Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Lady Tiera
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-04-03 02:31

Inlägg av Lady Tiera »

Adragoor skrev:Äh, nu ska vi inte göra för mycket för seriöst... Ereb är inte den tunga seriösa värld som t.ex. Tolkiens Midgård är... I Ereb har det alltid varit dåliga ordskämt och tramsiga referenser som krydda som har gällt. Det är en av de få saker som verkligen ger enhetlig stämning och stil i Ereb.
Ska vi döpa om Nohstril också...? Eller Tando Galiheri (författaren till en bok om helvetet)...?
Mitt eget senaste försök till bidrag är "Limak'z Phyrama" - om ziploditer var skapade av någon så var det nog han... Namnet är en blandning av grekiska och latin med exotisk stavning och betyder ordagrant "snigelsmet"...
Det är en stor skillnad mellan exemplen du tar upp och Quack-Fu, nämligen att quack-fu är löjligt och det andra är mer subtil roligare humor, varför sparka på en ras som redan ligger?
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Inlägg av Yokohama »

Ankor - Quack Fu
Jag tänker mig att man kan kalla olika kampstilar typ,
"Solunsk boxning": en kampstil som vuxit fram i xxx miljön där man främst lär sig olika boxningstekniker med olika inslag av tjuvknep som skallningar, knä på pungen samt hur man slåss med käpp. Förståss finns det olika typer av Solunsk boxning men basen är densamma.

För Ankor kan det vara att man tar där ankorna kommer ifrån och lägger till boxning, brottning eller kamp och sen beskriver kampskolans grunder, vilken miljö den vuxit fram ur och vilka typer av tekniker som ingår.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev:
Jo det är säkert en bra väg att gå.

Det kunde också vara väldigt fågligt. Tex att under vansinnigt skränande och flaxande försöka picka ut ögonen på motståndaren.

Eller så tar man inspiration av tjäderspel - kombattanterna burrar upp sig och rusar mot varandra under kackel och tjut.
Att spinna vidare på trams är helt klart rätt väg att gå... Ereb får absolut inte bli av med sin trams-humor!
Ska vi implementera humor ska vi göra det ordentligt och inte lite så där i hemlighet. Jag ser ganska få rent komiska inslag i Ereb där ankorna och Trakorien är de enda som egentigen innehåller uppenbara komiska inslag. Var finns skämten i Cereval? I Goiana? I Felicien? I Hynsolge m.m. Vi kan inte bara ha komik på ett plan och slopa det helt på ett annat. jag har absolut inget emot humor (så klart) men då får det funka som i ex. M:UA där humorn alltid finns där någonstans inte bara kring vissa företeelser.

Så var finns egentligen humorn? Trakorien, anokrna, Krugal Svlses och...?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Inte för att jag tycker det är så lyckad humor men Magilre modulens Ziploditer och Elefantiner uppfattar iaf jag som försök till humor.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor jag får väl komma till ditt stöd! Jag har alltid värderat humorn som funnits insnirklad i Ereb. Sedan kan jag också tycka att Wal och brorsönerna var att gå över styr, Quack-fu låter inget vidare (def. ripoff från den löjliga filmen Howard) och egentligen är Krugal svylses ett otroligt löjligt äventyr (för att inte nämna Ziploditerna som debateras på annan plats). Men kul är det. Jag har alltid värderat de små förlösande platserna i ereb där saker är lite på skoj.
Wal? - behåll och väv ihop med alla andra gudar som ankorna kan tänkas tro på. Liksom halvlängdsmännen så är ju de vita del av människornas samhälle och dyrkar säkert deras gudar, liksom svarta ankor delar tro med piratfolken i viss mån.
Quack-fu - ett krystalliskt ord för rasande anka (Quack=anka, fu=rasande), ankorna kallar det något annat och människorna kallar det "ankboxning" om de känner till det, bruna ankor är ju surmulna jäklar som det inte direkt kryllar av.

