Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Kom gärna med kommentarer:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Här jobbas det hårt! (Respektfulla) synpunkter:

1. Korrektur tarvas.
2. Historien behöver likaså utvecklas lite.
3. Magi är väl fortfarande förbjudet i Nya Arno?
4. Kan du utveckla hur och varför cirkanten infiltrerade.
5. Använder triskerna termen ”reden”? Trodde det var jordernas namn.
6. De tre kantonerna behöver gränser och särart.
7. Uppslag till äventyr är alltid välkommet.
8. Kan du ändra relation till reptilmännen till ”nästan uteslutande fientlig” – en minimal handel förekommer, även om den är förbjuden.
9. Ingen direkt synpunkt, men jag tycker det är att det är roligt hur utopierna har avlöst varandra: först det magiska idealriket (även vanligt folk måste ha insett att det fanns stora fördelar) som kraschar under Magikerkriget, sedan kommer Valio och ger folk hopp, därefter ansluter sig hans besvikna anhängare till den Levande Ogim, som sedan dör av en överdos. Därefter är marken beredd för den cyniska tidsåldern, Mercanas ålder!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Här kommer första sektionen för reptilmännen:

FOLKSLAG

REPTILMÄNNEN I KLOMELLIENS BAXARDELTA

Historia

1600 fO

Ett inbördeskrig av politisk och religiös natur bryter ut i ett underjordiskt reptilmannaimperium besläktat med Mosgilak.

1500 fO

Förlorarna i inbördeskriget flyr upp mot ytan, förföljda av diverse underjordsmonster. Tiotusentals reptilmän strömmar ut ur Bestberget. Bestberget var vid denna tidpunkt tomt på både svartfolk, tunnelmaskar och amöbor. Reptilmännen spred sig snabbt över det nuvarande Klomellien och in i Magilre. De försöker återupprätta sin civilisation ovan jord, och börjar bygga städer.

1400 fO

De högt civiliserade reptilmännen är fullständigt oförberedda på det hårda livet på ytan. På mindre än ett århundrade utplånas alla deras bosättningar och ättlingar av Klomelliens många och vilda orcher. Endast tre spår återstår: Några förvirrade och obegripliga spöken i Dimmiga Dalen, några bortglömda underjordiska ruiner på Sanzas mark, och reptilmännen i Baxardeltat. Orcherna är inte intresserade av träsket, och reptilmännen klarar av att hålla träskets svartnissar och svartalfer stången.

1200 fO

Reptilmännen har sjunkit ner till en stenåldersnivå, från vilken man sedan inte höjer sig, och minnet av det förflutna lever bara kvar i sagor om ett paradis under jorden – som snart antar rollen som reptilmännens dödsrike.

900 fO

Jorernas ankomst tvingar de nu mycket skygga reptilmännen att retirera längre in i träsken.

100 fO

En ny stam av reptilmän knoppar av sig längst i öster. Dessa utvecklar senare en ”crannog”-kultur.

250 eO

En kraftig storm kastar ut en grupp reptilmän i Gryppas Vik. Reptilmännen flyter i land vid det nuvarande Addiaska, och bosätter sig i tysthet på den melorghiska kusten. Då melorghiernas fiske inte är särskilt utvecklat lyckas reptilmännen i stort hålla sig dolda. Nya levnadsvillkor och en ny diet gör att reptilmännen mister sina kamouflagefärgade fjäll och får en grön hudfärg.

407 eO

I efterdyningarna av Magikerkriget glöder reptilmännens område i Melorgh blått av mäktiga magiska energier. Reptilmännen, som vi det här laget vet var Baxardeltat ligger, ger sig ut på en farlig färd söderut hellre än att riskera döden i magiska eruptioner och köttförvridande magiska stormar.

440 eO

Den största reptilmannastammen, ”de osynliga” (som aldrig lämnat Baxar), inleder försiktig handel med arnierna. Då de främst är intresserade av järn till vapen förbjuds handeln snart av Nya Arnos ledning. Nya Arnos ledning får dock snart egna interna problem att ta itu med.

450 eO

Staden K’Trssh, vilken består av magokraternas övergivna pyramider, grundas av de hemvändande melorghiska reptilmännen.

