Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-04-28 19:42 Läst genom texten mer ordentligt och har inte mycket att tillägga. Förutom att Kardien väl borde bytas med Zotrakin som en av de viktigaste handelspartnerna?

Kan nog stämma. Framförallt spannmålsimport från Zorakin väl?


Och kanske en lista över de nio handelshusen i Handelsrådet? Dessa finns redan listade i wikin.

Behöver listan vara med i överblicken eller är det tillräckligt att de stora nämns (och de övriga länkas till)?

Angående Frecol så tillhör den alltså Addiaska är det tänkt. Det kan ha varit en allvarlig prestigeförlust för Mercana tidigt i Musselkriget att Frecol föll men rent ekonomisk har det inte varit lika allvarligt. Handeln fortsätter relativt ostörd ute på Maure och om inte Frecol tar del av denna så förlorar egentligen bara Addiaska (och de lokala frecolborna)?

Håller med om att Frecol inte är betydande för handeln. Snarare en sorts (dåligt) befäst punkt som utgjort någon form av markör för sydgränsen. Möjligen är staden ganska ung? Prestigeförlust lär dock det absolut varit.
Jag är osäker på om staden trots allt ses som Addiaskas av andra stadsstater? Detta då inget fredsfördrag ännu erkänt övertagandet (och att kriget fortfarande pågår). Tänker jag fel?


Staden Dargo kan förslagsvis istället vara en plats för Mercana att både ha ett försvarsverk för eventuella angrepp från Addiaska (och andra) nerför floden och från Magilre i nordväst. Dargo ligger där gränsfloden vi diskuterade tidigare ansluter till Maure enligt denna karta: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 223#p47223
Dargo lär ha sett en hel del action i sina dagar. Erövrats och återerövrats, belägrats, bombarderats med katapulter. Men ligger nog ganska bra till och kan vara omlastningshamn för många av de varor som kommer från klomellerbergen samt Brikho?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-04-28 20:21 Blerkburg har aldrig förtjänat Mercanas uppmärksamhet.
Har du ju rätt i:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9069
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-04-28 20:40När jag tittar på wikin slår det mig att mycket redan är gjort. Vilka luckor kan jag tänkas behöva fylla igen?
Mycket är gjort. Några av texterna i wikin känns helt färdiga men andra är bara en väldigt kort sammanfattning. Dessa senare kan antingen fyllas på eller bytas ut så länge det inte ändrar etablerade fakta.

Med utgångspunkt i wikins rubrikmall kan några luckor att fylla vara dessa:

Landsfakta

Inledning
-vad säger den erfarne äventyraren, m.fl, om Mercana?

Historia

Geografi
-hur ser det det geografiska område som stadsstaten Mercana har innanför sina gränser?
-hur ser staden Mercana ut och hur är den organiserad?

Befolkning
-vilka bor i stadsstaten Mercana och vilka särdrag har dessa, både människor och andra folkslag?

Samhälle
-en beskrivning för flera stadsstater saknas under rubriken Klomelliska relationer
-en förklaring av Varubreven som beskrivs som viktiga i EA-boxen saknas

Religion

Kultur

Övrigt
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tack för hjälpen, birke. Ska nu iväg och fira Valborg - fast utan orcherdrank. Valborg är en stor affär i Uppland.

Ber om ursäkt för att jag ändrade "underkuvade" till "vasall-städer", misstänker att det bara förvärrade förvirringen. Korrigerar sannolikt senare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9069
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Försöker reda ut hur Sanzas förhåller sig till Mercana och funderar på en handelsplats invid Maure lite nedströms Poane. Hur ser terrängen ut där och vad återstår av den gamla slusstrappan du beskrivit gtjorgo? Har inte du också gjort en kladdkarta över vilka delar av Maurefloden som omges av våtmark?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Några invändningar om jag tillverkar lite yngre medlemmar till de handelshus jag inte själv tillverkat?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9069
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Det borde det finnas utrymme för. Tror allt som hittils sagts nu finns samlat här: Handelshus

Förutom diverse detaljer i dina andra texter, brev och dialoger men de gissar jag du själv har koll på. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9069
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-04-28 22:04Kan nog stämma. Framförallt spannmålsimport från Zorakin väl?
Spannmål kommer från Zorakin, och troligtvis även Trakorien.
gtjorgo skrev:Behöver listan vara med i överblicken eller är det tillräckligt att de stora nämns (och de övriga länkas till)?
Då texten står under en rubrik som beskriver Mercanas styrelseskick där dessa nio handelshus ingår tycker jag de kan uppges med namn. Själva beskrivningen av handelshusen kan göras under rubriken Handel. Det går att länka inom samma artikel så listan med bara namn kan göras som länkar till beskrivningen senare.