Ankfärger - tre grundfärgerna bra, men naturligtvis kan udda fall finnas. Paradisankor djupt i solunas djungler? Nargurankor? Men liksom vargmän bör övrig färgteckning vara udda fenomen, mutationer som ges respekt eller ses med misstänksamhet på, kanske tillochmed föraktas...de kastlösa.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Med tanke på ankornas fjäderdräkts färger kanske pdfen http://www.rollspel.com/pdf/dod/ankor1_2.pdf av Måns Skanke m.fl. kan vara av intresse. På sidan 3 syns ett antal olika ankor och deras fjäderdräkt. Den svarta ankans röda markeringar runt ögonen är i mitt tycke riktigt smakfulla, och jag tror det hade varit givande om det t.ex. var möjligt för svarta ankor att ha skillnader i fjäderdräkten och alltså inte bara vara svarta. Det samma gäller ju de övriga två sorterna, den bruna och den vita.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ska vi implementera humor ska vi göra det ordentligt och inte lite så där i hemlighet. Jag ser ganska få rent komiska inslag i Ereb där ankorna och Trakorien är de enda som egentigen innehåller uppenbara komiska inslag. Var finns skämten i Cereval? I Goiana? I Felicien? I Hynsolge m.m. Vi kan inte bara ha komik på ett plan och slopa det helt på ett annat. jag har absolut inget emot humor (så klart) men då får det funka som i ex. M:UA där humorn alltid finns där någonstans inte bara kring vissa företeelser.

Så var finns egentligen humorn? Trakorien, anokrna, Krugal Svlses och...?
Det är helt sant att humorn kommer från vissa författare medan andra har skrivit mer humorbefriat...
Det handlar dessutom om humor på flera nivåer. Allt från omgjorda namn från vår egen värld som t.ex. "felicien" till löjliga kampsporter som "quack-fu". Jag kan hålla med om att vissa länder nog behöver få en dos av ökad humor av samma slag som resten av världen, men att humorn enbart skulle finnas i viss begränsad omfattning tycker jag inte. I Ereb ser jag en kombination av nördig detaljrikedom och småtöntig humor. Allt är inte humoristiskt, men allt är inte heller torrt och seriöst.
Användarens profilbild
Lady Tiera
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-04-03 02:31

Inlägg av Lady Tiera »

Adragoor skrev:
Ska vi implementera humor ska vi göra det ordentligt och inte lite så där i hemlighet. Jag ser ganska få rent komiska inslag i Ereb där ankorna och Trakorien är de enda som egentigen innehåller uppenbara komiska inslag. Var finns skämten i Cereval? I Goiana? I Felicien? I Hynsolge m.m. Vi kan inte bara ha komik på ett plan och slopa det helt på ett annat. jag har absolut inget emot humor (så klart) men då får det funka som i ex. M:UA där humorn alltid finns där någonstans inte bara kring vissa företeelser.

Så var finns egentligen humorn? Trakorien, anokrna, Krugal Svlses och...?
Det är helt sant att humorn kommer från vissa författare medan andra har skrivit mer humorbefriat...
Det handlar dessutom om humor på flera nivåer. Allt från omgjorda namn från vår egen värld som t.ex. "felicien" till löjliga kampsporter som "quack-fu". Jag kan hålla med om att vissa länder nog behöver få en dos av ökad humor av samma slag som resten av världen, men att humorn enbart skulle finnas i viss begränsad omfattning tycker jag inte. I Ereb ser jag en kombination av nördig detaljrikedom och småtöntig humor. Allt är inte humoristiskt, men allt är inte heller torrt och seriöst.
Det håller jag med om, men jag är fort avogt inställd till Quack-Fu, ska man ha humorn i spelet bör den vara fint invävd och inte plump
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppenbarligen är vi personer med delade åsikter. Vi bör kanske hitta ett tredje alternativ som skiljer sig från Quack-Fu eller inte Quack Fu.

Mitt förslag är en fortsättning på det som någon skrev. Ankorna kallar det inte för Quack-Fu. Den officiella benämningen är inte Quack-Fu. (d.v.s. vi döper om kampsporten). Däremot har många andra människor (och kanske andra raser) hittat på namnet "Quack-Fu" som ett hån till alla Ankor och deras kampsport, och detta bör nämnas i vår kommande text.