565 eO

S’sglk kläcks.

580 eO

Zemniterna tilltvingar sig makten över de östliga reptilmännen.

585 eO

S’sglk inleder sin väckelse och tar under de kommande fem åren makten över K’Trssh.

600 eO

Konflikten med övriga Klomellien inleds.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra om både Nya Arnos dalker och Baxars reptilfolk. :D
Återkommer med ordentliga kommentarer.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Mer reptilisar:

FYSIOLOGI

Baxars reptilmän har en del unika egenheter. Sedan de slog sig ner i träsket har de splittrats upp i sex olika undergrupper som främst skiljs åt genom sin hud/fjällfärg. Den största och äldsta gruppen, s’slrk ”de osynliga”, har kamouflagefärgade fjäll och har + 20 % på färdigheten Gömma Sig (åtminstone så länge de stannar i träsket). De östliga reptilmännen, s’sogh ”de höga” har gråsvart hud och +1 i STO (de kallas även höga för att de bor i så kallade ”crannogs”). Den yngsta gruppen, som själva kallar sig s’sqrack, ”de gudomligt mäktiga”, men som av all andra helt enkelt kallas gff ”fiende” eller k’trssherna, har grön hud, och ungefär en procent av dem har förmågan att lära sig magi, ett arv efter Melorghs Fördärv.

Kvinnliga reptilmän skiljer sig inte märkbart från manliga, och är lika aggressiva och har lika goda chanser att ta ledningen i en mindre grupp. Anledningen till detta är två: dels så är reptilmännen mycket beskyddande vad gäller sina ägg, men deras ungar får i mångt och mycket klara sig själva. Dels så blir reptilmanshonorna bara brunstiga två gånger om året, ofta samtidigt, ungefär fem dagar åt gången. Vid dessa tillfällen dör många manliga reptilmän i parningsstriderna, men sedan återgår saker och ting till det normala.

SPRÅK

Baxars reptilmän talar ett reptilmannaspråk som är begripligt för andra reptilmän. Färre än var tionde reptilman behärskar ungefär tio ord på jori, vanligtvis ord som ”järn”, ”groda”, ”krokodil”, ”människa”, ”reptilman” och ”middag”. Ett halvdussin yoleviter och bozsabor kan tala reptilmännens språk hjälpligt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Några kommentarer till texen om dalkerna i Nya Arno:

1) För att illustrera att staden Nya Arno är mindre kan förslagsvis antalet stadsdelar anges som färre än staden Arnos 30 stk. Kanske 12 eller så för Nya Arno, och alla dessa är heller inte fullt bebyggda?

2) Gärna blå och guldmålade kupoler även i Nya Arno.

3) Lägg till några ord som förklarar var (och vad) Monstinerna är.

4) Riark är korrekt namn på vanliga bypräster.

5) Gärna lite mer om Nya Arnos handel, dalkerna är ett handlande folk. Precisionsinstrument och metallerna från bergen kan vara en grej. Men den kan ju vara ganska begränsad tack vara det påtvungna avtalet med Mercana, eller?

6) Kerisgasser finns inte inom den dalkiska grenen av LV men jag har ett förslag till hur det kan se ut med ledningen av Väktarrådet. Tar det i ett eget inlägg.

7) SL-informationen om att zemniter som infiltrerat Väktarrådet är lite oklar. Vet dock inte helt hur det kan förbättras. Kanske med en kort förklaring till vilka zemniterna är (och en länk till egen artikel)? Sen kan kanske de två nedersta styckena under denna överskrift flyttas till att vara allmän information och inte endast för SL? Tycker de på ett bra sätt beskriver Väktarrådet i dets roll i det nyarnoiska samhället.

