Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte goldwynakulturen varit ganska mörkhyad, typ nordafrikansk, och sombatzinerna vara de som förändrats minst under den långa kontakten med andra folk. I krun och furgia är de mycket uppblandade med akrogaliska erövrare...
Jovars, men de med ljusast hy av djungelfolken är traxmilerna med ljust brun hy och alltså borde sombatzerna vara åtminstone mörkare än dem. Sen kommer det innebära att de har svart ulligt hår, breda platta näsor, bruna ögon och stora läppar. Med tanke på att det var krunier som koloniserade jorpagna från vilket sen jorerna utvecklades tycker jag att det rimmar lite illa med tanke på hur joriska folkslag beskrivs.
ag trodde Sombatze var en fredligt höstående filosoferande nation som överlevt från Golwyndatiden minst förändrad av de tre. Man har en sjömakt för att skydda sig mot sina sjö-grannar och en armé som skydd mot de envetna Efarerna, som jag ser som ett stolt folk med grund i samma golwyndahistoria, men idag en splittrad spillra av sitt forna jag.
Vad motsäger detta med min lösning med en liten golwyndisk överklass och en stor djungelfolksbefolkning? Den dekadenta överklassen kan väl ägna sig åt filosoferande medans djungelfolken sköter deras marker.

Erfarerna har ju sin egen historia och var inte en del av golwyndakulturen innan de kulturellt influerade och influerades av sombatzinerna. Men det var efter splittringen av Golwyndakulturen, så det borde betyda att sombatze troligen inte är den minst förändrade delen av de tre. Det står ju klart och tydligt i EA-kampanjboken att de två kulturerna Sombatze och Erfaro blandades allt mer.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vad sägs om en kultur, men två vitt skilda folkslag då? En symbios mellan jorisk/krunska goldwyner och sombatzisnka goldwyner...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jo, men då lämnar vi idén om ett folk. Vilket rimmar illa med vad Adragoor skrev tidigare i denna tråd:
Jag ser det som att det måste ha funnits ett golwyndiskt folk från början. Finns det ett urspråk som har delat upp sig i flera olika dialekter så måste det ha funnits ett folk som talade detta språk.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:Jo, men då lämnar vi idén om ett folk. Vilket rimmar illa med vad Adragoor skrev tidigare i denna tråd:
Jag ser det som att det måste ha funnits ett golwyndiskt folk från början. Finns det ett urspråk som har delat upp sig i flera olika dialekter så måste det ha funnits ett folk som talade detta språk.
Ja men är det inte möjligt att Sombatzinerna är de ursprungliga goldwynerna, som sedan spridt sin kultur till kruner osv.

EDIT: sedan är det ju också tveksamt hur mycket ursp. kulturbärare eller erövrare påverkar de folk som kommer att bära vidare deras språk och kultur genetiskt. I de tidsperspektiv vi talar om kan man se de ursp. goldwynerna som tidiga indeoeuropeer, vilket torde ge möjlighet till variation åtm. från indier till tyskar och spanjorer...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kan inte goldwynakulturen varit ganska mörkhyad, typ nordafrikansk, och sombatzinerna vara de som förändrats minst under den långa kontakten med andra folk. I krun och furgia är de mycket uppblandade med akrogaliska erövrare...
Detta är ju rakt tvärt emot tidigare officiellt material... Det sägs ju uttryckligen att Sombatzinerna är uppblandade med efarer. Sen är de gamla krunerna till största delen uppblandade med akrogaliska nomader. Den mest logiska lösningen på vilka som har bevarat mest av den ursprungliga kulturen borde ju vara furgierna...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Kan inte goldwynakulturen varit ganska mörkhyad, typ nordafrikansk, och sombatzinerna vara de som förändrats minst under den långa kontakten med andra folk. I krun och furgia är de mycket uppblandade med akrogaliska erövrare...
Detta är ju rakt tvärt emot tidigare officiellt material... Det sägs ju uttryckligen att Sombatzinerna är uppblandade med efarer. Sen är de gamla krunerna till största delen uppblandade med akrogaliska nomader. Den mest logiska lösningen på vilka som har bevarat mest av den ursprungliga kulturen borde ju vara furgierna...
Jag är visst lite luddig :oops: . Jag menar att sombatzinerna INNAN uppblandningen med efarerna varit ganska oförändrade. Man kan ju tänka sig ett flertal succesiv demografiska förändringar.
Senast redigerad av Peter den 2007-04-23 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

