Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Det kan ju ha hänt en hel del i kriget, men inget som vi skrivit ner.

Targos vill kanske invadera Mercana - det skulle ge den nödvändiga statusen för att utmanövrera systern....
Ozymandias är däremot inte intresserad av sådant temporärt statusfajtande, Mercana skulle vara för svårt att ta och att hålla nere. Försvagas däremot, det vore bra, men inte värt det här långa kriget och alla resurser det slukar. Ozymandias vill helst att Addiaska ska bli Sanzas och Hisskovs (och kanske Melorghs) beskyddare mot Triska och Brikho, för att där stärka missionen och kyrkan. Mercana och Bozsa är de svåraste nötterna att knäcka och måste mötas av en religiöst enad Union för att kunna bringas på fall. Faktum är att missionen i Mercana skulle gå lättare om man inte var i krig. Just nu funderar han på hur han ska kunna ikläda sig rollen som räddande fredsängel när Musselkriget äntligen tar slut…

Waliton är en ankstad på en av de åtta melorghiska öarna. Jag såg på någon av kartorna att det låg åtta öar rakt utanför Melorghs kust. Melorgh är för klent för att hävda överhöghet över mer än en av dem i mer än namnet. På den egna ön ägnar de sig åt fårfarmande och lite blygsamt fiske. En annan är ruinerna av Mercanas gamla rival Mykasse. Waliton ligger extremt väl skyddat inklämt mellan höga klippor och kommer sannolikt att bli den tolfte staden i Unionen om inte Mercanas motstånd mot en sådan potent rival sätter stopp. Waliton var mest ett försök av mig att förklara hur en så stor andel av Klomelliens befolkning kan vara ankor – när ankor knappast bor i Brikho, Melorgh, Hamur, Triska eller Bozsa. En fjärde ö dumpade jag lite dinosaurier och andra underrepresenterade kritter på, de sista tre har jag en uppsjö stolliga ideer nedklottrade för, har inte bestämt mig vad som passar bäst än…
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Nu känner jag mig plötsligt lite korkad - var de där öarna bara musselbankar till att börja med?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Fafnir »

Gällande text om "vad den ärrade legosoldaten" har att säga så misstänker jag att det kan nämnas om plötsliga byten av kontrakt, uthyrande till tredje part och situationer när de funnit sig öga mot öga med forna blodsbröder. Just de sistnämnda slagen brukar ta anmärkningsvärt lång tid i anspråk och ha anmärkningsvärt låg manspillan... (Efter tre dagars intensiv strid kunde båda sidor räkna sina förluster på ena handens fingrar...)

:P
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-04-20 21:48 Nu känner jag mig plötsligt lite korkad - var de där öarna bara musselbankar till att börja med?
Musselbankarna, eller reven som de kallas i EA-boxen, verkar vi ha placcerad norr om Morezeskogen där Addiaska kom att grundläggas.

Från Addiaska i wikin:
477 e.O.
Några melorghiska pärlfiskare upptäcker ett enormt bestånd av klomelliska jättemusslor vid kusten norr om Morezeskogen.

478 e.O.
Nyheten om jättemusslorna lockar stora mängder fattiga, bönder och lycksökare som vill starta ett nytt liv.

479-487 e.O.
Bråk om musselstråken och intresse från handelsfurstarna i Mercana, Nya Arno och Melorgh förvandlar området till en kaotisk smältdegel av våld, sabotage och illdåd. Bakom jordvall och palissad växer en ”neutral” kåkstad upp, där pärlfiskare kan sälja sin fångst till handelshusrepresentanter och där alla större intressenter etablerar vaktförsedda kontor. Staden lockar till sig handlare och underhållare från hela Klomellien som vill få del av den rikedom som byter händer där. Platsen börjar kallas ”Addiaska” efter det gammalklomelliska ordet för ”pärla”.

488-489 e.O.
Musselstråken kontrolleras av ett fåtal starkare grupper från Mercana, Nya Arno och utomlands. Varje grupp försvarar sina områden med inhyrda krigarband.
Kusten av vad som kom att bli Addiaska verkar ha varit relativt obefolkad innan musslorna upptäcktes. Öarna utanför Melorgh tror jag är Spelknepes skapelse från hans första karta över Klomellien och inte synonym med platsen där musslorna finns.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Klomelliens kust verkar vi ha gjort ganska platt och låglänt. Förutom där stora mäktiga klippor på enstaka ställen reser sig över omgivningen. De största av dessa är Melorghs stadsklippa, Dvärgsten (dvärgbosättningen varifrån dvärgarna på Palamux togs som slavar) och Stangvallers klippa. Öarna utanför Melorgh kan kanske också vara bland dessa uppskjutande klippblock? I norr avgränsas Klomelliens kust av Maureflodens utlopp och i söder övergår den i Baxarträsket. Även sydkusten av Gryppas vik har vi gjort låglänt. Möjligtvis är hela Gryppas vik också utsatt för tidvattensskillnander.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vill minnas att lågläntheten var tänkt att underlätta för klomuller och saltutvinnare.

När jag gräver runt i gamla anteckningar ser jag att Waliton var tänkta att vara musselodlare, bland annat. Då blir Addiaska också sura på dem.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-04-21 03:57 När jag gräver runt i gamla anteckningar ser jag att Waliton var tänkta att vara musselodlare, bland annat. Då blir Addiaska också sura på dem.
Kanske fanns de enda kända musselförekomsterna kring Waliton innan det att de stora förkomsterna gjordes nere vid dagens Addiaska 477 eO? Kan det vidare tänkas att Waliton tillhör Mercana nu även om de skulle kunna tänka sig frigörelse? Det som hindrar ankorna(?) i att gå vidare med detta önskemål är att Mercana nu står för skyddet av staden gentemot Addiaska (som vill åt även de walitonska musselförekomsterna)?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Nja, Waliton kan försvara sig självt och styra sig självt, så länge de slipper regelrätta fältslag på öppna fält.
Ankor, och de är till 98% ankor, är starka till sjöss, och staden själv har naturliga försvar.

