Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Furgia

Inlägg av Drahcon »

birkebeineren skrev:Finns det ankor i Furgia? Och om det gör det, vilken ställning har detta djurfolk i samhället som enligt beskrivningarna så långt verkar vara ganska människodominerad?
Kul notis... Jag spelade en anka vid namn Art Lilandus, han var mytoman. :oops: Han brukade alltid ljuga och säga att han var en "Prins av Furgia"... Tydligen finns det också ankor i Furgia... Han kanske hade rätt hela tiden.... :D ..

Kanske det finns en ätt vid namn Lilandus i Furgia. :lol: ... En härskar familj med ankor med stark koppling till handel såklart. Min anka var seriöst duktig på att värdera ädelstenar...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Finns det ankor i Furgia? Och om det gör det, vilken ställning har detta djurfolk i samhället som enligt beskrivningarna så långt verkar vara ganska människodominerad?
[/quote]
Det finns det i de större städerna. På grund av den stora befolkningen av människor i Furgia ses de dock som mycket underliga och en person som levt hela sitt liv i Ketoriam kanske aldrig sett en anka i hea sitt liv då de tenderar att hålla sig för sig själva. Se diskussion i Ankor.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben »

Snickrar lite på Furgias tidslinje. Jag lovar att beskriva bronsålderskulturerna Hônitiska och Abojjiska rikena under sommaren (och även Raianska och Aalisanska rikena).


STENARNAS ÅLDER
Det är under denna tid som Palofar sägs ha utmanat en gasell i kapplöpning för att avgöra ett vad mellan gudarna. Då Palofar vinner till favör för vattenguden Enki beviljas han en önskan. Palofar önskar då att axen i hans segerkrans skulle bära tredubbelt med korn. Den listige Palofar använde sedan dessa ax till utsäde och kunde på så sätt skaffa sig en stort övertag mot andra furstar. Palofar sägs också ha grundat den nya staden Ketori som sin nya huvudstad.
Ca - 4000 f.O. Fördynastisk tid
4000 – 3500 f.O. 1:a – 9:e dynsatin

BRONSETS ÅLDER
Konsten att gjuta brons spred sig snabbt inom golwyndas kultursfär. Man lärde sig snabbt konsten från det som i dag är Krun. Denna nya mettallen gav snabbt Faorikulturen ett övertag och man började expandera snabbt på halvön mellan Golwyndahavet och Valgusjön. Då den ledande rollen som tillverkare av bronsföremålen låg på den krunska sidan av sötvattenhavet börjar denna allt mer ta över den ledande positionen. Trotts att stenåldershögkulturen i Faoriam hade utvecklat avancerade byggtekniker och en början till att föra komplicerade matematiska formler och spekulativ filosofi förlorar man sin ledande roll och får nöja sig med att spela andra fiolen under golwyndernas glansperiod.
3500 – 3450f.O. 9:e dynastin
3450 – 3100 f.O. 1:a mellanperioden
3100 – 1400 f.O. 10:e – 17:e dynastin

DE HÔNITISKA STRAFFEXPEDITIONERNA
2986 - 2981 f.O. 1:a Hônitiska straffexpeditionen – Hônitiska riket börjar ta slavar från Furgias landområden. Furgia svarar med straffexpeditioner.
2876 - 2861 f.O. 2:a Hônitiska straffexpeditionen
2625 - 2601 f.O 3:e Hônitiska straffexpeditionen

DE FÖRSTA KRIGEN
2584 - 2574 f.O 1:a Abojiiska kriget – Gränskonflikt utan någon avgörande seger.
2456 – 2448 f.O. 1:a Hônitiska kriget – Då Hôniterna, trotts straffexpeditionerna, fortsatte ta slavar från furgiskt område anföll man till slut deras rike.
2325 – 2315 f.O 2:a Hônitiska kriget
2211 – 2199 f.O 3:e Hônitiska kriget - I och med det tredje kriget mot Hôniterna lyckas man ta sig fram till den furgiska halvöns östkusten. Man splittrar också de Hônitiska riket i en nordlig del och en sydlig del som styra av två kungar.

