Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor » 2014-11-27 17:10

När det gäller språkfamiljer...
1. Vi har den lite smått etablerade aqusuiliska språkfamiljen som spreds ner mot Kalsalsjön med táka-folket. Är denna samma som språken som talas i Tahuantin och Yurax-Pache, eller agerade táka-folket mellanhänder när järnet spreds mot sydost och talade ett annat språk?
2. Talade sogderna från handelsallianstråden ett språk som var släkt med kalsaliternas eller var det helt orelaterat?
3. Vilka språk talas av de fåtaliga invånarna vid Akrogals kust mot Orghin, exempelvis runt Chulunghe? Är dessa språk relaterade till språkfamiljen som talas av de primitiva jägarna/samlarna norr om Trimbusbergen, eller är de släkt med orghinska språk?
4. Hur starka är banden mellan folket i exempelvis Jian och kalsaliterna i Handelsalliansen. Tillhör deras språk samma familj?

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6873
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren » 2014-11-27 19:58

Adragoor skrev:1. Vi har den lite smått etablerade aqusuiliska språkfamiljen som spreds ner mot Kalsalsjön med táka-folket. Är denna samma som språken som talas i Tahuantin och Yurax-Pache, eller agerade táka-folket mellanhänder när järnet spreds mot sydost och talade ett annat språk?
Tákafolket kan ha talat samma språk som folken i Tahuantin och Yurax-Pache men då måste deras gemensamma ursprung vara äldre än järnets ankomst till Kalsalsjön 1400 fO. Tanken var nämlig att tákafolket kom i kontakt med järnet via en primitiv flodlevande kultur kallat "barkkanotfolket" som färdades upp och ner Nagoaqafloden mellan Innanhavet och Kalsalsjön. Järnet kom från Tahuantin och eftervart gjorde metallen tákafolket mäktigt (900 fO?). Barkkanotfolket finns inte längre men deras ättlingar lever möjligtvis kvar bland de primitiva folken i norra Akrogal (åtminstonde gör deras kanotbyggarteknik det). Tákafolket språk kan också ha annat ursprung än språkfamiljen i Tahuantin och Yurax-Pache om det passar bättre. Du får avgöra! :)
Adragoor skrev:2. Talade sogderna från handelsallianstråden ett språk som var släkt med kalsaliternas eller var det helt orelaterat?
Sogderna är Mikaels skapelse men jag gissar att han tänkte folket som centralakrogaliska hästnomader. Ett helt unikt litet språk utan känt släktskap är en annan lösning.
Adragoor skrev:3. Vilka språk talas av de fåtaliga invånarna vid Akrogals kust mot Orghin, exempelvis runt Chulunghe? Är dessa språk relaterade till språkfamiljen som talas av de primitiva jägarna/samlarna norr om Trimbusbergen, eller är de släkt med orghinska språk?
Föreslår samma språk som de primitiva jägarna/samlarna.
Adragoor skrev:4. Hur starka är banden mellan folket i exempelvis Jian och kalsaliterna i Handelsalliansen. Tillhör deras språk samma familj?
Om jag tolkat det rätt så räknas kalsaliterna som centralakrogalier (något påverkat av tákafolket) och folket i Jian som något helt annat ännu ej beskrivet. Snibben skrev så här om folken i Akrogal:
Golwynder
Blodsfurgier
Kahorums nomader
Vissa minoritetsfolk i Furgia (ex Korgbåtsfolket i Serias våtland)

Sydakrogaliska folk
Nafasirer
Raianer
Abojjaner

Centralakrogaliska folk
Kalmurrer
Stäppnomader
Kalsaliter

Kamsuner
Kamsun
Kanth

Margyler/halvmargyler
Ka-Arch
Piratkusten

Övriga folk
Tandakaj (som flydde över slöjornas ocean efter tredje konfluxen)
Jian
???

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor » 2014-11-27 21:25

Då föreslår jag att det talas aqusuiliska språk runt innanhavet. Släktingar till dessa språk talas även längs Nagoaqafloden dit de en gång spreds av barkkanotfolket. Möjligen finns ytterligare en språkgrupp i området till vilket språket som talades i Grisodlarn's Karkutal tillhörde. Kanske talas detta språk fortfarande av slavar i Tahuatin eller ngt.
De kalsaliska språken är en undergrupp till de centralakrogaliska och skiljer sig från de västligare nomadspråken genom ett tydligt táka-substrat. Táka-folket verkar ha talat ett språk som tillhör någon numera utdöd språkfamilj som även det sogdiska språket möjligen kan ha varit besläktat med.
De flesta av de primitiva folken i nordvästra Akrogal talar språk tillhörande samma familj.
I de östligaste delarna av Akrogal (Tandakaj och Jian) finns ytterligare minst en språkfamilj som det återstår att hitta på namn till.
I Kanth talas ett språk nära besläktat med de östkamsunska språken.

