Melorghs blå sfinx, hur känd är hon i övriga Klomellien? Och vad tycker hon om gåtor?
Tyvärr inte. Ätten Wemerkrök dog ut med triskeroligarken Doun Kimrdrapa. Han hade inte några kända arvingar i livet när han blev dräpt.birkebeineren skrev: ↑2024-03-23 11:05 Sen en fråga till dig gtjorgo (den dök upp när jag höll på att redigera wikin): Finns ätten Wemerkrök kvar även om deras tidigare oligark Doun förlorat sin position till ätten Vildbete?
Absolut. Ätten Cudda har exempelvis varit en av Triskas mäktigaste makthavare i trehundra år. Men vanligtvis håller en ätt makten i några generationer. De är alltså inte lika stabila som adelsfamiljer i Aidne eftersom det bland huskarlar inte ses som klandervärt att avlägsna en dålig oligark. Oligarker har i regel inte heller samma kontaktnät som adelsätter i exempelvis aidne har.birkebeineren skrev: ↑2024-03-23 20:29 Ok, då vet jag (och kan skriva in det i wikin). Men visst är det tänkt så att en ätt normalt existerar över flera generationer i och med att det handlar om en ätt och inte endast om den makt enstaka personer kan uppnå under sin egna levnad?
Då skapar jag en artikel i wikin med lite kort fakta och ett citat med utdrag från Melorghiernas Stora Tur. Försöker behålla hennes ursprung oklart vilket även lämnar det anpassningsbar för den enskilde SL. Artikeln kan justeras efter önskemål och när eventuella tillägg behövs men jag börjar så här: Melorghs blå sfinxTorquemada skrev: ↑2024-03-23 15:34 Angående Melorghs ekonomi: den är skral, mycket på grund av att de blåser alla pengar på kultföremål. Garrika har sunda ekonomiska instinkter, och betalar därför inte lika mycket för sfinxens blå päls.
Sfinxen kan ge orakelsvar åt RP, bra ide.
Nästan all information om Sfinxen finns under Melorghs Stora Pilgrimsfärd:
STATION ETT: DEN STORA SFINXEN
...
Vidare finns Sfinxen utsatt (i öster) på den eminenta karta som går under benämningen "MelorghiskaOarna5".
Tillsammans med den nyss utlagda beskrivningen av ett slumpartat möte saknas egentligen bara hennes ursprung, och det håller jag avsiktligt lite dunkelt.
Komplexet hon vaktar byggdes under Andra Magokratin, men om hon skapades av magokraterna, eller om de manade fram henne genom en portal, om hon är bunden av besvärjelser eller villigt slöt ett avtal, är inte känt.
Kan nästan ana det.Torquemada skrev: ↑2024-03-24 05:43 Jag älskar monster, stora som små. Hittills har jag förpestat Klomellien med fem stora monster:
1. Den Stora Svarta Draken (tekniskt sett utanför Klomellien).
2. Fågel Rock (på Melorghiska Öarna).
3. Jättespindeln Nargiv (under Klomellien).
4. Den Blå Sfinxen.
5. Dunderugglan (inte fullt så jättelik).