Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kollade vad som står i MoM och tolkar texten som att Zygosynds bro byggdes som en försvarsanläggning som skulle bevaka hela karavanvägen mellan dvärgriket och Fristaden. Planer fanns på att bygga ut bron till en större handelsstation men dessa blev inte av pga av hänsyn tagna till förhållandet med Zorakin. Jag tror därför att själva handelstransaktionen försiggick i Fristaden (eller i dvärgstaden vid porten Metbohr). Efter 591 eO sker dock troligen handelstransaktionerna vid Zygosund då dvärgarna nog inte själva vill färdas på flodbåtar. Dalkerna kommer upp från Ereno längs Zygfloden och dvärgarna fraktar därifrån varorna över land längs den gamla karavanvägen.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Ja, källan MoM är otvetydig på att centrum för själva handeln var Fristaden.

Bron var en av flera försvarsinstallationer som skulle bevaka och säkra handelsvägen.

Personligen tyckar jag det är en frisk fläkt och ganska coolt att dvärgarna har lager i Fristaden som ingen kunnat öppna. :)

Å andra sidan så är ju dvärgar giriga också (eller?) och hur skulle de kunna låta bli att kräva tillbaka sina varor värda x antal guldmynt?

Eller är de bara helt enkelt väldigt tålmodiga och väntar på den tid då de kan få tillbaka sina "tillfälligt förvarade" varor i Fristaden?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ok, kör på det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske är det så att dvärgarna har skickat ett officiellt krav om ersättning men det till hertig Salamora som var den som ursprungligen stal varorna? Han tänker nog inte betala, särskilt inte då det inte längre är han som är behärska Fristaden och varulagren. Även om kung Valien skulle vilja betala ersättningskravet så är det Salamora som dvärgarna kräver betalt från då det är Salamora som förorättat dvärgarna.

Tänkte vidare att de stängda lagerlokalen (två, kanske tre, låga dvärgbyggda stenbyggnader) är en ständig lockelse på tjuvar och äventyrare i hela västra Kopparhavet. Otaliga inbrytningsförsök har gjorts under de nitton år byggnaderna stått låsta men ingen har lyckats ...än!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Är Blotferpasset i norra Pharynx där Jostefloden rinner ner från Aidnebergen satt ut på nya kartan?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Axelina, det grevskap kung Arviden II fråntar greve Brandenholts år 58 eO
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Tack för du påminde mig Birke! Har uppmärksammat det grevskapet! Jag överväger att lägga det i Grindanu. Troligen byter jag ut någon av grevskapens namn i Likermark till Axelina!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe: Ritar du ut floden som Zygosunds bro korsar samt ger den namnet Zygofloden

Och sätter ut två vadställen (som möjligtvis även är små samhällen) med namnen Timrandels stenar och Halvevadet?

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Vart ligger Zorakins kungar och drottningar begravna? Står det om detta någonstans eller har någon några tankar?

Jag håller nämligen på med ett äventyr där RP skulle behöva leta reda på en viss kung (om han nu ligger i rätt kista vill säga…) och kanske även tala med honom!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Från och med Valien IV den Store 308-330 eO som lät resa Kora-katedralen ligger förslagsvis alla kungar och drottningar i begravningsvalv under denna. Frågan är då vart de lades tidigare? Kanske finns det en annan begravningsplats där de fortfarande ligger, eller som de eventuellt flyttades från när Kora-katedralen restes. Eller så restes katedralen på den plats där de kungliga låg begravna? Sen är det också en fråga vart, och hur, Zorakins första kungar begravdes, de som levde innan Lysande Vägen fanns som religion? Det var den tredje kungen av Zorakin, Arviden Hårdhänte (6-12 eO) som först hörde Odos budskap men Lysande Vägen fick nog inte ordentligt fäste i Zorakin före under den fjärde kungen Inegrid (12-44 eO) då det är till honom är ett av Odos brev i Gyllene Boken är skrivet. Pendons första soltempel restes också enligt stadens historia först 63 eO, under den sjätte kungen Alexeris (59-107 eO).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Det var i Kardien innan echterna tog över styret som kungar begravdes utanför Faltrax (anpassad efter äventyret "Rösten från forntiden"). Om Zorakin tror jag inte något står i källorna. Men jag börjar också luta åt att iallafall några kungar ligger under slottet i Pendon.

Jag har tolkat det som att det enligt LV så begravs döda rakt ner i jorden. Inga kistor förslagsvis men gärna insvepta i vitt eller blått tyg. Kungar och annat fint folk får dock kanske stensarkofager att vila i, noga försedda med solsymboler och böneskrifter?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Zorakin

Inlägg av Mikael »

Duh, Faltrax ligger i Kardien. Så klart, där skrev jag för fort.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Zorakin

Inlägg av Mikael »

Ja inga kistor har Anders skrivit och det låter rätt. Gillar ditt förslag med svepning. Lite ledtrådar kanske också kan återfinnas i Krilloan?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Zorakin

Inlägg av Mikael »

Tittade i Aidne och Krilloan igår. Om begravningsplatserna alltid ligger i väster (enl wikin) finns det dåligt med plats både i Pendon och vid Krilloans tempel.

I Krilloan finns lite plats utanför - tom en gravgård enligt boken - men annars antar jag att den västra delen av katedralerna/templen tillåter begravning i golvet. Detta är naturligtvis mycket dyrt (tillgång/efterfråga) och övriga begravs nog någonstans utanför murarna.

Pendon känns lite svårare, men även där kan ju finnas en mindre gravgård och gravar i katedralen. Annars kanske det finns någon ö en bit ut i vattnen utanför Pendon som nyttjas för övriga avlidna?

I Slottet kanske dagens örtagård som ligger i väster innehåller gamla kungliga gravar? Det känns också troligt att det i de västra delarna av borgdelen av slottet en gång funnits ett litet "kapell", men som idag är kungens arbetsrum eller riddares bostad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Då föreslår jag att kungarna först begravdes under slottet i Pendon. Sedan flyttades deras stenkistor till platsen för det första soltemplet i staden.Exakt vilken av de tidiga kungarna som beordrade detta kan få vara lite historiskt osäkert (kan använda denna osäkerhet till i mitt äventyr :wink: ) men de lärde både vid Pendons solkatedralskola och i Mandelorden är överens om att det hände åtminstone före år 100 eO. När Kora-katedralen stod färdig 329 eO flyttades alla döda kungligheter till särskilda för ändamålet byggda valv under väständan av stortemplet.
Skriv svar