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding
Inlägg: 1076
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben » 2014-11-27 21:46

Det finns även möjligheten att området kring innanhavet har en massa små språkgrupper där en eller två små språk ingår. Alla språk behöver inte vara släkt med nära språk eller något annat språk för den delen.

Angående Slimpaku så flyttade jag det norrut. I Ea står texten Slimpaku mellan innanhavets sydöstra spets och Kalsalsjön nordvästra hörn. I EB ligger texten norr om Kalsalsjön. I kartan som ligger först i tråden ligger det några mil in i landet och i den senaste kartan av Spelknepe går den enda ut till. Med dessa premisser kan vi mycket väl flytta slimpaku något inåt landet (jag tror att Slimpaku är nästa lika stort som halva Ereb.

Magirriken är jag dock emot.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6873
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren » 2014-11-27 21:54

Adragoor skrev:Då föreslår jag att det talas aqusuiliska språk runt innanhavet. Släktingar till dessa språk talas även längs Nagoaqafloden dit de en gång spreds av barkkanotfolket. Möjligen finns ytterligare en språkgrupp i området till vilket språket som talades i Grisodlarn's Karkutal tillhörde. Kanske talas detta språk fortfarande av slavar i Tahuatin eller ngt.
De kalsaliska språken är en undergrupp till de centralakrogaliska och skiljer sig från de västligare nomadspråken genom ett tydligt táka-substrat. Táka-folket verkar ha talat ett språk som tillhör någon numera utdöd språkfamilj som även det sogdiska språket möjligen kan ha varit besläktat med.
De flesta av de primitiva folken i nordvästra Akrogal talar språk tillhörande samma familj.
I de östligaste delarna av Akrogal (Tandakaj och Jian) finns ytterligare minst en språkfamilj som det återstår att hitta på namn till.
I Kanth talas ett språk nära besläktat med de östkamsunska språken.
Låter bra.

Och absolut finns det karkutalska språket talat bland slavbefolkningen i Tahuantin, bland många andra djupt nere i de talrika järngruvorna. Ibland kan språket även höras uppe i tempelharemen då ynglingar av karkutalsk blod där är mycket eftertraktade under vissa stjärnpositioner...

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor » 2014-11-27 23:04

Snibben skrev:Det finns även möjligheten att området kring innanhavet har en massa små språkgrupper där en eller två små språk ingår. Alla språk behöver inte vara släkt med nära språk eller något annat språk för den delen.

Angående Slimpaku så flyttade jag det norrut. I Ea står texten Slimpaku mellan innanhavets sydöstra spets och Kalsalsjön nordvästra hörn. I EB ligger texten norr om Kalsalsjön. I kartan som ligger först i tråden ligger det några mil in i landet och i den senaste kartan av Spelknepe går den enda ut till. Med dessa premisser kan vi mycket väl flytta slimpaku något inåt landet (jag tror att Slimpaku är nästa lika stort som halva Ereb.

Magirriken är jag dock emot.
Även om det existerar ett antal isolat och minispråkfamiljer i vår egen värld, är ju det vanligaste att språk är släkt med varandra även om det inte är helt uppenbart vid en första anblick. Sen kan ju givetvis representanter för avlägsna språkfamiljer ibland dyka upp på oväntade ställen. Själv känner jag att det räcker med några aqusuilska språk, ett par representanter för jägar/samlarspråken i väster, det gamla karkutaliska språket och kanske någon släkting till de kalsaliska språken. Detta tror jag ger en trots allt rätt stor variation på framtida toponymer och egennamn... Fast känner du att det skulle behövas något udda isolat någonstans är det ju bara att uppfinna loss. :)

Då tycker jag att vi helt enkelt minskar lite på Slimpakus storlek, iaf i sydväst. Det räcker väl med att muren finns någonstans inåt landet och att ingen färdas dit för att inte dra på sig slempukarnas vrede.

När det gäller magirriket behöver du inte oroa dig. Det finns inte längre, och har inte funnits på många tusen år. Tanken med att placera ut det på kartan var väl mest att ha en naturlig forntida slutpunkt för vägen jag uppfann. Men även om riket inte existerar längre kan det ju gott få finnas kvar lite cyklopiska ruiner och underliga teknomagiska lämningar. Är man sen magirmotståndare är det ju hur lätt som helst att påstå att det var "tjongibonger", "bastineser" eller vilka man nu vill som byggde ruinerna och vägen istället.

