Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Ang. häxmästaren tror jag det vore fräckt att inte förpassa honom till att vara ett externt hot, utan istället låta honom vara lierad med stormän, faktioner och intressegrupper i kardien eller zorakien, eller åtm. resultatet av en inrikes konflikt.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Peter skrev:Ang. häxmästaren tror jag det vore fräckt att inte förpassa honom till att vara ett externt hot, utan istället låta honom vara lierad med stormän, faktioner och intressegrupper i kardien eller zorakien, eller åtm. resultatet av en inrikes konflikt.
Fraxinus skrev:SKulle man inte kunna ge trollkarlen i Svarta tornet en tydligare karaktär än den som nu är. Han kanske skickar mer än svartfolk till Zorakin och Kardien. Exempelvis mänskliga kunskapare som försöker nästla sig in i hoven och ta plats som rådgivare åt kungarna? Eller hos någon av hertigarna och gradvis hetsa dessa mot krig mot kungamakten eller mot andra mäktiga hertigar. Försöka skapa kaos i området.

Jag citerar mig själv och kan konstatera att vi verkar ha samma idéer om häxmästaren i Svarta tornet. :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:
Bokskogar kan du med fördel använda som landskapstyp. Men tänk på att göra landskapet boken växer i lite backigt med inslag av bergbranter här och där.

I de torrare södra och sydöstra delarna av Kardien växer främst öppna skogar av ek, holmek och halvöppna skogar av pinjetall vars paraplyliknande klargröna kronor skänker välbehövlig skugga och mjukar upp det brända ängslandskapet i Södra kardien och vars frön äts både av godsens grisar och människorna.

Var det något sådant du tänkte dig landskapet?
Tack! :D

Det var något sådant, jag tänkte, men saknade förmåga att formulera. Det hela är taget, går praktiskt taget oförändrat in i wikin.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fraxinus skrev:
Peter skrev:Ang. häxmästaren tror jag det vore fräckt att inte förpassa honom till att vara ett externt hot, utan istället låta honom vara lierad med stormän, faktioner och intressegrupper i kardien eller zorakien, eller åtm. resultatet av en inrikes konflikt.
Fraxinus skrev:SKulle man inte kunna ge trollkarlen i Svarta tornet en tydligare karaktär än den som nu är. Han kanske skickar mer än svartfolk till Zorakin och Kardien. Exempelvis mänskliga kunskapare som försöker nästla sig in i hoven och ta plats som rådgivare åt kungarna? Eller hos någon av hertigarna och gradvis hetsa dessa mot krig mot kungamakten eller mot andra mäktiga hertigar. Försöka skapa kaos i området.

Jag citerar mig själv och kan konstatera att vi verkar ha samma idéer om häxmästaren i Svarta tornet. :D
Nu menar du säkert samma sak med din post, men vad jag menar är inte att Häxmästaren infiltrerar det kardiska samhället: utan att han REDAN FRÅN början är en "del" av det.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:
Peter skrev:Ang. häxmästaren tror jag det vore fräckt att inte förpassa honom till att vara ett externt hot, utan istället låta honom vara lierad med stormän, faktioner och intressegrupper i kardien eller zorakien, eller åtm. resultatet av en inrikes konflikt.
Fraxinus skrev:SKulle man inte kunna ge trollkarlen i Svarta tornet en tydligare karaktär än den som nu är. Han kanske skickar mer än svartfolk till Zorakin och Kardien. Exempelvis mänskliga kunskapare som försöker nästla sig in i hoven och ta plats som rådgivare åt kungarna? Eller hos någon av hertigarna och gradvis hetsa dessa mot krig mot kungamakten eller mot andra mäktiga hertigar. Försöka skapa kaos i området.

Jag citerar mig själv och kan konstatera att vi verkar ha samma idéer om häxmästaren i Svarta tornet. :D
Abslout. Häxmästaren är underutnyttjad. Tror att Psipo också var inne på att häxmästarens tentakler borde leta sig in i hela samhället. Läste på lite. Det visar sig att häxmästeran sitter på guld och silvergruvor, så han saknar ju inte resurser att köpa sig folk för. Och har man en gång börjat ta häxmästarens guld är det svårt att sluta...
Tänker mig dock honom som yttre fiende på så vis att all inblandning med honom leder till omvärldens fördömelse (tänk kommunist i USA på femtiotalet, fast värre).

