Klimat

Övrigt om Ereb Altor
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Det är förvisso sant att man alltid kan trolla fram en förklaring, frågan är om man bör. Man bör, menar jag, när man designar en fantasy-värld sträva efter enhetliga lösningar. Man måste välja princip - antingen så är det så att naturlagar, klimat etc. fungerar i stort sett på det sättet som vi känner från jorden. Det kan finnas undantag men de skall vara få och väl motiverade. Eller så fungerar välden efter andra principer. Det är gudarna (eller andra övernaturlig krafter) som styr "naturlagarna". Om jordgudinnan är svag i ett område kanske äpplena inte alltid faller ner på marken i det området, om nattgudinnan är stark i ett visst land så kanske vissa dalar är täckta av evig skugga. Förklaras alla fenomen med hjälp av övernaturliga krafter betyder detta dock inte att designern kan tillåta sig själv att inte följa ett mönster. Det finns nämligen en sak som är alla rollspelsvärldars stora fiende och det är godtycklighet. Godtyckliga, ad-hoc, lösningar är dåliga lösningar. Att lösa ett "problem" i designen genom att slänga in en godtycklig övernaturlig förklaring är, enligt min mening, dåligt hantverk - sådana lösningar bör undvikas.

Ereb bygger såvitt jag kan se på tanken att naturlagarna är desamma som på jorden och det är så därför att Ereb - i stort - fungerar som vår värld. Gudar och magi finns, bägge kan påverka, upphäva och förändra en naturlags beteende men bara temporärt eller i en geografiskt begränsad omfattning. Man kan inte ha flera sötvattenhav vars vatten kommer strömmande ur underjorden som en fontän. En är OK. Två - nej tack.

Varför ska K-havet nödvändigtvis vara varmt och lugnt? Varför inte ta chansen att låta Ereb bli lite mindre lik jorden? Geografin är ju inte densamma - varför inte dra slutsatserna av skillnaderna och utnyttja dessa till att göra Ereb bättre?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

peterb skrev:Man kan inte ha flera sötvattenhav vars vatten kommer strömmande ur underjorden som en fontän. En är OK. Två - nej tack.
Men grejen är ju att en stor del av Kopparhavets vatten faktiskt kommer från Golwyndas sötvattenhav via Ras Narram - det är inget jag hittar på (dvs det var just vad jag gjorde 1989) utan det står så i Ereb-boxen. Jag menade inte att man ska ha ytterligare en fontän i Kopparhavet utan att man använder den förklaring som redan finns: att mängder med oregerligt vatten kommer flytande in i Kopparhavet från öster och sannolikt påverkar klimatet.
peterb skrev:Varför ska K-havet nödvändigtvis vara varmt och lugnt? Varför inte ta chansen att låta Ereb bli lite mindre lik jorden? Geografin är ju inte densamma - varför inte dra slutsatserna av skillnaderna och utnyttja dessa till att göra Ereb bättre?
Instämmer. Jag menar personligen inte att man måste göra Kopparhavet likt Medelhavet. Min poäng var att Golwynda kan erbjuda olika förklaringar beroende på hur man väljer att ha det.
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Brior skrev:Men grejen är ju att en stor del av Kopparhavets vatten faktiskt kommer från Golwyndas sötvattenhav via Ras Narram - det är inget jag hittar på (dvs det var just vad jag gjorde 1989) utan det står så i Ereb-boxen. Jag menade inte att man ska ha ytterligare en fontän i Kopparhavet utan att man använder den förklaring som redan finns: att mängder med oregerligt vatten kommer flytande in i Kopparhavet från öster och sannolikt påverkar klimatet.
En rimlig konsekvens av Golwyndas sötvattenhav är att den regionen ger upphov till en mängd oväder som bär med sig en massa nederbörd till de närliggande regionerna. Man kan anta att luften över sötvattenhavet, iom att regionen ligger i den subtropiska zonen, är väldigt fuktig. Kalla vindar kommer att blåsa in från norr, varma vindar från söder och svala vindar från väster. Eftersom varmluft stiger så kommer den kalla luften från norr att sugas in under den varma och sötvattenhavet kommer alltså att ständigt skapa lågtryck. Om vi antar att Altor roterar åt samma håll som jorden blir konsekvensen att lågtrycken roterar medurs. Dessutom tenderar lågtryck att skapa nya lågtryck väster om sig så sötvattenhavet kommer var en evig källa till oväder som kommer att förgrena sig västerut och på egen hand skapa nederbörd.