I de tidsperspektiv vi talar om kan man se de ursp. goldwynerna som tidiga indeoeuropeer, vilket torde ge möjlighet till variation åtm. från indier till tyskar och spanjorer...
Viss varitation ja, men det rör sig om runt 4000 till max 5000 år och jag tror inte variationen hade blivit såpass stor. De indoeuropeiska indierna finns ju främst i norr indien och där är de ju ljusare än i södra indien t.ex. Att golwyndierna skulle ha gått från mer eller mindre afrikanskt utseende (djungelfolken) till mer "europeiskt" under 5000 år finner jag inte så troligt, men somsagt det är ju altor, inte vår värld, det gäller. Iofs, behöver ju inte de västligaste ereberna/jorerna idag ha så mycket genetiskt arv från de golwyndiska urbefolkningen, utan till största delen vara "barbarer" som jorifierats eller nått sånt.
Det sägs ju uttryckligen att Sombatzinerna är uppblandade med efarer.
Nu är det väl iofs beroende om vi talar om kultur eller gener/blod, men det står att kulturerna blandades allt mer, vilket ju inte behöver betyda att folken blandade sig med varandra. Men det är ju bara en tolkningsfråga och vi kan ju tolka det som vi finner det lämpligast. Sen håller jag med om att Furgierna borde vara det som behållt den ursprungliga kulturen i störst utsträckning, åtminstone för hela riket. I Krun kan ju "mina" mirarier fortfarande leva någorlunda "golwyndiskt" men det ligger ju lite utanför denna diskussion.

skrev lite mer om jorerna i västra ereb, sista meningen innan andra citatet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mirari tycker jag låter bra!
Bergdahl skrev:...att golwynderna kom till, koloniserade, sombatze halvön senare än de andra områdena Krun och Furgia, och var därför inte lika många i Sombatze. Man bygde där upp kolonier (stadsstater) utmed kusten, men djungeln lämnades i stort orörd. I djungeln fanns redan andra folkslag (människor) som levde mer "ociviliserat" s.k. djungelfolk. Efter ett tag började de sombatzinska statstaterna lägga under sig allt mer av djungeln och man förslavade många av djungelfolken. Efter splittringen av det golwyndiska kulturområdet fortsatte denna utveckling i Sombatze och golwyndierna kom med tiden att bli en minoritet i sitt eget rike, dock en härskande minoritet. Så är det fortfarande idag och de sombatziner som finns i Krilloan är uteslutande av majoritetsdelen, djungelfolk. I Sombatze styr fortfarande avskärmade dekadenta ättlingar till golwyndierna över sina undersåtar från sina i överdådiga palats osv... Dessa ättlingar de s.k. mogulerna utser en stormogul att styra landet.
Denna lösning skulle fungera mycket bra och då den också passar in med mina idéer om de tre olika folken som anammar golwyndakulturen röstar jag för detta förslag! :)

Jag har dock även funderat på att låta sombatzinerna vara mest lika de ursprungliga golwyndierna, vore trevligt med en "mörkhyad" kultur som påverkad en "ljushyad", men denna lösning blir svår att anpassa det vi redan vet och skrivit om Furgia och Krun.

Sombatzinerna som fredliga och filosoferande borde kunna fungera både för de härskande mogulerna (av golwyndisk blod) och för folket bestående av djungelfolket sombatziner. Hur den sombatzinska filosofin artar sig vet vi ju inte förutom att den har påverkats av den efariska (hur nu den är?) så detta faktum sätter egentligen inga begränsningar.

Att sombatziner och efarier ar två olika folk med olika utseenden framgår väl tydligt av beskrivningarna i Krilloan-modulen?

Vi verkar alla ha rätt olika syn på vem golwyndierna var och är, så kanske vi skulle välja lösningen med ett ursprunglig golwyndisk folk som i olika grader av blodsblanding har gått upp i dagens Furgier, Sombatziner och Krunier?

Furgia

Huvudsakligen av golwyndisk blod, men har även i sig litet av blodet från det hästridande folk som de ursprungligen var när de blev inhyrda som väktare mot de central-akrogaliska månbarbarerna. Ser sig som stolta bevarare av det golwyndiska arvet och eventuelle divergerande åsikter gillas inte.

