Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev:Hamn på Tofiasidan? Måste man under bron för att lägga till?
Ja ;) Det kan väl bara Fils fördel? Stirpaz gyttjiga stränder på tofiasidan hindrar att det finns bra hamnar. Man kan segla under bron till Tofia-brygga men det sker mest om man inte har möjlighet att frakt godset genom staden.
Jeb skrev:Gyttrigare "förstäder" utanför murarna som gradvis övergår i gårdar.
Snabb räkning så är förstäderna bebodd av 300-500 pers nu. Mycket gör mer som man säger och gör jag dem gyttrigare och större riskerar de att dominera över staden.
Jeb skrev:Är inte staden en aning liten i yta?
Nej, den är faktiskt stor. Använt mig av Visby som referns och Fil-Tofia kan förtätas med kanske 1000-2000 pers till utan att bli alltför trång.
Jeb skrev:Borde Fil ha fyrkantiga och därmed äldre torn?
Det kan jag ändra men fyrkantigt betyder inte detsamma som äldre, även om man kanske får den känslan.
Jeb skrev:Östra brotornet bör göras större om det ska husera stadsvakten.
[/quote]
Snarare är murtornen för stora. Ser dem mer som representativa än faktiska,
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Ja ;) Det kan väl bara Fils fördel? Stirpaz gyttjiga stränder på tofiasidan hindrar att det finns bra hamnar. Man kan segla under bron till Tofia-brygga men det sker mest om man inte har möjlighet att frakt godset genom staden.
Det är just det jag menar. Både logistiskt och ekonomiskt. En ganska stor skillnad.
Snabb räkning så är förstäderna bebodd av 300-500 pers nu. Mycket gör mer som man säger och gör jag dem gyttrigare och större riskerar de att dominera över staden.
Bara så vi förstår varandra. Med förstad menar jag det som tillhör staden, men ändå är utanför muren.
Nej, den är faktiskt stor. Använt mig av Visby som referns och Fil-Tofia kan förtätas med kanske 1000-2000 pers till utan att bli alltför trång.
Jag använde också Visby som referens.
Det kan jag ändra men fyrkantigt betyder inte detsamma som äldre, även om man kanske får den känslan.
Inte alltid, men överlag får man väl ändå påstå att fyrkantiga murtorn är en äldre design. Givetvis beroende på vad de försvarar sig mot.
Snarare är murtornen för stora. Ser dem mer som representativa än faktiska,
Det var en diskussion om att inkvartera Tofias stadsvakt i östra brotornet. Beroende på hur många vi anser stadsvakten till sist ska vara och vi sedan anser att de bor i tornet under tjänst. Har förråd och matsalar där kändes tornet lite trångt.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Snyggt Snibben! Tycker storleken på staden och floden med bron ser bra ut. Även visuellt med namn och vapensköld i motsatta hörn. Gissar att du inte glömt bort befolkningens storlek när du ritat. Och en avståndsskala, vad glad jag blir! :D
Tack :D