Eftersom luften strömmar mot lågtrycken kommer söttvattenshavet och dess lågtryck dra till sig luft från omgivningen. Luft strömmar fram snabbare när motståndet är ringa. Eftersom det i princip är rak väg från Västerhavet till Ras Narram kommer sötvattenhavet dra vindarna över K-havet åt öster. Det kommer alltså oftast blåsa från väst till öst över K-havet.

Där vattenmassor möts skapas också gärna oväder. Där vattnet från Ras Narram möter K-havet kommer det skapas lokala stormar. Man kan jämföra med Kap Horn och havet utanför Godahoppsudden, bägge är mycket stormrika. Sådana stormar kommer att bidra till nederbörden i Krun, Efaro och Felicien.

Man skulle alltså kunna postulera att tack vare sötvattenhavet och Masevabukten skapas det en stor mängd lågtryck öster om Ereb och i östra Ereb. Dessa kommer att bidra till att nya lågtryck skapas över Felicien och Erebos. Dessa lågtryck kommer att bidra till att vindarna över K-havet mestadels är västliga.

De förhärskande vindarna i väst är sydvästliga och västliga. Nederbörden kommer att komma i form av lågtryck som glider in från Västerhavet. Detta borde föra med sig att K-havets sydkust hamnar i regnskugga. När vindarna sedan tar fart över K-havet tar dom med nederbörd till öarna i K-havet och Jorpagna.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

:shock: ...jag undrar om ens John Pohlman tänkte på detta när han köttade orcher i Ereb Altor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mycket intressanta tankar!

Rörande Masevabukten i Peterb's ursprungliga inlägg så notera att denna bukt också fylls på från Gylwyndahavet (demontungans vattenfall är ritat åt fel håll på Ereb-boxens färgkarta vilket framgår av texten i kampanjboken.) När detta vatten möter kallvattnet från norr borde man ha goda förutsättningar för stormar även längs Erebs ostkust.

Vad tror ni för övrigt om möjligheten till säsongsbundet väder runt Erebs kuster - typ orkaner / tromber / monsunvindar? Sådant kunde också förgylla äventyrandet till exempel genom att ett äventyr måste avslutas innan orkanerna sätter in. Vändande monsunvindar vore också en tillgång så att någon region får en rytmisk "andning": på våren handlar man österut och på hösten reser man åt väster. Vill man regionalisera kunde sådant begränsas exempelvis till nordvästra Samkarna.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har kopparhavets stormar något samband med Rhabdo Rhana (hette det så)? De där starka vindarna som gör det omöjligt att segla ut från Krilloan mot Kopparhavet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rhabdo Rhinn tror jag... :oops:
Blåser från Ormsjön om jag minss rätt.
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Brior skrev:Rörande Masevabukten i Peterb's ursprungliga inlägg så notera att denna bukt också fylls på från Gylwyndahavet (demontungans vattenfall är ritat åt fel håll på Ereb-boxens färgkarta vilket framgår av texten i kampanjboken.) När detta vatten möter kallvattnet från norr borde man ha goda förutsättningar för stormar även längs Erebs ostkust.
Det stämmer. Dessutom så kommer det sydliga vattenflödet att motverka isbildning i Röda viken och södra Masevabukten. När temperaturskillnaderna mellan vattnet är som störst (om vintern) så kommer säkert också Röda viken vara täckt av dimma.

Själva Demontungan lär ochå vara höljd i dimma titt som tätt. Dessutom så lär området runt vattenfallet vara täckt av alger - vilket kommer göra det än svårare att ta den vägen över till Akrogal.
Brior skrev:Vad tror ni för övrigt om möjligheten till säsongsbundet väder runt Erebs kuster - typ orkaner / tromber / monsunvindar? Sådant kunde också förgylla äventyrandet till exempel genom att ett äventyr måste avslutas innan orkanerna sätter in. Vändande monsunvindar vore också en tillgång så att någon region får en rytmisk "andning": på våren handlar man österut och på hösten reser man åt väster. Vill man regionalisera kunde sådant begränsas exempelvis till nordvästra Samkarna.
Det finns inget uppenbart ställe på Ereb där tydliga monsuner skulle kunna uppstå. Att så sker i Indien beror ju på att Indien är en gigantisk halvö och därför märks skillnaden mellan land- och havstemperatur tydligt.