Jag tänker textlayout som passar både pdf ( :roll: ) och wiki.
gtjorgo skrev:Håller med om att Frecol inte är betydande för handeln. Snarare en sorts (dåligt) befäst punkt som utgjort någon form av markör för sydgränsen. Möjligen är staden ganska ung? Prestigeförlust lär dock det absolut varit.
Jag är osäker på om staden trots allt ses som Addiaskas av andra stadsstater? Detta då inget fredsfördrag ännu erkänt övertagandet (och att kriget fortfarande pågår). Tänker jag fel?
Kanske kan Frecol ha etablerats i samband med att Mercana gick med i Klomelliska unionen 442 eO och var på god väg att stärka sin närvaro längs Maure och vidare ner mot Jaggarack?
Och Frecol kan mycket väl anses tillhöra Mercana av övriga stadsstater. Bortsett från Addiaska som ockuperat den sedan 594 eO. Musselkriget mellan Mercana och Addiaska är dock troligen ingen annan vill blanda sig in i om de inte måste.
gtjorgo skrev:Dargo lär ha sett en hel del action i sina dagar. Erövrats och återerövrats, belägrats, bombarderats med katapulter. Men ligger nog ganska bra till och kan vara omlastningshamn för många av de varor som kommer från klomellerbergen samt Brikho?
Låter bra.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Nej, ingen vill blanda sig i Musselkriget utom möjligen Brikho, men de slåss ju redan mot Addiaska, så det gör inte så stor skillnad.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-04-29 12:35 Försöker reda ut hur Sanzas förhåller sig till Mercana och funderar på en handelsplats invid Maure lite nedströms Poane. Hur ser terrängen ut där och vad återstår av den gamla slusstrappan du beskrivit gtjorgo? Har inte du också gjort en kladdkarta över vilka delar av Maurefloden som omges av våtmark?
Bra initiativ!
Någonstans måste ju Sanzas skeppa sina varor ifrån (samt importera andra!).

Ett problem med Maure är ju att den sanka marken hela tiden skiftar sig. Undantaget (från drago till mynningen) är Poane som ligger på fast berggrund och därför har floden böjt sig runt ”klippan” istället för att skifta sträckning.
Kan det vara så att Sanzas haft flera små utskeppningshamnar genom historien som fått läggas om pga Maures lynnighet? Det kan också vara ett av svaren på varför den absoluta majoriteten av halvlängdsmännen historiskt alltid hållit sig till sanzas inland (utöver att inlandet är så mycket bättre för odlingarna då)? Det förklarar även varför Mercana och Poane aldrig egentligen gett sig på Sanzas områden vid floden, de är helt enkelt inte värt mödan ens om en kostsam seger gick att få.
Man kan alltså kanske haft ett tiotal hamnar/städer som fått bytas av och överges efter ett 50tal år.
Dagens hamn blir då ganska liten, då huvudparten av de bekväma halvlängdsmännen inte gärna flyttar så ofta (Men oavsett oerhört viktig för sanzas)!
Obs endast ett förslag:-)

Av Slusstrappan finns nu inte mycket kvar. Det mesta förstördes och drogs med av segmenten efter cirkantens inbördeskrig.

Kladdkartan kring landhöjningar och våtmarker ska finnas och kan läggas upp!:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-04-29 16:09 Några invändningar om jag tillverkar lite yngre medlemmar till de handelshus jag inte själv tillverkat?
Jag tycker att du med fördel kan förvalta detta arv!
De uppskattar de nog bara de som först började fnula:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-04-29 17:05
gtjorgo skrev: 2023-04-28 22:04Kan nog stämma. Framförallt spannmålsimport från Zorakin väl?
Spannmål kommer från Zorakin, och troligtvis även Trakorien.

Sant. Från Saphyna till stor del gissar jag.
gtjorgo skrev:Behöver listan vara med i överblicken eller är det tillräckligt att de stora nämns (och de övriga länkas till)?
Då texten står under en rubrik som beskriver Mercanas styrelseskick där dessa nio handelshus ingår tycker jag de kan uppges med namn. Själva beskrivningen av handelshusen kan göras under rubriken Handel. Det går att länka inom samma artikel så listan med bara namn kan göras som länkar till beskrivningen senare.

Jag tänker textlayout som passar både pdf ( :roll: ) och wiki.

