Klomellien
Re: Klomellien
Låter bra både gällande vargmännen och konungavalet:-)
-
- Admin
Torquemada skrev: ↑2022-12-11 16:39 Precis mina tankar, en kung kan sitta kvar länge, och är kungen mycket populär kanske ingen vill ställa upp mot honom - eller så ställer folk upp för att skydda honom - om kravet på att alla ska dödas kan kringgås, låter för övrigt som ett slöseri med bra trupper, mitt under barbarstormningstider. Kansliet sitter mer fast, men kungen kan om han vill göra sig av med dem.
Tänker du dig att det pågår någon typ av formellt krig mellan" barbarerna" här nere i södra Klomellien som Hamurs kung deltar i eller är det de sedvanliga räderna och skärmytslingarna grannar emellan du avser?Torquemada skrev: ↑2022-12-12 19:35 Hmm... det kan ju vara en poäng med att vänta en bit in i vintern med kungavalet - så får han chansen att dö i fält först... känns så onödigt att ha kungakamp för att sedan stå utan kung en månad senare.
Hamurs kungaval skulle kunna ligga senare på vintern (vilket jag egentligen tänkte mig eftersom jag såg före mig en snötäckt arena) men då hamnar det väldigt nära de Aesirtrognas Midvinterblot vid vintersolståndet (och Etinsdag för följare av Lysande Vägen) där årsskiftet sker och jag tänkte att det är bättre att hålla högtiderna lite isär i kalendern. Och kommer det efter Midvinterblotet hamnar vi i nästa kalenderår vilket jag ville undvika för att kunna ge en 610 eO-settning som bygger upp mot ett nytt kungaval. Svåra beslut.

-
- Kardisk Bontisâl
Vanliga räder.
Om en kung som valts på grund av stridsduglighet ska vara till någon nytta bör han väl dra i fält tänkte jag. Är det opraktiskt om Midvinterblot och kungakamp kommer mycket nära, då behöver ju folk med affärer ute i markerna inte hålla sig i staden så jättelänge.
Gott om tid att göra saker om vintern tänkte jag säga, men just i Klomellien är ju så inte fallet, alla jobbar ju hårt med hantverk då, till och med orcherna.
Om en kung som valts på grund av stridsduglighet ska vara till någon nytta bör han väl dra i fält tänkte jag. Är det opraktiskt om Midvinterblot och kungakamp kommer mycket nära, då behöver ju folk med affärer ute i markerna inte hålla sig i staden så jättelänge.
Gott om tid att göra saker om vintern tänkte jag säga, men just i Klomellien är ju så inte fallet, alla jobbar ju hårt med hantverk då, till och med orcherna.
Detta låter ju rimligt i mina öron. Rollen som ledare i strid är nog en av de viktigaste funktionerna som hamurs kung har kan jag tänka mig. I alla fall officiellt. Detta passar nog även hamurernas kynne.Torquemada skrev: ↑2022-12-13 19:17 Vanliga räder.
Är det barbarer från Kasenu vi tänker som syndare i dessa räder?
-
- Admin
Helt med på att kungen som främste ledare i strid låter som en hamurisk tanke. Då gäller det bara sen att hitta någon att gå till strid mot. Hur är det egentligen med förhållandet Hamur-Triska? Har nog sett före mig mindre krigshandlingar dessa sydnarguriska grannar emellen men det kanske inte passar med hur triskerna nu beskrivs? Kanske också skillnad på när hamurerna tar till vapen mot triskiska huskarlar och när de gör det mot forsfolket (ahaguhrerna)? Rena krigståg kan även gå mot svartfolk i bergen runt Hamur.
Räderna som nämdes tänkte jag som boskapsstöld och annan enklare plundring riktade mot triskerna, inte så mycket blodig våld även om det ibland kan urarta. De hamuriska vallpigorna är beryktade.
Krigståg eller plundringsräder riktade mot Kasenu kan också tänkas förekomma. Bergen i södra Hamur är svåra att korsa men det kan kanske vara lättare ner genom Nagnagordalen mot sydöst? Kasenarna är dock rätt obeskrivna...
Vad sägs då om att flytta fram Hamurs Kungaval en månad, till månaden Tannan? Då får vi en "högtid" på fjorton dagar som inleds med valet och avslutas med Midvinterblotet?
Räderna som nämdes tänkte jag som boskapsstöld och annan enklare plundring riktade mot triskerna, inte så mycket blodig våld även om det ibland kan urarta. De hamuriska vallpigorna är beryktade.
Krigståg eller plundringsräder riktade mot Kasenu kan också tänkas förekomma. Bergen i södra Hamur är svåra att korsa men det kan kanske vara lättare ner genom Nagnagordalen mot sydöst? Kasenarna är dock rätt obeskrivna...
Vad sägs då om att flytta fram Hamurs Kungaval en månad, till månaden Tannan? Då får vi en "högtid" på fjorton dagar som inleds med valet och avslutas med Midvinterblotet?