Har tänkt mig att skriva in häxmästaren mer i Kardiens historia, faktist med ett par exempel på adelsmän som korrumperas av hans makt. (Dock inte korrumperas i sagan om ringen mening - blir evil istället för good, mer som normalt, mänskligt beteeende).
Kan man inte tänka sig att det pågår en gränshandel i det fördolda med häxmästaren? Han måste ju spendera sitt guld på något vis. Tänker mig att de urfattiga bönderna i Inmark ser som sin enda utväg till drägligt leverne att smuggla vapen etc till Svarta tornet.

Har häxmästaren någon annan agenda än att bara vara ond?

Sen angående förbannelsen - fortfarande en bra idé - men ändå inte... :twisted: Men, om du fortsätter tillräckligt länge kanske jag ger med mig av ren utmattning :wink:

Sen Peter, så tycker jag nog att man kan ha ett riddarland, som har romantik och drakar och inte genomsyras av cynism (enbart...) (lugn, det blir inte My little Pony).
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Som svar till Peter och Regil. Som Zorakisk ansvarig tänkte jag honom snarast som yttre hot men som även arbetar från insidan. Hans motiv mot Zorakin kan vara att försvaga landet i inbördes strid för att sedan anfalla det. Eller så är siktet inställt på delar av Kardien och att ordna kaos i Zorakin förhindrar detta land att blanda sig i Häxmästarens planer för Kardien.

Några exempel är att placera kunskapare hos någon hertig och fylla denne med storvulna planer på kungatronen eller exempelvis kyrkan och förmå prästerna att kalla till heligt krig mot Caddo. :twisted:

Kanske är det den nya skogsanden i Goiana som alverna skyddar som är det egentliga målet.


Här är tidslinjen för hur länge konflikten mella svarta tornet och Goiana, Kardien och Zorakin har varit känd

403
• Zorakin. En oroande mängd svartfolk visar sig i Aidnebergen och hertigarna av Salamora och Inberg i Zorakin och hertigen av Inmark i Kardien har svårt att freda sig, svarta tornet nämns för första gången i historien.

405
• Kardien. Svarta tornets horder härjar i den Kardiska provinsen Goiana. Kardien skickar sina riddare men dessa förlorar striden om skogen.

410
• Goiana. Skogsalverna i Goiana kallar på hjälp för att försvara sig mot Svarta Tornets svartfolk och skogsalver från när och fjärran anländer till skogen för att hjälpa till att försvara den. Satyrer anländer också och gör sig kända som skickliga krigare.

424
• Goiana. Skogsalverna i Goiana bildar ett eget rike.
Kardien. Kung Beron Rik av Kardien avsätts och man vänder sig till Echterna. Dessa reorganiserar Kardien och flyttar huvudstaden från Faltrax till Ekeborg. Man utser sig själva till adel.


(Detta är då förbannelsen mot faltraxernas kungahus når sin pik.)

536
• Goiana. Ett krig startas mellan Goianas alver och Aidnebergens svartfolk. Orsaken är den stora folkökningen bland bergsstammarna.

539
• Goiana. Goianas autark satyren Kispi stupar i krigen mot av svartfolk och efterträds av alvmannen Silon.

540
• Goiana. Efter fem års sporadiskt krig drar sig svartfolken tillbaka från Goiana.
• Zorakin. På sensommaren anfaller en svartfolksarme Zygosundsbron norr om fristaden. Anfallet slås tillbaka när förstärkningar anländer från Fristaden.

546
• Zorakin. Uppretade av otaliga anfall från Aidnebergens svartfolk anfaller Zorakin svarta tornet.

555
• Zorakin. Kriget mot svarta tornet upphör utan att några resultat uppnåtts.


(De två sistnämnda årtalen inträffar ungeför då förhistorien om Skönheten och Odjuret med anfallet mot Karlsorderns kloster vid sjön Anja)

Jag får intrycket att huvudmålet för Svarta tornet är i början Goiana/Kardien. Anfallen mot Zorakin bär mer prägel av plundringståg och förledande angrepp för att binda Zorakierna hemmavid medan Svarta tornet angriper Kardien/Goiana. Förbannelsen mot Kardiens kungahus syftade i såfall till att försvaga Kardien inför svarta tornets angrepp mot Goiana.