I wikin kan det räcka med länkar var min tanke. I en oDF lär dock mer information behövas. Kanske blir detta rätt plats trots allt? Jag kommer då inte på någon bättre:-)
gtjorgo skrev:Håller med om att Frecol inte är betydande för handeln. Snarare en sorts (dåligt) befäst punkt som utgjort någon form av markör för sydgränsen. Möjligen är staden ganska ung? Prestigeförlust lär dock det absolut varit.
Jag är osäker på om staden trots allt ses som Addiaskas av andra stadsstater? Detta då inget fredsfördrag ännu erkänt övertagandet (och att kriget fortfarande pågår). Tänker jag fel?
Kanske kan Frecol ha etablerats i samband med att Mercana gick med i Klomelliska unionen 442 eO och var på god väg att stärka sin närvaro längs Maure och vidare ner mot Jaggarack?

Bra gissning! Kanske ett par decennier efter när handeln verkligen kommit igång? När behovet av en omlastningshamn verkligen kom igång… Ca år 480-490.e.O.?

Och Frecol kan mycket väl anses tillhöra Mercana av övriga stadsstater. Bortsett från Addiaska som ockuperat den sedan 594 eO. Musselkriget mellan Mercana och Addiaska är dock troligen ingen annan vill blanda sig in i om de inte måste.

Jag tänker att alla neutrala ser Frecol som Mercanskt fram tills dess att detta bekräftats i ett fredstraktat (eller uppenbar fakta fastställts). Om detta görs är det flesta nog rätt flexibla och ser det som att Frecol rättmätigen tillhör Addiaska. Lite som med Lofernie, Poane och Garrika.
gtjorgo skrev:Dargo lär ha sett en hel del action i sina dagar. Erövrats och återerövrats, belägrats, bombarderats med katapulter. Men ligger nog ganska bra till och kan vara omlastningshamn för många av de varor som kommer från klomellerbergen samt Brikho?
Låter bra.
Vad finns i Mercanas gruvorter i bergen egentligen? Salt? Stenbrott? Metaller?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1196
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Sten och metall. Finns det där så ska det brytas, även om lönsamheten är klen och malmådrorna små.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9069
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Följande mindre vattenvägar ser jag före mig i norra Klomellien. Tre av dessa berör Sanzas och jag tänker beskriva dessa ur halvlingarnas perspektiv. De berör dock även andra stadsstater och nu när Mercana kom upp tänkte jag det var relevant att visa hur jag tänkt för iallafall en av floderna:

Bild

Blå: "Gränsfloden", namnen Lilla-Maure, Maurelion, Maurugge och Klovattnet var uppe som förslag. Vad väljer vi?

Ljusblå: Dimmån, ny skapelse med följande text skrivet ur Sanzsisk perspektiv:
Dimmån (Dimman)
Dimmån har sin källa i den mytomspunna Dimmiga dalen uppe i Klomellerbergen.* Härifrån strömmar den ut på Ishnaslätten och tar upp i sig floden Buna direkt söder om karavanvägen mellan staden Mercana och Karkazrapasset i Brikho. Från där floderna möts utgör Dimmån, eller Dimman som halvlingarna kallar den, gräns mellan Sanzas och Mercana. Floden är fiskrik men då landet i övrigt är kargt och livlöst bor inga halvlingar här. Inhyrda legosoldater patrullerar dock längs den sanziska delen av floden. I söder mynnar Dimmån ut i Maure där staden Frecol ligger på andra sidan. Härifrån leder viss flodhandel upp till staden Barbuna vid Bunafloden men sedan Musselkriget mellan Mercana och Addiaska bröt ut har den nästan avstannat helt.

*Halvlingarna i Sanzas skiljer inte mellan Dimmiga dalen och dalen nedanför som ligger innanför Mercanas territorium. Endast brikombarer som tidigare bodde här använder olika namn.
Lila: Buna, text kommer.

Mörkblå: Villvirvlan, text kommer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9069
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Dimmån rinner enligt kartan genom nordöstra Mercana och jag ser före mig denna södra sida av Klomellerbergen som lite mer bördig än nere på den salta Ishnaslätten. Tidigare kunde dalen som omger Dimmån föda en gles befolkning av fåraherdar men efter att stadsstaten Brikho uppstod har människor därifrån sökt sig till dalen och gjort det svårt att överleva. Mercana ser naturligtvis möjligheter och har expanderat sin gruvdrift i området. Dessa fåraherdar och gruvarbetare tänker jag mig som huvudsakligen brikombarer, altså samma fattiga befolkning som sedan långt tillbaka i historien levt i nordöstra Klomellien som de kallar Brikombar, men som blivit hårt trängd av svartfolken i Brikho. Brikombarerna är ett jorisk folk med vissa inslag från dyler i Magilre (och svartfolk). De har aldrig haft någon egen stadsstat utan har traditionellt varit allierade med Mercana. Många brikombarer bor också i norra Sanzas efter att Brikho uppstod som svartfolkstyrd stadsstat 564 eO.

Funkar detta med Mercana? Fattig urbefolkning som gräver gruvor åt handelsfurstarna?
Skriv svar