2051 – 2049 f.O 2:a Abojiiska kriget – nederlag för Furgia som måste avstå land till det Abojiiska riket
1900 – 1897 f.O 3:e Abojiiska kriget – Furgierna återtar de byar man förlorade i det föregående kriget.

1850 – 1823 f.O 4:e Hônitiska kriget – Furgia intar och besegrar Hôniternas södra rike. Ungefär samtidigt anfaller Margylerna det norra riket. I och med detta försvinner det Hônitiska riket och Det Furgiska imperiet möter det Margyliska. En bräcklig fred råder från 1799 f.O. mellan de två länderna en fred som dock varar i nästan 400 år.

1824 – 1434 f.O. Furgia blomstrar och upplever en period på 400 år av tillväxt både befolkningsmässigt och handelsmässigt. Det är under denna period som man utvecklar ämbetsverken. Från att ha varit en bydommare vars främsta uppgift varit att fördela vatten i konstbevattningen och döma i enklare mål växer nu ett komplicera byråkratiskt väsen fram.

1435 – 1411 f.O 4:e Abojiiska kriget – Abojiierna rycker fram längs med östkusten och erövrar det område som tidigare tillhörde det södra Hônitiska riket. Furgia återupprustar men det planerade 5:e kriget mot Abojiierna blir aldrig av då Margylerna anfaller.

JÄRNETS ÅLDER
1400 f.O. Margylerna anfaller Furgia
1400 – 975 f.O 17:e – 24:e dynastin

DEN MARGYLISKA OCKUPATIONEN
975 f.O. Furgia helt besegrat av det Margyliska imperiet
975 -822 f.O 24:e dynsatin i exil.
822 f.O. Margylerna fördrivs ur de nordliga provinserna
822 - 748 f.O. 24:e – 25:e dynastin
748 f.O. Stäppnomaderna tar kontrollen över de nordliga provinserna.
748 - 757 f.O. 2:a mellanperioden

BARBARKEJSARNA
758 f.O. Med hjälp av stäppnomader lyckas man få det Margyliska imperiet på reträtt och västra Furgia blir fritt. Stäppnomadernas överhövding låter dock utropa sig till Storkonung och grundar den 26:e dynastin.
758 – 599 f.O 26:e – 28:e dynastin (barbardynastierna)

DEN TREDJE KONFLUXEN
599 f.O. Med den tredje konfluxen avsätts den sista barbarkejsaren av Furgia. De listiga ämbetsmännen i Furgia förslöade erövrarna och det slutade med en av politisk kupp där den stäppnomadiske Storkonungen avpolletterades.


598 f.O – 216 e.O. 29:e – 33:e dynastin
ca 400 f.O. Måndyrkande nomader från Kalmurri slås tillbaka vid staden Ketoriam. Furgias huvudstad flyttas dit från Faoriam.

SOLFARARÅREN
214-217 e.O. Solfarare från Lysande Vägens länder i västra Ereb tågar mot Furgia och… (Se Det furgiska äventyret)
216 e.O. Ketoriams första fall.
216 e.O 34:e dynastin (Förrädarkejsaren)
217 e.O. 35:e dynsatin (Solfararkejsaren)

218 e.O – xxx 36:e – 37:e dynastin
Xxx Ketoriams andra fall.

Xxx -610 38:e dynastin
527-533 e.O. Otharo Rådsfaste från Zorakin reser genom Furgia.
609 e.O. En ny Storkonung intar Furgias tron.
610 e.O. Stäpplamans år (element: Eld)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Det kan således verka vara 25 dynastin som 822 fO är medverkande till att margylerna fördrivs från de nordliga provinserna. Detta kan då gälla Haerytis och Memmen. Akraegi har jag tänkt fortsätta att vara under margylisk kontroll helt fram till konfluxen 599 fO. Kring år 800 fO är det tänkt att Yndar och Margyliska Imperiet skakas av indre splittring. Vad dessa splittringar orsakades av är okända för Altors lärde (fast vi och Gudarna vet att det var Margyls försvinnande från Altor) men de fick följder runt om i imperiet. Min tanke är att självständiga stadsstater tar mer kontroll över olika delar av imperiet och centralstyret blir lidande. Det är åtminstone detta som händer i provinserna Akraegi och Haerytis (och gärna Memmen och övriga Furgia om du så vill). I Akraegi blir det stadsstaten Yem-ki som tar makten. I Haerytis har jag inte helt bestämt händelseförloppet förutom att helt plötsligt år 805 fO är alla margyliska trupper borta när jorerna tar kontrollen över Demontungan från det östnarguriska folket lonerna som gjort uppror i provinsen Lasutyp. (Se Nidland-tråden). Kanske fick de margyliska trupperna order från Yndar om omedelbar tillbakadragning? Kanske förintades de av Yem-kis margyler i Akraegi? Kanske var det furgierna under 25 dynastin som var involverade?