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding
Inlägg: 1076
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben » 2014-11-28 00:37

Adragoor skrev: Även om det existerar ett antal isolat och minispråkfamiljer i vår egen värld, är ju det vanligaste att språk är släkt med varandra även om det inte är helt uppenbart vid en första anblick. Sen kan ju givetvis representanter för avlägsna språkfamiljer ibland dyka upp på oväntade ställen. Själv känner jag att det räcker med några aqusuilska språk, ett par representanter för jägar/samlarspråken i väster, det gamla karkutaliska språket och kanske någon släkting till de kalsaliska språken. Detta tror jag ger en trots allt rätt stor variation på framtida toponymer och egennamn... Fast känner du att det skulle behövas något udda isolat någonstans är det ju bara att uppfinna loss. :)
OK!
Adragoor skrev: Då tycker jag att vi helt enkelt minskar lite på Slimpakus storlek, iaf i sydväst. Det räcker väl med att muren finns någonstans inåt landet och att ingen färdas dit för att inte dra på sig slempukarnas vrede.
Kör på
Adragoor skrev: När det gäller magirriket behöver du inte oroa dig. Det finns inte längre, och har inte funnits på många tusen år. Tanken med att placera ut det på kartan var väl mest att ha en naturlig forntida slutpunkt för vägen jag uppfann. Men även om riket inte existerar längre kan det ju gott få finnas kvar lite cyklopiska ruiner och underliga teknomagiska lämningar. Är man sen magirmotståndare är det ju hur lätt som helst att påstå att det var "tjongibonger", "bastineser" eller vilka man nu vill som byggde ruinerna och vägen istället.
Jag är inte mot Magirer, men emot att det skall finnas moderna riken. När jag skrev Akrogals urhistoria skrev jag in Magirerna men även att deras högkultur gick under.

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor » 2014-11-28 01:04

Snibben skrev:Jag är inte mot Magirer, men emot att det skall finnas moderna riken. När jag skrev Akrogals urhistoria skrev jag in Magirerna men även att deras högkultur gick under.
Tänkte inte specifikt på dig utan mer på hur många det var som ville skrota magirer helt i forumets barndom, och tycker därför inte att de bör integreras i världen på ett sådant sätt att de inte går att byta ut mot något annat om man så vill.

En annan lösning är ju att fortsätta med Ä:s gamla koncept med vita fläckar även utanför Ereb...

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6873
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren » 2014-11-28 05:37

Mikael skrev:I närheten av de skogar man färdas genom, i de än mer nordliga trakterna mot Slempukernas nordvästgräns, finns de Svävande skogarna som omnämns i …Handelsfurstenserien eller Nidlandsserien. Kälkar i detta material kan säkert underlätta att minimiera motståndet även när det belastats med flera ton tung sten. Dessa kälkar vårdas ömt och har gått i generationer då det oftast tar oerhörd lång tid att få ihop tillräckligt med svävträvirke då ytterst få expeditioner lyckas återvända med sitt byte.
Gunhunhudurs svävande skogar omtalas i Nidland-boxen. Vi har diskuterat svävträ tidigare och kom då fram till att det är mycket sällsynt och egentligen inte så fantastisk som det kan låta. Det går att bygga svävande farkoster men dessa blir extremt dyra och väldigt svåra att manövrera. Nidland har byggt upp en liten luftflotta men den är troligen inte så stor som ryktet säger (det nidländska, för utanför landet vet ingen att den ens existerar) och effektiviteten kommer först kunna testas när den stora Reningen inleds om några år. Kejsaren av Kalmurri har låtit bygga sig ett slott i svävträ, värdig den Mångudinnans son han är, men de enda egenskaper detta har utöver att fungera som en överdådig statussymbol är att det kostar extrema summor att underhålla. Slutligen så har Furgia låtit bygga ett antal militära plattformar i svävträ. Dessa fungerar som skydd mot kalmurriska hippogriffryttare uppe i Hamdaldipasset då de kan komma upp i högre höjd än flygdjuren och de kan även skydda marken under sig genom att stora nät spänns upp mellan dem. Plattformarna har även använts som stridsledningscentraler och de har stor avskräkande verkan på fienden. En stor nackdel är manövreringsförmågan då plattformarna endast med stor möda kan flyttas med indriker nere på marken.

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor » 2014-11-28 19:34

Det här är rätt lustigt faktiskt... I forumets barndom tonade vi ner en massa av de lite väl fantastiska inslagen i gamla EA, samtidigt som vi öppnade upp för att företeelserna kanske ändå finns i något långtbortistan-land. Nu när vi kommit så långt att "here be dragons"områdena börjar beskrivas mer ingående måste vi ta ställning till alltihop igen...

