Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Allt Adragoor skrivit, som klistrats in av Mikael, angående Kalmurri har jag svalt rakt av. Dessa kommer att vara bas för lite kluddrande på en karta. Folkslagen inom landet, varför man förlorad Dharbia etc.

Jag skulle gärna vilja skriva lite mer inlägg från Kalmurras Ve-lash. Här anar jag dock ex inslag av mer koptiska/indo-asiska inslag, är dock ingen språkvetare. Det nedan är från en okänd? Skribent.
”I den gamla tiden voro fortfarande alla världens stammar splittrade, och Månen hade ännu inte skickat någon av sina söner till människorna. Kriget och osämjan härskade bland folken. Men så kom den dag då det bland kalmurrernas folk föddes ett gossebarn med ett helt vitt öga. Hans ärade namn var Depíla av släkten Schoon. I honom hade det gudomliga månljusets kraft ljutits, och med svärd i hand skulle han i sin krafts dagar ena de splittrade folken under en fana. Han skulle bestiga den höga kejsartronen, och hans fiender skulle böja sig för honom och darra av skräck. Ty de skulle se att Månen nu genom sitt heliga sändebud hade fött det eviga Kalmurri.”
-Ur skriften "Kalmurras Ve-lash" (Kalmurris Historia)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Jag har mer eller mindre glömt bort konflikten mellan Kalmurrerna och Ashatârerna - den behöver absolut utrymme. Det känns dock som man skulle kunna placera ut Måntronen på en plats där den stått sedan de första kejsarna - så att den staden har en sorts helig innebörd och ålder. Där de sju kejsarnas urnor fortfarande är instängda under palatset inväntandes de 3000 åren av sitt straff etc.

Båda folkslagen har mycket gemensamt, men religionen skiljer sig åt på en del punkter? Vilka punkter?

Jag känner i alla fall att det är bra om båda folkgrupperna är eniga om att det:
- Finns en Mångudinna
- Att månens faser skall styra det dagliga livet
- Att Kejsaren är Mångudinnans son och styr med gudomlig rätt (men att administrationen sköter allt praktiskt)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Karta över Kalmurri där jag placerat ut de huvudsakliga folkslagen, huvudstaden samt några andra element.

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mer Gabriel... meeeeer!
Säg till om du behöver en karta över Kalmurri! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Dharbia förlorades 457 e.O. som en följd av ett inbördeskrig mellan kalmurrerna och ashatarerna. En beskrivning av Dharbia finns här: http://hem.passagen.se/adragoor/spelsida/.
Vissa saker går nog att använda, som t.ex. dyrkan av elementarandar, men mycket kan gärna revideras.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

När det gäller kartan var det tänkt att Dharbia är mindre, ung. hälften så stort. Gadirms rike ligger längre österut och Ödelandet med staden Kernath ligger där du har placerat Gadirm.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

För mig känns det som Dharbia på denna karta är ganska stort.. jag räknade ut någon gång att Fahli är ca 40 x 40 mil stort.

Dharbia är typ 2,3 gånger så stort.

Det är typ Sverige i storlek, men med en mer rektangulär profil.

Var tänker jag fel här?

.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Ah.

Kanske Dharbia är ganska glest befolkat norröver. Huvudsakligen de södra delarna och öarna?

Öarna kan förresten eventuellt man hitta på något kul med, dvs typiska äventyrarplatser med mycket rev och dimma där XX och XX förhindrar mänsklig bosättning?

.
.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:När det gäller kartan var det tänkt att Dharbia är mindre, ung. hälften så stort. Gadirms rike ligger längre österut och Ödelandet med staden Kernath ligger där du har placerat Gadirm.
Remake.
Bild


Det är mycket berg i norra Dharbia, kanske rätt fruset och härjat av mystiska sjukdomar och någon sorts förbannelse. Kanske någon illa sedd bergsklan av människor i mindre antal bor där, udda till beteende och utseende - som hatar utbölingar. De vill inte ha nåt med 'Dharbia' att göra men undviker deras armetrupper och rent av praktiska skäl accepterar rikets proklamationer så länge de får vara i fred.

Då blir det plötsligt drastiskt mindre.

I söder har jag lagt in Votar'am, eller den södra garnisionen. Det är en armebefästning som växt till en rejäl stad med murar som sträcker sig mil i varje riktning. Det är den första riktiga bastionen mot Furgia.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Språkmässigt. Influerad av mix mellan Kinesiska och gamla peruanska språk ..Quechua and Aymara.

Låter ok?

.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Dharbia är ungefär 25x25 mil stort enligt min gamla karta. Flytta sydgränsen 20-30 mil norrut så blir det rätt.[/img]
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:Språkmässigt. Influerad av mix mellan Kinesiska och gamla peruanska språk ..Quechua and Aymara.

Låter ok?

.
Tänk på att kalmurriska ska vara besläktat med krunska. http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Krunska
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:
Gabriel skrev:Språkmässigt. Influerad av mix mellan Kinesiska och gamla peruanska språk ..Quechua and Aymara.

Låter ok?

.
Tänk på att kalmurriska ska vara besläktat med krunska. http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Krunska
Tackar :)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Ny karta, med ny nordlig gräns för Kalmurri.

Kalmurri håller för närvarande ön Ryh (gammalt namn) och har en befäst hamn som heter Ryh'khek. (Khek från krunskan betyder befästning)

Bild
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Spelknepe skrev:Mer Gabriel... meeeeer!
Säg till om du behöver en karta över Kalmurri! :)
Jag vill jättegärna ha lite hjälp med snyggare karta när vi etablerat ungefär var grejor ska vara. :)
Skriv svar