Haerytis erövras sedan av stäppnomaderna, gärna 748 fO så som du föreslår.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Förövrigt ser utkastet till historien mycket lovande ut. Visar vilken lång historia Furgia har som civilisation. Dynastierna ett bra sätt att illustrera detta, ger associationer till exempelvis det gamla Egypten. Ser fram emot de Hônitiska och Abojjitiska rikenas historia! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben »

"Landet Furgia på sydvästra Akrogal tvingades under åren 1500-1200 fO ständigt försvara sig mot invasioner från de onda margylerna på Yndar som successivt tog över hela Kamsunkusten och slutgiltigen också Furgia, som de kom att behärska fram till runt år 800 fO" - EA Bok III s.5

Puh, det var en lång mening de lyckats knåpa ihop på ÄS. Jag har nog tolkat denna passage som att Furgia lyckas försvara sig 1500-1200 fO medan Kamsun inte gör det. Efter 1200 fO lyckas inte Furgia hålla emot längre utan får börja retirera? Jag kan dock se att man kan se det som att 1200 fO är då Furgia slutgiltigen faller.

Efter att även konsulterar Altors Baksida så måste Furgia fallit före 1080 fO. Enligt den källan så erövras Furgia av Yndar under Kolonisationstiden 1500-1080.

Det gör ju det hela lite mer omvälvande. Skall se över historien och dynastierna med denna info.
Det medför också att 4:e Hônitiska kriget måste senareläggas med 2-300år. Kanske blir några mer små krig där mellan dessa stater?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Det kan således verka vara 25 dynastin som 822 fO är medverkande till att margylerna fördrivs från de nordliga provinserna. Detta kan då gälla Haerytis och Memmen. Akraegi har jag tänkt fortsätta att vara under margylisk kontroll helt fram till konfluxen 599 fO.
Efter lite omdaning så blev det nu 21:a dynastin. Det blev en mellanperiod 1050 - 822 mellan 20:e och 21:a och jag tänker mig att den 21:a dynastin grundas av den krigsherre/general som var segerrik - han låter utropa sig till furgias 88:e storkonung.

Idag, 610 eO, är det den 137:e storkonungen som regerar (4 exilkungar, 1 förärade och en solfararmarionett medräknat) sedan den 1:e Storkonungen - hjälten Palofar (huruvida han var Storkonung eller bara en kung eller rent av någon form av stam/byhövding är höjt i historiens dunkel. Man räknar honom dock till Furgias grundare och därmed 1:e storkonung ca 4000 fO).

Maha Na Mahara - Högste Ämbetsman, Överstepräst, Ärkemagiker och den 137:e Storkonungen av allt Furgia är Mahuru-Azaed XXXII. Mahuru-Azaed (furg. Högst helig - värdefull/älskad) är det kröningsnamn han antog sig (De flesta av storkonungarna heter Mahuru - ???). Innan var han Maha Na Nahara Pyzon
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:"Landet Furgia på sydvästra Akrogal tvingades under åren 1500-1200 fO ständigt försvara sig mot invasioner från de onda margylerna på Yndar som successivt tog över hela Kamsunkusten och slutgiltigen också Furgia, som de kom att behärska fram till runt år 800 fO" - EA Bok III s.5

Puh, det var en lång mening de lyckats knåpa ihop på ÄS. Jag har nog tolkat denna passage som att Furgia lyckas försvara sig 1500-1200 fO medan Kamsun inte gör det. Efter 1200 fO lyckas inte Furgia hålla emot längre utan får börja retirera? Jag kan dock se att man kan se det som att 1200 fO är då Furgia slutgiltigen faller.