Addiaska stör sig mest på att de inte har ett monopol på handeln med pärlor.
Mercana stör sig på ankornas naturliga fallenhet för handel och fula knep - det är ju Mercanas övertag i Klomellien.

Ingen vill faktiskt mucka med Waliton - det överlåter man åt Ransard.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Fafnir »

Jättemusslorna, är de ätbara också eller är det framför allt pärlorna man vill åt?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-04-21 18:32 Nja, Waliton kan försvara sig självt och styra sig självt, så länge de slipper regelrätta fältslag på öppna fält.
Ankor, och de är till 98% ankor, är starka till sjöss, och staden själv har naturliga försvar.

Addiaska stör sig mest på att de inte har ett monopol på handeln med pärlor.
Mercana stör sig på ankornas naturliga fallenhet för handel och fula knep - det är ju Mercanas övertag i Klomellien.

Ingen vill faktiskt mucka med Waliton - det överlåter man åt Ransard.
Någon sorts underlydnad till en annan stadsstat behöver rimligtvis Waliton. Blir en stor ändring i officiella källor med en helt självständig stadsstat som inte är en del av Klomelliska unionen. Och det med starkt försvar samt handelsverksamhet som tävlar med både Mercana och Addiaska. Waliton kanske har varit självständig vid någon tid i historien men sedan ingått en allians med en större stat? Likt det vi gjort med Frecol och Garramil från källorna och Poane, Lusloigis samt även Garrika som skapats på forumet? Eller vi kan göra Waliton till en obetydlig stat som ingen annan än de själva bryr sig om, likt forumsskapelsen Blerkburg ute på Ishna? Mitt förslag är ändå en sorts allians där Waliton sköter det mesta av sitt eget styre men ändå på vissa områden inordnar sig under Mercana.

Sen kan det gärna få vara en grej att Waliton har ett starkt försvar som faktisk är rätt fruktat. Hittade i ett gammalt inlägg att ankorna här är bruna vilket då kan passa med tanke dessa fallenhet för krigskonst. Vitankorna i Klomelliens många ankhandelshus kanske gärna anlitar legosoldater från Waliton? Nordfolk (men då mera jordukaerlar än ransarder) kan ha gjort försök på framstöt mot Waliton men inte lyckats särskilt väl.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-04-22 00:28 Jättemusslorna, är de ätbara också eller är det framför allt pärlorna man vill åt?
Tja, kanske det enkla folket i Klomellien äter jättemusslor (något även klomuller också gör) men på de fina borden anses sådan slemmig mat påminna om de hemska magillernas sniglar? (Visserligen verkar vissa statusjagare äta jätteamöba i Klomellien men det endast i frusen form. :roll: )

Har Palne något utlåtande om klomelliska jättemusslor måhända?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Waliton kan vara ”självständigt” som Blerkburg eller kanske ses det inte ens som en del Klomelliska Unionen?

Jag tänker dock att ankorna här är en nominell del sv Mercana men att man upp i norr har väldigt lite att de facto säga till om. De är alltså självstyrande men inte självständiga. Eventuellt sänds en liten skatt/tribut till Mercana någon gång per år.

Mercana skulle vilja ha mer inflytande men det förhållandevis goda försvaret och risken att man i Waliton hittar andra allierade gör att hårdare nypor inte används.. i alla fall inte ännu :wink:

Ett litet förslag :)

Bra tankar i övrigt!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Hmmm.... Waliton och Mercana har ju väldigt lika syn på tillvaron. Minus sexuella utsvävningar då. De skulle faktiskt passa bra som allierade, även om Waliton skulle vilja bli erkända i egen rätt. Vad sägs om:

1. Waliton är underordnat Mercana, men får en permanent plats i Handelsrådet (det finns icke definierade kvar tror jag). Det blir då tillsammans med Buacka två ankor där. Ön kallas fortfarande "melorghisk", men utan politisk betydelse.

2. Bara högrankande diplomater och dylikt släpps iland i Waliton.

3. Waliton bidrar till sjöförsvaret mot Magilre och Ransard, men vägrar bestämt att bråka med Addiaska.

4. Waliton betalar inte skatt (alltså inte utöver vad man gör i Mercana) men är skyldiga att handla med Mercana. Det följs inte helt strikt, men ankorna gillar inte att främmande fartyg lägger till vid Waliton, så det finns fördelar ur deras perspektiv. De kan välja vem de handlar med i Mercana, så de inte lika stora torskar som stackars Melorgh. I ganska många fall kan de handla med sina pärlor direkt med trakorier, men i Mercana. De betalar brukliga avgifter för tillstånd och hyror och sådant där.

5. Waliton är namnet på både ön och staden (finns ett äldre melorghiskt namn, ska trassla ut det om jag skriver något längre framöver).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Klomellien

Inlägg av Mikael »

Bara en påminnelse när ni diskuterar geografi i Klomellien, tittar ni då på den fina kartan https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=32827#p32827
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2022-04-22 17:41 Bara en påminnelse när ni diskuterar geografi i Klomellien, tittar ni då på den fina kartan https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=32827#p32827
Vi försöker ha koll på geografien. En detalj som inte syns på finkartan över Klomellien är att det finns några fler öar runt Waliton. Dessa syns däremot här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=14

Hoppas vi inte missat något annat.
Skriv svar