Ny PDF

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Ny PDF

Inlägg av birkebeineren »

Skapar här en ny diskussionstråd för PDF:er.

/Admin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ny PDF

Inlägg av birkebeineren »

Från tråden för Projektstatus:
Dretski skrev: 2024-03-27 11:10 Hur ser det ut här i dagsläget? Finns det något som är så nästan klart att det är värt att fokusera på att tillsammans göra klart inom överskådlig tid? Tycker att det vore kul att få ut lite fräscha PDF:er så kanske vi kan få ett uppsving med folk igen. En del tekniskt kunnande verkar ju saknas (och vad det gäller forumsäkerhet och hur man får en Wiki att fungera felfritt är jag nog inte mycket bättre än er, så visst skulle väl det kunna vara intressant?). Jag skulle gärna se att hela projektet moderniserades och uppdaterades lite (så att vi kan posta bilder på forumet, t ex).

Jag sköter gärna redigering, textlayout och korrekturläsning av eventuella texter om materialet är något så när färdigt.

Morelwidyn är ju högintressant för fortsatt utveckling av Samkarna, och med det nya material vi har sedan denna trådens senaste post finns det ju lite mer kött till en sådan modul. :)
Adragoor skrev: 2024-03-28 13:58 Det finns faktiskt en hel del som bara behöver kompletteras lite för att kunna bli pdf:er. Kardien vill jag minnas har rätt mycket färdigskrivet, Lysande vägen finns också mycket skrivet till och kunde bli en religionspdf om man kompletterar med några andra religioner. Det finns säkert mycket annat också…
birkebeineren skrev: 2024-03-28 16:22 Kardien har mest material och inga större luckor. Allt är också samlad i landets wikiartikel. Med viss komplettering skulle det kunna bli en pdf.

Även Lysande Vägen har mycket material och nästan allt samlad i wikin. Några mindre luckor men jag tror de relativt enkelt skulle kunna fyllas.

Båda ovanstående har också en hel del bilder färdiga att använda.
Dretski skrev: 2024-03-28 23:44 Finns det grafik och illustrationer till en Kardien-PDF samt en om religion (jag instämmer här med Adragoor, en allmän religions-PDF är mer intressant än en om Lysande Vägen)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ny PDF

Inlägg av birkebeineren »

De bilder som finns angående Kardien och Lysande Vägen är de som redan ligger i respektive artikel i wikin. Ytterligare bildmaterial är kartor och eventuella utklipp(modifieringar av kartorna. Även bilder av flera heraldiska vapen.

En del om redan använda typsnitt finns här: Typsnitt
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ny PDF

Inlägg av birkebeineren »

Att skapa en PDF för flera religioner än Lysande Vägen kommer bli väldigt oproportionerlig då LV har mycket material och övriga religioner ganska litet...

Fast det skulle kanske kunna vara något att i en LV-pfd beskriva denna religions syn på andra religioner och på det sätt göra det lite mer omfattande?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 189
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ny PDF

Inlägg av Dretski »

Jag förstår vad du menar här, då LV är mycket väl beskriven. Men å andra sidan känns det väl även som en bra tematisk bok, som samlar ihop mycket religionsinformation i Ereb?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ny PDF

Inlägg av Adragoor »

Jo.. En religionspdf är kanske mest på drömstadiet... Men Kardien? Det var rätt många år sedan nu som jag ritade en vacker karta eftersom Kardien var det land som var närmst färdigställning... Om alla glömmer det klomelliska kaoset för några ögonblick och folk som Dretski och jag tar en paus från att drömma oss bort till främmande kontinenter så kanske det går att åstadkomma något... En ny pdf är vad vi behöver!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ny PDF

Inlägg av birkebeineren »

Jag bistår gärna med att skapa en Kardien-pdf. :)

Om ni tittar i wikins Kardien-artikel, vad tycker ni behöver kompletteras?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ny PDF

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2024-03-31 14:24 Jag bistår gärna med att skapa en Kardien-pdf. :)

Om ni tittar i wikins Kardien-artikel, vad tycker ni behöver kompletteras?
Framför allt geografiavsnittet behöver utvidgas ordentligt samt kompletteras lite med flora och fauna. Sedan kanske:
• Ett avsnitt om icke-mänskliga rasers förekomst och status bör läggas till. Vilka finns, var finns de, hur ser folk på dem? osv.
• Beskrivningar av lite fler intressanta platser, samt typexempel på platser. Hur ser en by ut på Divras udde? Hur ser ett oansenligt herresäte i Nordmark ut? osv.
• Bättre SLP-galleri.

I övrigt behövs några fler kartor och illustrationer och att se över vissa texter och förbättra dem lite. (En del känns mer som utkast än färdiga texter.)

Slutligen kan man ju ta en titt i Aidnemodulen och se om något viktigt har missats.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ny PDF

Inlägg av birkebeineren »

Bra förslag!

Jag kan försöka redogöra för de icke-mänskliga folkslagen i Kardien.

Angående illustrationer så finns det flera vi kan använda från anders samling: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 378#p34378
Finns också en del fina vapensköldar samlade i artikeln Heraldik i Kardien

Sen vore det väldigt trevlig om någon kan renrita clercons gamla skiss på Ekeborg: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 231#p34231
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Ny PDF

Inlägg av Adragoor »

En karta över Ekeborg skulle nog kunna presteras när Ankh-Castellumkartan blir klar.
Skriv svar