Efter att även konsulterar Altors Baksida så måste Furgia fallit före 1080 fO. Enligt den källan så erövras Furgia av Yndar under Kolonisationstiden 1500-1080.
Om hela Furgia faller samtidigt eller i etapper får du avgöra men för att inte motsäga några källor kan ju en eventuell sista del falla senast 1080/1050 fO.
Snibben skrev:Efter lite omdaning så blev det nu 21:a dynastin. Det blev en mellanperiod 1050 - 822 mellan 20:e och 21:a och jag tänker mig att den 21:a dynastin grundas av den krigsherre/general som var segerrik - han låter utropa sig till furgias 88:e storkonung.
Det fungerar lika bra.

Angående frigöringen av Furgia så utspelar sig denna enligt EA-boxen 800 fO och stäppnomadernas religiösa omvändelse och påföljande anfall 750 fO. Om vi skall hålla oss till detta så har altså inte händelserna med varandra att göra. Då lämnar detta utrymme för en annan förklaring och kan knytas till den segerrika krigsherren/generalen 822 fO.

Vad händer? :?:

Margyliska Imperiet skakas vid denna tid av inre omvälvningar vilket troligen underlättar för Furgias frigörelse men inget mera är sagt. Margylerna fortsätter dock att vara ett hot i väster mot Kejsardömet Jorpagna då det är en konfrontation rikena emellan som Altors lärde tror kommer ske när Tredje konfluxen närmar sig 599 fO. Detta har jag tänkt förklara genom att låta margylerna finnas kvar i norra Furgias provins Akraegi. Eventuellt även skriva in margyliska framstöt i Sombatze. Det finns vidare den mystiska händelsen 805 fO i provinsen Haeryti som jag skrev om i Nidland-tråden. Demontungans östra befästningar överges av margylerna och en demon lämnas kvar. Det hela är dock lite obestämd än och kan modifieras.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Maha Na Mahara - Högste Ämbetsman, Överstepräst, Ärkemagiker och den 137:e Storkonungen av allt Furgia är Mahuru-Azaed XXXII. Mahuru-Azaed (furg. Högst helig - värdefull/älskad) är det kröningsnamn han antog sig (De flesta av storkonungarna heter Mahuru - ???). Innan var han Maha Na Nahara Pyzon
Äntligen ett namn! :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Snibben skrev:Efter lite omdaning så blev det nu 21:a dynastin. Det blev en mellanperiod 1050 - 822 mellan 20:e och 21:a och jag tänker mig att den 21:a dynastin grundas av den krigsherre/general som var segerrik - han låter utropa sig till furgias 88:e storkonung.
Det fungerar lika bra.

Angående frigöringen av Furgia så utspelar sig denna enligt EA-boxen 800 fO och stäppnomadernas religiösa omvändelse och påföljande anfall 750 fO. Om vi skall hålla oss till detta så har alltså inte händelserna med varandra att göra. Då lämnar detta utrymme för en annan förklaring och kan knytas till den segerrika krigsherren/generalen 822 fO.
Det ena utesluter inte det andra. Kanske använde sig den 88:e storkonungen av legosoldater av stäppnomadisk härkomst? Kanske lärde sig dessa stäppnomader om idén med statsbildningen under dessa 100 år?

När det kommer till år som 800, 750, 1080 etc från EA så har jag alltid sett dessa som runda årtal och inte exakta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Det skulle kunna vara ett av de stäppnomadiska folken som bor i norra Furgia som gör uppror mot margylerna och bistår furgierna att frigöra sig. Antingen ett av de legosoldatsfolk som ursprungligen hjälpte margylerna att erövra Furgia 1200 fO eller ett av de såkallade akrag-folken som bodde där och då blev erövrade?

Årtalen tolkar jag också som lite ungefärliga men Frigörningen 800 fO och Omvändelsen 750 fO är ändå daterade så att den ena händelsen kommer före den andra. Hade det varit tvärtom hade det känts mera troligt.

