En snabbis: Döda draken hämta skatten!

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

En snabbis: Döda draken hämta skatten!

Inlägg av skaraborgarn »

En snabbis: Döda draken hämta skatten!

Förord: Ett litet äventyr gjort efter Snabbmetod för äventyr som var med i Sinkadus nr 16. Slog med tärningar och lät slumpen avgöra. Se länken för vidare upplysning om ni ej har tidningen: https://archive.org/details/Tidningar_S ... 9/mode/2up

Kan utspelas lite varsom helst men varför inte Jorpagana? Spelledaren får själv välja regler och egenskaper hos de som är med. Förslagsvis är man i ett område med skog som sakta börjar övergå i ett bergsmassiv.

Tabell 1 slog en två på T8.

Två feta köpmän går dystra in på värdshuset Grisen och odlaren där rollpersonerna sitter och pimplar öl. Förutom köpmännen och rollpersonerna så är det bara värden och hans fru närvarande.

Tabell 2 slog först 1 på T4 och 2 på T8

De två köpmännen Thedung och Artyhr Philemån frågar om de får sitta tillsammans med rollpersonerna om de bjuder på öl. Ja ni vet att den där förbannade draken härjar i trakten? Jaså inte? Ja då kan vi berätta att besten härjar en dagsresa härfirån. Den kanske kommer hit, kanske inte. Men det är inte bra för våra affärer så kan ni bålda stridsmän dräpa den kommer ni bli belöndade.

Komplettera utrustning om så önskas.. Köpmännen har med sig en del annars får spelledaren bestämma vad som finns och inte finns. Man får en enkel karta och det ska gå att ta in på ett värdshus Odlaren och grisen ty det är en dags färd bort.

Resan tar en dag Slog etta på T8 gällande antal dagar det tar att färdas.

Tabell 3. Slog två på T8. IT4 antal troll anfaller. Slog etta på T4 gällande antal troll.


Efter en ganska händelselös resa tar man på kvällen strax innan man kommer till värdshuset man ska bo på och möter ett troll. Trollet är uppskrämt av drakens härjningar och rusar rakt på rollpersonerna. Det blir strid!

Om rollpersonerna överlevt mötet med trollet så kommer de strax fram till värdshuset som ligger isolerat från annan bebyggelse. Förutom de som arbetar där all personal är tre vita ankor så är den lokala länsherren där. Baron Tillrenckh heter han och är en gammal man. Han hälsar på rollpersonerna och beställer det bästa man kan dricka och frågar om de kan hjälpa honom ty draken har tagit en vad han kallar en skatt från honom. En kista med värdeföremål har draken tagit och de som vaktade skatten skrämdes iväg.

Sidoäventyr slog fyra på tabell 1. Slog åtta på tabell två. Lokale länsherren.


Dagen därpå berättar värden att draken tagit sin boning i ett gammal gruvhål Någon timmes färd bort. Man beger sig dit och möts av en svart öppning.

Slog fem på T8 Tabell 4. Svart öppning.


Draken som är en ung drake vid namn Ihrhejsoduxz är hemma. Det lär bli strid. Överlever rollpersonerna och segrar så kommer värdshusvärden och baronen. Baronen vill endast behålla några familjeklenoder fyra ljusstakar i silver och en förgylld bägare. Rollpersonerna får för besväret resten av skatten 3200 silvermynt och 200 mynt i guld. Det finns lite annat byte också 1300 silvermynt och 1267 kopparmynt. Köpmännen ska också ge en belöning när rollpersonerna återkommer. Man återvänder till Odlaren och grisen och därefter när man ska ge sig tillbaka till det första värdshuset för att få köpmännens belöning sker detta.

På tabell 3 slogs på T8 en sjua. En ny drake kommer
. Ja vad folket inte riktigt förstått så är det två drakar tillika bröder som härjar i trakten man har trott det bara var en.. Men bröderna har i en slags tävlan härjat tillsammans för att se vem som varit bäst. Nu tar draken Hestapholius och vill hämnas sin broder!

Överlever man denna lilla strid så har man köpmännen Thedung och Artyhr Philemån belöning att hämta 40 guldmynt och 2375 silvermynt. Varsågoda. Drick ett glas, värden bjuder och spelets ledare kan åter slå en T8...