Alternativ två. Ankorna har ingen kampsport. Däremot när de blir vansinniga så burrar de upp sig och anfaller med näbb och klo, vilket i utomståendes ögon humoristiskt har kallats för "Quack-Fu" (vilket givetvis gör ankorna ännu mer vansinniga).

På detta sättet ger vi spelledaren valet att infoga ordet Quack-Fu, samtidigt som vi sätter en seriösare stämpel över kampsporten. Frågar en spelare sin spelledare vart "Quack-Fu" tog vägen så har ju spelledaren en bra förklaring enl. ovan.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Adragoor skrev: Det är helt sant att humorn kommer från vissa författare medan andra har skrivit mer humorbefriat...
Det handlar dessutom om humor på flera nivåer. Allt från omgjorda namn från vår egen värld som t.ex. "felicien" till löjliga kampsporter som "quack-fu". Jag kan hålla med om att vissa länder nog behöver få en dos av ökad humor av samma slag som resten av världen, men att humorn enbart skulle finnas i viss begränsad omfattning tycker jag inte. I Ereb ser jag en kombination av nördig detaljrikedom och småtöntig humor. Allt är inte humoristiskt, men allt är inte heller torrt och seriöst.
Då har vi alltså samma uppfattning. Då är den stora frågan, ska man skoja till andra områden, eller tona ner tokroligheter eller kan man behålla ankorna som knasiga medan alverna inte är det?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

En på tona ner 8)
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Lady Tiera
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-04-03 02:31

Inlägg av Lady Tiera »

Spelknepe skrev:Uppenbarligen är vi personer med delade åsikter. Vi bör kanske hitta ett tredje alternativ som skiljer sig från Quack-Fu eller inte Quack Fu.

Mitt förslag är en fortsättning på det som någon skrev. Ankorna kallar det inte för Quack-Fu. Den officiella benämningen är inte Quack-Fu. (d.v.s. vi döper om kampsporten). Däremot har många andra människor (och kanske andra raser) hittat på namnet "Quack-Fu" som ett hån till alla Ankor och deras kampsport, och detta bör nämnas i vår kommande text.

Alternativ två. Ankorna har ingen kampsport. Däremot när de blir vansinniga så burrar de upp sig och anfaller med näbb och klo, vilket i utomståendes ögon humoristiskt har kallats för "Quack-Fu" (vilket givetvis gör ankorna ännu mer vansinniga).

På detta sättet ger vi spelledaren valet att infoga ordet Quack-Fu, samtidigt som vi sätter en seriösare stämpel över kampsporten. Frågar en spelare sin spelledare vart "Quack-Fu" tog vägen så har ju spelledaren en bra förklaring enl. ovan.
Mycket bra skrivet.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Naturligtvis har en art av kortväxta krigare utvecklat ett sätt att fajtas på även utan vapen. Om man som livvakt råkar bli påhoppad mitt under badet så bör man väl ändå kunna ge motståndet en god match.

Mina spelare kommer garantert INTE skratta om dom råkar ut för en ankas stridskonst. Så här ser jag på ankor:

Vita ankor: Extremt slipade affärsmän. Med rykten om sig att kunna sälja sand i en öken och kall öl på glaciären.

Svarta ankor: De mest fruktade pirater du kan tänka dig. Ljudlöst och utan nåd ( då de inte heller väntar sig ngn) dyker dom upp från ingen stans. Det finns berättelser om härdade marinsoldater som i full rustning och med simkunskaper som en retarderad gråsten valt att hellre försöka kasta sig i sjön och simma från ett anköverfall en att stanna och slåss.

Bruna ankor: Fåtaliga men välrenomerade. Deras lojalitet är gentemot uppdragsgivare är oöverträffad. Inte ens en svekfull och ondskefull uppdragsgivare står sviken så länge kontraktet fårtfarande är giltigt. Orädda och slipade. Deras storleks tillkortakommande övervägs av skicklighet och fula tricks. Slag mot skrev, knäskålar/knäveck, ljumskar, njurar, artärer på innanlår etc är så att säga normala träffar för dessa individer. Mycket fotfolk är dessutom dåligt rustade på benen vilket blir en enorm svaghet i strid mot ankor.

