Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alla karavanvägar är säkert inte lika viktiga men kan inte kartorna komplettera varandra?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Jag tror iofs inte att det är så lätt att hitta en enstaka karavan på de enorma stäpperna. Lite som att hitta någon i Sibirien. Så konstanta anfall dag och natt är kanske att ta i.
Jo, karavaner som slumpmässigt krisskrossar stäppen är svåra att finna, men karvaner följer karavanLEDER som i sin tur försöker kombinera kortast sträcka/tid med tillgång på vatten, mat och foder...årstider. Sådana leder är enkla att övervaka och överfalla.
Sen kan man ju tänka sig att karavanerna även medför varor som järnverktyg och annat så att man kan idka byteshandel med nomaderna, som därför låter karavanen passera.
Jo det kan tänkas. Köpt tillåtelse att passera, kanske t.o.m. eskort.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:
Adragoor skrev:Jag tror iofs inte att det är så lätt att hitta en enstaka karavan på de enorma stäpperna. Lite som att hitta någon i Sibirien. Så konstanta anfall dag och natt är kanske att ta i.
Jo, karavaner som slumpmässigt krisskrossar stäppen är svåra att finna, men karvaner följer karavanLEDER som i sin tur försöker kombinera kortast sträcka/tid med tillgång på vatten, mat och foder...årstider. Sådana leder är enkla att övervaka och överfalla.
Området är nog extremt glest befolkat. Att övervaka tiotals mil ungefärlig karavanled där en karavan kanske kommer förbi var sjätte månad är nog inget som har jätteprioritet för nomadstammarna.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:Vad är problemet med att lägga till mina? Att exempelvis kalmurriska karavaner rör sig norr om Mahammarabergen är väl nästan en självklarhet eftersom det finns en marknad i Bahaz. Att det sedan finns en väg som leder norrut från Kamsun till Dharbia är heller inte så konstigt eftersom det inte finns någon väg till sjöss.
Sorry! Jag menade bara att observera att det fanns en tråd där man diskuterat handelsrutter. Sedan att varor kan skeppas upp till Innanhavet (vad heter floden) från Kalsalsjön för att sedan ledas ned på smala bergstigar till Darbia kanske minskar den långa resan över slätten från Kamsun.

Karavenleder brukar ju inte vara att ta sig från punkt A till Ö utan varorna brukar lastas och säljas om på punkt B, C osv.

Sedan undar jag naturligtvis vilka Kalmurri och Darbia handlar med? Cerval, Nidland, Barbia? Inget av dessa länder slår mig som speciellt rika och Demontraden är en sällan seglad rutt.
Missförstå mig nu rätt. Cerval är till stora delar bönder och har höga berg som avgränsas mot Nargurskogarna i väst. Norr om Cerval ligger Barbia och i söder Nidland. Nidland är ett stängt land och tycks mest importera slavar, metaller och vapen. Barbia borde altså vara Kalmurris största handelspartner i Masevabukte. Förvisso så har Kalmurri kust mot Golwyndas sötvattenhav men här har ju de "gamla" Krun och Furgia i det närmaste en monopolställning. Jag vill inte styra med Krun men jag skulle säga att det finns ett samförstånd mellan dem och Furgia att "vi handlar med varandra på lika villkor, alla andra får handla med OSS på VÅRA villkor" (vilket för en furgier blir "alla handlar med OSS på VÅRA villkor"). Detta hindrar inte att Krunska köpmän kan resa till Kalmurri men vad får de betala för strafftullar i Krun sedan och är det värt det?

Att Furgia sedan inte bara handlar via karavnvägar från Kamsun utan även på sjövägen med den kamsunska kusten, Sombatzes djungelkust (guld, elfenben och diamanter) och Traxilmes kust (halvädelstenar, mineraler, färgämnen och gifter) gör att man har en enorm dominans i Valgusjön, en dominans som endast hotas av Valgusjöns piratfurstar. Karavanvägen som går genom Furgia har som främsta mål att ta varor från Valgusjön till sötvattenhavet eftersom man inte kan segla uppför Grelgiefallen. Leden sticker snarare upp norr mot Kalsalsjön än rakt öster ut.