Orkaner uppstår när luften är varm och fuktig och vattentemperaturen är över 27 grader. Sötvattenshavets vatten kommer ju från underjorden så det är egentligen rätt kallt men eftersom havet ligger långt söderut så blir det varmare, det lär dock knappst någonsin bli 27 grader. Däremot kan riktigt stora lågtryck bildas när skillnaden mellan den regionens temperatur och polarområdet är som störst, dvs. på vintern. Då kan kraftiga lågtryck med starka vindar, ibland av orkan styrka, komma att svepa antingen över Nidland-Cereval-Barbia eller över Krun-Hynsolge-Berendien elelr över Krun-Felicien-Erebos. Vädersystemens riktning beror på vilka lågtryck som sveper in över Ereb från Västerhavet.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

peterb skrev: Orkaner uppstår när luften är varm och fuktig och vattentemperaturen är över 27 grader. Sötvattenshavets vatten kommer ju från underjorden så det är egentligen rätt kallt men eftersom havet ligger långt söderut så blir det varmare, det lär dock knappst någonsin bli 27 grader. Däremot kan riktigt stora lågtryck bildas när skillnaden mellan den regionens temperatur och polarområdet är som störst, dvs. på vintern. Då kan kraftiga lågtryck med starka vindar, ibland av orkan styrka, komma att svepa antingen över Nidland-Cereval-Barbia eller över Krun-Hynsolge-Berendien elelr över Krun-Felicien-Erebos. Vädersystemens riktning beror på vilka lågtryck som sveper in över Ereb från Västerhavet.
Fast nu glömer vi maginoder, gudar och annat supernaturligt. Jag skulle gilla säsongbundna oväder väldigt mycket och bestämde mig nog på rak arm för att införa det i min egen kampanjvärld.
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Psipo skrev:Fast nu glömer vi maginoder, gudar och annat supernaturligt. Jag skulle gilla säsongbundna oväder väldigt mycket och bestämde mig nog på rak arm för att införa det i min egen kampanjvärld.
Ja men jag skrev ju att säsongsbaserade oväder mycket väl skulle kunna uppstå. Det är bara inga orkaner eller monsuner, det är kraftiga lågtryck som alltid väller över östra Ereb på vintrarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vattenkällan till Golwyndahavet skulle kunna avge ganska varmt vatten om det på vägen från underjorden passerar värmande lager/vulkaniska områden.

PS. Alger är nog minsta problemet för en som vill passera demontungan! :twisted: Nidlänningar och massivt fort är nog så jobbigt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

peterb skrev: Ja men jag skrev ju att säsongsbaserade oväder mycket väl skulle kunna uppstå. Det är bara inga orkaner eller monsuner, det är kraftiga lågtryck som alltid väller över östra Ereb på vintrarna.
Jo jag vet. Och jag menar att orkaner och munsuner kan uppstå på supernaturlig väg. :)

Jag säger alltså inte emot dig. Jag tycker att du belyser en viktig punkt, som jag själv funderat en del på. Allt som gör Ereb mindre likt Europa är bra.
rock4ever
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-06-29 18:10

Inlägg av rock4ever »

Nu har ju Kopparhavet upptagit den största delen av diskutionen här, men jag kom att tänka på Erebs inre när jag läste tråden... vad händer med det? Tittar man på kartan så är det ju stora slätter och vid cer-bergen ligger Nargurs skogar... men om nu vind och regn ändrar riktning försvinner den här skogen eftersom det är beroende av mycket regn... De oväder som kommer från kopparhavet töms nog på vatten när de ska över bergen i söder (Nidabergen och Mörkrets berg). Den andra möjligheten (som det låter) är att regnet kommer från Golwynda eller Masevabukten - men då kommer bara den östra sidan av cer-bergen bli vått och cereval kommer bli väldigt skogstätt, och Nargurs skogar kommer förbli torrt, vilket leder till att träden dör och försvinner - vilket i sin tur leder till att man måste skriva om erebs historia...

men om vindar och regn kommer från väst, från västerhavet, kan man nog behålla skogarna, men då skulle inga storma kunna dra in från golwynda... tankar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan man inte skippa allt för Tellus-liktklimat, göra det enkelt för sig och helt enkelt säga "vädret ser ut så här här och det bror på detta"? Altor är ju inte precis som vår värld...
Skriv svar