Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Har de senaste dagarna putsat till en massa smådetaljer i wikin. Det mesta från forumet är wikifierat men det passar inte alltid med vad som redan finns där.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Jag har börjat se över layouten till Felicien.

Fafnir: Är bilderna som du har länkat till av högsta upplösning att få tag på? För tryck gäller 300 dpi, men det spelar mindre roll för pdf-publikation. Jag vill mest få tag på rätt bilder direkt så att jag slipper konvertera i onödan.

(Not till mig själv. Fafnir har även lagt till en bild på nästkommande sida.)

Spelknepe: Hade du någon önskan om att ha en mer standardiserad layout med samma font i varenda bok? Personligen tycker jag att det är rätt tråkigt och att vi kan låta varje lands kultur lysa igenom även i layouten. Jag menar, grekisk typografi (all typografi) påverkas ju av rådande arkitektur och liknande kulturella fenomen.

I just detta nu finns detta utkast (pdf, 500kb) som förslag. Jag funderar på att ha brunt eller grönaktig färg på bård och bilder men det får jag bestämma mer när jag experimenterar. Det är mest förslag på upplägg och fonter som jag vill visa med utkastet.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Jag funderar på att ha brunt eller grönaktig färg på bård och bilder men det får jag bestämma mer när jag experimenterar.
För att förtydliga.

Grön
Bild

Brunt kommer å sin sida att vara väldigt mörkt brun. Jag minns inte var någonstans jag såg det, om det var i en film eller någon sida om böcker, men det såg väldigt snyggt ut. Fast det var tillsammans med gulaktig pergament-bakgrund har jag för mig.

Jag funderar även på att lägga till fibrer i bakgrunden...
Bild

...och lägga in "text" som lyser igenom i bakgrunden, så som på bilden. Det kan bli svårläst (eller rentutav fult), vilket jag i sådana fall kommer att skippa det.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Litar på dig Ricard. :)

Gjorde själv några sista ändringar i wikin i går kväll. Ändrade vissa texter som redigersts sönder tillbaka till DrHus ursprungliga form. När jag först lade in texterna där (för flera år sedan) blev det inte särskilt snyggt och senare redigeringar har inte hjälpt mycket. Tycker därför att det är mera rätt om de visas i sin ursprungliga form. Alla DrHus texter hänger också samman och om man ändrar i ett avsnitt riskerar man att det får konsekvenser i ett helt annat avsnitt. Vissa saker har varit nödvändiga att ändra men jag har försökt hålla det till ett minimum. Vissa texter av andra författare har stort sett varit anpassade till helheten och dessa har jag knappt gjort något med. Allt material överensstämmer inte till hundra procent med EA-boxen och Kopparhavets Kapare men vi har tidigare i andra sammanhang tillåtit vissa avvik, exempelvis angående Caddo, Lysande Vägen, Kardien och Zorakin.

Det finns självklart plats till mer material i Felicien men detta får vänta till en uppdatering av pdf:en :wink:
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Jag har nu lagt texterna i en text-fil. Det jobb som har gjort sedan tidigare är medtaget. Allt redigerande i wikin som inte involverar länkar bör nu ske i text-dokumentet under den tid som vi anser att korrekturen bör ta.

Jag ger korrekturen två veckor, alltså till och med fredagen 15:e november.

Jag lade till text från följande wiki-sidor.
  • Felicien
  • Tyros
  • Sidon
  • Elikon
  • Dariton
  • Bylos (tog inte med något - fanns mindre text i artikeln än i Felicien-artikeln)
  • Caraidon (tog inte med något - fanns mindre text i artikeln ...)
  • PortoHoryni (tog inte med något - såg likadant ut)
Om det är något som saknas eller som ni vill lägga till i efterhand, skriv direkt i dokumentet. Säg gärna till i tråden. Själv saknar jag en fjärde "XXX säger"-text.

Efter forumsuppdateringen så har det försvunnit en del namn i Felicien under de stämningstexter som finns.