Det var så jag tänkt varje fall.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det där låter utmärkt. :)
Satt lite och funderade över en handritad karta över rutterna med lite olika hållpunkter inritade...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor skrev:Det där låter utmärkt. :)
Satt lite och funderade över en handritad karta över rutterna med lite olika hållpunkter inritade...
Då tycker jag att du ska sluta fundera och sätta igång! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nnja jag håller inte med. Nidland är relativt rikt liksom Cerevals städer, Resten av Cereval är fattigt men Barbia är väl inte heller direkt rikt.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Nnja jag håller inte med. Nidland är relativt rikt liksom Cerevals städer, Resten av Cereval är fattigt men Barbia är väl inte heller direkt rikt.
I EA så beskrivs "välstånd" som fattigt i både Nidland och Cerval.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fattigt välstånd i genomsnitt utesluter ju inte en rik elit...

Sen får vi ju inte glömma de västereber som seglar på demontraden. Dessa kanske inte kommer så ofta, men de handlar å andra sidan ofta med extremt dyrbara varor och pumpar in pengar i Dharbia och Bahaz när de väl dyker upp ett par gånger om året.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det kan kanske tänkas att det i Cerevals tre största städer finns ett litet fåtal mycket välstående handelsfamiljer som skiljer sig från ett i övrigt fattigt land. Välståndet bygger på handel med Kalmurri och Dharbia. I Lirvella finns också flera mäktiga berendiska handelshus representerade.

Tänk på att Cereval har allt att vinna på att utvecklas till något mer än att bara förknippas med månsilver, troll och drakar. Vanlig handel kan göra landet mera trovärdigt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Också Dharbia och Bahaz blir ju mycket mer intressanta om man kan träffa på nidlänningar, cerevalier, barbier och diverse folk från västra Ereb där.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En karta över Masevabukten kan göra det lättare att klargöra hur handeln med Akrogal ser ut:

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Välstånd" tolkar jag som snittnivån i jämförelse med övriga länder och kanske framförallt mannen på gatans välstånd. En bonde i Cereval är fattigare än en på Caddo eller i Kardien. Köpmannen i Nohstril eller Tricilve har en högre standard än en i Babor eller Mercana. (Välståndet kan vara olika spritt också. Cereval? Kina är ett fattigt u-land med undantag för kusten och ett antal kommande städer som ett exempel...medgivet inte det bästa exemplet, men ni förstår)

Nidland - har inga köpmän som reser ut och tillåter enbart handel via särskild hamnstad för att minimera kontakten med omvärlden. Har behov av vapen, timmer ... Har dock en del ädelmetallgruvor om jag minns rätt så de har något att handla med.

Cereval - De tre handelsstäderna lever i huvudsak på handel mellan sig, men handlar naturligtvis även med Nidland och Kalmurri. Jag skulle gärna se att det finns akrogaliska varor att handla i Cereval, framförallt Lirvella. Cereval har även egna varor som kan gå på export...

Barbia - känns inte som ett handelsresande folk. En egentlig stad Babor. Dit kommer dock västereber och aidner och handlar. Även akrogaler har säkert letat sig dit. Barbia har plundringsgods som import...varför då?

Trakoriens faiblesse för akrogaliska varor kommer via Masevabuktens städer och Babor...men de gillar inget vidare att segla dit själva om jag förstått rätt...eller är demontraden trakorisk?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bild

Detta är alla(?) namngivna städer kring Masevabukten. Alla städer handlar inte med omvärlden med då istället med andra länder i samma land.

Notera att staden Uttil i nordöstra Barbia är markerad. Hit har barbiska krigsfångar börjat fraktas för att säljas som slavar till Khaanikel i Nidland. Inte något kejsar Yddris i Babor är stolt över men handeln finansierar för tillfället den östra fronten i Barbias inbördeskrig. Övrig handel från lilla Uttil är lidande pga detta.

Besphoro som är markerad längst i söder ligger heller inte vid Maseva utan vid Golwynda. Tog med den för att undvika förvirring.

EDIT: Staden Ircront (EA-Kampanj s. 39) skall ligga vid Demontungan, troligtvis på norra sidan mitt emot Besphoro på södra sidan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Cereval handlar timmer från Mastika Agga på Erebs nordkust (väster om Barbia) som skepps- och byggnadsvirke. Även finare varor som pälsverk, honung, vax, bärnsten och elfenben. Dessa går till städernas överklass men även som bytesvaror i Khaanikel, Bahaz och Dharbia. Tillbaka förs främst lyxvaror, speciellt kryddor, som sen används för att köpa timmret.

Är Kalmurri intresserade av att köpa timmer från Mastika Agga, Erebs finaste skeppsbyggnadsvirke kommer härifrån, eller räcker landets egna skogar till?
Skriv svar