Angående färger så är det väl klart att ankor inte är doppade i färgpytsar. Varianter i mönster och skalor förekommer rikligt, men delas fortfarande i enkelhet upp i vit, svart och brun.

Angående stridskonster så blir det lätt en asiatisk ascossiation (hur f-n stavas det?). Detta behöver ju inte alls vara fallet. Brottning och boxning är välkända kampformer som förekommit i europa under antiken. Att en rejäl känga gör mer ont en en lavett insåg sannolikt folk redan i mänsklighetens gryning. Således ser jag inget fel i att vissa folkslag/sekter/raser/nationaliteter/yrken/skrån/religoner/whatever utvecklar sin egen obeväpnade kanpform. Sedan behöver dom ju inte kasta sig runt i gi med tygbälten i olika färger och pannband skrikandes "kiai" för det. Ordet -FU klingar mycket orientaliskt i mina öron. Quack-Fot kanske :lol:

Ankor kan slåss och är bra på det, med eller utan vapen. Vita ankor slåss med hjälp av bruna ankor eller avlönande långskånkar.

Jag läste en beskrivning någonstans som jag fastnade för. Ankor är som människorx3. Där en människa är arg är en anka furiöst rasande. Om en människa är hämndlysten och vill utkräva "öga för öga" så kan en anka välja att utplåna en hel släkt i tre generationer, samt gods och husdjur. Om en människa är glad så är en anka översvallande lycklig i hela själen etc.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Då har vi alltså samma uppfattning. Då är den stora frågan, ska man skoja till andra områden, eller tona ner tokroligheter eller kan man behålla ankorna som knasiga medan alverna inte är det?
Allt behöver inte hålla exakt samma humornivå. Alverna kan vara seriösare än ankorna utan att det stör. Sen kan man ju alltid kasta in små lustigheter här och där i de beskrivningar av t.ex. länder som tidigare var mindre lustiga. Själv tycker jag att mer intellektuella skämt är de roligaste (och kommer att kasta in en hel del sådana i språken som man antagligen behöver vara rätt bildad för att förstå). Men jag ser inget hinder för att mer uppenbara tramsigheter ska få finnas med här och var för att lätta upp stämningen. Att designa efter ett humorkoncept behöver inte betyda att allt måste vara lika roligt hela tiden. Humorn i Ereb kommer snarare av enstaka lustigheter här och där än av en jämnt humoristisk nivå hela tiden. Konceptet kan ju vara: Lustigheter här och där. Vissa saker är lustigare än andra.
Jag tycker att Ereb ska vara ett mellanting - varken Tolkien eller Terry Pratchett...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Då har vi alltså samma uppfattning. Då är den stora frågan, ska man skoja till andra områden, eller tona ner tokroligheter eller kan man behålla ankorna som knasiga medan alverna inte är det?
Allt behöver inte hålla exakt samma humornivå. Alverna kan vara seriösare än ankorna utan att det stör. Sen kan man ju alltid kasta in små lustigheter här och där i de beskrivningar av t.ex. länder som tidigare var mindre lustiga. Själv tycker jag att mer intellektuella skämt är de roligaste (och kommer att kasta in en hel del sådana i språken som man antagligen behöver vara rätt bildad för att förstå). Men jag ser inget hinder för att mer uppenbara tramsigheter ska få finnas med här och var för att lätta upp stämningen. Att designa efter ett humorkoncept behöver inte betyda att allt måste vara lika roligt hela tiden. Humorn i Ereb kommer snarare av enstaka lustigheter här och där än av en jämnt humoristisk nivå hela tiden. Konceptet kan ju vara: Lustigheter här och där. Vissa saker är lustigare än andra.
Jag tycker att Ereb ska vara ett mellanting - varken Tolkien eller Terry Pratchett...
Håller med dig.
Spelknepes lösning på våra meningsskiljaktigheter avs ankorna var dock inte fel.
Skriv svar