Göra äventyr med dinosaurider?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Göra äventyr med dinosaurider?

Inlägg av Wolfhart »

Ja, just frågan om hur välkända olika varelser är hör ju till det som ytterst SL får bestämma.

Jag brukar själv anta att ex. en genomsnittlig landsbygdsbo till människa ytterst sällan träffar på något annat än andra människor, medan en stadsbo är något mer världsvan och kan ha ex. halvlängdsmän och ankor som boende i samma stad. Dvärgar är någorlunda kända men håller sig för själva, och likaså alver i ännu högre grad. De sistnämnda blir för de flesta närmast sagokaraktärer och föremål för en hel del folktro.
Kort sagt: det är en minoritet människor som överhuvudtaget träffar andra varelser, och någon kunskap om dessa sprids knappast särskilt vitt med den tidens begränsade kommunikationer och dåliga utbildningsmöjligheter. Det mesta folk tror sig veta om andra varelser kommer därför att bli rätt mycket hittepå, och man tror även på varelser som inte alls existerar!

Som du mycket riktigt påpekar finns det en hel del utrymme för missförstånd och felidentifieringar i en sån värld. Faktum är att mitt äventyrargäng var fullständigt övertygade om att de svarta, bevingade monster med övernaturliga förmågor som vi slogs mot på Kungsklippan var just demoner så som de beskrevs av vår lömske spelledare! :lol:

Edit: Jag borde nämnt svartfolk. Alltför många känner till dessa, men alla förstår inte att det inte är onda andar eller barbarfolk som levt för länge i vildmarken...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Göra äventyr med dinosaurider?

Inlägg av skaraborgarn »

Själv brukade ty jag spelar inte längre låta spelarna ha den kunskap som finns i monsterböckerna om andra varelser.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Göra äventyr med dinosaurider?

Inlägg av Adragoor »

Jag är nog mer på linjen att man måste vara lärd man (typ mandelmunk) för att veta vad som står i monsterboken. Det blir mer spännande så helt enkelt...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Göra äventyr med dinosaurider?

Inlägg av skaraborgarn »

Men ska rollpersonerna vara Dinos eller inte?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Göra äventyr med dinosaurider?

Inlägg av skaraborgarn »

Förslag:
Rollpersonerna är dinosaurider. De senaste 10-15 åren har den stam/klan/nation som dessa tillhör börjat med en begränsad handel med människor. Nu kommer andra människor in och dessa har fått för sig att dinosaurider besitter hemliga kunskaper om magi eller något annat intressant. Men det gör förstås inte rollpersonerna som rövas bort. Om kidnapparna inser att rollpersonerna inte har kunskap om något värdefullt ja då är riken stor att man slår ihjäl dem på direkten. Så vad gör man nu?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Göra äventyr med dinosaurider?

Inlägg av skaraborgarn »

Kom med förslag. Ni har haft tid på er.
Skriv svar