Niferland

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Niferland

Inlägg av birkebeineren »

Flyttade hit ovanstående inlägg från Morëlvidyntråden.

/Admin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Niferland

Inlägg av birkebeineren »

Ett land liknande Wakanda låter intressant men vet inte hur bra det passar med just Niferland som ju är ett av Ormsjöns stormakter (jämte Thelgul)? Eller kan wakandalandet vara ett område utanför Niferlands kärnområde (ögruppen Nivralerna), ett område de har koloniserat eller förhåller sig till som en slags (till synes) lydstat?

Annars skulle ett Wakanda möjligtvis kunna finnas öster om Ormsjön, i Efaro som en av de många understammarna där eller i Pokti som en av många stadsstater?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 189
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

Nu tänkte jag mig den södra delen av Fuktkusten som Niferland först, men jag får revidera skallen. Men okej, kan vi lista vad vi vet om Niferland från offentliga källor? Det känns ju ändå som om mitt halvskämt någonstans rimmar med det ni redan diskuterat.

Och min idé framöver med Ankh-Castellum är att utveckla Samkarna söderut, inklusive Drakryggen och Fuktkusten. Samkarna är där jag känner att mina nya och fräscha idéer kan komma till nytta, ni andra har redan skrivit så fantastiskt bra om Ereb att jag har lite att tillägga där, och även Akrogal och Soluna har historia och trådar jag måste utforska för att kunna skriva något nytt och intressant.

Något roligt inträffade i förrgår, jag bor nere i Portugal sedan många år och jag var och hälsade på i den lokala spelbutiken för första gången på många år, varpå en av personerna där berättade att han beställt Fria Ligans engelska version av DoD, Dragonbane, via kickstarter. Det verkar ju som att de kommer att återgå till Ereb Altor, och jag påpekade därför detta projekt. Så nu har jag sålt in våran egen version av Ereb Altor till portugiserna, de älskade min utläggning om Ankh-Castellum (och tanken på ankor överlag, tydligen är de också ett officiellt inslag i nya Mutant). De höll dock på att skratta ihjäl sig när jag berättade om rubbitarna. :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Niferland

Inlägg av Adragoor »

När det gäller Niferlands utbredning vet vi i stort sett bara att landet kontrollerar stora delar av Samkarnas ormsjökust. Frågan är kanske hur långt söderut Krilloans inflytande sträcker sig? Eller hur lång fuktkusten egentligen är? Rimligen går vädersystemen i motsatt riktning jämfört med Krilloan en bit söder om ekvatorn. Kusten direkt väster om Nivralerna borde därför vara torr och på den stora halvön kan vara en savann. Regn och fukt hamnar istället mestadels i Thelgul på de breddgraderna…
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Niferland

Inlägg av Mikael »

Dretski skrev: 2023-05-12 10:55 Men okej, kan vi lista vad vi vet om Niferland från offentliga källor?
Förstasidan i denna tråd har en kort summering av känt från källorna.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 189
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

Mikael skrev: 2023-05-13 16:39
Dretski skrev: 2023-05-12 10:55 Men okej, kan vi lista vad vi vet om Niferland från offentliga källor?
Förstasidan i denna tråd har en kort summering av känt från källorna.
Trådarna var inte sammanslagna när jag skrev det, har börjat läsa hela tråden nu. :)

Kanske kan Niferland föda upp gripar från Drakryggen på Fuktkusten vilket i kombination med kanoter ger praktisk transport både till luft och till havs? Jag sitter här och funderar på hur man kan befolka Drakryggen på ett intressant vis, även ur perspektiv för Ankh-Castellum, jag ska fortsätta läsa mer även vad ni skrivit om Dragryggen framöver.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Niferland

Inlägg av Snibben »