8 ) Nya Arnos förhållande till Sanzas är mycket bra även om handeln av geografiska skäl är lite begränsad. Alla varor du listar kan förekomma. Dalkerna är skickliga parfymmakare och halvlingarna kan tänkas förse dessa med en hel del intressanta växtingredienser.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

När det gäller Väktarrådet och hur det fungerar så beror det lite på hur kyrkan är organiserad. Stadsstaten Nya Arno lär ha haft en kyrkoledning innan behovet för det tillfälliga Väktarrådet uppstod. Men vad hände när detta tillkom, blev den tidigare kyrkoledningen integrerad i Väktarrådet eller existerar dessa nu bredvid varandra? Innan idén med profeten Valio och Väktarrådet uppstod var det tänkt att kyrkan på Caddo utser tre bontisâler till Nya Arno. Exakt hur det fungerade hierarkisk i förhållande till Nya Arnos eventuella egna kyrkoledning var dock inte beskrivet. Tog upp denna fråga tidigare i tråden men då kom vi inte fram till något svar: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 045#p45045

Nu hittade jag nyligen ett gammalt förslag från anders som kan vara svaret. Den dalkiska grenen av LV utser en såkallad kres-bontisâl som ansvarar för de olika församlingarna utanför Caddo. Ett liknande system finns inom den aidniska grenen av LV men där sorterar kres-bontisâten administrativt under ett kerisât och inte direkt under exarken: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... a8c#p14953.

Jag föreslår därför att vi spikar detta och låter en kres-bontisâl vara den som leder kyrkan i Nya Arno. De tre bontisâlerna det står om i den nuvarande beskrivningen kan vara de de tre andliga medlemmarna i Väktarrådet som sitter där tillsammns med de tre värdsliga. Kres-bontisâlen har inte en vanlig plats bland de sex medlemmarna i Väktarrådet men om dessa inte kan enas i ett beslut har han myndiget att fälla avgöranden som en tillfälligt sjunde medlem.

De tre värdsliga representanterna i Väktarrådet tolkar jag som rutinerade politiker utsedda av Riksrådet på Caddo. Alternativt en från Riksrådet på Caddo, en från Riksrådet i Nya Arno och en från Handelsrådet i Mercana (som också verkar insyltad i hur Väktarrådet och det samtida handelstvånget upprättades).


Ett nytt tillägg till Lysande Vägen i Nya Arno kan vara att det i stadsstaten inte finns någon katedralskola, den högsta institutionen för utbildning som präst. Det finns mindre tempelskolor och klosterskolor men ingen katedralskola. Normalt kan det tänkas vara vanligt att katedralskolor upprättas i de olika kres-bontisâten inom den dalkiska grenen av LV men att i Nya Arno har det aldrig blivit så. Stärkt bidragande till detta lär Valios heresi ha varit och det upprättade Väktarrådet. Kyrkoledningen på Caddo har helt enkelt inte vågat öppna en katedralskola i Nya Arno då de är oroliga för att förlora den makt som utbildningen av högre präster ger. Bontisâler i Nya Arno är därför alla utbildade på Caddo (alternativt i något annat kres-bontisâts katedralskola). Nu när många tycker att Väktarrådet bör upplösas är det också många som vill upprätta en egen katedralskola i Nya Arno. Exarken i Arno och hans råd tvekar.

Står om katedralskolor här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Katedralskola
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-11-26 20:51 Mer reptilisar:
...
:D Du sätter skola för alla reptilmän nu.

Gillar namnen.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

För att citera Markoolio, vi drar till fjällen…

RELIGION

Reptilmännens religion leds av shamaner, men organisationen och kontinuiteten är bristfällig. Strax under hälften av ”familjerna” (se Seder och Bruk) har ingen shaman alls, utan förlitar sig helt på muntliga traditioner eller gästande shamaner. Shamanernas maktställning varierar stort, från att vara ledare för flera familjer till att vara hunsade ritualmakare.

GODA KRAFTER

Baxar-reptilernas främsta gudom är Mssrk M Mg, den Stora Goda Modern, som har många drag gemensamma med Moder Jord. Hon är upphovet till allt liv och uppenbarar sig som en jättelik reptilman eller krokodil. I begynnelsen lade hon äggen till de första reptilmännen, och enligt vissa föder hon ännu fram nya reptilmäns själar. Allt liv återvänder sedan till henne. Enligt vissa återföds man sedan i ett nytt ägg.

Heroiska förfäder tros antingen kunna reinkarneras i eller besätta de nu levande. Även när de inte ingriper så drastiskt ses de som halvt gudomliga förebilder som ofta åberopas i gräl och debatter.