-
- Kardisk Bontisâl
Föreställer mig att hamurerna främst för försvarskrig - mor barbarer, orcher och trisker.
Sen är de ju inte dummare än att de kan förekomma en del av de där anfallen.
Högtiden låter bra.
Sen är de ju inte dummare än att de kan förekomma en del av de där anfallen.
Högtiden låter bra.
-
- Admin
Angrepp som ett sätt att försvara sig låter troligt. Kan vara särskilt vanligt mot svartfolken som gissningsvis är det största hotet. I EA-boxen där det står om Hamurs ryktbara krigare står det även om årligt återkommande angrepp från just svartfolk. Där står det även om rövare men dess kan tänkas vara mer ett problem för handeln till och från Hamurstaden.
Det finns numera svartfolk i Bestberget som ju ligger innanför Hamurs gränser (åtminstone på kartan) men jag föreslår att vi placerar ut ett stort antal även i Melashebergen söder om Hamur. Kan vara både enstaka stammar och stora klaner bestående av flera stammar (enligt hur det beskrivs i Svartfolk-modulen).
När det gäller Hamurs krigare så skulle vi kunna låta det finnas flera beryktade legoförband bestående av just sådana som tjänstgör på olika platser i Klomellien. Legosoldatsyrket kanske är något många hamurer som förlorat sina hem och familjer i konflikt med svartfolken ägnar sig åt?
Det finns numera svartfolk i Bestberget som ju ligger innanför Hamurs gränser (åtminstone på kartan) men jag föreslår att vi placerar ut ett stort antal även i Melashebergen söder om Hamur. Kan vara både enstaka stammar och stora klaner bestående av flera stammar (enligt hur det beskrivs i Svartfolk-modulen).
När det gäller Hamurs krigare så skulle vi kunna låta det finnas flera beryktade legoförband bestående av just sådana som tjänstgör på olika platser i Klomellien. Legosoldatsyrket kanske är något många hamurer som förlorat sina hem och familjer i konflikt med svartfolken ägnar sig åt?
-
- Kardisk Bontisâl
Egna legokompanier med bara hamuriter låter sannolikt. Och på vintern, när man inte för krig i övriga Klomellien, åker de hem och försvarar hemlandet.
Givetvis svartfolk i Melashebergen.
Lite barbarhärjningar behövs också, de har vi beskrivit så många gånger tidigare.
Givetvis svartfolk i Melashebergen.
Lite barbarhärjningar behövs också, de har vi beskrivit så många gånger tidigare.
Jag hade tidigare en tanke att hamurerna skiljer sig från triskerna genom att de inte kollektivt arbetar som legosoldater utan mer individuellt söker tjänst. Det kanske inte funkar?birkebeineren skrev: ↑2022-12-15 09:18 Angrepp som ett sätt att försvara sig låter troligt. Kan vara särskilt vanligt mot svartfolken som gissningsvis är det största hotet. I EA-boxen där det står om Hamurs ryktbara krigare står det även om årligt återkommande angrepp från just svartfolk. Där står det även om rövare men dess kan tänkas vara mer ett problem för handeln till och från Hamurstaden.
Jag kan även tänka mig att dessa rövare består av Humurerna själva. Jag tänker att stadsstatens alla medborgare inte är pacificerade och många anser sig nog ha rätt till tull eller mer regelrätta plundringar. Ju längre från huvudstaden ju mindre har konungen insikt i och inflytande över. De är barbarer trots allt:-)
Definitivt! Hela Melashebergen är nedlusade med svartfolk tänker jag. Hamur och Triska är i konstant konflikt med dessa band av plundrare från ett otal konkurrerande grupper.
-
- Admin
Jo det funkar, bättre än min idé. Bra med lite olikheter.
-
- Admin
Absolut. Hamuriterna är egensinniga och gör ofta det de själva tycker passer dem. Kungen uppe i Hamurstaden har förmodligen endast begränsad med makt över vad som händer ute i resten av stadsstaten. Kungamakten uppstod ju först på mercaniernas initiativ efter 417 eO när den stora silverådern hittades och det ansågs bra att ha en överordnad maktfaktor att förhålla sig till. Just detta har fungerat för handeln och själva Hamurstaden men inte nödvändigtvis annars, vilket heller inte varken var avsikten eller ens nödvändigt så länge malm bryts och kommer fram dit den skall. Vi har aldrig diskuterat Hamurs styre innan kungamakten uppstod men jag har tänkt mig någon form för ting där alla ättehövdingar regelbundet möttes (och kanske fortfarande möts, men nu även med kungen närvarande?). En viktig händelse var också när dvärgarna slöt förbund med människorna och bildade de såkallade Bergslagen som sen har blivit de som gemensamt bryter malm och levererar till Hamurstaden. Kanske var även dvärgarna bidragande till att hamurerna började utse en kung? Dvärgarna är även tänkt vara centrala i hur det överordnade Klomelliska hantverkargillet uppstod och hur den mytomspunna klomelliska kvalitén uppstod men det är en annan historia.gtjorgo skrev: ↑2022-12-16 15:02
Jag kan även tänka mig att dessa rövare består av Humurerna själva. Jag tänker att stadsstatens alla medborgare inte är pacificerade och många anser sig nog ha rätt till tull eller mer regelrätta plundringar. Ju längre från huvudstaden ju mindre har konungen insikt i och inflytande över. De är barbarer trots allt:-)
-
- Kardisk Bontisâl
Låter bra. Hamuriterna gruffar dock om de ses som blott malmleverantörer, och inte som mästerliga smeder.