Dretski skrev: 2023-05-13 23:15 Kanske kan Niferland föda upp gripar från Drakryggen på Fuktkusten vilket i kombination med kanoter ger praktisk transport både till luft och till havs?
Kanske finns det andra spännande flygdjur än gripar eller hippogrifer i Drakryggen som kan användas som flygdjur?
Dretski skrev: Jag sitter här och funderar på hur man kan befolka Drakryggen på ett intressant vis, även ur perspektiv för Ankh-Castellum, jag ska fortsätta läsa mer även vad ni skrivit om Dragryggen framöver.
Drakryggens befolkning är väll befolkningen vid Krystalerna? Niferland tar sig nog inte så långt in på kontinenten så att de börjar korsa drakryggen - som dessutom är världens högsta bergskedja. Drakryggen och Krystalerna kanske förtjänar sin egen tråd om den inte redan finns
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 189
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

Krystalerna beskrivs bit for bit i traden om Ankh-Castellum. Nu handlade det inte om att befolka Drakryggen med lander och civilizationer i forsta hand, utan kanske mer att beskriva det liv som faktiskt existerar ibland topparna, inklusive monster och odjur. Men visst kan det vara nagot battre an gripar, jag tog det bara ur luften. 😁 Det vore dock intressant för Fuktkusten och dess dynamik om Niferlänningarna har en anledning att söka sig till bergen. Det finns ju ingenting som säger att man försöker ta sig över bergsryggen bara för att man utnyttjar utkanterna av massivet och dess resurser.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Niferland

Inlägg av birkebeineren »

När det gäller Drakryggen så glöm inte detta som står i wikin:
Geardons gap
Vid klyfta i Drakryggen där vindar från Västerhavet tränger sig samman och skapar en ständig orkan genom bergskedjan. Kring gapet er bergen fylld av vindgrottor och slipade stenformationer. Nere i Ormsjön öster om Drakryggen skapar vinden från Geardons gap en gigantisk vattenvirvel som kallas Världssvalget eller Faryngia.
Går möjligtvis att ta sig genom klyftan i östlig rikting men inte tvärt om.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 189
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-05-15 14:50 När det gäller Drakryggen så glöm inte detta som står i wikin:
Geardons gap
Vid klyfta i Drakryggen där vindar från Västerhavet tränger sig samman och skapar en ständig orkan genom bergskedjan. Kring gapet er bergen fylld av vindgrottor och slipade stenformationer. Nere i Ormsjön öster om Drakryggen skapar vinden från Geardons gap en gigantisk vattenvirvel som kallas Världssvalget eller Faryngia.
Går möjligtvis att ta sig genom klyftan i östlig rikting men inte tvärt om.
Har vi någon mer exakt information om var Världssvalget eller Geardons gap befinner sig eller ska vi bestämma oss tillsammans via kartan?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Niferland

Inlägg av birkebeineren »

Världssvalget är utritat på stora Altorkartan väst för Nivralerna: https://www.erebaltor.se/kartor/altor/0 ... r_ljus.jpg

Geardons gap är däremot inte markerat men lär ligga nära. Förslagsvis i bergen innerst i viken nordväst för vattenvirveln.

Står också om dessa geografiska fenomen i EA-Kampanj s. 10-11
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 189
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

Då kanske det går att bygga ihop med detta på ett eller annat vis?
Dretski skrev: 2023-05-13 23:51
Och en fundering här, har vi någon exaktare placering för denna stam och är den relevant för befolkningen i Krystalerna och Ankh-Castellum i någon mån? Vilken är högkulturen och varför har de fallit? Är högkulturen måhända de ursprungliga grundarna till Niferland som fann ett mindre ogästvänligt land på andra sidan bergen via en sofistikerad och högteknologisk kombination av numera igenrasade tunnlar, broar och bergspass? Kan vi bestämma oss för ungefär var vi förlägger den så kan den gagna två aktiva diskussioner på en gång. Måhända kan de tillbe Gripkonungen istället för Gamkonungen, om vi även tänker oss att Niferland föder upp gripar på östra sidan av Drakryggen. Givetvis vore dessa två parter numera ovetandes om varandra, men sägner existerar. Jag lovar att försöka läsa ikapp!
Grisodlar'n skrev: 2019-10-02 14:59
Morumarstammen
Namnet betyder molnkrigarna. De är den mest dominerande stammen i närheten av Drakryggen. Ingen träder ostraffat in i deras höglänta domäner. Stammen är väktarna av en forntida högkultur. Det är oklart om de är kulturens direkta ättlingar eller om de enbart vävt in de mäktiga ruinspillrorna i sin egen mytologi. Stammens intrikata religion centreras kring tillbedjan av K’rbuz Kvul, Gamkonungen. Stammen praktiserar himmelsbegravningar i stil med de som förekommer i vår egen världs Tibet.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 189
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