Anfallet mot Fristaden kan vara att knäcka dvärgarnas och människornas samarbete som kanske ses som ett hot mot Svarta tornet. Kanske hade även Häxmästaren ett finger med i spelet när det gäller Hertigen av Salamoras anfall mot Fristaden.
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-08-14 09:37, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

En allmän fråga: För någon in eventuella förändringar i den historiska tidslinjen, i wikin?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

GIVET! att häxmästaren år 610 är på G med nya arméer av svartfolk och spioner överallt. Lurade kultister, hertigar och ambitiösa adelssöner utan arv dräglar efter hans löften om makt och rikedom. Ända in i rikets hov har hans svarta handskar sträckt sig. han är redo att slå sitt hammarslag mot Aidne, men denna gång med myckan list tillsammans med sina arméer. Unleash Hell I say! :twisted:
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-14 09:05, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:GIVET! att häxmästaren år 610 är på G med nya arméer av svartfolk och spioner överallt. Lurade kultister, hertigar och ambitiösa adelssöner utan arv dräglar efter hans löften om makt och rikedom. Ända in i rikets hov har hans svarta handskar sträckt sig. han är redo att slå sitt hammarslag mot Aidne, men denna gång med myckan list tillsammans med sina arméer. Uneash Hell I say! :twisted:
Jag ser nog att häxmästaren inte bara är en person som gömmer sig i sitt torn. Han kan mycket väl själv bege sig in i leken under någon form av förklädnad, för att försvinna mystiskt varje gång det börjar hetta till.

Om häxmästaren är en produkt av Aidne; skulle han inte kunna vara en Kardisk Jarl som har blivit förskjuten av kungen. Officiellt på grund av svartkonst, men antagligen ölika mycket på grund av en intern kardisk maktkamp där häxmästaren stödde fel fraktion. Han försvann så ur historien några decennier för att sedan dyka upp i början på 400-talet.
Han är i sådant fall faltrak och kan tänkas ha lagt förbannelsen för att hämnas. Eller också så uttnytjar han sitt ursprung för att söka samla det faltrakiska folket bakom sig i uppror mot sina herrar. Vem vet?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Peter skrev: Jupp, 100 % medhåll där. Man kan använda väldigt mycket av klassiska riddarattribut, bara man ger landet den där twisten eller cyniska lilla touchen :p
Tänkte nog använda mig av den idealistiska touchen.
Vilket kan innebära att kungen är god och rp är hans fina riddare som räddar kungariket. Funkar bra för mig, kanske inte för alla.
Men idealism är ju mer än så, i alla fall för mig. En liten kort lista med personer som jag upfattar som idealister:

* Ghandi
* Nelson Mandela
* Tony Blair
* Fidel
* George W dy (ej dä)
* Jesus
* Muhammed
* Hitler

Antagligen även:
* Mao
* Stalin

Echterna är ett moraliskt folk som ser sig själva som goda. Frågan är om spelarna också gör det när de rensar ut ett orchnäste och avlivar samtliga orcheryngel.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:En allmän fråga: För någon in eventuella förändringar i den historiska tidslinjen, i wikin?
Skall titta på det!
Inga förändringar.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Regil skrev: Om häxmästaren är en produkt av Aidne; skulle han inte kunna vara en Kardisk Jarl som har blivit förskjuten av kungen.
Blir det inte för jordnära igen då? Ereb har ju sin beskärda del av megalomaniska magiker (Shagul, Gardrim, Vicotnic...) och alla andra har en ganska pompös bakgrund (inte minst Shagul!) med en massa egendomliga dimensionsresor, fuskande med de gudomliga runorna o.s.v.

Jag röstar för att Häxmästaren är betydligt fränare och har betydligt mäktigare bundsförvanter. Inte nog med att han ligger bakom Förbannelsen, han är dessutom låst i en kamp med den (demonologiska/gudomliga) kraften som mutat in Goiana som sin domän (och alltså själv Tevatenus kraft för egen räkning). Denna kraftmätning en en slags Yin vs. Yang-kamp som böljar fram och åter på ett esoteriskt plan men följderna syns alltid i Aides natur, politik m.m.

Häxmästaren är alltså någon form av uråldig halvgud eller kanske snarare en Loke som lurat någon gudomlig entitet att skänka honom gåvor bortom det mänskliga. Kanske är han också hemlig stödsponsor till den palinorska riddargrenen? (Klart nekromantikerna ska ha en lokal!)

Ja, typ något sådant?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Håller med Psipo! Häxmästaren ska vara "mer än så".
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sponsor av LV i Palinor låter intressant, även om då avståndet kan göra det tveksamt till varför. Kopplingen känns lite ologisk/omotiverad.