Sombatze

En fåtalig härskarklass av moguler med (nästan) rent golwyndisk blod som lever ett dekadent liv styrande över det fredliga solunska djungelfolket sombatziner.

Krun

Golwyndierna i Krun blandade sig med ett invandrat jägarfolk (som var det folk som förmedlade kontakten med vättarna med den stulna bronskunskapen) och utvecklades senare till jorer. Existerar i dag även som en fåtalig minoritet på de mirariska öarna i sydöstra Krun.
Dagens krunier har även de några droppar golwyndisk blod i sig men består huvudsakligen av central-akrogalier

Tja; ett förslag till lösning? :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Frågan är varför det är nödvändigt att reda ut den golwyndiska kulturens ursprung i detalj. Det var trots allt runt 4000 f.O. och det där bör ha förlorats i historiens dimmor för länge sedan...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Frågan är varför det är nödvändigt att reda ut den golwyndiska kulturens ursprung i detalj. Det var trots allt runt 4000 f.O. och det där bör ha förlorats i historiens dimmor för länge sedan...
Håller med, men för den intresserade kan det ju vara kul. Hela diskussionen bygger på att det måste finnas ett folk då det funnits ett språk. Det tycker inte jag är en nödvändighet. Golwyndakulturen kan lika väl vara tre högkulturer som genom aktivt utbyte/handel utvecklades gemensamt, "fed off each other" sas. Med tiden blandades de ursprungliga språken till at likna varandra likt de nordiska språken idag, kulturen var snarlik och kunskapsnivån/tekniken/kulturen densamma. När de sedan förlorade den nära kontakten och drev isär blev de tillslut olika kulturer igen. Den tiden är intressantare tycker jag.