Ska man nu plocka ner de svävande skogarna på jorden bokstavligt talat kanske man kan tänka sig något i den här stilen:

Skogarna i Gunhunhudur svävar i verkligheten inte alls. Däremot kan virket från puxiträden genom en ytterst tidskrävande process behandlas med oljan från sina nötter och fås att sväva. Nötterna innehåller svävolja för att lättare kunna spridas med vinden, men för att ett träd ska växa upp krävs rätt speciella omständigheter. Detta gör att puxiträden är ovanliga och utspridda. Dessutom liknar de till förväxling ett annat träd, varför de är svåra att hitta. Folken vid innanhavets norra stränder har dock i årtusenden utnyttjat det behandlade träet till att bygga slädar som kan lastas med stora laster utan att bli särskilt tunga, små lustiga barnleksaker och liknande. Utlänningars opraktiska idéer om flygande skepp och palats kliar de sig förbryllat i huvudet åt när de hör talas om.
Ordet "puxi" kommer från en gammal aqusuilisk ordrot som betyder blåsa eller sväva med vinden, och namnet Gunhunhudur kommer av ordroten "gunudur" som i det närmaste betyder fri som fågeln. (Alltihop stulet från quechua och muterat lite. "kundur" är quechua för kondor, och "phukuy" betyder att blåsa.)

Mikael
Admin
Inlägg: 5037
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael » 2014-11-28 21:40

Kul,och några av dina idéer kan vi använda…men Absolut att det finns förbjudna svävande skogar med fruktansvärda väktare långt upp i nordligaste Akrogal. (Avatars klippor men utan klipporna)

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor » 2014-11-30 11:58

Fast i Nidland-boxen sägs Ghuhunhudurs skogar finnas i "det inre av Akrogal" och inte i nordligaste Akrogal... Det sägs också att träet inte svävar av sig själv när det förs bort från sin hemvist utan att man använder sig av magi.

Jag tycker att Ghuhunhudur gott kan placeras ut någonstans i närheten av innanhavet, som väl kan sägas vara det inre av Akrogal.

Kan man tänka sig att svävoljan som får puxiträdets nötter att sväva egentligen består av två komponenter, både oljan, som trädet självt producerar, och grundvattnet i området, som är magiskt till följd av något bortglömt experiment utfört av en trollkarl i forntiden. Träden producerar endast olja under några korta sommarveckor, utsöndrar denna i nötterna som då flyter iväg. Om ett puxiträd faller under sommaren, rinner oljan ner i marken och kan få hela skogsdungar att lyfta från marken. Så länge dessa flygande dungar är förbundna med marken genom långa rottrådar och lianer kan de hålla sig svävande i flera år. Men sliter de sig landar de oftast igen efter bara några dagar eller så snart det har fallit ett kraftigt regn.
För de primitiva jägarna i området är de flygande skogarna heliga, och de försvarar dem med sina dödliga giftpilar mot obehöriga.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6873
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren » 2014-11-30 22:49

båda förslagen till vart de svävande skogarna finns fungerer för mig. De giftpilförsedda träddyrkarna får dock gärna följa med. :)

Exakt hur svävträet fungerer måste ju inte förklaras helt, åtminstonde inte med bara en förklaring. Men att det har med trädoljan låter inte så tokigt och även att det har med vattnet på platsen att göra. Magikerns experiment kan vara en teori. Sen vilka tekniker man kommit på för att bearbeta och använda svävträet kan också vara lite olika, och med lite olik effektgrad. Nidlänningarna verkar använda magi men slädbyggarna kanske har enklare tekniker?

Användarvisningsbild
Adragoor
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1380
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor » 2014-11-30 23:37

birkebeineren skrev:...slädbyggarna kanske har enklare tekniker?
På sensommaren samlar Yurax-Pachiterna puxinötter med stora håvar, och pressar dem till olja. Man samlar även vatten från ett källflöde som rinner ut ur Ghuhunhudur. Slädarna sänks sedan ner i det magiska vattnet tills de är genomblöta, varefter de får soltorka i tre dagar. Sedan smörjer man virket med puxiolja, vilket stänger träets porer och håller resterande vätska inne. Slädarna är då redo att användas och en stor fest hålls i Yurax-Pache innan man ger sig av åt nordväst på magirvägen. När man kommer längre norrut fryser slädarna i kylan, vilket gör att sväveffekten håller i sig hela vägen till Chulunghe och tillbaks. Det gäller dock att virket håller precis rätt fuktnivå så att det inte spricker när det fryser. När slädarna slutligen återvänder ett år senare har det mesta av magin i vattnet urlakats och slädarna måste ligga och vila i minst ett år innan man kan upprepa proceduren.

Eftersom nidlänningarna inte har stadig tillgång till det magiska vattnet får de därför använda sig av rätt kraftig magi för att få sina skepp att sväva.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6873
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren » 2014-12-01 07:41

Klockrent Adragoor!

Skriv svar