Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

Snibben skrev:
Valgardur skrev: Den lilla margyler-enklaven bakom Gandakamassivet, Ka-Arch och Piratkusten, är även intressant. Har du några speciella tankar angående detta område?
Nej, det är bara den gamla språkkartan som spökar här. Piratkusten vid Valgusjön är nog det jag kommer mest på.
Men området är fortfarande officiellt hem till någon form av margylisk befolkning? Tillhör platsen Kamsun? Jag såg att området inte gjorde det på din nya karta nämligen. Jag har som sagt lite idéer kring området jag kan återkomma med när skrivtid finns.

-
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Kamsunkusten är ett ord som används i bla. Trakorien-modulen och i EA-boxen. Kan det läggas till som ett gemensamt ord för hela kusten (norra eller södra?) eller som en del av den? Vi kan ju självklart förklara det genom att låta det vara en erebisk missuppfattning men det är synd om vi inte flätar in de få ord vi har från källorna.
Troligen Södra? Och antagligen mer specifikt sydvästra kusten?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Södra kusten låter bra. Förslagsvis använder vi det som ett komplement till dina namn; Främre-; Bortre- osv.

Har du förresten tänkt något om vilken ö som är resterna av kimzonernas forna Garumnos?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Södra kusten låter bra. Förslagsvis använder vi det som ett komplement till dina namn; Främre-; Bortre- osv.
De namnen är mest till för att göra skillnad. Kanske andra namn kan komma fram tex. Blåkamsun, Kamsunska höglandet, eller andra namn på det kamsunska språket. Kamsunska språket verkar för övrigt vara det som binder samman kamsunerna??
birkebeineren skrev: Har du förresten tänkt något om vilken ö som är resterna av kimzonernas forna Garumnos?
Förutom Irendor så är det ont om öar i Valgusjön. Den ö som jag beskrivit som Ahn'Este torde vara den enda som är tillräckligt stor för att sörja för en hel nation.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

Kimzonernas ö får gärna endast sticka upp med mindre delar efter att delvis ha sjunkit i havet…eller hur var det nu?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Från Orghin:
birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Uppfann just landet Yurax-pache vid Aqusuili-Kartals innanhav som har en koloni vid den nordakrogaliska kusten där de anskaffar cyanfärgat pigment utvunnet ur isbaggeskal av akrogaliska isjägare samt i viss mån bryter azursten, vilket är populärt som byggmaterial runt innanhavet... Möjligen går detta att bygga vidare på...
Går absolut att bygga vidare på. Nu har vi ett ursprung för den lapis lazuli som de berendiska handelshusen i Lindaros enligt tidigare skriverier har monopol på borta i Ereb. :) Namnen lapis lazuli och azursten används om vart annat. Isbaggeskalen når dock sällan längre ut på handelsvägarna än till Yurax-paches grannland Tahuantin på sydsidan av Aqusuili-Kartals innanhav. Den blåa färgen är helig i detta land och just den nyans isbaggeskalen ger används av de högsta alkemiprästerna i deras mest bloddrypande ritualer. De betalar därför ett så högt pris att få andra kan bjuda över. Från de tahuantinska Järnhamnarna går skeppen tunga upp till Yurax-pache. En fråga då vilka andra handelsvaror de kan skeppa hem igen från norr eftersom järn troligen är mycket mer skrymmande än baggskal?
Adragoor skrev:Yurax-pache är f.ö. muterad Quechua för "vita landet", och Chulunghe för "is(kolonin)".
Med dessa namn kan du kanske fläta in mitt Tahuantin i samma språkfamilj? :wink:
Adragoor skrev:
birkebeineren skrev:Med dessa namn kan du kanske fläta in mitt Tahuantin i samma språkfamilj? :wink:
Självklart! Tahuantin är ju quechua för "fyrfaldig". (http://encyclopedia.thefreedictionary.c ... cite_ref-7) Frågan är då varför detta land har det namnet? Vad är fyrfaldigt? Finns det fyra folk i landet, fyra religioner, fyra städer, eller vad?
birkebeineren skrev:En fråga då vilka andra handelsvaror de kan skeppa hem igen från norr eftersom järn troligen är mycket mer skrymmande än baggskal?
Troligen nordakrogalisk azursten... Tänkte mig att detta var ett uppskattat byggmaterial runt innanhavet.