FARLIGA KRAFTER

Allting som utgör ett tillräckligt stort hot mot en lokal familj benämns som en ”farlig kraft”, som antingen måste åtlydas, blidkas, bekämpas eller undvikas. Ordinära hot som äventyrare, orcher och krokodiler ses dock INTE som farliga krafter. Farliga krafter som ligger flera familjerevir bort glöms snabbt bort. Exempel på farliga krafter:

1. Åska. Den försöker avsiktligt träffa stackars reptilmän av ren illvilja. Exakt var man är bäst skyddad är omstritt.
2. Bozsa och floden Gimdis. Undvik, alldeles för farligt och för stor risk för upptäckt.
3. Vissa sektioner av Baxar är mycket förrädiska, och dessa är tabu att beträda.
4. Zemniterna. Djupt hatade för sina försök att förslava reptilmännen. De Höga, de svarthudade reptilmännen som länge legat i strid med sina grannorcher, har tvingats vika sig sedan zemniterna först lagt under sig orcherna. Inför valet mellan strid mot förenade fiender, eller att slippa kriga mot orcherna vek man sig motvilligt. Zemniterna tänker använda reptilmännen för angrepp mot Bozsa, men det håller man tyst om. De Osynliga kämpar emot, men måste nu strida mot sina rasfränder. K’Trssherna har mycket definitivt satt stopp för zemniternas erövringsförsök.
5. En demon som bor i ett gammalt dött träd har lagt under sig en lokal familj. Turligt nog är demonen mycket lat och bekväm av sig, och kräver bara att utbölingar hålls på avstånd (något reptilmännen gör rent instinktivt), samt rikliga leveranser av favoritfödan baxargroda. Det senare har lett till viktminskningar, men inte svält, hos den lokala familjen.
6. En ilsken magokrat spökar runt i träsken, men reptilmännen har ännu inte bestämt sig för hur de ska handskas med honom.
7. Ett knotigt träd med humanoida drag har fått gudomlig status, då man tror sig se framtiden i dess växlande utväxter. För att stå på god fot med det offras gammalt matavfall vid trädets rötter.
8. Reptilmännen dyrkar en extremt farlig mosasaurus som bor i ett djupt hål ute i de blötare delarna av Baxar. Ovanför vattenhålet har med stor möda en stenstaty av gudomen rests. Reptilmännen offrar mat till dinosaurien för att slippa att själva bli uppätna, men sannolikt tycker bara mosasaurusen att reptilmännen smakar illa. I ren desperation har man börjat stjäla kreatur från Nya Arno, och man funderar också på om människo-offer är en bra ide. Alla offer lämnas fjättrade vid statyn under dagtid (när reptilmännen är vakna och mosasaurusen sover).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-11-25 20:59 Här jobbas det hårt! (Respektfulla) synpunkter:

1. Korrektur tarvas. Stämmer bra :) min enda ursäkt är att jag skriver det mesta medan jag har telefonmöten :P Mitt datorskrivbord är tyvärr belamrat med barngröt så det finns risk att felstavningar och ord faller bort även nu :)
2. Historien behöver likaså utvecklas lite. Korrekt, jag känner dock till få händelser utöver Vaios tid som rör Nya Arno så vi får fundera ut lite skeenden här. Jag ska lägga in datum tillhörande heresin jag vet att jag missat.
3. Magi är väl fortfarande förbjudet i Nya Arno? De stämmer, min gissning är att man fört över samma lagar som finns på Caddo. Skilladen är i efterlevnaden där en svartkonstnär (nekromantiker etc) som gått vilse från Bosza och hamnat i Nya Arno ges större respit. På Caddo finns inte samma chans till rättning. Med det sagt så kan inte en trollkarl sätta upp en skola öppet i Nya Arno
4. Kan du utveckla hur och varför cirkanten infiltrerade. Jag har nog mest nämnt det som vi elaborerade kring i tråden när vi beskrev väktarrådet. Så jag vet tyvärr inte svaret. Min gissning är att Cirkanten dels insåg att närheten till Bosza lockar samt att det finns ett visst missnöje att utnyttja i Nya Arno?
5. Använder triskerna termen ”reden”? Trodde det var jordernas namn. Det stämmer, triskerna tog till sig både termen och "modus operandi" från jorderna under deras storhetstid. Triskerna har ju då även lagt till lokala specialiteter som bruket a klomuller.
6. De tre kantonerna behöver gränser och särart. Ja, jag tänker att de ungefär följer gränslinjerna, staden, nord (Baxadältat) och syd (sydost, dvs bergen, både Monstinerna och södra Melshebergen.
7. Uppslag till äventyr är alltid välkommet. Ja, vi får kontakta skaraborgaren. Han är fenomenal på att tänka ut äventyr :)
8. Kan du ändra relation till reptilmännen till ”nästan uteslutande fientlig” – en minimal handel förekommer, även om den är förbjuden. jag snor den beskrivningen rakt av:)
9. Ingen direkt synpunkt, men jag tycker det är att det är roligt hur utopierna har avlöst varandra: först det magiska idealriket (även vanligt folk måste ha insett att det fanns stora fördelar) som kraschar under Magikerkriget, sedan kommer Valio och ger folk hopp, därefter ansluter sig hans besvikna anhängare till den Levande Ogim, som sedan dör av en överdos. Därefter är marken beredd för den cyniska tidsåldern, Mercanas ålder!
Det går i vågor.. som sjön ;)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-11-27 16:05 Några kommentarer till texen om dalkerna i Nya Arno:

1) För att illustrera att staden Nya Arno är mindre kan förslagsvis antalet stadsdelar anges som färre än staden Arnos 30 stk. Kanske 12 eller så för Nya Arno, och alla dessa är heller inte fullt bebyggda? Absolut! kanske till och med ännu färre? 8? Arno är ju en av Erebs metropoler medan Nya Arno är en något av en avkrok i Klomelliens (kanske) näst minsta stadsstat (efter Bosza). jag lägger in ett förslag! :)

2) Gärna blå och guldmålade kupoler även i Nya Arno. (har man råd med guldfärg i Nya Arno? Är det dyrt? jag har personligen ingen aning. Kanske ska jag nämna att de oftast är blå pga detta?)

3) Lägg till några ord som förklarar var (och vad) Monstinerna är. Ska göras :)

4) Riark är korrekt namn på vanliga bypräster. Tack!

5) Gärna lite mer om Nya Arnos handel, dalkerna är ett handlande folk. Precisionsinstrument och metallerna från bergen kan vara en grej. Men den kan ju vara ganska begränsad tack vara det påtvungna avtalet med Mercana, eller? Att de inte handlar så mycket kommer från Caddo pdfen. detta kan absolut härledas till fredsavtalet dock!

6) Kerisgasser finns inte inom den dalkiska grenen av LV men jag har ett förslag till hur det kan se ut med ledningen av Väktarrådet. Tar det i ett eget inlägg. Grett!

7) SL-informationen om att zemniter som infiltrerat Väktarrådet är lite oklar. Vet dock inte helt hur det kan förbättras. Kanske med en kort förklaring till vilka zemniterna är (och en länk till egen artikel)? Sen kan kanske de två nedersta styckena under denna överskrift flyttas till att vara allmän information och inte endast för SL? Tycker de på ett bra sätt beskriver Väktarrådet i dess roll i det nyarnoiska samhället. Jag flyttar runt och försöker skriva om.från början var det bara ett inlägg som jag inte har bearbetat.

8 ) Nya Arnos förhållande till Sanzas är mycket bra även om handeln av geografiska skäl är lite begränsad. Alla varor du listar kan förekomma. Dalkerna är skickliga parfymmakare och halvlingarna kan tänkas förse dessa med en hel del intressanta växtingredienser.
Bra! jag tänker även att de båda stadsstaternas vurmande för folkstyre kan ha betydelse men även dalkernas religiösa syn på sig själva som särskilt utvalda av Etin ogillas nog av Sandzas? även bland frälsta halvlängdsmän så är ju dessa av aidniska grenen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-11-27 16:06 När det gäller Väktarrådet och hur det fungerar så beror det lite på hur kyrkan är organiserad. Stadsstaten Nya Arno lär ha haft en kyrkoledning innan behovet för det tillfälliga Väktarrådet uppstod. Men vad hände när detta tillkom, blev den tidigare kyrkoledningen integrerad i Väktarrådet eller existerar dessa nu bredvid varandra? Innan idén med profeten Valio och Väktarrådet uppstod var det tänkt att kyrkan på Caddo utser tre bontisâler till Nya Arno. Exakt hur det fungerade hierarkisk i förhållande till Nya Arnos eventuella egna kyrkoledning var dock inte beskrivet. Tog upp denna fråga tidigare i tråden men då kom vi inte fram till något svar: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 045#p45045

