Handelsalliansen

Samlingsplats för alla länder och platser
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Ytterligare texter tillagda...

((Se första inlägget))
Senast redigerad av Valgardur den 2014-02-05 08:50, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Börjar få en bild av Handelsalliansen nu. :) Bra med en karta också.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Funderingar kring en öken väster om Handelsalliansen: viewtopic.php?p=37455#p37455
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Funderingar kring en öken väster om Handelsalliansen: viewtopic.php?p=37455#p37455
Hmm, det skulle fungera bra, jag saknar faktiskt en naturlig gräns mellan havet och innåt land... Jag kan tänka mig en mer nordlig öken som du föreslår, där vi talar om stenklippor, karga landskap... Ganska annorlunda från den klassiska arabiska öknen.

Om nu Rakamafloden ska flyta där jag målade ut den så blir kanske floden en gräns för öknen också. Länge söderut finns även skogspartier, så öknen kanske övergår i slättlandskap först innan skogen börjar.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Detta var ju även något jag borde titta närmare på:
viewtopic.php?p=36688&sid=0ca0a64727b7e ... 874#p36688


Jag kan tänka mig att Alliansens språk är det khaadiska nomadspråket och att de härstammar härifrån.

Hur pass nära besläktade är nomadspråken med varandra? Kan de med lite svårighet förstå sig på folk från andra stammar?

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Jag uppdaterade Geografi, lade till avsnitten Militärmakt, Folkslag, Religion och Kultur och kuriosa i första inlägget.

I övrigt är jag ganska så färdig med texterna om själva landet, nästa stora uppdatering blir ett kapitel om provinserna och de mest intressanta städerna. Därefter känner jag mig antagligen ganska klar med Handelsalliansen. Jag inväntar även med spänning en ev. karta över landet också! :D

Kom gärna med förslag om det är något ni tycker jag missat eller gjort alldeles för galet.. :)
Senast redigerad av Valgardur den 2014-02-04 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Valgardur skrev:...Varje väg som sluter upp med gränsen har i regel ett mindre fort där ensamma vandrare kan vänta på större konvojer eller hyra legoknektar som skydd ute i Akrogals vildmarker...
En beskrivning av ett gränsfort skulle vara bra. Känns som en trolig plats för RP att besöka.

Finns i ytterkanterna av både Zaranórs vildskog och Takloobiöknen?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:
Valgardur skrev:...Varje väg som sluter upp med gränsen har i regel ett mindre fort där ensamma vandrare kan vänta på större konvojer eller hyra legoknektar som skydd ute i Akrogals vildmarker...
En beskrivning av ett gränsfort skulle vara bra. Känns som en trolig plats för RP att besöka.

Finns i ytterkanterna av både Zaranórs vildskog och Takloobiöknen?

Bra idé!

Jag kan tänka mig ett lite mer omtalat gränsfort som förvandlats till en laglös mindre stad/by ute i Takloobi någonstans. Kan ju faktiskt vara en perfekt kampanjstartplats...
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Jag uppdaterade (den otroligt vackra :) ) kartan med Takloobiöknen, lite nya platser där och med namnen på bergen...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Från beskrivningen av staden Bahaz längst söderut i Masevabukten:
I handelshamnen i Bahaz ankrar kavareller från Trakorien tillsammans med barbarernas långskepp och nidländska handelsskepp. Det är ingen överdrift att det mesta av österländsk lyx kan köpas i Bahaz av den som har tillräckligt med guld. Allt från slavar till dyrbara mattor, kamsunsk papir, eller till och med narkotisk rökelse från Jian, bjuds ut i basarkvarteret och på de tre torgen i staden. Liksom Bahaz är slutstation för den erebiska demontraden är staden också slutstation för den långa karavanväg som kalmurrerna använder för att nå marknaden i den kamsunska staden k'Tsi i den fjärran östern.
Handelsalliansen borde väl då vara närvarande i staden k'Tsi?

(karavavvägen går troligtvis norr om bergskedjorna mellan Furgia och Kalmurri eftersom förhållandet mellan dessa länder inte är det bästa)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev: Handelsalliansen borde väl vara närvarande i staden k'Tsi?

(karavavvägen går troligtvis norr om bergskedjorna mellan Furgia och Kalmurri eftersom förhållandet mellan dessa länder inte är det bästa)
Ja de lär nog kontrollera betydande delar av den handeln.

En ev. Bahaz-koppling blev jag ju även lite intresserad av. Kanske finns det någon form av Alliansnärvaro där? En liten handelsutpost som man inte hör så mycket ifrån? H.A:s mest västerliga utpost, enda platsen där erebiterna kan få reda på något konkret om Alliansen och länderna bortom Kamsun.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Absolut. Några av Alliansens handlare låter då troligt.

Informationen som finns om Bahaz är samlat i wikin men i oredigerad form än så länge: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Bahaz
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Jag tänker peta lite i historien avs Eledain och Sathmogs era…hoppas att ingen misstycker. Förslag på justering kommer under helgen. Trevlig helg!
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Mikael skrev:Jag tänker peta lite i historien avs Eledain och Sathmogs era…hoppas att ingen misstycker. Förslag på justering kommer under helgen. Trevlig helg!
Inväntar med spänning! Mitt förslag, som står nämnt hastigt i stycket "Religion" här, är att Alliansen har blivit påverkade av en kamsunsk sekt/version av Eledains tro, och att den förändrats ytterligare under åren i Handelsalliansen. Enbart lärda män som studerar de heliga böckerna kan se en direkt koppling till Eledains ursprungliga religion...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
(karavavvägen går troligtvis norr om bergskedjorna mellan Furgia och Kalmurri eftersom förhållandet mellan dessa länder inte är det bästa)
Det stämmer. Dock går kravanlederna ned i Kamsun för att sedan gå norr eller söder om Mahmmerabergen
Skall uppdatera kartorna något.

Viktigare karavanleder genom Akrogal.
Bild

Bild
Skriv svar