Håller inte med om att det behövs en gudomlig magiker till. Vicotnik räcker. Istället tycker jag Häxmästaren är cool just för att han inte är supermäktig som de övriga nämnda magikerna, utan just för att han är mer jordnära. Han är inte supermäktig likt Siratsia, utan en vanlig snubbe med en ovanligt stor hjärna. Han har lärt sig svartkonst av de bästa och sedan tagit sig tillbaks till Aidne där han bidat sin tid. Han går uppenbarligen att besegra och hålla i schack. Han är beroende av att han lyckas ena svartfolken för att överhuvudtaget besitta någon egentligt inflytande på Aidne. Han är beroende av att intrigera och infiltrera hoven likt andra makthungriga på Aidnehalvön. Hans ambitioner verkar ju inte vara större än just Aidne...men kan ju vara det om man vill naturligtvis. Koppling till faltrakerna och echternas tronkamp känns rätt. Han råkar bara bo i ett stort svart torn.

Jag håller odck helt med om att han måste växa fram som ett mycket större hot än han framstår som i Aidne-modulen.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Sponsor av LV i Palinor låter intressant, även om då avståndet kan göra det tveksamt till varför. Kopplingen känns lite ologisk/omotiverad.

Håller inte med om att det behövs en gudomlig magiker till. Vicotnik räcker. Istället tycker jag Häxmästaren är cool just för att han inte är supermäktig som de övriga nämnda magikerna, utan just för att han är mer jordnära. Han är inte supermäktig likt Siratsia, utan en vanlig snubbe med en ovanligt stor hjärna. Han har lärt sig svartkonst av de bästa och sedan tagit sig tillbaks till Aidne där han bidat sin tid. Han går uppenbarligen att besegra och hålla i schack. Han är beroende av att han lyckas ena svartfolken för att överhuvudtaget besitta någon egentligt inflytande på Aidne. Han är beroende av att intrigera och infiltrera hoven likt andra makthungriga på Aidnehalvön. Hans ambitioner verkar ju inte vara större än just Aidne...men kan ju vara det om man vill naturligtvis. Koppling till faltrakerna och echternas tronkamp känns rätt. Han råkar bara bo i ett stort svart torn.

Jag håller dock helt med om att han måste växa fram som ett mycket större hot än han framstår som i Aidne-modulen.
Och han är sannolikt beroande av att splittra och hålla i sär Kardien, Zorakien, Därgarna vid Fristaden och Alverna i Goiana så att de inte går samman allihop och tillsammans anfaller Svarta tornet en gång fär alla.

Och kanske har han varit i gång tidigare i historien

219
• Kardien. Det kungliga slottet i Faltrax, Kardien, eldhärjas av draken Tallerin. Kronprinsen och de två andra möjliga arvtagarna omkommer.

221
• Kardien. Hertig Brand av Dalenslätt dräper draken Tallerin som den senaste månaden härjat Glada skogen, Kardien.

222
• Kardien. Den senile kung Kleodrik II dör utan laglig tronarvinge, hjälten Brand sätts på tronen och den Brandiska dynastin tar sin början.


När sedan Kung Brand solfararen stupar i ett slag 287 i Morelvidyn så anfaller året efter en väldig Svartfolkshär Kardien.

288
• Kardien. Vid Gruderborg står ett enormt slag mot en massiv svartfolksoffensiv. Till minne av slaget bildas den Gruderska Ordern. Bragden att vinna slaget förstärktes ytterligare av att de flesta solriddarna vid den här tiden befann sig i Morelvidyn på soltåg.


Detta är möjligen något långsökt men kanske hade Hertig Brand slutit ett avtal med Häxmästaren redan då. Draken var häxmästarens verk. Draken låter sig "dödas" av Hertigen som blir upphöjd till hjälte och tar över kungakronan när den arvingelöse och mycket gamle kungen dör.

Den nyvordne Kungen vägrar dockatt betala vad han lovat vilket gör häxmästaren ursinnig. Denne ser sin chans när stora delar av riddarna och kungen stupar i ett soltåg. Han låter skicka hela sin armé av svartfolk för att ta sitt pris vad det nu är. Detta misslyckas dock.

Eller så var Brand verkligen hjälte som dödade draken som utplånade en kunglig kardisk dynasti. Han blir en ny stark kung och och häxmästarens plan klickar första(?) gången. Häxmästaren lägger därför en förbannelse över Faltraxernas kungahus. Echterna ersätter och Häxmästarens planer klickar för andra gången.
Skriv svar