Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Kalklanden ska också omfattas av Joriska Imperiet. Och i Trakorien ingår bara Saphyna och Palamux…knappt :D Mycket snygg karta!
Och även delar av Efaro!

Röda pilar visar köttbitarnas invasionsrutt.

Bild

(Länk till karta i wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _Konfluxen /Admin.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Från Handelsalliansen-tråden:
Valgardur skrev:
birkebeineren skrev:Kanske kan ett mongolskt utseende dominera i Kamsun och så har folk därifrån i Handelsalliansen blandat sig med slaviskt/ungerskt utseende folk från ute på de centralakrogaliska stäpperna?
Jag har alltid tänkt mig Kamsun och Kanth lite som iranier-pakistanier, och Tandakaj som mongoler. Men antagligen är Akrogal ett hopkok av alla kulturer med tanke på Yndarimperiet och historia förflyttningar etc.

Helt klart är ju Alliansen en smältdegel av olika folkslag så ja, både kamsunskt blod, stäppnomadsblod och säkert lite andra influenser finns representerade i dagens HA.
Ovanstående diskussion började i tråden för Handelsalliansen men har fortsatt utanför landets gränser. Hur tycker ni människofolken i Akrogal ser ut och från vilka lander/kulturer i vår värld kan de vara inspirerade från?

Vet inte om Aspubran av Hafsort själv gjorde expeditoner till det fjärran Akrogal men hans eventuella nedteckningar om folkslagen här lär bara prägel av att de gjordes på 300-talet fO. Dock lär senare tiders etnografologer ha gjort färskare studier så att nyare utgåvor av De humanoide folken med mer eller mindre exakthet innehåller aspubranska beskrivningar som passar med dagens människofolk i Akrogal.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

Detta är intressant för min del då jag just nu har en pågående akrogallisk kampanj :)

Mina tankar kring det hela är:

Kalmurri: Bulgarer

Furgia: Bulgarer/turkar, inspirerade lite av det osmanska riket, med Ketoriam som en motsvarighet till Konstantinopel

Nomadfolk i centrala Akrogal: Östslaver/ungrare - med inspiration från mongoliska/sibiriska klaner, laglöshet och lite 80-tals Conankänsla över hur de tänker och agerar.

Kamsun: Araber/iranier/pakistanier - starkt självstyre, arabiska småkalifat

Handelsalliansen: Mörkhåriga varianter av ungrare, inspirerade av österländska storimperier och en gnutta romarriket

Kanth: iranier

Jian: iranier/mongoler

Tandakaj: mongoler, starkt styrd av en hård ledarfamilj, välorganiserad men enkel stäppnomadisk samhällsstruktur

-
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Tog mig friheten att ladda språkkartan.
Bild

Nu behöver inte ett språk vara ett folk ett rike (pun not intended)

Krunerna, Nidlänningar, Kalmurrier, Kalsaliter och stäppnomader behöver inte kulturellt vara nära varandra. I Nidland har tex Vicotnik satt upp sin egen Kultur. I Krun har akrogalerna som invandrat övertagit mycket av den gamla kejsarkulturen osv.

Furgierna har jag tidigare beskrivit att de ser ut som Indier. De är dock inte akrogaler utan tillhör en äldre befolkning som kom söderifrån under bronsets ålder (troligen ända från Melukah). Furgierna i sig är uppdelade i Blodsfurgierna (vanliga furgier), Kahorums nomader samt några minoritetsgolwyndier (tex korgbåtsfolket i Serias våtland).
Dock så finns det flera folkslag i Furgia i östra Furgia finns det Nafasirerna i provinserna Kounai, Siai och Kiai. Därtill så har provinsrena Sarasara och Farafar sina folkslag, Raianer och i provinsen Maboi lever Abojjaner - dessa tillhör sydakrogalerna. Därtill finns en stor minoritet Hôniter (Kamsunskt folk) i Tsiori.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

Valgardur skrev: Kalmurri: Bulgarer

Furgia: Bulgarer/turkar, inspirerade lite av det osmanska riket, med Ketoriam som en motsvarighet till Konstantinopel

Nomadfolk i centrala Akrogal: Östslaver/ungrare - med inspiration från mongoliska/sibiriska klaner, laglöshet och lite 80-tals Conankänsla över hur de tänker och agerar.

Kamsun: Araber/iranier/pakistanier - starkt självstyre, arabiska småkalifat

Handelsalliansen: Mörkhåriga varianter av ungrare, inspirerade av österländska storimperier och en gnutta romarriket

Kanth: iranier

Jian: iranier/mongoler

Tandakaj: mongoler, starkt styrd av en hård ledarfamilj, välorganiserad men enkel stäppnomadisk samhällsstruktur

-
Jag ser hellre det här:
Kalmurri: centralasiatiskt---turkmener, kazaker...

Furgia: Perser - tycker det beskrivs som gamla mesopotamien under antiken vilket senare gärna får ha övergått i persiens storhetstid

Nomadfolk i centrala Akrogal: euroasiska hästfolk, med inslag från mongoler, fast mer hunner,

Kamsun: Arabisk beduiner

Handelsalliansen: ingen uppfattning

Kanth: ingen uppfattning

Jian: ingen uppfattning

Tandakaj: ingen uppfattning
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

Mikael skrev: Jag ser hellre det här:
Kalmurri: centralasiatiskt---turkmener, kazaker...

