriärer som var ack så lätta att passera innan ett par miljarder köttbitare tuggade i sig alla vägarbetare kan ge bra äventyrarmarker. vem vill inte rädda ett FOLK från de slemma resarna, och kanske kan lite svartfolkskultur komma i dagen här, för att inte tala om moraliska frågor. Halvorcher, hur skall de behandlas? Är alla orcher värre än alla människor osv.
två utmärkta förslag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Att fylla detta område (och då tänker jag på delarna som ligger utanför den vita fläcken) med svartfolk känns ganska rätt, inget stort och enskilt rike, men många och starka stammar. Tillsammans med bla pesten har dessa gjort denna del av Kejsardömet Jorpagnas kärnområde vild och ocivilliserad.

I en Sinkadusartikkel beskrivs en mäktig ulvridande svartfolksklan, Yllkor-cha-Oggra (eller liknande) och denna skulle vi kunna ge en historia i dessa gränstrakter?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Sopodlare skrev:Kanske tillochmed bitvis underställda svartfolk? En hybrid av halvorcher har uppstått då ocher, vättar, troll och annat oknytt vunnit sina största segrar över människor just här i dessa trakter. Hela dalar har lagts under svartfolkshand. Litet är dock känt utanför området, även om Zorakiska ädlingar här ser möjligheter till stordåd och titt som tätt gör plundringståg in på svartfolkens domäner.

Helt allvarligt, borde inte svartfolken vinna NÅGRA krig? De är inte SÅ dumma, och de de saknar i taktisk skicklighet klarar de mycket väl av att väga upp i styrka och uthållighet. Ett virrvarr av olika svaga stammar, decentraliserade av naturliga barriärer som var ack så lätta att passera innan ett par miljarder köttbitare tuggade i sig alla vägarbetare kan ge bra äventyrarmarker. vem vill inte rädda ett FOLK från de slemma resarna, och kanske kan lite svartfolkskultur komma i dagen här, för att inte tala om moraliska frågor. Halvorcher, hur skall de behandlas? Är alla orcher värre än alla människor osv.
Hear ye! Hear ye!
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

birkebeineren skrev:Att fylla detta område (och då tänker jag på delarna som ligger utanför den vita fläcken) med svartfolk känns ganska rätt, inget stort och enskilt rike, men många och starka stammar. Tillsammans med bla pesten har dessa gjort denna del av Kejsardömet Jorpagnas kärnområde vild och ocivilliserad.

I en Sinkadusartikkel beskrivs en mäktig ulvridande svartfolksklan, Yllkor-cha-Oggra (eller liknande) och denna skulle vi kunna ge en historia i dessa gränstrakter?
De var fiender till satyrer om jag inte minns fel?

Satyrer som, som vi vet kämpar MYCKET hårt mot Häxmästaren i Svarta Tornet. Hurs täller sig HM till dessa strider, detta nya område som vi inte riktigt tänkt på innan. Kan det vara så att krigen mot häxmästaren hitills hållit alla former av riktigt organiserat stöd från Zorakin till Jorpagna borta? Kan det viskas på slott, hov och herresäten i Zorakin (och kanske också de andra angränsande rikena) att man väntat för länge? Att svartfolken vuxit sig för starka, att människorna blivit för svaga, att något håller på att gå överstyr...



Vid Etins skägg JAG vill äventyra här! Jag vill lämna Zorakins östra utlöpare, resa genom halvlängdmännens kullar, besöka de i stort zorakiska västra stamområdena, finna de "förlorade stammarna" längre in i Jorpagna och delta i striderna, gräva mig ned i katakomberna de gamla översteprästerna lämnat efter sig och komma upp med Stygantropus Morde, resedräparen från fordom. Jag vill gå i strid med resehövdingen och gå segrande genom dalar, skogar och berg.


Så sätt fart, ge mig en spelvärld!!!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I bergen och på slätterna norr om Fristaden, dvs Zorakins östligaste utlöpa härjar den Brända Jordens klan (Svartfolk), som av religiösa skäl (minns jag rätt?) inte kan tänka sig att alliera sig med HM (ännu). Tror de även belägrat HM:s torn (?).
Skriv svar