Omvändelsen har vi kopplat till Satmogh men så mycket mer är inte avgjort. Har inte min EA-box tillgänglig just nu men tror att det står om bättre organiserng och använding av både hästar och hippogriffer. Tror också att det är flera folk som blir omvända och inte bara ett.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Furgia

Inlägg av Mikael »

:D Intressant, jag gillar sådant här!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Furgia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Årtalen tolkar jag också som lite ungefärliga men Frigörningen 800 fO och Omvändelsen 750 fO är ändå daterade så att den ena händelsen kommer före den andra. Hade det varit tvärtom hade det känts mera troligt.
Nu menade jag i allmänhet att gamla årtal är lite runda och inte i koppling till den diskussionen. dessutom så är det faktiskt inte 800 fO och 750 fO kallt som står i EA. "Ungefär" och "ca" står på flera ställen i historien och de få specifika årtal som finns, med några undantag, rör sig om Kejsradömmet Jorpagna
"...fram till runt år 800 fO" [EA bok III s. 5] och "Från ca år 750 fO till 600" [EA bok III s. 7]
Däremot finns det hårdare kalla datum i EA:s historiedel som jag tycker man skall ta lite runt. För att citera några "..Tvingades under åren 1500-1200 fO ständig försvara sig.." [EA bok III s. 5] "Man grundade under åren 1500-1300 fO kolonier..." [EA bok III s. 6].
Sedan finns det absoluta datum som 1065fO, 1040fO [EA bok III s. 6] 912 fO, 1025-710 fO, 617fO och naturligtvis 599 fO [EA bok III s. 7]

Det här tråden är ju inte egentligen gjord för diskutera hur man skall tolka kanon men jag vill ändå redogöra för min tanke om hur man ser på fornhistorien.
Sedan har det inte ett dugg med att göra Furgias barbariska legoknektar och Sathmog-omvändelsen - där gjorde jag ett fel och blandade ihop årtalen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Då tror jag vi ganska likadant syn på årtalen. :) Det är bara frigörningen 800 fO och omvändelsen 750 fO jag gärna vill hålla isär.

Angående akragh-folken jag kort nämt så håller jag på att strukturera mina idéer. Återkommer om detta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Följande är skrivet om akragh-folket i wikin:
Människofolk under Bronsets Ålder i västra Akrogal. De var länge ett lydfolk under Furgia. Akragh-folket har kommit att ge upphov till flera folkslag i västra Akrogal och östra Ereb. De talade språk tillhörande västliga grenen av den centralakrogaliska språkfamiljen.
  • "Akragherna var ursprungligen ett självständigt och mäktigt folk som någon gång före 1500 fO. svurit lydnad till Furgia. De kom att ge namn åt den furgiska provinsen Akraegi i vad som är dagens Kalmurri. När margylerna på Yndar inledde sina attacker mot Furgia på 1500-talet f.O. drevs akragherna västerut mot Demontungan. Detta gjorde att kejsar Emghures av Krun kände sig hotad och med en stor härstyrka av häststridsvagnar korsade han Demontungan i 1299 f.O. för att möta fienden. I Slaget vid Desj-kha besegrades akragherna i vad som kom att bli historiens största slag med häststridsvagnar. För sent insåg kejsar Emghures sitt misstag. Med akraghernas här krossad var det ingen som längre kunde hålla stånd mot margylernas vilda legosoldater om inte krunierna själva gick dem till mötes. Emghures drog sig tillbaka över Demontungan men för att böta på skadan lät han den nu oskyddade akraghiska befolkningen följa med. De gavs land i norra Krun att bosätta och det kom sedan att kallas Lasutyp eller Lhassu. Vissa akragher valde ändå att stanna kvar men bara för att komma under margylernas och furgiernas styre innan även de kom att korsa Demontungan ca 400 f.O. när kalmurrierna bosatte sig i Kalmurri. Dagens befolkning i Krun och Nidland härstammar till stor del från akragh-folket. De lärde tvistar om huruvida akragh-folket urprungligen bestod av en enskild kultur eller ett flertal mindre som dominerades av en stor."

    – Elokra Vitel, doktard vid Entikas Kungliga Bibliotek, verksam som Fri Lärd i Pendon, och framstående kännare av människornas tidiga historia på västra Altor.
Skriv svar