Kanske att man de första åren fick be om att få sina religiösa företrädare sända till sig från moderön? Därefter började både befolkningsunderlaget och antalet upplärda riaker bli tillräckligt för att kunna försörja stadsstaten. De fanns dock alltid en risk att de riarker som kom från Caddo ibland sökte sig bort på grund av missnöje med templets ledning. Vidare användes stadsstaten som en dumpningsplats för besvärliga riarker utifrån templets sida. Grogrund för olika tolkningar inom kulten med andra ord. I och med detta fanns jämt skiftande tolkningar i Nya Arno, från de religiösa kollektiven i bergen till ivrare i staden med omnejd.

När Väktarrådet tog över efter Valios heresi så blev kontrollen av riaker från Caddo betydligt hårdare. De fick även företräde till tjänsterna som bontisaler, men då ett botisalämbete var på livstid så byttes dessa inte så snabbt. Även efter heresin var det många sällskap som avvek från doktrin i flera avseenden. Väktarrådet är idag ifrågasatt men har tenderat att släppa in fler lokala företrädare i templets administration. (kanske är en bontialerna från stadsstaten men utbildad på annan plats? finns möjlighet till högre kyrklig (accepterad) bildning i stadsstaten?)




Nu hittade jag nyligen ett gammalt förslag från anders som kan vara svaret. Den dalkiska grenen av LV utser en såkallad kres-bontisâl som ansvarar för de olika församlingarna utanför Caddo. Ett liknande system finns inom den aidniska grenen av LV men där sorterar kres-bontisâten administrativt under ett kerisât och inte direkt under exarken: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... a8c#p14953.

Jag föreslår därför att vi spikar detta och låter en kres-bontisâl vara den som leder kyrkan i Nya Arno. De tre bontisâlerna det står om i den nuvarande beskrivningen kan vara de de tre andliga medlemmarna i Väktarrådet som sitter där tillsammns med de tre värdsliga. Kres-bontisâlen har inte en vanlig plats bland de sex medlemmarna i Väktarrådet men om dessa inte kan enas i ett beslut har han myndiget att fälla avgöranden som en tillfälligt sjunde medlem.

De tre värdsliga representanterna i Väktarrådet tolkar jag som rutinerade politiker utsedda av Riksrådet på Caddo. Alternativt en från Riksrådet på Caddo, en från Riksrådet i Nya Arno och en från Handelsrådet i Mercana (som också verkar insyltad i hur Väktarrådet och det samtida handelstvånget upprättades).

För mig flyger förslaget :) gärna med ett världsligt riksråd från Caddo (kanske med koppling till handelshusen? lagom korrupt...) en lokal förmåga (som drivs mellan personliga vinstbegär och en viss lojalitet med stadsstatens befolkning) och en från handelsrådet i Mercana (vem? som idag gärna vill tvinga in Nya Arno på deras sida i musselkriget).


Ett nytt tillägg till Lysande Vägen i Nya Arno kan vara att det i stadsstaten inte finns någon katedralskola, den högsta institutionen för utbildning som präst. Det finns mindre tempelskolor och klosterskolor men ingen katedralskola. Normalt kan det tänkas vara vanligt att katedralskolor upprättas i de olika kres-bontisâten inom den dalkiska grenen av LV men att i Nya Arno har det aldrig blivit så. Stärkt bidragande till detta lär Valios heresi ha varit och det upprättade Väktarrådet. Kyrkoledningen på Caddo har helt enkelt inte vågat öppna en katedralskola i Nya Arno då de är oroliga för att förlora den makt som utbildningen av högre präster ger. Bontisâler i Nya Arno är därför alla utbildade på Caddo (alternativt i något annat kres-bontisâts katedralskola). Nu när många tycker att Väktarrådet bör upplösas är det också många som vill upprätta en egen katedralskola i Nya Arno. Exarken i Arno och hans råd tvekar.