Gemensamt ting före konungenstillkomst låter bra i mina öron. Nu bytt mot kunglig audiens även om dennes ord har liten betydelse annat än symboliskt långt bort i Nagnagordalen eller liknande.
Dvärgarna har nog stor betydelse för konungens tillkomst. De behövde en samarbetspartner som var lite ”fastare” i kanterna.
Att de innan nog tampades inbördes ofta märks i dagens tillsättning som ju är via strid. Och helt utan ambition att denne segrare ska starta en dynasti.
Håller med Torqemada om attvi inte får glömma hamurernas egna betydande hantverksskicklighet även om dvärgarna är viktiga
Dvärgarna har nog stor betydelse för konungens tillkomst. De behövde en samarbetspartner som var lite ”fastare” i kanterna.

Att de innan nog tampades inbördes ofta märks i dagens tillsättning som ju är via strid. Och helt utan ambition att denne segrare ska starta en dynasti.
Håller med Torqemada om attvi inte får glömma hamurernas egna betydande hantverksskicklighet även om dvärgarna är viktiga
-
- Admin
Det finns många skickliga hamuriska hantverkare också. Den särskilda klomelliska hantverkartraditonen har sin grund i samarbetet mellan hamurer och dvärgar som bosatte sig i Hamur långt innan stadsstaten blev en del av Klomelliska Unionen. Sen när silverådern hittades 417 eO och Mercana fattade intresse för Hamur "upptäcktes" även hantverket och hantverkare från andra delar av Klomellien flyttade hit för att ta del av denna tradition, som de sen själva kom att bli en dela av och även vidareutveckla.
Två gamla inlägg om Klomelliens hantverkare:
Tanken är att Klomelliska hantverkargillet finns representerat i hela Klomellien även om dess ledning troligen håller till i Hamur. Olika hantverksskrån i olika städer är alla förenade som medlemmar i Hantverkargillet.
Två gamla inlägg om Klomelliens hantverkare:
Albrekt skrev: ↑2013-06-08 22:00 Ja, det är nog så att Klomellien internationellt helt enkelt är känt för kvalitet när det gäller hantverk, snarare än någon speciell produkt (förutom pärl-sniderier då). Stämpeln "Made in Klomellien" ger både extra status till ägaren och en saftigare prislapp, oavsett vad det är för något.
Jag skulle gissa att de industrier som gemensamt gett Klomellien detta goda rykte är träsniderier och snickeri i Yolev, metallarbeten från Hamur, mattor och gobelänger från Triska, lerkrus och keramik från Sanzas, blåst glas och bokbinderi från Mercana, etc., etc. Dessutom råkar hantverkarkulturen i Klomellien verkligen generellt vara väldigt fokuserad på just jordnära kvalitet med en inriktning på enkel och ren estetik som många av Erebs finsmakare föredrar framför den pråliga pompösa stil som lyxartiklar från andra ställen (mest uppenbarligen Felicien) stoltserar med. Klomellerna föds med den kulturen i sina ådror och gillenas ledare ser det som en hederssak att försvara den.
Ursprungligen var det tänkt at dvärgarna kom till Hamur för mycket länge sen men nu har vi väl bestämt(?) att de kom hit på 200-talet eO från det fallna dvärgriket Mirin-Khôn. Oavsett, det finns gott om tid för att hantverkstraditionen skall ha hunnit vara påbörjat innan 417 eO.birkebeineren skrev: ↑2013-06-11 08:19 Begreppet klomellisk kvalitet har troligen mycket att göra med dvärgarnas hantverksskicklighet som kommit omvärlden till godo efter att staden Hamur byggdes på 420-talet eO. I Hamur fanns ett urgammalt samarbete mellan dvärgar och människor vilket med mercaniernas inträde i bergen utvecklades som en följd av silverupptäckten Niel Silverhacka gjorde 417 eO. De klassiska dvärgiska karaktärsdragen flit och stabilitet har smittat över på människorna och satt en tydligt prägel på hantverk och handel i Hamur och Mercana men även det övriga Klomellien. Hamurs rykte som en stad för skickliga hantverkare lockar många mästare från övriga stadsstater.
En tanke är att det finns ett Klomellisk hantverkargille vilket är representerad i varje stadsstat och indirekt faktisk är med på att binda samman den annars ganska bräckliga Klomelliska unionen.
Tanken är att Klomelliska hantverkargillet finns representerat i hela Klomellien även om dess ledning troligen håller till i Hamur. Olika hantverksskrån i olika städer är alla förenade som medlemmar i Hantverkargillet.