Furgia: Perser - tycker det beskrivs som gamla mesopotamien under antiken vilket senare gärna får ha övergått i persiens storhetstid

Nomadfolk i centrala Akrogal: euroasiska hästfolk, med inslag från mongoler, fast mer hunner,

Kamsun: Arabisk beduiner

Handelsalliansen: ingen uppfattning

Kanth: ingen uppfattning

Jian: ingen uppfattning

Tandakaj: ingen uppfattning

Vid närmare eftertanke så håller jag nog med dig om Furgia, ett slags gammalt Mesopotamien/Persien passar bättre.

Kamsun - nordafrikanskt?

Hur är egenligen folkslagen i Efaro och Solurna? Snackar vi en arabisk kulturyttring här också? Vad har de (om några) för "släktband" med Kamsun och ökenlandskapen bortom Kamsun i så fall?

-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

Kamsun, gärna en blandning av Gobiöknens uigur/mongol-stammar
Bild
och underbart blåklädda nomader i Malistil BildBild

SOLUNA
Efaro har afrikanska inslag, ancient Zimbabwe kingdom med sina spännande städer, Tenkamins Ghana, men också inslag från det gamla Palestina för korstågsparalellerna. Vi har också moriska dörrar och terrakottabyggnader. Efaro är en ordentlig mix. Stammarnas kamp och krig präglar landet.

Sombatze ser jag som en blandning mellan Persien, Egyptien och de mer avancerade afrikanska kungadömena Zulu, Kush, Mali, Kilwa ...Zuggorater och städer med höghus och torn. Pacifister, diplomater, kloka och lärda. Högt stående 1000-årig kultur utan andra ambitioner än att få fördjupa sig i kunskap i fred. Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Som jag tänker mig Kamsuns utbredning.
Bild

Om vi enkelt delar upp folken i grupper:

Golwynder
Blodsfurgier
Kahorums nomader
Vissa minoritetsfolk i Furgia (ex Korgbåtsfolket i Serias våtland)

Sydakrogaliska folk
Nafasirer
Raianer
Abojjaner

Centralakrogaliska folk
Kalmurrer
Stäppnomader
Kalsaliter

Kamsuner
Kamsun
Kanth

Margyler/halvmargyler
Ka-Arch
Piratkusten

Övriga folk
Tandakaj (som flydde över slöjornas ocean efter tredje konfluxen)
Jian
???
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

:D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

Hela landtungan är väl en torr öken (ända ner till kusten), "ogenomtränglig" torr oändlighet som "omöjliggör" resa till östra Altor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Den där ogenomträngligheten ligger väl längre österut, nordöst för Yndar?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Hela landtungan är väl en torr öken (ända ner till kusten), "ogenomtränglig" torr oändlighet som "omöjliggör" resa till östra Altor.
Ökenländerna du tänker på är Marajien och Sabranien. Dessa handlar både med västra Altor och Chronopia. Det är vad som sägs i Altors baksida. I EA så står det bara att det är okänt och att det kommer dyra varor därifrån tex papir.

Visst kan det vara öknar men även öknar är bebodda. Floder och sjöar ger oaser och stränder där odling i småskalighet med tex. frukträd. Även djur som betar från buskar och dricker vatten är möjligt.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

Snibben skrev:Som jag tänker mig Kamsuns utbredning.

Om vi enkelt delar upp folken i grupper:

Golwynder
Blodsfurgier
Kahorums nomader
Vissa minoritetsfolk i Furgia (ex Korgbåtsfolket i Serias våtland)

Sydakrogaliska folk
Nafasirer
Raianer
Abojjaner

Centralakrogaliska folk
Kalmurrer
Stäppnomader
Kalsaliter

Kamsuner
Kamsun
Kanth

Margyler/halvmargyler
Ka-Arch
Piratkusten

Övriga folk
Tandakaj (som flydde över slöjornas ocean efter tredje konfluxen)
Jian
???

Ser bra ut tycker jag!

Kalsaliska Kamsun... vad finner vi där hade du tänkt? Kalsaliter-folk? Eller är det mer en benämning på Kamsun som ligger mot Kalsalsjön? Om det finns en viss minoritet/majoritet av kalsaliter i området kanske det skulle kunna ge upphov till en hel del intressanta politiska motsättningar mellan HA och Kamsun? :)

Den lilla margyler-enklaven bakom Gandakamassivet, Ka-Arch och Piratkusten, är även intressant. Har du några speciella tankar angående detta område?

-
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Valgardur skrev:
Kalsaliska Kamsun... vad finner vi där hade du tänkt? Kalsaliter-folk? Eller är det mer en benämning på Kamsun som ligger mot Kalsalsjön? Om det finns en viss minoritet/majoritet av kalsaliter i området kanske det skulle kunna ge upphov till en hel del intressanta politiska motsättningar mellan HA och Kamsun? :)
Bara en benämning för den delen av Kamsun som ligger mot Kalsalsjön. Fortfarande kamsuner som bor där.
Valgardur skrev: Den lilla margyler-enklaven bakom Gandakamassivet, Ka-Arch och Piratkusten, är även intressant. Har du några speciella tankar angående detta område?
Nej, det är bara den gamla språkkartan som spökar här. Piratkusten vid Valgusjön är nog det jag kommer mest på.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Kamsunkusten är ett ord som används i bla. Trakorien-modulen och i EA-boxen. Kan det läggas till som ett gemensamt ord för hela kusten (norra eller södra?) eller som en del av den? Vi kan ju självklart förklara det genom att låta det vara en erebisk missuppfattning men det är synd om vi inte flätar in de få ord vi har från källorna.
Skriv svar