Låter ypperligt!

Står om katedralskolor här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Katedralskola
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Tack för svar! återkommer om reptilmännen :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

DIPLOMATI

Reptilmännen har egentligen inga diplomatiska förbindelser. De sex undergrupperna har förbindelser med varandra, och för nyheter vidare mellan sig.

MENTALITET

Baxars reptilmän styrs av hunger, rädsla, grupplojalitet och den instinktiva nödvändigheten av att handla och reagera snabbt, alternativt ligga lågt för att inte bli upptäckt. Eftertanke ägnar man sig åt när man är säkert hemma i byn. Reptilmännen är starkt territoriella gentemot varandra, och ibland mot andra livsformer.

BOSÄTTNING

De Osynliga bor i lövtäckta ler- och vidjehyddor i små byar som är svåra att upptäcka. De använder inte eld till annat än kultism eller smide, och även då utanför byn, då man fruktar upptäckt. Vissa Osynliga bor i mindre grottsystem, gärna delvis vattenfyllda. Det finns även några udda bosättningar uppe i träd eller inne i trädstammar. De Höga bor i crannogs och använder eld för att värma sig. K’Trssherna har utvecklat en helt unik stadskultur.

RELATIONER

Baxars reptilmän är som regel skygga. Deras främsta fiender är krokodiler och svartfolk. De undviker människor om de inte är väldigt få och försvarslösa, eller, i vissa fall, om de ger sig alltför långt in på deras revir. När reptilmännen angriper ger de sig först inte till känna, det första angreppet kan vara en riggad stock som far fram mot inkräktarna, eller, om de är på fast mark, att de faller ner i en fallgrop. Därefter susar kastvapen och blåsrörspilar fram från dolda skyttar. Om inkräktarna sitter i båtar kan de räkna med att få diskreta hål stuckna i skrovet, medan de är distraherade av projektilerna. Först därefter går reptilmännen, kanske, om de tror att de kan vinna, till anfall.

Reptilmän har en viss svag respekt för älvfolk, men det betyder vanligtvis bara att de inte angriper dem på direkten.

Klomeller i allmänhet betraktar reptilmän som korkade och farliga monster som bör dödas på fläcken, om de alls känner till att de existerar. Några Bozsabor med läggning för xenologi har forskat sig fram till en del intressanta fakta om reptilmannakulturen, men inte ens de styrande i Yolev eller Nya Arno har varit intresserade av att läsa deras alster…

Dock bör det sägas att det inte alls är omöjligt att upprätta fredliga och till och med vänskapliga relationer med reptilmän, men ytterst få på endera sidan brukar vara intresserade.

ÄVENTYRSUPPSLAG

1. En yolevitisk eller arnisk träskby belägras av reptilmän, och RP skickas som undsättning. Anledningen visar sig efter efterforskningar vara en bozsitisk äggsamlare, som tyvärr har stöddiga livvakter med sig.
2. RP skickas ut i träsket för att rädda bybor från att offras till reptilmännens gudar.
3. RP tar en genväg mellan Nya Arno och Hamurs berg. Det skulle de inte ha gjort, då vägen går rakt genom reptilmannarevir.
4. Efter att ha bekantat sig med reptilmännen vid tidigare tillfällen så ger sig RP på att försöka bryta zemniternas grepp över dem – detta kommer att kräva mycket smygande och spanande.
5. RP ska ut på expedition till en av Klomelliens blötare delar, Jaggarack eller de Melorghiska Öarna. För att öka deras överlevnadschanser har deras uppdragsgivare försett dem med några specialist-äventyrare: en före detta pirat, en brunanka och… vad är det där? Är det hud eller pansar? Bär han en mask? Den där Nusemang nämnde inget om det här i kontraktet…
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Släkten Nunk är ju strykpojkar i Mercana, så någon av dem skulle kunnat skickas till Nya Arno... jag tror inte någon framträdande handelsman ser det som en befordran, möjligtvis hoppas man på lite mutor...
Skriv svar