Bergdahl:
Vad motsäger detta med min lösning med en liten golwyndisk överklass och en stor djungelfolksbefolkning? Den dekadenta överklassen kan väl ägna sig åt filosoferande medans djungelfolken sköter deras marker.
Ingen motsats som så. Har bara sett framför mig visa humanister med antika traditioner. Dekadens rimmar illa med min syn bara.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Frågan är varför det är nödvändigt att reda ut den golwyndiska kulturens ursprung i detalj. Det var trots allt runt 4000 f.O. och det där bör ha förlorats i historiens dimmor för länge sedan...
Nä, några detaljer är väl iofs inte nödvändigt men stora drag, som varför t.ex. sombatzinerna beskrivs som djungelfolk i Krilloan, behöver ju utredas/diskuteras.
Golwyndakulturen kan lika väl vara tre högkulturer som genom aktivt utbyte/handel utvecklades gemensamt, "fed off each other" sas.
Även om det inte är omöjligt att så var fallet, tycker jag inte det verkar vara så, men det är ju min högst personliga åsikt. Varför skulle det t.ex. talas om en splittring av golwynda kulturen om den redan bestod av tre skillda delar. De nordiska språken har ju ett gemensamt ursprung och snarare har väl de med tiden blivit mer olika, även om de med dagens teknik kanske börjar närma sig varandra igen, vad vet jag. Så jag ser din liknelse där som lite haltande.
ngen motsats som så. Har bara sett framför mig visa humanister med antika traditioner. Dekadens rimmar illa med min syn bara.
De måste ju inte leva i dekadens, utan kanske bara leva ett liv i överflöd och skilt från sina undersåtar. Sina rikedomar har gjort det möjligt för dem att ägna sina liv åt filosofi, teoretisk vetenskap mm. Kanske lever arvet från de Efariska kunskaperna som gått förlorade i Efaro fortfarande kvar hos överklassen i Sombatze, vem vet?
Dagens krunier har även de några droppar golwyndisk blod i sig men består huvudsakligen av central-akrogalier
Liten petitess i samanhanget men jag hade tänkt mig att de moderna krunierna fortfarande rent genetiskt till största delen är golwyndier/jorer men att de har en del centralakrogaliskt blod i ådrorna. När nomaderna invaderade Krunhalvön var de mindre till antal än de joriska krunierna, men av diverse orsaker kom det akrogaliska arvet (språket) att dominera.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Liknelsen med de nordiska språken var bara menad att de tre områdena talade Golwyndiska förr och dialekterna skilde sig åt lika lite som dagens nordiska språk (som väl av vissa anses vara dialekter snarare än olika språk, hjälp någon språkvetare?).
Golwyndakulturen kan vara mer av en kultursfär med tre nära sammankopplade kulturbärande delar som så småningom gled isär till den grad att de inte längre kunde ses som en kultursfär längre, utan som tre egna kulturer.
Liv i överflöd jämfört med undersåtarna passar utmärkt. Efariska kulturarvet lever kvar hos dem, perfekt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hela diskussionen bygger på att det måste finnas ett folk då det funnits ett språk. Det tycker inte jag är en nödvändighet. Golwyndakulturen kan lika väl vara tre högkulturer som genom aktivt utbyte/handel utvecklades gemensamt, "fed off each other" sas. Med tiden blandades de ursprungliga språken till at likna varandra likt de nordiska språken idag, kulturen var snarlik och kunskapsnivån/tekniken/kulturen densamma. När de sedan förlorade den nära kontakten och drev isär blev de tillslut olika kulturer igen. Den tiden är intressantare tycker jag.
Språkutveckling går aldrig till så. Finns ett språk är det ett folk som talar det från början. Jag tycker det är helt onödigt att bestämma exakt vilket litet folk som spred sin kultur runt Golwyndahavet och exakt var de levde. Detta måste ha skett på stenåldern och innan skrivkonsten uppfanns. Dvs. det är ytterst osannolikt att vi rör oss på historisk mark. Det troligaste är att det som golwyndierna själva "visste" är att de levde runt sötvattenshavet och alltid hade gjort det...
Golwyndakulturen kan vara mer av en kultursfär med tre nära sammankopplade kulturbärande delar som så småningom gled isär till den grad att de inte längre kunde ses som en kultursfär längre, utan som tre egna kulturer.
Ja, och precis därför har de ett ursprung och utvecklades senare åt 3 olika håll.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Språkutveckling går aldrig till så. Finns ett språk är det ett folk som talar det från början. Jag tycker det är helt onödigt att bestämma exakt vilket litet folk som spred sin kultur runt Golwyndahavet och exakt var de levde. Detta måste ha skett på stenåldern och innan skrivkonsten uppfanns. Dvs. det är ytterst osannolikt att vi rör oss på historisk mark. Det troligaste är att det som golwyndierna själva "visste" är att de levde runt sötvattenshavet och alltid hade gjort det...
:shock: Jaså. Men då går vi väl väldigt långt tillbaks va!? Visst fanns det väl en dominant stam som dominerade bland grottorna i någon bergskedja, men senare. Hur stor var egentligen skillnaden i språk mellan makedonier, statsstaterna, Kreta, Troja? Som dialekter som förstod varandra eller som svenska vs franska?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jaså. Men då går vi väl väldigt långt tillbaks va!? Visst fanns det väl en dominant stam som dominerade bland grottorna i någon bergskedja, men senare. Hur stor var egentligen skillnaden i språk mellan makedonier, statsstaterna, Kreta, Troja? Som dialekter som förstod varandra eller som svenska vs franska?
Inom den grekiska kulturkretsen förstod alla varandra. Skillnaden var inte större än mellan olika svenska dialekter på ett ungefär. Och de var släkt med varandra också.
Och faktum är att alla indoeuropeiska språk faktiskt härstammar från ett enda folkslag. Trots att de olika folken som härstammar från detta urfolk har blandats med andra folk på olika håll är det nog faktiskt så att både islänningar och indier har vissa förfäder gemensamt, som man kan anta har levt på de sydryska stäpperna för si så där en 5-6000 år sedan.

Och ja, när vi talar om golwyndafolket går vi långt tillbaka... ända till Altors stenålder. Det står i det första avsnittet om golwyndakulturen i kampanjboken att en jordbruks och handelskultur länge hade frodats runt Golwyndahavet och att en befolkningsexplosion skedde runt 4000 f.O. enligt legenden för att Palofar vann det tredubbla axet i en tävling.

Alltså är det nog snarast ett folk som har spridit sig runt hela golwyndaområdet och i viss mån blandat sig (genetiskt) med olika lokala folkslag. Detta torde enligt tillgänglig officiell information ha skett redan på stenåldern. Detta är ett mycket mer realistiskt scenario än att nomader har blivit inhyrda, befolkat ett helt land och sedan övergått till ett helt nytt och främmande språk... Dessutom var inte golwyndierna nomader utan tidiga bofasta jordbrukare som dock hade vissa kulturella kontakter med nomadfolken i nordost.
Skriv svar