Tänker mig dock att azursten inte är samma sak som lapis lazuli (som ju givetvis kommer från Blåkamsun långt i söder). Azurstenen ser mer ut som en svagt blåaktig kristallin, glasartad bergart. Lite som is som aldrig smälter. Orsaken till att detta material är så uppskattat av folken runt innanhavet är att det faktiskt har lite färg, till skillnad från bergarterna i området, som främst består av kvarts, kalksten och alabaster, vilket gör de flesta städer tråkiga och färglösa, om än vita och skinande. Kanske importerar man även den röda salamantstenen från Dharbia.

Annars låter ju det här rätt brilliant! Hur ska vi placera in magirriket i innanhavsområdet?
Adragoor skrev:
Mikael skrev:Och borde det inte finnas en urgammal väg mellan det Akrogaliska magirriket (visst fanns det ett sådant?) och det Orghinska?
Det var precis det jag hade i tankarna... :D
Adragoor skrev:Vad tycks?
Bild
Adragoor skrev:Eller kanske t.o.m. så här:
Bild

Detta kanske borde fortsätta i Akrogal-tråden f.ö. Kan I mäktige admins icke klistra öfver de senaste inläggen så att saker går att hitta i framtiden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Svartblodsimperiet är f.ö. en kvarleva från min gamla akrogalkampanj, där svartbloden, som länge hade varit ett gissel för dvärgarna i Trimbia, hade enats under en orch-kejsare som kommit till makten genom inflytande av demonfursten Bruhlefer. Denne demon försökte infiltrera Altor genom en kraftig maginod i Ödelandet (direkt söder om Trimbia), i syfte att befria sin gemål Shakhora, som sedan den första konfluxen varit fången i form av en av Altors månar. Maginoden låg i det som är utsatt som "Mörkertäcket" på en karta över Ödelandet som finns någonstans i någon tråd... Lägger upp kartan igen som referens. :)Bild
Kommer inte ihåg att RP kom längre än till den laglösa staden Kernath där de försökte komma en demonkult på spåren innan folk plötsligt fick barn, gifte sig och flyttade till annan ort och sånt som man gör när man blir vuxen och glömmer bort hur viktigt det är att spela DoD... :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Hmm... Magirriket ligger i Slimpaku. Har för mig att innanhavets hela öststrand är gräns för slempukarnas land.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:Hmm... Magirriket ligger i Slimpaku. Har för mig att innanhavets hela öststrand är gräns för slempukarnas land.
Jo, enligt din karta över handelsvägar, såg jag nyss. :)
Inte enligt andra kartor dock som nog är vad jag hade i bakhuvudet. Finns det inte någon särskild anledning till exakt var gränsen går är det ju lite hugget som stucket om det är vid innanhavskusten eller 100 mil inåt land...
Personligen förespråkar jag ett lite mindre Slimpaku än ett större av anledningen att vi helt enkelt i så fall får mer utrymme att lägga till historier, myter, länder och annat. Slimpaku känns inte som man kan göra så jättemycket med egentligen, fast jag kan såklart ha fel.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

1. Något Magirrike ska vi inte ha, det tar bort mystiken kring dem. De är ytterst få och vandrar Altor ensamma utan hem att söka sig till. Ruiner och rester i Akrogal o Orghin ok.

2. Akrogal behöver inte och ska inte fyllas till bredden med riken likt Ereb. Jag tycker faktiskt förslagen som gjorts tidigare här och de nu föreslagna rikena till förklarande av kolonier i nordväst är många nog.

3. Bra jobbat. Kul läsning.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:1. Något Magirrike ska vi inte ha, det tar bort mystiken kring dem. De är ytterst få och vandrar Altor ensamma utan hem att söka sig till. Ruiner och rester i Akrogal o Orghin ok.

2. Akrogal behöver inte och ska inte fyllas till bredden med riken likt Ereb. Jag tycker faktiskt förslagen som gjorts tidigare här och de nu föreslagna rikena till förklarande av kolonier i nordväst är många nog.