Nej, Fil-Tofia är 1,2 Visby stort och borde därför kunna få total 8000 bofasta dvs 3000 mer än vad som nu bor där.
birkebeineren skrev: Stjärnsymbolen i varje stadsdel, är det soltempel? Och de små husklungerna längs vägarna är små landsbyar? Förstaden vi döpt Barkstaden kan kanske läggas till med liknade hus utanför en av portarna? Jeb har möjlitvis en idé om ungefär hur många som bor där?
Ja, stjärnsymbolern, eller snarare solsymbolen, märker ut soltempel. Varje stadsdel har sitt eget men det finns några som inte är affilierade med boirgarna utan tillhör ordnarna.
Husklungorna är snarare förstäder. Något man märker när man arbetar med medeltidsaktiga kartor är hur snabbt man får upp populationen. Totalt omges Fil-Tofia nu av byar/förstäder med 300-500 pers. Naturligtvis kan jag göra någon av dem större
birkebeineren skrev: Och om du inte tänkt något annat för det gröna området längs insidan av stadsmuren norr om Stirzbergska palatset i Tofia så skulle det kunna vara Tornerparken, en plats för torneringar, folkfester och tillfälliga marknader?
Området finns för främst för att det bara finns 2000 boendes i Tofia. Jag förställde mig att det var trädgårdar för staden, små kolonilotter för enklare grönsaker. Det skall finnas ett mindre område i södra delen av staden som också består av gräs men det tycks vara stenlagt nu
birkebeineren skrev: Gärna ett kloster till utanför Fil.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Området finns för främst för att det bara finns 2000 boendes i Tofia. Jag förställde mig att det var trädgårdar för staden, små kolonilotter för enklare grönsaker. Det skall finnas ett mindre område i södra delen av staden som också består av gräs men det tycks vara stenlagt nu
Okej. Ytan kan även ha en funktion som uppsamlingsyta för flyktningar som tar sig till staden i perioder av krig eller oro. Även om det var över femtio år sedan ett stort krig i Slättebo så lär mindre räder från svartfolk och kanske även lokala politiska oroligheter ha gjort Tofia till ett tillflytsmål vid flera tillfällen.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Nej, Fil-Tofia är 1,2 Visby stort och borde därför kunna få total 8000 bofasta dvs 3000 mer än vad som nu bor där.
Det blir bra!
Området finns för främst för att det bara finns 2000 boendes i Tofia. Jag förställde mig att det var trädgårdar för staden, små kolonilotter för enklare grönsaker. Det skall finnas ett mindre område i södra delen av staden som också består av gräs men det tycks vara stenlagt nu
Jag gillar idén om kolonilotter!
Ja, stjärnsymbolern, eller snarare solsymbolen, märker ut soltempel. Varje stadsdel har sitt eget men det finns några som inte är affilierade med boirgarna utan tillhör ordnarna.
Husklungorna är snarare förstäder. Något man märker när man arbetar med medeltidsaktiga kartor är hur snabbt man får upp populationen. Totalt omges Fil-Tofia nu av byar/förstäder med 300-500 pers. Naturligtvis kan jag göra någon av dem större
Jag gissar att du funderat på storleken och den stämmer säkert. Staden är stor, men vi ska inte göra den för stor. Jag har nog sett dem som mer utspridda, vilken givetvis är ganska osannolikt om man tänker efter.. :oops:
Okej. Ytan kan även ha en funktion som uppsamlingsyta för flyktningar som tar sig till staden i perioder av krig eller oro. Även om det var över femtio år sedan ett stort krig i Slättebo så lär mindre räder från svartfolk och kanske även lokala politiska oroligheter ha gjort Tofia till ett tillflytsmål vid flera tillfällen.
Och trampa sönder de fina små trädgårdarna. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Tätare och gyttrigare förstäder. Kloster utanför Fil.
Varje stad har siffror förviktiga platser 1 - 10 Dvs. Tofia T1-T10 och Fil F1-F10 Siffror kan läggas till senare. Murtornen ändrar jag senare när jag får tid.
Fil-Tofia Karta mi.png
F1 S:ta Avokatedralen
F2 Bôntisalens palats
F3
F4 Fil marknadsplats (löper från Bôntisalens palats i norr runt hela katedralen till Hertigens "stuga")
F5 Fil rådhus
F6 Hertigens "stuga"
F7 Philborgen
F8
F9
F10

T1Lazarethsklostret
T2 Borgruin
T3
T4
T5
T6 Flottarnas kapell
T7 Tofia torg
T8 Tofia rådhus
T9 (jag har missat att sätta ut 9 på kartan :oops: )
T10 Gilleshallen

Så som jag tänker mig
Senast redigerad av Snibben den 2018-10-14 12:12, redigerad totalt 1 gånger.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Så jäkla bra!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

En uppdaterad version av rådet. Passar den?

