Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:Snibben: Blev kartan över Furgia som du hade tänkt dig?
Den är mycket snygg.

Jag har några synpunkter jag arbetar på.

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Snibben: Ok, fixa en sammanställning av allt - gärna med hjälp av kartan. Så fixar jag det :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:Snibben: Ok, fixa en sammanställning av allt - gärna med hjälp av kartan. Så fixar jag det :)
Spelknepe skrev:Snibben: Ok, fixa en sammanställning av allt - gärna med hjälp av kartan. Så fixar jag det :)
Vet inte om det finns så mycket mer just nu.
Dock har jag tänkt om om Ketoriam. Tänker mig nu att det är mer som New York och Manhattan i under 1700-talet. Dvs. Södra delen är bebyggd och större delen av norra består av trädgårdar, villor och små byar.
I Ketoriam delas upp av flera murar eftersom det har byggts i etapper och består därför av flera städer som byggts ihop plus ett jättelik Nekropolis i mitten (Det bor dock flera levande i Nekropolen som har till uppgift att sköta den och anordna begravnings samt för att vakta dem.
Ett stort klippfäste skjuter upp längs i söder och övervakar stora hamnen.

En skiss av hur jag tänker mig
Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Elfte brevet

Brev till Bonitsal Alfredo av Hixani

Min kära vän!

Efter många dagars resande och strapatser, som jag ju berättade om i mitt förra brev, har vi nu äntligen nåt Bahus, huvudstad i Maeri provinsen. Staden anses som en av de mindre provinshuvudstäderna och även om jag blivit van vid att Furgiska städer är stora blir jag aldrig riktigt van vid att städer av Pendons storlek räkans som små. Staden är annars som de flesta städer jag hittills besökt här, fast större. Något som slås en besökare här är att alla gator är raka och bildar ett rutsystem. Detta är tydligen typiskt för nyare städer i Furgia. Äldre städer, som Ketoriam, har ett mer organiskt gatunät som är mer typiskt hemifrån, naturliga gator bildas av de som bygger och bor i städeran och hålls sedan öppna av kungliga dekret eller av städernas råd.

När jag väl hade logerat mig i Bahus fick jag en inbjudan till magikernas hus. I Furgia är alla magiker sammanslutna i ett eget kast eller skrå kalla Faer Praetuen eller Den brinnande lågans kraftgille. Oavsett vilken magiskola magikern bekänner sig till tillhör han detta gille som har sina egna lagar och regler vid sidan om det vanliga. Varje provins har sitt hus som lyder under huvudhusen i Ketoriam och Faoriam. Husen leds av de åtta främsta elementarmagikerna i sina respektive element. Magiker som utövar andra skolor brukar sällan få en större roll i den Furgiska politiken då Elementen har en nära del i det furgiska tanksättet.

Då jag anlände till magikernas hus såg det ut som det flesta palats i Furgia. Enkla, strama murar som lika bra kunde dolt en bryggares bakgård likaväl som ett palats borggård. Jag fördes till en kammare där de åtta mästarna väntade mig. Då jag steg in möttes jag av man kläd i mörkblå rock och en toppig variant av den furgiska mössan, likadan som den som ämbetsmännen bär men med broderad stjärnor. Mannen gav mig ett fuktigt handlag och en lika fuktig blick och välkommnade mig. Vid kammarens stora fönster stod två långa smala trollmän, båda kläda i vitt, och konverserade. Den ene av dem var så vacker och hade ett så långt skinnande blont hår att jag först trodde han var en alv. Han tyckets föra sig med aura, nästan som om han var ett helgon. Den andra hade även han ett långt med ett lika långt skägg till detta och hur han än rörde sig tycktes det mig som att vinden lekte i det. Vid elden satt en magiker i röda kläder och stirrade in i lågorna som dansade. Hans blick tycktes fjärran som om de stirrade långt ut i universum, eller kanske långt in i mikroversum. En magiker i brunt stod och talade med en magiker i ljusblåt. Den brune magikern tyckets föra jordnära argument men fick allt som oftast frostiga svar. Bara Mästaren i Värmens element saknades, men han var tydligen ute och hjälpte gamla och sjuka.
Efter besöket slog det mig att trotts att ALLT är så annorlunda här i Furgia från hemma så är magikerna här besynnerligt lika dem där hemma. Kanske det beror på att magiker är väldigt lika varandra och väldigt olika andra?

Din Vän

Otharo Rådsfaste
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har saknat Otharos brev. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Otharos resa i furgia bygger verkligen ut förståelsen för riket.