Fafnir och övriga frivilliga får gärna lägga in förslag på var någonstans jag ska placera bilderna. Gör det direkt i texten, typ [sätt in Bild8 här] eller [här vore det bra med den där kvinnan som sträcker sig mot en frukt]. Använd hakparenteser som i exemplen så att jag lätt kan hitta kommentarerna när jag väl sitter med layouten.

Länk till textfilen
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Spelknepe »

Layouten kan bli riktigt snygg! Jag har mailat Fafnir men har inte fått något svar än.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Något som slår mig är att i Felicien-artikeln på wikin står det "Övrigt: /.../ Stor jämlikhet mellan könen." och så läser jag om en våldtäkt i skapelsemyten och under rubriken Duellen ser jag följande:

"Dueller förekommer ofta i Felicien. Män duellerar med män och kvinnor med kvinnor. Dueller mellan män och kvinnor anses tabu, men det förekommer i feliciska myter och legender att kvinnor klär ut sig till män för att dueller med en man eller, i komiska framställningar, män som klär ut sig till kvinnor för att duellera med en kvinna."

Jag får lite dålig smak av det här, faktiskt. I skapelsemyten så finns följande:

"Philodon skrattade, fångade henne i svansen och lägrade henne trenne gånger innan han slutligen dräpte henne. Ur hennes kropp steg De Lyckliga Gudarna: Anatadan, Shahadon och Shaladon."

Själv ser jag hellre att vi tar bort själva sexet och gör en Pallas Athena-födsel. alltså att Philodon dödar Lejoninnan och ur hennes kropp kommer De Lyckliga. Jag ser också hellre att vi tar bort könsdifferensen ur duellerna och istället låter det handla om klass, där (svaga) kungar och drottningar i komiska föreställningar företräds av slavar.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Du får gärna göra omskrivningar här Rickard.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Här är mina ändringar.

Dueller är ofta förekommande i Felicien och både fria män och kvinnor duellerar med varandra. Dueller mellan slavar och fria anses tabu, men förekommer i feliciska myter och legender och brukar sluta i att antingen slaven stryker med på grund av sin hybris eller visar sig vara en förklädd landshjälte som får gifta sig. I vissa satiriska framställningar är en slav ställföreträdande för svaga kungligheter.

samt

Philodon skrattade, fångade henne i svansen innan han slutligen dräpte henne. Ur såren på hennes kropp steg De Lyckliga Gudarna: Anatadan, Shahadon och Shaladon.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Spelknepe »

Ska vi se! Här kommer en omarbetat version av Tyros. Ett tränat öga ser att där finns betydligt mycket mer hus nu än tidigare:

http://www.erebaltor.se/kartor/Stad/Tyros.jpg

Här är framsidan för Felicien, ifall det är den som ska gälla?
Felicien_103.jpg
framsida_1.jpg
framsida_2.jpg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Strålande Spelis, Tyros ser nu ut att vara en myllrande stad.

Framsidan beror väl lite på hur vi ska göra med framsidorna...ska de vara lika så är förslaget perfekt. Jag gillade annars den där skäggiga mossaiken du hade på förslag för länge sedan, eller galären du fifflade med?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Spelknepe »

Jag lägger upp dem i inlägget ovan så kan ju folk tycka till en sista gång
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Rickard »

Jag är personligen väldigt förtjust i galärbilden. Färgerna är väldigt vackra. Fast det var upphovsproblem med bilden, eller hur var det? Första bilden är väldigt old school och det kan funka medan den tredje bilden, även om den är läcker, känns som om den kommer att bryta av för mycket mot andra framsidor.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Jag röstar på Fafnirs kapare. Gjord av en i projektet och den matchar Palinor-pdf:en. Galären och mosaiken är båda jättefina kan kanske användas som titelsida (som kommer efter framsidan) eller baksida?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Felicien

Inlägg av Mikael »

Då kör vi på Fafnirs bild tycker jag.
Spelknepe, Tyros nordöstra hörn skulle kunna behöva lite mer myller såg jag nu.
Skriv svar