Fil
Hertig Ulrik Dagge
Bontisâl Kolbert av Fil-Tofia

Stadsfogden av Fil Hermond Galle
Stadsfogden av Tofia Riddar Botulf Axman
Godsfogde riddar Hynerik Dagge av Daggeslätt
Godsfogde Riddar Vendelrik Dagge av Bark
Riddar Harpian Fjellgenser av Phil. Grevlig fogde och utvald av hertigen
Advokat Malva Joarsdotter utvald av hertigen. Följer en tradition av kvinnliga advokater i rådet. För att hylla Advokaten Dirivin.
Vendelina av (stadsdel) från krögargillet
Mäster Jonos från Möbelsnickarnas skrå
Mäster Yrbas från Träsnidarnas skrå
Mäster Ermin från Flottarnas skrå (Mutad av Flodbaronerna)
Mäster Reter Havsskum från fiskarnas skrå
Vaktkapen Riddar Loban Ryttarsporre

Tofia
Hertig Leovin Strizberg
Bontisâl Kolbert av Fil-Tofia

Stadsfogden av Fil Hermond Galle
Stadsfogden av Tofia Riddar Botulf Axman
Köpman Kart Jisaksson från Jisaksons handelshus
Köpman Hugimond Dopping (anka) från (ankshandelshus)
Köpman Lemina Anvalsdotter från Handelshuset Kolarbröderna
Slottsfodge Josse Eiriksson av Tofia
Mäster Kyrian Ragnvaldsson från Handlargillet
Mäster Byron från Trollkarlarnas skrå
Mäster Hans från Smedernas skrå
Mäster Gurdmund från Läderarbetarnas skrå
Skolast Tomaz av Pendon hertigens skattmästare
Stadsskalden Willford Skakspjut
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jeb skrev: Mäster Byron från Trollkarlarnas skrå
Har trollkarlar verkligen behov av ett skrå? Läs gärna mer om vad ett skrå är här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A5v%C3%A4sen
Trollkarlar och magiker är väl inte direkt hantverkare och deras yrken kommer knappast kunna bli överteblerade i staden. Däremot skulle jag se det rimligt om det fanns en akademi i staden eller om trollkarlarna hade någon form av gille eller annan samlingsform.
Jeb skrev: Stadsskalden Willford Skakspjut
Folk inom underhållningsbranschen har oftast haft låg status i samhällen - hur ser det ut i Kardien?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Har trollkarlar verkligen behov av ett skrå? Läs gärna mer om vad ett skrå är här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A5v%C3%A4sen
Trollkarlar och magiker är väl inte direkt hantverkare och deras yrken kommer knappast kunna bli överteblerade i staden. Däremot skulle jag se det rimligt om det fanns en akademi i staden eller om trollkarlarna hade någon form av gille eller annan samlingsform.
Nu avser jag inte direkt ett hantverkarskrå utan mer ordets betydelse https://www.synonymer.se/sv-syn/skr%C3%A5. Jag tycker i allra högsta grad att magiker representeras i ledande ställningar. De hanterar krafter som kan ställa det mesta i ett samhälle på ända och är dessutom en källa till lärdom. Deras kunskaper måste anses mycket viktiga för en härskare för att få insyn i magi och hur den utövas. Jag skulle sträcka mig så långt att det är förvånande att inte magiker har en större roll i allt styrande av samhället. När det gäller närvaron av en akademi anser jag att man inte behöver någon på platsen för att tillhöra en. I detta fallet har jag valt ordet skrå för att visa att Mäster Byron tillhör ett samfund av trollkarlar. Vi kan byta ut ordet skrå om ni vill. Jag kände bara att Tollkarlsklubben blev lite fånigt. :D
Folk inom underhållningsbranschen har oftast haft låg status i samhällen - hur ser det ut i Kardien?
Jag tänker mig att det beror lite på vilken typ av underhållare man är. En gycklare eller speleman får nog antas ha låg status. Jag snodde helt idén från Wikin. Fraxinus har skrivit under kultur i Zorakin:
Konst,musik och retorik är högt uppskattade konster i Zorakien. Man kan se tre konstnärliga huvudfåror. Den kejsar-renässansiska stilen och den dalkisk stilen och och den romantiska stilen.