*tummen upp*
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?

Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?

1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.

2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".

.
.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Gabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?

Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?

1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.

2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".

.
.
För att förklara mig bättre. Det finns ETT pass mellan Furgia och Kalmurri - Hamdaldipasset (jo det finns fler men inget som är så stort att man kan leda en armé igenom det utan att förminska den rejält)

Bild
Gabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?

Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?

1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.

2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".
2. Fahli finns inte :wink:

1. Har alltid tänkt mig Hamdaldipasset som det stora slagfältet. Hit är det svårt att föra arméer från bägge håll. Snåriga skogar åt båda hållen förhindrar det helt enkelt. Detta gör att det är något av ett "Status qou".

Jag föreställer mig att sjöfarten i Golwyndas sötvattenhav är något "primitiv". Svaga vindar och strömmar (förutom i utloppen och i mitten då) gör att skeppen är i princip flatbottnade pråmar med råriggade segel. Jag kan dock tänka mig att furgierna har börjat bygga skepp av samma kvalitet som finns i Valgusjön för att föra över trupper till demontungan. Detta kan vara förklaringen till att man lyckas erövra detta område vid tiden för den femte konfluxen :roll: [/img]
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Snibben skrev:
Gabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?

Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?

1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.

2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".

.
.
För att förklara mig bättre. Det finns ETT pass mellan Furgia och Kalmurri - Hamdaldipasset (jo det finns fler men inget som är så stort att man kan leda en armé igenom det utan att förminska den rejält)

Bild
Gabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?

Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?

1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.

2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".
2. Fahli finns inte :wink:

1. Har alltid tänkt mig Hamdaldipasset som det stora slagfältet. Hit är det svårt att föra arméer från bägge håll. Snåriga skogar åt båda hållen förhindrar det helt enkelt. Detta gör att det är något av ett "Status qou".

Jag föreställer mig att sjöfarten i Golwyndas sötvattenhav är något "primitiv". Svaga vindar och strömmar (förutom i utloppen och i mitten då) gör att skeppen är i princip flatbottnade pråmar med råriggade segel. Jag kan dock tänka mig att furgierna har börjat bygga skepp av samma kvalitet som finns i Valgusjön för att föra över trupper till demontungan. Detta kan vara förklaringen till att man lyckas erövra detta område vid tiden för den femte konfluxen :roll: [/img]
Med tanke på att det är två ganska enorma nationer på båda sidor och en gammal fiendeskap så borde vi kanske arbeta in några sorts stora befästningsverk med historisk betydelse på båda sidor?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Gabriel skrev: Med tanke på att det är två ganska enorma nationer på båda sidor och en gammal fiendeskap så borde vi kanske arbeta in några sorts stora befästningsverk med historisk betydelse på båda sidor?
Det finns tre gränser mellan Furgia och Kalmurri.
1. Havet
2. Floden Harytis
3. Hyammaras bergskedja och Mahammaras bergskedja och mellan dessa Hamdaldis dalgång

Det enda som egentligen Furgierna känner sig hotade av är Hippogriferna (så som jag beskrivit och tänkt hitintills). Furgierna själv saknar flygdjur i sin armé (om de inte hyr in Kamsunska Drakryttare (stora ödlor inte eg. drakar) men detta händer sällan i nordväst)

Längs Harytis finns ett antal strategiskt placerade fort för att hindra överflygningar. Bergen är för höga för att flyga över (tunn, kall luft) men i utlöparna finns det naturligtvis fort. I Hamdaldis pass finns det i det närmaste permanenta härläger och strategiska fort längs gränsen. Furgia viull fotfarande ta tillbaka sina förlorade provinser från de barbariska måndyrkarna som de anser invaderat dem öster ifrån (att kalmurrierna idag har bott på platsen så länge att de i det närmaste kan räknas som stambefolkning är inte något man erkänner).
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Det känns dock väldigt Kalmurriskt att bygga enorma murar eftersom man förväntar sig försök till Furgiska invasioner, ok för dig att jag lägger in två stora befästningar?

Ett i form av en tornbro över Harytis? Alt två stora torn på vardera sida med kedjor mellan över floden.

Sen en befästning i form av en rejäl mur tvärs över Kalmurri's sida av Hamdaldipasset? Med en mindre garnisionsstad på 'sin' sida. De saknar inte resurser, de är mycket långsiktiga i sin planering och har en tokstor befolkning så arbetare torde inte saknas.