I Kopparhavets Kapare sid. 16 står det att "Ormsjöns vindvävare är vida berömda " - detta måste väl syfta på Niferlänningarna i första hand, då det är i huvudsak ett sjöfarande folk. I övrigt står det också att vindvävare är väldigt sällsynta utanför alvernas skepp. Har vindvävare här en specifik, kulturell stämpel, lite som "byns vise man" och en kvasireligiös präst? Jag tänker mig att folket har en ytterst speciell relation till elementen vatten och vind. Tydligt är i alla fall att de behöver en betydande plats i samhället, och att de förmodligen är mångtaliga, alternativt mycket duktiga/mäktiga. Det står för övrigt också att de muletor som används av piraterna vid Morelwidyns kuster är den klart dominerande fartygstypen i Ormsjön.

Det skulle även kunna förklara hur man navigerar det vindstilla Maar Lacra för sin valfångst (från tråden om Porto Horyni), om detta fortfarande är en idé vi vill spinna vidare på.

Med tanke på alvriket ni nämnt på Soluna (som jag inte hunnit studera så mycket som jag skulle vilja) kanske Niferlänningarna har ett kulturellt utbyte med dessa och på så vis fått tillgång till deras kunskaper, alternativt att ett långtida folkutbyte har skett och de flesta här har någon del alvblod i sitt DNA? Det skulle knyta ihop en del trådar, bland annat förklarar det varför de är "något kortvuxna och har vackra anletsdrag" som skrevs tidigare här i tråden. Var exakt finns detta alvrike, och vad finns egentligen innanför bergsringen öster om Thelgul, som jag varit nyfiken på länge? Om inte annat är bestämt redan så föreslår jag denna "dal" för ett solunskt alvrike, och kanske finns det i sådana fall någon form av konflikt om södra Thelgul och staden Aghadur, där alverna inte vill att Thelgulerna kommer närmare, samtidigt som de vill ha tillgång till Ormsjön och sina forna bröder i Niferland? Det skulle kunna vara så att gråalverna som tidigare bott i området tryckts tillbaks av Thelgulernas expansion, och nu lever tillfälligt med sina skogsalvsfränder på det sötvattenshav som finns söder om Ghizurbergen (där det väl också ska finnas dvärgar, vad jag förstår?). Jag tänker i sådana fall att dessa alver även har tillgång till Glashavet via vattendrag under och genom bergen i öster, vilket skulle ge gråalverna en betydande rörelsefrihet. Grottalver kan också tänkas ha hjälpt till att skapa fina passager under bergen mellan inlandshaven.

Det skulle också förmodligen uppstå en del intressanta spänningar med dvärgarna i trakten, och kanske sätta en "Wakanda"-stämpel på alvriket.

Ett annat alternativ är att några av floderna i norra Pokti byggs ihop, så att gråalverna här kan färdas som de vill från öst till väst, utan att störa sig nämnvärt på Thelgulerna.

Jag har bara spånat fram det här just nu på en timme för att mentalt försöka rätta till den där meningen om Ormsjöns vindvävare och har ingen aning om det fungerar med tidigare material om området eller om jag råkar stampa någon på tårna här (i sådana fall oavsiktligt), men jag lusläser Kopparhavets Kapare och försöker hitta saknade referenser. :)
Skriv svar