3. Bra jobbat. Kul läsning.
1. Kanske inte ett nuvarande, men ett forntida? Sen kan det ju ge lite krydda med en lite högre koncentration av magirer runt innanhavet än annorstädes.
2. Helt rätt. Detta utesluter dock inte att gränsen för Slimpaku dras en bit längre inåt land så att inte slempukarna förlorar sin mystik. Enligt vad som framkommit tidigare finns ju en del handelsstäder runt innanhavet och allt som har hänt nu är ju att ett par namn har uppfunnits.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Tycker också att magirerna kan få vara forntida. Inga existerande riken men gärna lämningar efter gamla.
De mystiska geoglyferna som omtalades i Handelsalliansen var tänkta som eventuellt lämningar efter magirer.
Kring Atakama finns det stora geoglyfer, mönster byggda med låga stenmurar på marken och endast synliga i sin helhet från hög höjd. De föreställer enligt myterna djur och varelser från innan Gudarnas Vrede.
Om magirvägen blir för mycket var min ursprungliga idé att mammutslädarna färdades på istäckta floder. Idén med en mystisk väg ute i ödemarken finns redan använd, om än i lite annan form, i beskrivningen av Takloobiöknen väster om Handelsalliansen.
I södra Takloobi finns Margylernas väg. Detta är en välbyggd stenväg som sträcker sig flera mil i en rak linje från det sammanrasade Nemgiuk-passet vid gränsen till Kamsun och ut i öknen. Vägen slutar sen tvärt som om bygget avbrutits plötsligt. Margylerna från Yndar byggde vägen men vart den skulle leda eller varför den inte färdigställdes är okänt. Karavaner och nomadstammar använder aldrig vägen utan korsar den snabbt om de måste förbi. Enstaka präster från Kamsun kan ibland ses på själva vägen men i vilka syften är okänt. Vid jämna mellanrum står ondskefullt utseende statyer på var sida om vägen och enligt de khanturiska och adankhiska folken i väster offrade margylerna här blod för att säkra sin färd.
Jag kan dock leva med både Magirvägen (Magirleden?, xxx?) och Margylernas Väg om ni kan. :)

Även de pre-konfluxiska woddamiterna har lämnat vägar efter sig om vi skall tro trakoriska källor...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Tahuantin är ju quechua för "fyrfaldig". (http://encyclopedia.thefreedictionary.c ... cite_ref-7) Frågan är då varför detta land har det namnet? Vad är fyrfaldigt? Finns det fyra folk i landet, fyra religioner, fyra städer, eller vad?
Jag har inte riktigt tänkt ut helt vad fyrfaldigheten betyder men Tahuantin skall vara en religiös stat med städer högt uppe i bergen (tänk Machu Picchu) och ett hårt skicktat samhälle. Så dina förslag borde alla kunna stämma. Flera språk gärna och då förslagsvis tillhörande samma språkfamilj som i ditt rike Yurax-pache.

Tahuantins historia går mycket långt tillbaka och jag tänker mig att det var via detta rike som järnsmidet spred sig över norra Akrogal. Vi diskuterade järnet i tråden för Handelsalliansen och kom fram till att kunskapen om detta spred sig via Aqusuili-Kartals innanhav ner längs Nagoaqafloden till Kalsalsjön ca 1400 fO. Fortfarande är Tahuantin en av de största källorna till järn i östra Akrogal och detta skeppas ut från de såkallade Järnhamnarna som ligger där bergen söder om Innanhavet stupar rakt ner vattnet.

Tahuantinerna köper även upp slavar i stor stil och det med det enda (kända) syftet att offra dem i blodiga ritualer högt uppe på sina gudsaltare.


Tahuantinsk dödsmask:
http://people.opposingviews.com/DM-Resi ... ep_ratio=1

Pachacutec, överalkemist och präst i Oxblodets orden:
http://features.cgsociety.org/newgaller ... _large.jpg

Prästdräkt:
http://cdn1.horror-shop.com/out/picture ... 800504.jpg

Ritning från en av läroböckerna använd vid Tahuantins främste prästseminarium:
http://enloehs.wcpss.net/projects/candc ... ketch2.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Om magirvägen blir för mycket var min ursprungliga idé att mammutslädarna färdades på istäckta floder.
Problemet är att floderna enligt kartan inte finns på rätt ställen...

Järn och slavar i Tahuantin låter bra och blir lite av en kontrast mot samhället i Yurax-Pache, som jag tänkte mig lite mer åt det redistributiva och anarkistiska hållet, utan kungar och hövdingar... Lite som en blandning av det minoiska samhället och vissa sydamerikanska folk som levde lite på det sättet (ska försöka hitta någon bra länk).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

I närheten av de skogar man färdas genom, i de än mer nordliga trakterna mot Slempukernas nordvästgräns, finns de Svävande skogarna som omnämns i …Handelsfurstenserien eller Nidlandsserien. Kälkar i detta material kan säkert underlätta att minimiera motståndet även när det belastats med flera ton tung sten. Dessa kälkar vårdas ömt och har gått i generationer då det oftast tar oerhörd lång tid att få ihop tillräckligt med svävträvirke då ytterst få expeditioner lyckas återvända med sitt byte.
Skriv svar