Furgia's stora fördel är i öppen terräng, att bygga en mur samt så många fallgropar/hinder som möjligt i terrängen framför känns .. ganska typiskt. Eller är detta område så konstant bekrigat att man inte kan göra det?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Gabriel skrev:Det känns dock väldigt Kalmurriskt att bygga enorma murar eftersom man förväntar sig försök till Furgiska invasioner, ok för dig att jag lägger in två stora befästningar?
Jaha? Jag har alltid sett Kalmurrierna som de "civilicerade" mongolerna. - "Våra hästar och bågar är våra murar"
Gabriel skrev: Ett i form av en tornbro över Harytis? Alt två stora torn på vardera sida med kedjor mellan över floden.
Harytis är den del av Furgia och jag tror inte att Furgia skulle tillåta en sådan bygnation. Harytis är en extremt ström flod och alla sten skulle behövts fraktas över. Betänk också att Furgias huvudstad Ketoriam ligger vid Harytis, så all försök av Kalmurri att börja bygga saker skulle mötas av ett regn katapultstenar (inte för att skryta men Furgierna "upptäckte" matematiken och ingenjörskonsten ca 6000 f.O. Det var ju trots allt den furgiske elementarmagikern Nynon som sade "ge mig en hävstång och jag skall rubba Altor")
Kort svar:Nej
Gabriel skrev: Sen en befästning i form av en rejäl mur tvärs över Kalmurri's sida av Hamdaldipasset? Med en mindre garnisionsstad på 'sin' sida. De saknar inte resurser, de är mycket långsiktiga i sin planering och har en tokstor befolkning så arbetare torde inte saknas.
Hur stor befolkning hade du tänkt dig?
Gabriel skrev: Furgia's stora fördel är i öppen terräng, att bygga en mur samt så många fallgropar/hinder som möjligt i terrängen framför känns .. ganska typiskt. Eller är detta område så konstant bekrigat att man inte kan göra det?
Jag hade nog tänkt att passet var en sådan där historia som skiftar från år till år eller ibland från vecka till vecka
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tycks om några flygande skepp i Furgia?
birkebeineren skrev:Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.

Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.

Om Furgia har några flygande skepp får Snibben svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd :roll:).
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Vad tycks om några flygande skepp i Furgia?
birkebeineren skrev:Existensen av flygande skepp är troligen väldigt, väldigt ovanlig. Kanske finns det endast några enstaka på hela Altor? Att Nidland skall ha en hel flotta har vi redan kommit överens om att är något vi måste modifiera.

Men utesluta dem behöver vi inte. Kanske har Kalmurri ett flygande skepp, kejsarens eget. Stort, obeskrivligt dyrt, mycket stadigt och närmast omöjligt att skada, men extremt svårmanövrerad. Dess främsta funktion ligger i att imponera och inge fruktan samt vara en bas och landningsplats för hippogriffryttare. Används huvudsakligen vid ceremoniella tillfällen över huvudstaden men även ibland när kejsaren reser runt i sitt rike. Kanske, som sagt.

Om Furgia har några flygande skepp får Snibben svara på men förslagsvis har den furgiska krigsmakten två eller tre skepp. Mycket mindre än kalmurriernas Kejsarskepp men byggda mer för strid. De är permanent stationerade vid nordgränsen där de bevakar de bergspass som är tillräckligt låga för att tillåta hippogriffryttare att flyga genom (alla vet ju att hippogriffer inte kan flyga över en viss höjd :roll:).
Jag har tänkt mig att Furgias handikapp är just att dee inte har några flygande varelser. Istället har man utvecklat missilvapen av olika slag. Däremot skulle jag kunna tänka mig flygande fästningar med hissar till.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter intressant... Hur kan det tänkas att de fungerar?

Permanent fastkedjade (kan endast flyttas med indriker som dragdjur nere på marken) uppe i bergspasset på den maximala höjd hippogriffer kan flyga? Som en slags flyttbara (indriker...) krigsledningscentraler ute på slätten? Bestyckade med arbalester och ballistor? Landingplatformer för furgiska flygdjur? Skyddade med tjocka rep och mattor i asbast (den brandsäkra asbasten tillverkas inte endast i trakorien...) mot kalmurriska brandpilar?

Så länge det fantastiska i konceptet ligger på en lagom nivå (gäller även flygande skepp) och förklaras på ett logisk(!) sätt borde det kunna passa in. Fästningarna borde ju rimligtvis vara unika i sitt slag, lika unika som kejsarens skepp i Kalmurri.
Skriv svar