För min del kan vi plocka bort herr Skakspjut om ni tycker det passar bättre. När det gäller Mäster Byron tycker jag att magiker i allmänhet borde ha större inflytande. Med det sagt blir det lite svårt att göra FT lowfantasy om man stoppar in för mycket magi. Jag tycker att stämningen i Ereb är bra som den är. En värld som liknar vår med fantasyinslag.
Senast redigerad av Jeb den 2018-10-15 10:39, redigerad totalt 1 gånger.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Sedan har jag funderat över tornen i Fils mur. Borde vi blanda torn? Fyrkantiga för att symbolisera äldre och runda där man moderniserat muren. Sedan finns hybriden med fyrkantiga torn med brutna hörnen. Det kanske blir väl plottrigt att rita dock? Vilket material och höjder har stadsmurarna anser ni? Ska vi fundera över försvar mot fantasyvarelser tex flygande bestar? Hur är försvaret mot magiker?

Mitt förslag är att vi låter det mesta av dessa saker vara osagt om inte en enkel lösning dyker upp. Höjd, bredd och material är enkelt, men trolleri och liknande blir svårt att lösa utan att hamna i en stad som inte känns riktigt Ereb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Angående magikerna, kan det tänkas att mäster Byron är kapitelöverhuvud för det magikerkapitel inom Magikernas Gille där Fil råkar vara kapitelhuvudstad? Magikernas Gille är den organisation det står om i Kandra-modulen och som sägs omfatta hela Ereb, eller den södra och västra delen så som det tolkats här och i i sammanhang med den joriska kultursfären.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... rnas_Gille

Hur stora de olika kapitlen är har inte bestämts än men oavsett så skulle vi kunna låta Fil vara huvudstad i ett sådant kapitel och med bakgrund i detta ge en magiker plats i stadens råd. Då behöver vi heller inte definiera exakt hur många magiker det finns i staden och det finns möjlighet för den enskilde SL att utveckla i eget tycke.

Eller så placerar vi ett litet magiakademi i Fil och låter det ge skäl för en magiker i stadsrådet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Klostret (eller eventuellt ett kloster på varje sidan om Stirpaz) utanför murarna skulle kunna ha funktion som härbärge för alla de pilgrimer som färdas längd Via Aidne. Detta är en av Lysande Vägens viktigaste pilgrimsleder och går från Grivela i Jorpagna till Ekeborg i Kardien. Möjligtvis finns det en egen orden som särskilt tar hand om pilgrimer eller så är detta något alla solkloster kan göra.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Jag har inget emot att det finns magiker i rådet utan ville bara poängtera att deras association inte borde vara ett skrå.
Folk inom underhållningsbranschen har oftast haft låg status i samhällen - hur ser det ut i Kardien?
Jag tänker mig att det beror lite på vilken typ av underhållare man är. En gycklare eller speleman får nog antas ha låg status. Jag snodde helt idén från Wikin.
Jo, men det betyder inte att de har hög status. Sex är populärt också men sexarbetare har för den skull inte särskilt hög status ;)
Senast redigerad av Snibben den 2018-10-15 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Klostret (eller eventuellt ett kloster på varje sidan om Stirpaz) utanför murarna skulle kunna ha funktion som härbärge för alla de pilgrimer som färdas längd Via Aidne. Detta är en av Lysande Vägens viktigaste pilgrimsleder och går från Grivela i Jorpagna till Ekeborg i Kardien. Möjligtvis finns det en egen orden som särskilt tar hand om pilgrimer eller så är detta något alla solkloster kan göra.
Det brukar inte vara ett klosters primära funktion. Bättre är det om det då finns ett pilgrimshus i eller i anslutning till staden.
För övrigt är det S:t Williamsorden som tar hand om detta (Aidne sid 67.)
Skriv svar